2022-12-03, 23:10
Avslutad
Ukraina får 90 fina t-72

https://mobile.twitter.com/NOELreports/status/1599144661964050432?cxt=HHwWgMCijZ7mprEsAAAA

Vad de nu ska med det till. Bara skräp enligt trådens experter
Citera
2022-12-03, 23:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Goda nyheter!!

"Den ukrainska armen är på frammarsch och gör stora framsteg.

– Ukrainas väpnade styrkor har återtagit 13 bosättningar i Luhansk. Artilleri avfyras ännu av ryska styrkor. Läkare ska besöka området nästa vecka, och man håller på att se till att invånarna får ved som de an elda med, uppger Serhiy Haidai, chef för den regionala administrationen, till Telegram.

Stora framgångar

Ukrainas armé har de senaste dagarna haft stora framgångar. Armén ska ha skadat över 230 ryska soldater och även förstört ammunition och utrustning.

– Framöver kan de ukrainska styrkorna inleda nästa motoffensiv söderut i hopp om att befria den ockuperade staden Melitopol, uppger CNN.

Ryska styrkor ämnar försvara sina positioner i östra Luhansk med hjälp av stridsvagnar och artilleri.

Ukrainska militärexperter menar att Ryssland kan ha utarmat sin arsenal av missiler under de senaste veckorna.

Detta efter att ha riktat återkommande vågor av missiler mot viktig infrastruktur i Ukraina, rapporterar BBC."

https://marcusoscarsson.se/just-nu-stora-framgangar-for-ukraina/

Du går tvärtemot det rysska narrativet, du måste skaka av rädsla?
Citera
2022-12-03, 23:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
French President Emmanuel Macron has expressed his belief that the war in Ukraine must end at the negotiating table.

Typiskt francoise tänk. Ryssland måste förlora! Sen vad konsekvenserna av en förlust för resten av världen blir.. det får vi ta när det händer.

Så vi ska bry oss om rysska känslor? Är det det nya narrativet? Vi bryr oss liksom inte om vad ni tycker, förstår att det är lite jobbigt att ta in. Gå hem, så ska vi lyssna på er.
Citera
2022-12-03, 23:17
Medlem
ForumApaches avatar
Underskatta aldrig ryzzdjurens förmåga att skjuta sig själva i foten.

Det är ryzzsvinen som fryser denna vinter, inte Europa:
Citat:
People across Russia are freezing in their homes in temperatures as low as -38°C because essential utility workers have been mobilised – even after the supposed end of mobilisation – and sent to Ukraine, hindering repair and maintenance work at home. The "We can explain" Telegram channel reports that several regions and cities in Russia, including Astrakhan, Krasnodar and Rostov, are suffering problems with their communal heating systems because the engineers responsible for maintaining them have been mobilised.
https://threadreaderapp.com/thread/1599043918062034944.html
Citera
2022-12-03, 23:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ukraina får 90 fina t-72

https://mobile.twitter.com/NOELreports/status/1599144661964050432?cxt=HHwWgMCijZ7mprEsAAAA

Jo, sovjet varianten av den är "skräp"

men peter du in lite moderna riktmedel mm så har du ju en utmärkt tank att skrota sovjetskräp med. men inte mycket mer än så....
Citera
2022-12-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ukraina får 90 fina t-72

Fråga Irak 1991 vad de tyckte om sina T-72s prestanda på slagfältet. Då, för 30 år sen, var de ändå relativt moderna.
Otroligt smart av Tjeckien att skicka sitt sovjetskräp vs annat ryskt sovjetskräp i Ukraina. Miljötänk.
Citera
2022-12-03, 23:23
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Visst hade han räknat med en snabb seger, det är i stort sett alla överens om.
Men helt oavsett skulle Ryssland drabbas av internationella sanktioner för sitt beteende – Putin kan omöjligen ha föreställt sig att världen skulle acceptera invasionen och fortsätta som förut. Särskilt inte efter att han uttalat de kärnvapenhot han gjorde på invasionsdagen den 24:e februari.
Jag är rätt säker på att han räknade med ett svagt svar från ett splittrar väst.
Mycket möjligt (till och med troligt) att han hade fått rätt om ryssen hade lyckats med en snabb seger.
Jag alltså tror inte alls att "struntade blank i detta", han kalkylerade helt enkelt med att det inte skulle bli så.
Jag tror inte han hade invaderat om han visste att väst svar skulle bli så starkt.
Och - som sagt - väst svar hade inte blivit så starkt om han hade lyckats med sin plan.
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Putin struntade ju blankt i de enorma intäkter han fått från Northstream och bestämde att hans folk kunde leva med de internationella sanktionerna.
Citera
2022-12-03, 23:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Underskatta aldrig ryzzdjurens förmåga att skjuta sig själva i foten.

Det är ryzzsvinen som fryser denna vinter, inte Europa:

https://threadreaderapp.com/thread/1599043918062034944.html

ojdå.
inte orimligt att man slår fjolårsiffran på 5000+ ihjälfrusna i ryssland i år, och antlet ihjälfrusna ryssar i ukraina tror jag redan kan räknas i 1000 tals....

https://news.yahoo.com/deaths-back-home-leave-russians-094945515.html
Citera
2022-12-03, 23:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ryssarna är mycket lömska. Det enda vi kan göra nu är att rusta och förbereda oss. Kommer det så kommer det, förhoppningsvis inte. Men då är vi där igen, det kalla kriget, det jag hoppades på att mina barn skulle slippa. Fy fan, vi har misslyckats, igen!

Men för Väst var det kalla kriget ändå en någorlunda stabil och förutsägbar tid. Berlin ”utgjorde” förvisso ett problem och Västberlin fick under en period förses med förnödenheter via luftbroar.

Annars va det nog mest buffertstaterna, ex vis Tjeckoslovakien och Ungern som fick se ryssarnas sämsta sidor. Och Finland förstås, med dess krigsskadestånd.

Men det lär dröja innan någon någonsin litar på ryska försäkringar igen.
Citera
2022-12-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag är rätt säker på att han räknade med ett svagt svar från ett splittrar väst.
Mycket möjligt (till och med troligt) att han hade fått rätt om ryssen hade lyckats med en snabb seger.
Jag alltså tror inte alls att "struntade blank i detta", han kalkylerade helt enkelt med att det inte skulle bli så.
Jag tror inte han hade invaderat om han visste att väst svar skulle bli så starkt.
Och - som sagt - väst svar hade inte blivit så starkt om han hade lyckats med sin plan.

Sanningen är nog mer att väst blundade för krim o en snabb vinst här skulle bli samma sak.

Putin is hiding - han är pressad o vågar inte ta en seriös debatt om kriget, framtiden o om ryssland får stryk alt förlorar +100,000 pers o behöver mobilisera fler.

Han äter nog pzykofarmaka eller använder droger - skaksjuka kan man få av droger - o man kan även bajsa på sig när man drogar o tar piller - även kom vi inte kallar det bajsar på sig kan vi säga flytdiarre
Citera
2022-12-03, 23:45
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ukraina kan gå med i Nato den dag de skrivit under fredsavtal med Ryssland och Nato kan erbjuda dem medlemskap i förväg. Så kunde det bli slut på kriget. Ryssland kan gå med på detta i fredsförhandlingar. Om ALLA vill ha fred så funkar detta!

Den dag Ukraina får fred och medlemskap i Nato vill jag personligen inte vara där. Det kommer bli samma dårskap som i Irak - de kommer börja skjuta varandra och det är inte rysslands eller mitt problem. Det är USA och EU´s.

Funkar inte så. Det borde väl alla veta efter Sveriges försök att bli medlem. Ukraina måste ansöka och sedan ska alla NATO-medlemmar säga ja.
Citera
2022-12-03, 23:47
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Fråga Irak 1991 vad de tyckte om sina T-72s prestanda på slagfältet. Då, för 30 år sen, var de ändå relativt moderna.
Otroligt smart av Tjeckien att skicka sitt sovjetskräp vs annat ryskt sovjetskräp i Ukraina. Miljötänk.

Enligt militära experter är T-72 värdelös, när de körs av ryssar. Fungerar dock överraskande väl när de körs av Ukrainska soldater
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in