Citat:
Offensiver kräver förberedelse och uppbyggnad. Ukraina har genomfört två lyckade offensiver senaste tiden och behöver tid för omgruppering och återhämtning. Vi får avvakta tills nästa framstöt sker.
Den ryska taktiken verkar fantasilös och statisk, hoppet verkar stå till att Vitryssland skall öppna en front mot nordvästra Ukraina för att avlasta de ryska styrkorna i syd och öst.
Den ryska taktiken verkar fantasilös och statisk, hoppet verkar stå till att Vitryssland skall öppna en front mot nordvästra Ukraina för att avlasta de ryska styrkorna i syd och öst.
Vilka plattityder du kommer med och får det att låta som du vet något.
Du vet liksom jag att ukraina genomfört 2 offensiver som säkerligen krävt planering och långvariga förberedelser.
Den ena blev helt lyckad genom att ryssarna frivilligt/blev tvungna att dra sig tillbaka till en mycket säkrare ställning.Ur aspekten förinta materiel och soldater lyckades den dock inte. Den offensiv jag talar om är offensiven mot ryssarnas brohuvud i Cherson väster om Dnepr.
Den andra offensiven som även den var välplanerad och skedde efter stora förberedelser (det var tex stor artilleiförberedelse som inte uppmärksammades särskilt) var mycket lyckad och man intog mycket snabbt stora områden. Den offensiven stannade av på ett riktigt konstigt sätt ungefär som bensinen tog slut eller man inte planerat längre. Den avstannade inte pga särskilt hårt motstånd och först efter avstannandet byggde ryssarna stark frontlinje och rörliga förstärkningar. Det var en mycket lyckad offenbsiv som avsannade på ett märkligt sätt. Ur aspekten förinta material lyckades den var inte så helt lysande och ur aspekten förinta ryZZar lyckades den sämre. De klarade sig relativt helskinnande ur detta stora misslyckande.
Dessa 2 offensiver har rönt stor propagandamässig framgång. Se på dig... :-)
Jag tror dock Ukraina har satsat större resurser vid Bachmut än i dessa två offensiver. Det slaget har varit viktigare för både Ryssland och Ukraina och kan enbart jämföras med det slag som stod i Mariopol.
Det var det fetade som fick mig att tänka på ordet plattityder och jag dessa två offensiver du pratar om verkar ha varit förberedda på Nato-maner bland Nato-strateger under lång tid. Ja, det krävs bakomliggande planering och förberedelse att för att genomföra en offensiv. En självklarhet som när man uttalar den blir till en plattityd.
Det där du skriver om ryssland är alldeles för färgat av rasism för att besvaras. Det är faktiskt inte bara "den vite Nato-mannen" som kan tänka. Ryska generaler är nog sammantaget större tänkare än de ukrainska. Ytterst osannolikt att de skulle överlåta åt kineser att göra krigsplaner åt dem. :-) Eller hur? Däremot tror jag de ryska ledarna samrått med de kinesika och frågat dem vad de tycker om deras planer innan februari och att de faktiskt agerar samordnat numera. Kinas resoluta svar på det där oförskämda och provocerande besök på en kinesisk ö USA ockuperar tyder faktiskt på det.