2022-12-04, 18:27
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hen har tydligen koll på att det inte finns några i området där T återfanns, eftersom hen skrev det.

Du ska inte tro på allt du läser, regel nummer ett.
Citera
2022-12-04, 18:28
Medlem
Citat:
Nu diskuterar ni utifrån ett antagande att där ska finnas åtelkameror, ett overifierat inlägg, och håller på att göra dem till en trådsanning.
Hallonfisken, som har koll, har upplyst om att där inte finns några åtelkameror.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Har "Hallonfisken" gått dessa 12000 metrarna och kollat efter åtelkameror? tror jag inte på.
Det var full jaktsäsong och ute på landet. kan säga att det lär nog finnas minst 10 kameror i området. inte just på fyndplatsen(vilket vi inte har påstått heller) utan i området, om vi säger en yta på 5km i radie från fyndplatsen så hittar du nog ett helt gäng kameror.
utöver jägare så är även bönder måna om vilka som kör in på deras mark.
Många som jag känner har åtelkamera vid varje "skogsinfart".
På mina föräldrars gård så har vi 4st kameror som sitter en bit in vid varje infart.
En billig kamera som skickar mms för 3000kr är en billig investering mot stöld och därför gör bönder så.
Sen är det inte alla som vill ringa till polisen och säga att dom har fått med någon på bild som eventuellt skulle kunna vara gärningsmännen för då erkänner man ju själv ett brott...
Citera
2022-12-04, 18:34
Medlem
Citat:
Det jag funderade över var om det är möjligt att få fram specifikt dna när där troligtvis finns ganska många, kanske 6-7 st.

Kan inte påstå att jag vet hur dom särskiljer DNA t från olika personer från samma yta. Men ganska säker på att det går.
Citera
2022-12-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Tror inte heller det kommer ha betydelse. Om nu T följde med JJ och MH hem så är det heller inte så konstigt om någon av de andra två tjejerna skulle hjälpt T att leda den någon bit? Var väl 2 km till JJ?

Nä precis. Dom kan iaf påstå det. DNA på låset och cykelnyckeln lär iaf bli lite krångligare att snacka bort om dom nu pillat på dom. Men inte ens det säger speciellt mycket. När dom blir påkomna med att ljuga under förhör, minskar deras trovärdighet. Blir ju ofta så att lögnerna hopar sig i slutskedet av förhören och hela deras historia faller.
Citera
2022-12-04, 18:45
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Viltkamera behöver skyltning va?

Nej, åtelkamera/viltkamera behöver varken tillstånd eller skyltning.
Den får sättas upp i skogsmark av jägare, naturintresserade eller ornitologer utan skyltning.
Älgen kan inte läsa inte pippifågeln heller och skyltning kan räknas som åverkan på skogsmark.
Om den råkar befinna sig vid skogsmaskinen då ägaren är ornitolog, kan det bli bevismaterial.
Viltkameran var ju placerad i syfte att filma fåglar och råkade bara filma en dieseltjyv!
Citera
2022-12-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Nej, åtelkamera/viltkamera behöver varken tillstånd eller skyltning.
Den får sättas upp i skogsmark av jägare, naturintresserade eller ornitologer utan skyltning.
Älgen kan inte läsa inte pippifågeln heller och skyltning kan räknas som åverkan på skogsmark.
Om den råkar befinna sig vid skogsmaskinen då ägaren är ornitolog, kan det bli bevismaterial.
Viltkameran var ju placerad i syfte att filma fåglar och råkade bara filma en dieseltjyv!

Du kan ju uppenbarligen inte heller läsa.....

Edit:
Sista gången jag förklarar för dig vad som gäller. eftersom du struntat i dom andra inläggen så kommer här för tredje gången vad LAGEN säger:

"Sätter man upp en viltkamera på en plats som allmänheten har tillträde till (vilket omfattar skogar eftersom vi har Allemansrätten) så måste man följa bestämmelserna i den nya Kamerabevakningslagen och Dataskyddsförordningen"

"I anslutning till platsen ska det finnas tydlig skyltning om att kamerabevakning pågår.
Enligt lagen ska också personen som sätter upp viltkameran informera om (vid kameran):
Identitet på den som kameraövervakar, samt kontaktuppgifter. Vad som är en identitet har inte prövats rättsligt. Namn eller jakträttshavare på fastigheten XX 1:1 kan båda anses vara en identitet. Kontaktuppgifter kan vara ett telefonnummer eller en anonymiserad mejladress, exempelvis 12QXvt@gmail.com.
Men det räcker inte med denna information. Övrig information behöver dock inte finnas vid viltkameran, utan kan finnas på en webbsida. Förbundet gör bedömningen att den enklaste lösningen är att man även har den informationen vid viltkameran.

Övriga krav på information:

ändamål – vilket syfte man har med kamerabevakningen.
rättslig grund: vilken laglig grund enligt Dataskyddsförordningen ni stödjer er kamerabevakning på. Det kan exempelvis vara intresseavvägning, vilket framgår i den mall vi tagit fram.
hur länge ni kommer att lagra uppgifterna.
vilka rättigheter de registrerade har, till exempel att begära att ni raderar deras uppgifter
att de registrerade kan klaga hos Datainspektionen om de tycker att ni bryter mot lagar, regler eller avtal."

Källa:
https://jagareforbundet.se/jakt/jakt...r-viltkameror/
Senast redigerad av smalandsbo 2022-12-04 kl. 19:00.
Citera
2022-12-04, 18:53
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Har "Hallonfisken" gått dessa 12000 metrarna och kollat efter åtelkameror? tror jag inte på.
Det var full jaktsäsong och ute på landet. kan säga att det lär nog finnas minst 10 kameror i området. inte just på fyndplatsen(vilket vi inte har påstått heller) utan i området, om vi säger en yta på 5km i radie från fyndplatsen så hittar du nog ett helt gäng kameror.
utöver jägare så är även bönder måna om vilka som kör in på deras mark.
Många som jag känner har åtelkamera vid varje "skogsinfart".
På mina föräldrars gård så har vi 4st kameror som sitter en bit in vid varje infart.
En billig kamera som skickar mms för 3000kr är en billig investering mot stöld och därför gör bönder så.
Sen är det inte alla som vill ringa till polisen och säga att dom har fått med någon på bild som eventuellt skulle kunna vara gärningsmännen för då erkänner man ju själv ett brott...

Om bilen som en åtelkamera ev. har fångat och om den har koppling till MGM:s föräldrar så tror jag inte att ägarna av bilen motsätter sig att sekvenser; bilder används av åklagare. Det tillståndet går säkert igenom.
Citera
2022-12-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Om bilen som en åtelkamera ev. har fångat och om den har koppling till MGM:s föräldrar så tror jag inte att ägarna av bilen motsätter sig att sekvenser; bilder används av åklagare. Det tillståndet går säkert igenom.

Kanske dom inte gör, men ett brott är fortfarande ett brott. ägaren till kameran har troligtvis inte skyltat och de misstänkta gärningsmännen kan ju strida över att dom hamnat på bild/film och hävda GDPR lagen...
Även om man har filmbevis så kan det vara så att filmen i sig inte får klassas som bevisning.
Citera
2022-12-04, 18:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Nu var det ett tag sedan du skrev detta, har inte hunnit läsa ikapp tråden om någon annan frågat samma sak.

Nu är jag helt okunnig inom rättsmedicin, men var det inte så att polisen direkt kunde avgöra att TT blivit mördad? Kan det synas så tydligt att ett mord har begåtts om hon dött av hyllan? Kroppen kanske blir så pass blåslagen att det inte är tu talt om saken? Jag inbillar mig iaf att polisen bara behövde kasta några snabba blickar på TTs kropp för att avgöra att hon mördats, så jag har själv tänkt strypning bara för att det syns så tydligt på kroppen (säger jag helt ovetenskapligt efter att ha sett för mycket polisserier).
Jo, polisen gick ut med det direkt, vilket gav mig huvudbry. Min tanke var också att det måste synts direkt.
Sedan slog det mig att om kroppen var övertäckt, så är det också något som T inte kunnat göra själv. Då måste T kanske inte behövt ha så solklara skador för att konstatera att ett mord begåtts.
Min tanke med skåp/hylla var att det skulle kunna ge huvudskador som T inte skulle kunna åsamkat sig själv.
Citera
2022-12-04, 19:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Du ska inte tro på allt du läser, regel nummer ett.
Precis. Därför tror jag att skribenten som skrev om jaktlag som diskuterat åtelbilder inte hade klart för sig.
Citera
2022-12-04, 19:04
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Jo, polisen gick ut med det direkt, vilket gav mig huvudbry. Min tanke var också att det måste synts direkt.
Sedan slog det mig att om kroppen var övertäckt, så är det också något som T inte kunnat göra själv. Då måste T kanske inte behövt ha så solklara skador för att konstatera att ett mord begåtts.
Min tanke med skåp/hylla var att det skulle kunna ge huvudskador som T inte skulle kunna åsamkat sig själv.
Kan ju vara så men jag tvivlar starkt på att de isåfall direkt ändrat rubriceringen till mord bara för kroppen var övertäckt. För då är det fortfarande bara gravfridsbrott om man inte direkt såg att hon var mördad. Jag sällar mig till alla som tror att strypning är den troligaste dödsorsaken och att de direkt såg märken på halsen
Senast redigerad av Kellywoman 2022-12-04 kl. 19:06.
Citera
2022-12-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo

Nu var det ju specifikt vid fyndplatsen det handlade och Hallonfisken är en av få personer i tråden som faktiskt känner till just det området, även om man tar till en större radie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in