2022-12-04, 11:01
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Har ju gått ned över 30%, du har tappat många hundratusen om du hade nån mille

Från den senaste toppen, vilket var en rungande ATH (nästan exakt 1 år sedan) till idag = OMX -16% . Var kommer skrönan -30% ifrån ?
Citera
2022-12-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Från den senaste toppen, vilket var en rungande ATH (nästan exakt 1 år sedan) till idag = OMX -16% . Var kommer skrönan -30% ifrån ?
OMXSPI stod på 1000 i januari och 706 i september
Citera
2022-12-04, 11:26
Medlem
Opaques avatar
Citat:
OMXSPI stod på 1000 i januari och 706 i september

Men nu menar jag från december 2021 (från ATH) till idag. Någon mätpunkt måste vi väl ha för att ´mäta´rasets storlek ? Det visar med all önskvärt tydlighet att , om man köpt på den absoluta toppen i dec 2020 och räknar fram till idag så är det -16% man förlorat på sitt kapital om man nu satt kvar. Hur kommer du dessutom på idén att utesluta oktober och november uppgångar 2022 ur dina beräkningar ? Doesent make sense
Senast redigerad av Opaque 2022-12-04 kl. 11:31.
Citera
2022-12-04, 11:51
Medlem
Citat:
Men nu menar jag från december 2021 (från ATH) till idag. Någon mätpunkt måste vi väl ha för att ´mäta´rasets storlek ? Det visar med all önskvärt tydlighet att , om man köpt på den absoluta toppen i dec 2020 och räknar fram till idag så är det -16% man förlorat på sitt kapital om man nu satt kvar. Hur kommer du dessutom på idén att utesluta oktober och november uppgångar 2022 ur dina beräkningar ? Doesent make sense
Köpte du i januari och sålde i september så rasade dina aktier med 30%
Men eftersom man inte kan pricka in bottnar och toppar exakt så kan man ju köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt, personligen har jag inte köpt något alls i år förutom nu när jag gick in igen för en vecka sedan, kommer förmodligen gå ner ännu mer men på 10 års sikt lär jag göra en bra affär om jag köper var månad.
Citera
2022-12-04, 12:03
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Köpte du i januari och sålde i september så rasade dina aktier med 30%
Men eftersom man inte kan pricka in bottnar och toppar exakt så kan man ju köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt, personligen har jag inte köpt något alls i år förutom nu när jag gick in igen för en vecka sedan, kommer förmodligen gå ner ännu mer men på 10 års sikt lär jag göra en bra affär om jag köper var månad.

r/wooosh

Du fattar fortfarande inte hur man tar vettiga mätpunkter. "dina" mätperioder är inte ens komplett till nutid . Allt bara för att bevisa en inkorrekt poäng. Yeeez. Är du rubrikmakare AB eller expressen. Det där imponerar inte Verkar finns ett stort gap mellan dina föreställningar och verkligheten
Citera
2022-12-04, 12:07
Medlem
Citat:
r/wooosh

Du fattar fortfarande inte hur man tar vettiga mätpunkter. "dina" mätperioder är inte ens komplett till nutid . Allt bara för att bevisa en inkorrekt poäng. Yeeez. Är du rubrikmakare AB eller expressen. Det där imponerar inte Verkar finns ett stort gap mellan dina föreställningar och verkligheten
Fakta är fakta.
Men du mår kanske bättre av att intala dig att du inte tappat så mycket på börsen, vad vet jag.
Citera
2022-12-04, 12:10
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det de främsta investerarna förstår är att köpa billigt i bra kvalitetsbolag när andra säljer. Det är nog något att ha med sig ändå? Jag har mina Biotech bolag i portföljen och är förvånad att de inte gått upp redan nu med flera hundra procent. Så att marknaden ska vara effektiv är skitsnack. Jag ser pengar när andra säljer! Krasch oder nicht!

Biotechföretag är rent sagt skit på börsen. Hade skippat hela den branschen. De flesta går inte ens med vinst. Kanske vettigt om du är läkare men inte annars.
Citera
2022-12-04, 12:19
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Biotechföretag är rent sagt skit på börsen. Hade skippat hela den branschen. De flesta går inte ens med vinst. Kanske vettigt om du är läkare men inte annars.

Skulle inte ta i Bio-Tech med tång ens. Många av dom startade i 2021 mitt i börsbubblan och blev övervärderade redan från start. När dessutom det finns en förskräcklig andel av alla bolag som inte når fas 3 ens, då måste man vara duktig äventyrlig för att hoppa på tåget.
Förhoppningsbolag är vad de kallas egentligen. Många i min andra community svär på Bio-Tech, men de sitter typiskt nog med 10-15 olika bolag samtidigt i förhoppningen av någon av dom går till stratosfären en vacker dag
Citera
2022-12-04, 12:21
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Skulle inte ta i Bio-Tech med tång ens. Många av dom startade i 2021 mitt i börsbubblan och blev övervärderade redan från start. När dessutom det finns en förskräcklig andel av alla bolag som inte når fas 3 ens, då måste man vara duktig äventyrlig för att hoppa på tåget.
Förhoppningsbolag är vad de kallas egentligen. Många i min andra community svär på Bio-Tech, men de sitter typiskt nog med 10-15 olika bolag samtidigt i förhoppningen av någon av dom går till stratosfären en vacker dag

Kunde inte skrivit det bättre! Håller med helt och hållet! Astra Zeneca är ett undantag men det är stort och stabilt.
Citera
2022-12-04, 12:27
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Fakta är fakta.
Men du mår kanske bättre av att intala dig att du inte tappat så mycket på börsen, vad vet jag.

Fakta är fakta. Men du kör med en egenanpassad statistik. Det är inte fakta det är statistik man plockar ur sitt sammanhang för att bevisa en poäng som inte ens är aktuell längre. Bra jobbat
Citera
2022-12-04, 12:44
Medlem
Har ej ens koll på vad börsen står i en köper in mig i olika index månad för månad som jag gjort senadte 10 åren 😎
Och nej jag köper inte skräp på börsen skulle jag köpa enskilda bolag så är det företag med långt track rekord att stabila vinster under längre perioder jag rör inte förhoppningsbolag med tång ens.
Citera
2022-12-04, 13:05
Medlem
Citat:
Fakta är fakta. Men du kör med en egenanpassad statistik. Det är inte fakta det är statistik man plockar ur sitt sammanhang för att bevisa en poäng som inte ens är aktuell längre. Bra jobbat
Jo det är fakta, gå in och kolla på Avanza tex.

Tack för att du tycker jag jobbar bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in