2022-12-03, 19:45
  #268957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jo men vad ska dom göra?
Ryssarna har i regel 3 linjer vid fronten, linjen längst fram, en andra linje som har strikta order att skjuta alla som lämnar första linjen och sen en tredje linje som skjuter dom som lämnar andra linjen.
Militärpolis åt militärpolisen alltså.
Dom kan vara hur arga dom vill på att Putin har skickat dom som kanonmat men Putin är inte i deras skyttegrav.

I ditt exempel, tänk dig mer vad som händer om du har en första linje där försörjningslinje tre ska försörja linje ett. Och så saboterar ukrainarna försörjningen till linje tre.
Citera
2022-12-03, 19:46
  #268958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Men det gjorde vi inte i Kosovo. Så varför ska vi spendera flera procent av GDP och riskera kärnvapenkrig helt plötsligt på att "hålla fast vid det"?

Borde vi inte ha samma respons mot ryssland som vi hade mot USA i Kosovo? Eller konstatera att det beror på från fall till fall.

Man kan förvisso säga att det som hände i Kosovo ledde till "död och lidande" i mycket större skala i Ukraina.

Varför ska vi ha samma respons? I det ena exemplet är det bajsryssland som agerar militärt och i det andra så är det USA. Vad är det du inte förstår?
Citera
2022-12-03, 19:47
  #268959
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jo men vad ska dom göra?
Ryssarna har i regel 3 linjer vid fronten, linjen längst fram, en andra linje som har strikta order att skjuta alla som lämnar första linjen och sen en tredje linje som skjuter dom som lämnar andra linjen.
Militärpolis åt militärpolisen alltså.
Dom kan vara hur arga dom vill på att Putin har skickat dom som kanonmat men Putin är inte i deras skyttegrav.
Ett alternativ är att fly framåt eller åt sidan, mot de Ukrainska befriarna. Hissa en liten vit flagga och smyga iväg i skydd av mörkret.
Citera
2022-12-03, 19:50
  #268960
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Varför ska vi ha samma respons? I det ena exemplet är det bajsryssland som agerar militärt och i det andra så är det USA. Vad är det du inte förstår?

Där är nog två olika skolor här, som bägge håller på Ukraina.

Det ena camp är av principen "regler är till för att hållas.". Det är så Sinmandt argumenterade, och det har jag svårt för.

Det andra campet är mer krassa och gör analysen att Ryssland är vår fiende. Så vi ska skada Ryssland oavsett om det är rättvist, orättvist, eller varken/eller. Vi ska särbehandla - det är just så man gör med vänner, och motsatsen med fiender. Det är inte dem jag vände mig mot i inlägget som du citerade.
Citera
2022-12-03, 19:54
  #268961
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Ja, kriget är i ett nytt skede…

Ryssland har som taktik att först slå ut infrastrukturen i Ukraina nummer . Och ett taktiskt tillbaka dragande har skett för att mobilisera om sina truppen.

Vinter 2023 kommer göra det lättare för de ryska trupperna att ta sig fram på frusen mark . De kommer använda T-14 Armata ( vilket de inte gjort hittills)för att snabbt kunna ta sig mot Kiev. Ryssland har alltså en ny taktik…

Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
T-14 Armata?
De pro-ryska kommer med bara dummare och dummare förslag.
Verkligen. T 14 Armata är signifikativt för det efterblivna Ryssland och dess groupies.
Citat:
År 2018 kom det ut att planerna för fullskalig serieproduktion behövde skrotas på grund av ekonomiska anledningar, men att en testserie om cirka 100 vagnar skulle levereras fram till år 2020.[2] De ryska planerna var då att skapa 2 pansardivisioner om 40 stycken T-14 vagnar vardera.[2] Inga stidsvagnar levererades dock till förband, 2021 meddelade TASS att serieproduktion skulle starta 2022.[3][4] I november 2022 meddelade Kremlin istället att hela upprustningsprogrammet SAP ska avbrytas snarast för att fokusera på krigsmaktens verkliga behov.[5]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/T-14_Armata

Så vad det med det som med det mesta i det av mutor och lögner dysfunktionella Ryssland.
Citera
2022-12-03, 19:55
  #268962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Lyssna på J Mearsheimer så kanske du får ett annat perspektiv på hur stormakter fungerar.
USA intervenerade i både Afghanistan och Irak eftersom de hävdade att talibaner eller Saddam var hot mot USAs säkerhet. Ingen i Väst tyckte det var överdrivet trots att det var på andra sidan jordklotet.
Bush doktrinen fungerar så - preemtiv attack.
Kreml är lika (onödigt) oroliga som USA pga geopolitik. Ukraina är störst land i Europa efter Ryssland och har en stor stark armé tränad av NATO och har sedan 2014 en regim med fientlig iställning till Kreml, hyser Rysslands viktigast flottbas i Svarta Havet osv och med en lång gräns mot södra tättbefolkade Ryssland. Putin har sedan 2008 upplyst US om var the red line gick för Rysslands national security. Man kan ignorera det totalt och köra vidare ändå. Resultatet har vi nu.

Jo men nu pratar jag om ryska påståenden om att NATO utgör ett militärt hot mot Ryssland, vilket de inte gör oavsett om Ukraina är lydstat till Ryssland eller inte men du bemöter det med diverse geopolitik. Som sagt jag hade inte förväntat mig ett svar på det påstådda militära hotet som Ryssland hävdar finns.
Citera
2022-12-03, 19:55
  #268963
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Ja, kriget är i ett nytt skede…

Ryssland har som taktik att först slå ut infrastrukturen i Ukraina nummer . Och ett taktiskt tillbaka dragande har skett för att mobilisera om sina truppen.

Vinter 2023 kommer göra det lättare för de ryska trupperna att ta sig fram på frusen mark . De kommer använda T-14 Armata ( vilket de inte gjort hittills)för att snabbt kunna ta sig mot Kiev. Ryssland har alltså en ny taktik…

Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
T-14 Armata?
De pro-ryska kommer med bara dummare och dummare förslag.

Dom två lär ju snabbt bli utslagna.
Citera
2022-12-03, 19:57
  #268964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag frågade "Men det gjorde vi inte i Kosovo. Så varför ska vi spendera flera procent av GDP och riskera kärnvapenkrig helt plötsligt på att "hålla fast vid det"?"

Nja, jag vet inte om det är "USA bad". Jag tycker Kosovo var en ganska lyckad operation (för att hålla det på en helt överordnad/förenklad nivå). Jag har mer problem med dubbelmoralen, hur många vägrar bedöma dessa konflikter efter samma måttstock.

Men det går inte att bedömma konflikten enligt samma måttstockar, för att de skulle kunna bli fallet måste ju ryssland presentera bevis för att de intervernar för att hindra ett folkmord, och av någon anledning har ryssland valt att inte göra det. hade de istället valt att göra det så har de stöd för att ingripa i ukraina. men du ser ju själv hur svagt underlaget är, ett fåtal döda i donbass enligt oberoende utredare de senaste åren och ryssland som vägrar presentera bevis trots påsttötningar och med möjlighet att kalla samman säkerhetsrådet (permanent medlem) och i förälgningen då även GA

Citat:
Du svarade halvt på frågan. Ska jag förstå det som att du menar att problemet är att han först "tog" Krim och nu fortsätter, och därför bör svaret vara annorlunda? Dvs om USA "gjort ett nytt Kosovo" direkt efter så borde vi svarat så som vi gör mot Ryssland nu?

Man kan ju säga att samma sak hände i Libyen i så fall. NATO fortsatte där, den konflikten liknar Kosovo även om alla krig är unika. De invaderade även Irak och Afghanistan kort efter Kosovo.

skillnaden är ju att FN resulutioner och innehållet i dem, det är mao inte putin själv som dikterar villkoren i tex libyen, eller uppstyckningen av forna jugoslavien, utan det är även de andra länderna i säkerhetsrådet (och även GA)

den stora skilllnaden i konflikterna är att i rysslands fall "saknas" det inte enighet/internationell konsensus FÖR rysslands agerande, utan precis tvärtom.

Och då hjälper ju inte whataboutismer eller känslor.
Citera
2022-12-03, 19:58
  #268965
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag frågade "Men det gjorde vi inte i Kosovo. Så varför ska vi spendera flera procent av GDP och riskera kärnvapenkrig helt plötsligt på att "hålla fast vid det"?"

När ett rySSland hotar andra länder att ingriper ni i vårat krig i Ukraina så kommer vi att använda kärnvapen. Då har det gått för långt. Redan i det läget så ska rySSland utplånas bara för att man har hotat med kärnvapen. putler har storhetsvansinne och ljuger precis som alla andra rySStroll. Inte ett ord som kommer därifrån går att lita på. rySSland har blivit paria i hela världen.
Citera
2022-12-03, 19:58
  #268966
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ett alternativ är att fly framåt eller åt sidan, mot de Ukrainska befriarna. Hissa en liten vit flagga och smyga iväg i skydd av mörkret.

Oddsen är dåliga, skulle jag misstänka. Sträcker du gevär på ett väldigt tydligt sätt och situationen medger att Ukrainska styrkor har tid att ta hand om fångar kan du kanske klara.

Men risken är nog stor att du blir skjuten på fläcken.
Hade jag varit ryss och insett att det här är inte ett krig jag vill vara delaktig i hade jag nog försökt smälta in bland befolkningen
Citera
2022-12-03, 19:58
  #268967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är naturligtvis inga hjärnspöken. Kreml har inte en tanke på att länderna i försvarsalliansen Nato skulle vara intresserade av att invadera Ryssland.
Nej, istället är det en av många påhittade anledningar till varför Ryssland ser sig tvungna att mörda kvinnor och barn i Ukraina. De har en lång lista på olika förevändningar, exempelvis påståendet att Ukraina tillverkar massförstörelsevapen, att Ukrainas demokratiskt valde ledare är nazist-hbtq-jude eller att det i själva verket är USA som för ett proxykrig mot Ryssland i Ukraina (trots att det är pedofilerna från Ryssland själva som anfallit). Det kommer regelbundet nya påhittade anledningar. Snart får vi väl höra att Ukraina har byggt upp en armé av varulvar som till varje pris måste bekämpas av de ädla ryska pedofil-krigarna.

Personligen är jag inne på samma spår som du att det enbart är påhittade anledningar till att invadera andra länder. Att ryska ledningen på allvar skulle vara rädd för andra länders militär när de sitter på världens största kärnvapen arsenal känns för dumt till och med för att vara Ryssland.
Citera
2022-12-03, 20:05
  #268968
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vart kommer du ifrån? Så du menar att ingen i väst demonstrerade eller fördömde dessa krig?
Går inte att ta dig seriöst.

Vad spelar det för roll va Putin säger? Varje lands suveränitet skall respekteras. Det måste vi hålla fast vid annars leder det endast till död och lidande som vi har ett tydligt bevis på i Ukraina.
Hemma hos Mary i Stormakt Röd kanske man inte spelade Green Day som gjorde en hel skiva med antikrigstema, t.ex. denna låt:
https://youtu.be/A1OqtIqzScI
där man t.o.m. tar upp vreden mot fransmännen som var ofina nog att kritisera invasionen i Irak (Freedom Fries, anyone...?).

Den mer relevanta frågan är varför inga ryssar protesterar mot kriget utan helt uppenbart tycker att det är rimligt att Ryssland skall erövra och annektera delar av eller hela Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in