2022-12-03, 20:06
  #268969
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Men det går inte att bedömma konflikten enligt samma måttstockar, för att de skulle kunna bli fallet måste ju ryssland presentera bevis för att de intervernar för att hindra ett folkmord, och av någon anledning har ryssland valt att inte göra det. hade de istället valt att göra det så har de stöd för att ingripa i ukraina. men du ser ju själv hur svagt underlaget är, ett fåtal döda i donbass enligt oberoende utredare de senaste åren och ryssland som vägrar presentera bevis trots påsttötningar och med möjlighet att kalla samman säkerhetsrådet (permanent medlem) och i förälgningen då även GA



skillnaden är ju att FN resulutioner och innehållet i dem, det är mao inte putin själv som dikterar villkoren i tex libyen, eller uppstyckningen av forna jugoslavien, utan det är även de andra länderna i säkerhetsrådet (och även GA)

den stora skilllnaden i konflikterna är att i rysslands fall "saknas" det inte enighet/internationell konsensus FÖR rysslands agerande, utan precis tvärtom.

Och då hjälper ju inte whataboutismer eller känslor.

Där var FN-resolutioner men de täckte inte det som USA gjorde i praktiken. Det är som att söka bygglov och sedan bygga på ett annat ställe och säga "jamen vi har bygglov".
Oavsett vilket så tyckte inte världen "suveränitet" var viktigt där. Det är bara bullshit, de säger det när det passar.
Citera
2022-12-03, 20:08
  #268970
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
När ett rySSland hotar andra länder att ingriper ni i vårat krig i Ukraina så kommer vi att använda kärnvapen. Då har det gått för långt. Redan i det läget så ska rySSland utplånas bara för att man har hotat med kärnvapen. putler har storhetsvansinne och ljuger precis som alla andra rySStroll. Inte ett ord som kommer därifrån går att lita på. rySSland har blivit paria i hela världen.

Det är inte en regel vi historiskt har implementerat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_blackmail

Vad tänker du om det? Har man gjort fel genom historien? Borde vi ha utplånat alla blackmailers genom historien? Eller hade det varit idiotiskt?
Citera
2022-12-03, 20:12
  #268971
Medlem
Det finns rapporter om att ryska befälhavare skjuter sina skadade.

https://youtu.be/SZsQmzU8NwU?t=989
Citera
2022-12-03, 20:17
  #268972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag har inte fakta så jag kan jämföra status på respektive trupper.
Så jag säger inte emot dig.
När det gäller varm mat, kaminer etc kan jag inte se varför inte ryska trupper kan ha tillgång till det i minst lika hög grad som för Ukros?
Det verkar vara önsketänkande att tro att vinterförhållanden är extra svåra för ryssar, det borde logiskt sett vara precis tvärtom.
Jo det kan man ju tro.
Vad beträffar vinteruniformerna har det gått till ungefär enligt följande:
1. Staten beställer vinteruniformer
2. Leverantören fakturerar uniformer till beställaren
3. Beställaren betalar leverantören
4. Några vinteruniformer levereras inte men beställaren attesterar fakturan.
5. Beställaren kvitterar leveransen som aldrig levererats och får en del av fakturabeloppet som belöning.
6. I böckerna har nu den ryska försvarsmakten 1,5 miljoner vinteruniformer
7. Leverantören får lejonparten av det fakturerade värdet och köper lyxyacht/lägenheter i väst.

Det är ungefär så det fungerar i Ryssland, hela industrin bygger på en korruptionsekonomi som jag tyvärr har varit en del av, dock bara en bråkdel.
Citera
2022-12-03, 20:18
  #268973
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Vinter 2023 kommer göra det lättare för de ryska trupperna att ta sig fram på frusen mark . De kommer använda T-14 Armata ( vilket de inte gjort hittills)för att snabbt kunna ta sig mot Kiev. Ryssland har alltså en ny taktik…
För den som inte vet vad T-14 Armata är så rekommenderas denna Youtube-video: https://youtu.be/39R2VndMHfk
Där får man också lära sig att stridsvagnen är en pappersprodukt som Ryssland inte klarar att producera. Det florerar rykten om att en av de första T-14 Armata-prototyperna som byggdes skulle testas skarpt i kriget i Syrien. Den blev då omedelbart utslagen av någon billig missil och ryssarna bogserade, högröda i ansiktet av skam, hem resterna av denna flaggskeppsprodukt till Ryssland.
__________________
Senast redigerad av Saruman 2022-12-03 kl. 20:25.
Citera
2022-12-03, 20:22
  #268974
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där var FN-resolutioner men de täckte inte det som USA gjorde i praktiken. Det är som att söka bygglov och sedan bygga på ett annat ställe och säga "jamen vi har bygglov".

Det handlar inte om vad FN-resulutionen täcker, en militär intervention i kosovo hade blockerats på samma sätt som i "donbass"... (av kina/ryssland).

Sen så regler FN inte organisationer utan Nationer, så NATOs intervention i serbien fördömdes inte heller i en FN resultuion, tillskillnad mot tex resulutionerna gällande krim/donbass 2014 eller resulutionen gällande rysslands senaste invasion.


Citat:
Oavsett vilket så tyckte inte världen "suveränitet" var viktigt där. Det är bara bullshit, de säger det när det passar.

Världen har nog inget problem med det, ryssland däremot hycklar ju mer än lovligt.

men visst , tror du att FN + säkerhetsrådet kommer samlas för att stycka upp ukraina likt de gjorde jugoslavien i form av resulutioner så är du mer än lovligt snett på det i dina liknaleser, det enda det finns formellt stöd för gällande ukraina är att ryssland ska dra sig ur hela ukraina i enlighet med ukrainas erkända territoriella gränser.
Citera
2022-12-03, 20:22
  #268975
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukraina har allmän mobilisering och en försvarsvilja på över 90%. Manpower är inte nått problem. Deras problem är att få tillräckligt med vapen och ammunition i tillräcklig takt från väst för att kunna föra offensivt krig.

Viktigast nu, om det inte redan har skett, är nog att få stopp på dom Iranska leveranserna av drönare. I annat fall riskerar 10 000-tals civila att frysa ihjäl. Främst då sjuka och äldre som inte har samma möjligheten att fly undan kylan.
Citera
2022-12-03, 20:33
  #268976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
NATO ska ha börjat träna ukrainska banderiter i Estland redan 2006.

Banderister är 1930-tal.

Hjälp till utbildning av militära förband skall ha kommit igång 2014. Ukraina var ju då mycket svagt rent militärt.

95% av ukrainas styrkor har inget med varken kommunism, revanscism, fascism eller nazism att göra. Även Sverige har utbildat.

Och det kommer att öka.

Ukraina skulle ha blivit en självständig stat tidigt och inte gått upp i Sovjetunionen. Allt som Sovjet lämnat efter sig är: PROBLEM!
Citera
2022-12-03, 20:34
  #268977
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det finns rapporter om att ryska befälhavare skjuter sina skadade.

https://youtu.be/SZsQmzU8NwU?t=989

Usch, ryssland är så underutvecklat och ett mentalt stört folk. När ukraina har säkrat segern och ryssland kapitulerat borde forskare från väst undersöka hjärnorna på dessa apajävlar så vi får veta fakta.
Citera
2022-12-03, 20:51
  #268978
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Hjärnorna är ju redan inlagda i alkohol!!
Ungefär så är det.
Det är ju märkligt att rysskramarna inte förstår att Ryssland är uppbyggt av de tre byggstenarna korruption, alkohol och inkompetens.
Citera
2022-12-03, 20:55
  #268979
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Jag anser att du ska hålla dig till ämnet och det är rySSlands utpressning. Ditt inlägg anser jag drar frågan från topic.

Uppenbarligen tycker du Rysslands utpressning är helt unik. Och att därför bör utplåna Ryssland som du skrev? Kanske du bara inte läst på om andra länders kärnvapenhot.

Det sjuka är ju att det framstår som nästan normalt att tycka att vi ska utplåna Ryssland. Förhoppningsvis blir samhället mer rationellt igen.
Citera
2022-12-03, 20:59
  #268980
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jo det kan man ju tro.
Vad beträffar vinteruniformerna har det gått till ungefär enligt följande:
1. Staten beställer vinteruniformer
2. Leverantören fakturerar uniformer till beställaren
3. Beställaren betalar leverantören
4. Några vinteruniformer levereras inte men beställaren attesterar fakturan.
5. Beställaren kvitterar leveransen som aldrig levererats och får en del av fakturabeloppet som belöning.
6. I böckerna har nu den ryska försvarsmakten 1,5 miljoner vinteruniformer
7. Leverantören får lejonparten av det fakturerade värdet och köper lyxyacht/lägenheter i väst.

Det är ungefär så det fungerar i Ryssland, hela industrin bygger på en korruptionsekonomi som jag tyvärr har varit en del av, dock bara en bråkdel.
Tro du har fel här.
Jag tror att en del levereras till den lokala ledningen där de sedan lägger ut dessa (via ombud) till försäljning på ryska blocket. win-win-win. För alla utom de som blir utan vinteruniform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in