2022-12-04, 15:56
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Fast grannen borde ju inte vetat Toves namn ens? Varför skulle JJ berätta vems cykel det var för grannen? det ska väl han skita i!

Håller med modiga starka självständiga Johanna som enligt många kommer hålla tyst för utredarna är helt annan när det gäller grannen. Då måste hon lyda följa honom och berätta saker som inte angår honom. Om cykel varför inte bara säga ”hur ska jag veta” eller bara ryckt på axlarna. Kan ju vara vem som helst, i staden jag bor står cyklar överallt i buskage, slängda på gräsmatta, ställda olåsta mot husvägg etc skulle jag bry med i det?
Citera
2022-12-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Fast grannen borde ju inte vetat Toves namn ens? Varför skulle JJ berätta vems cykel det var för grannen? det ska väl han skita i!

Grannen hade nog ingen aning om vem Tove var innan han också såg efterlysningen.
När han fick se bild på cykeln EFTER att den delades så kanske han kände igen den.
Därför kan han i en intervju berätta att jj inte sagt tts namn, utan något helt annat namn.
Jag tror inte grannen ens krävde att jj skulle berätta vems cykeln var, utan jag tror att hon valde att berätta vems den var (och dessutom ljög om vems den egentligen var).
Citera
2022-12-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Har inte följt tråden så noga sista veckorna, men går in då och då för att kolla GrevenFBs fortlöpande uppdaterade sammanfattningar. Han ska ha en stor eloge för sin ansträngning.

Jag har en fundering bara. Jag följde fallet slaviskt fram till ett tag efter det att Tove hittades och tjejerna hade omhäktats. Då visste vi att adoptivföräldrarna till MH var helt förkrossade efter vetskapen om vad deras dotter misstänktes för. Livet rasade ihop totalt i princip och MHs pappa fick väl t.o.m en hjärtattack och åkte in på sjukan?

Det jag undrar är om det framkommit något om hur JJs föräldrar har tacklat det här? Har det framkommit något angående detta? För småstadslivet kan väl inte ha fortskridit bekvämt och i sakta mak efter detta? De måste väl vara totalt upprivna också?

Har också funderat över detta. Precis som du skriver bröt MHs föräldrar ihop redan i ett tidigt skede och det är så sorgligt, men det är också förståeligt. Så fruktansvärt dåligt de måste må!

...och NEJ. Hur Js föräldrar mår i den här härvan vet vi inget om. Kanske de ligger lågt, vägrar media och mår jättedåligt de också. Skulle tro det. Varför ska de snacka?
Citera
2022-12-04, 16:56
Medlem
Pythia_88s avatar
Gryning i Vetlanda den 16/10-22 klockan 05:25-06:10, sannolikt dumpades T på fyndplatsen när det fortfarande var mörkt alltså före kl. 05:25.
Huvuddelen av brottet sker 02:00-02:45. 02:45-03:00 placerar MGM T i bilen. 03:00-03:30 är MGM på fyndplatsen. 03:30-03:45 tid för att dumpa T. 03:45-04:15 återresa till MGM:s bostad.

Länk, soluppgång:
https://www.vackertvader.se/vetlanda...3%A5ng/2022/10

edit: uppdaterat tider, obs spekulation.
Citera
2022-12-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det stämmer.
Kroppen hittades med hjälp av elektroniskspårning, hur och i vilket område MGM rört sig under natten.
Det gick inte få exakt position ute i skogen, men område där FP låg visades och avsöktes systematiskt.
T hittades innan övervakningsfilmerna tankades ner till polisen.

Hjälpgrupper såsom Missing People och Fikk får order av polisen att först och främst göra sk ledstångssök = att gå typ en liten grusväg framåt och kolla ordentligt åt sidorna runt 10-20 meter in i den eventuella skogen. Ibland mycket mer än så.

Men jag tror att polisen redan hade förstått att Tove låg någonstans i det området.

Polisen gör sen sina check på ett mycket klokt sätt för att inte missa något. Polisen lägger ut rutformade sökområden där de vill söka själva. Sökområdena överlappar varandra så att de inte missar något. När de VET att den de söker ligger någonstans där i terrängen så missar de inte "objektet" - dvs Toves kropp i det här fallet.

Då spelar det ingen roll att skogen är jättetät och nästan oframkomlig. Polisen (och deras hundar) kan detta.
Citera
2022-12-04, 17:10
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Bra info, datumet för brottet är dessutom mitt i älgjakten så att det sitter en eller flera kameror i området är väldigt sannolikt.

Sen för att andra ska förstå så står inte en åtelkamera och "rullar" hela tiden som en övervakningskamera utan det är rörelsesensor som tar kort eller kort filmsekvens när den känner av rörelse, just för att spara både minne och batteri.
Så det finns inte mängder med tomma bilder och filmer utan enbart saker som har rört på sig.
Det kan alltså finnas information i flera månader om den sitter tillräckligt länge och har stort minneskort(alternativt skickas det som mms/mail om kameran stödjer uppkoppling.)
Däremot är åtelkameror inte dom bästa när det kommer till kamera, huvudsyftet är att identifiera vad för slags djur och vid vilken tidpunkt dom rör sig på åteln (tillräckligt för att jägaren ska se skillnad på en hjort och en älg, alltså ingen hasselblad vi snackar om utan en dålig kina modell med upplösning 640x480.)
Vilket gör att en personbil mitt i natten och på rätt långt avstånd blir en stor vit fläck på kameran. Man kan kanske avgöra om det är en större eller mindre bil, men inte färg eller vilka som sitter i den med tanke på att det är svart/vit bild eller bildsekvens.

Mja nu ska vi ta det med åtelkamera med en nypa salt.
Men dagens åtalkameror är inte av kvalite som för bara 5år sedan utan har förutom minneskort, solcellsbatterier, tidsstyrda, rörliga 360˚, direkt uppkopplade, mörkerseende, rörelsedetektorer, programmerbara osv.
Dom flesta har s/v natt bilder men av mycket bra och väldigt skarp kvalitet, särskilt som de numera används som bevakningskameror av skogsbolag och maskinförare.
Om det finns material från en åtelkamera syns det mycket väl vilken sorts bil det är inte bara en vit fläck, har dessutom personer fastnat på bild på en åtelkamera är dom klart och tydligt identifierbara.
Mången dieseltjuv har sett sin egen nuna och sin egen bil som använts i bildmaterialet i FUP och domar, klart identifierbara bilder som uppfyller alla krav man kan ställa på bevismaterial i en rättssal.
Citera
2022-12-04, 17:16
Medlem
Det verkar lite idiotiskt att släpa iväg TTs cykel. När cykelnyckeln troligen fanns i TTs ficka eller medhavd väska.
Att mgm fingeravtryck finns på TTs cykelhandtag tar åtminstone jag för givet.
Citera
2022-12-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det verkar lite idiotiskt att släpa iväg TTs cykel. När cykelnyckeln troligen fanns i TTs ficka eller medhavd väska.
Att mgm fingeravtryck finns på TTs cykelhandtag tar åtminstone jag för givet.

Ja och kanske grannens för han tog ju i cykeln ?
Citera
2022-12-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Mja nu ska vi ta det med åtelkamera med en nypa salt.
Men dagens åtalkameror är inte av kvalite som för bara 5år sedan utan har förutom minneskort, solcellsbatterier, tidsstyrda, rörliga 360˚, direkt uppkopplade, mörkerseende, rörelsedetektorer, programmerbara osv.
Dom flesta har s/v natt bilder men av mycket bra och väldigt skarp kvalitet, särskilt som de numera används som bevakningskameror av skogsbolag och maskinförare.
Om det finns material från en åtelkamera syns det mycket väl vilken sorts bil det är inte bara en vit fläck, har dessutom personer fastnat på bild på en åtelkamera är dom klart och tydligt identifierbara.
Mången dieseltjuv har sett sin egen nuna och sin egen bil som använts i bildmaterialet i FUP och domar, klart identifierbara bilder som uppfyller alla krav man kan ställa på bevismaterial i en rättssal.

För att övervaka en vanlig åtel ute i skogen så köper inte folk 10K kronors kameror, dom köper dom vanligaste och billigaste just för att dom inte behöver mer än så.
Dessutom får du inte använda bilderna som bevis hur som helst, måste ha tillstånd om det ska användas som övervakning och finnas skyltar uppsatta för det.
Dom som sitter på maskiner och liknande brukar dessutom inte vara "åtelkameramodell" utan en modell som är utformad för att vara för just övervakning. det är en enorm skillnad på dom, både kvalité och prismässigt.
Citera
2022-12-04, 17:42
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
För att övervaka en vanlig åtel ute i skogen så köper inte folk 10K kronors kameror, dom köper dom vanligaste och billigaste just för att dom inte behöver mer än så.
Dessutom får du inte använda bilderna som bevis hur som helst, måste ha tillstånd om det ska användas som övervakning och finnas skyltar uppsatta för det.
Dom som sitter på maskiner och liknande brukar dessutom inte vara "åtelkameramodell" utan en modell som är utformad för att vara för just övervakning. det är en enorm skillnad på dom, både kvalité och prismässigt.

Det där om åtelkameror har du inte riktigt förstått.
Dom säljs som åtelkameror även om det är 10K kamerorna (kostar inte så mycket numera) och sitter inte på maskiner, utan placeras bredvid maskinerna och diesellager ute i skogarna.
Det är då en åtelkamera och det behövs inget tillstånd eller skyltning.
Sen kan det ändå användas som bevis i rättegång om tjyven råkat fastna på bild.
För, ojdå råkade åtelkameran jag satt upp för att se om räven kommer på morgonen fota det!?
Ojdå, åtelkameran jag alltid sätter upp vid min maskin för att jag är ornitolog fotade ett brott!?
Citera
2022-12-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det där om åtelkameror har du inte riktigt förstått.
Dom säljs som åtelkameror även om det är 10K kamerorna (kostar inte så mycket numera) och sitter inte på maskiner, utan placeras bredvid maskinerna och diesellager ute i skogarna.
Det är då en åtelkamera och det behövs inget tillstånd eller skyltning.
Sen kan det ändå användas som bevis i rättegång om tjyven råkat fastna på bild.
För, ojdå råkade åtelkameran jag satt upp för att se om räven kommer på morgonen fota det!?
Ojdå, åtelkameran jag alltid sätter upp vid min maskin för att jag är ornitolog fotade ett brott!?

Viltkamera behöver skyltning va?
Citera
2022-12-04, 17:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rekylkrut
Ja och kanske grannens för han tog ju i cykeln ?
Och tanten på Gränsgatan som flyttade den. Och troligtvis Ts pappas, eftersom det är hans cykel. Och kanske Ts bror och syster, om de lånat den.
Jag vet inte hur mycket kontaminering strular till det, för rent dna lär vara svårt att få fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in