Citat:
Ursprungligen postat av
Mary99
nja det var väl snarare så att Sverige gick ut med att vi tänkte ansöka om NATO medlemskap och Putin reagerade med att klargöra att det valet får konsekvenser. Vilket är självklart.
Under normala omständigheter skulle de diplomatiska kontakterna gått varma med Kreml om det var så att vi planerade för NATO. Nu blev det panik istället mitt i pågående konflikt.
Hade vi förväntat oss något annat svar i ett sådant läge? Välsignelse från Kreml?
Har Kreml bråkat med oss sedan mars när detta var på tapeten?
(jag har inget emot beslutet vi fattade mer än att det tyvärr blev panikartat och därmed orsakade diplomatiska svallvågor)
Varför är det "självklart" att suveräna staters rätt till självbestämmande "får konsekvenser" om "valet" inte ligger i den psykotiske dvärgen i kremls intresse?
Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Varför tror du att Sverige och Finland vill bli medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?
Varför anser du att Ukraina (och andra länder) inte kunde/kan tillerkännas självbestämmande? Jag förstår att diktatorer, såsom den barnamördande putain och lukashenko, inte kan tolerera någons rätt till självbestämmande, ty om deras "egna" folk fick sådana idéer så skulle dom sitta löst till (eller hänga från lyktstolpar). Om du befinner dig i ryssland och överhuvudtaget nämner "krig" i Ukraina så riskerar du 15 år fängelse...
Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?