Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Just det ovanliga med en bil där mitt I natten gjorde att jaktlaget diskuterade det, men inte mer än så.
I och med att flera deltog i diskussionen är chansen större att de tillsammans kan komma fram till vilken natt det handlade om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Beror nog på vilket program kameran är kopplad till, men utgår från att tidpunkt och datum registreras. På mitt jobb sparas filmerna två månader t.ex. När det gäller åtelkameror har jag svårt att tro det finns en bortre tidsgräns för hur länge man får spara filmerna. Men generellt rekommenderas så kort tid som möjligt när det avser övervakning. Åtelkameror rekommenderas att inte riktas mot bilvägar eller där människor rör sig. Så tveksamt att det skulle finnas en åtelkamera som fångat hennes bil på film.
Vi får se, men polisen har ju som sagt att det inte var övervakningskameror som ledde till fyndplatsen, vilket ändå får mig att tänka att man i efterhand möjligen kollar igenom eller att man plötsligt minns det udda i att en bil åker där på natten och sedan diskuterar ihop ett ev datum eller att man faktiskt har kvar bilderna trots att det handlar om flera veckor.
Nu är det här på landsbygden ochdet kan vara så att man inte är så noga med hur en bil som passerar registrers när det är mycket litet trafik och personer som vistas där:
Från Naturskyddsverket:
"
Du måste kunna förklara
Dataskyddsförordningen innebär också att du som satt upp viltkameran kan förklara:
[...]
hur länge uppgifterna kommer att lagras,
[...]"
//
"
Du måste planera för
Rent praktiskt bör du tänka på, och planera för, följande saker då du använder en viltkamera:
[...]
rikta kameran så att du minimerar risken för att ta bilder på människor eller saker som går att koppla till en viss person, exempelvis fordon,
ha som vana att alltid radera alla fotografier som innehåller någon information som går att koppla till en viss person, till exempel bilder på människor eller fordon."
I det här fallet skulle det ju vara väldigt bra om det faktiskt fins någon suddig svartvit bild på en lite bil, men vi får se.