2022-12-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag lägger mig på ett snitt av 430 denna månad. Jag var alldeles för försiktig för någon vecka sedan. Men det här anfallskriget ifrån fasciterna har fått mig att dra mig till minnes en sak jag lärde mig i unga år.

Underskatta aldrig en idiots förmåga att begå idiotiska handlingar. Alltså vad I helvete sysslar ryssen med? Hur fan tänker de? Ja, eller det gör de antagligen inte alls. Herregud.

Men vad som skulle kännas mycket glädjande är om UAF skulle lyckas med att än mer skjuta sönder försörjningslinjerna för de små analfixerade trollen ifrån öst.

Vansinnigheterna som Ryssland sysslar med är att den politiska makten kräver troféer som att inta Bahkmut och "hela" Luhansk och Donetsk. Som utvecklingen är, är det ett fortgående sönderfall även om man någonstan intar ett antal byhålor. Om militären fick bestämma skulle Ryssland vara en svårare motståndare även om även militären är hjärndöva och alkoholiserade.

Det är skrämmande människor som leder Ryssland.
Citera
2022-12-03, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Japp Ryssland inledde invasionen och har successivt eskalerat. Helt bedrövligt.
Men det finns fler aktörer som bär ansvar här och då menar jag främst USA och i synnerhet Bidenadm som avsiktligt utmanat Ryssland genom att använda Ukraina i ett slags proxywar.
Istället för att söka efter avspänning i regionen har man eldat på för fullt utan att behöva gå in med egna trupper.
Kombon av USAs strävan efter att försvaga Ryssland och kapa banden till EU, plus Rysslands (överdrivna?) rädsla för inringning av NATO och förlust av Krim mm, plus att Ukraina har saknat en stark erfaren ledning för att navigera situationen, istället har oligarker, korrupta politiker, ultranationalistiska strömningar dominerat riktningen.
Slutresultatet av denna geopolitiska häxbrygd ser vi nu rullas ut i realtid.
Hade det funnits goda relationer mellan US och Ryssland från början hade detta krig aldrig kommit till stånd.

Dravlet om "inringning av NATO" " hotat av NATO" har man hört till leda. Jag har poängterat minst 100 gånger men jag tar det för dig också, jag förväntar mig inget svar från dig heller som jag inte fått av någon annan.

NATO kan inte hota Ryssland med invasion, inte Kina heller, INGEN kan. Den allians eller annan fiende som försöker invadera eller anfalla Ryssland kommer bli förintat. Ryssland besitter jämte USA världen största kärnvapen arsenal, INGEN kan invadera eller anfalla Ryssland utan att riskera att bli förintat. De så kallade "hoten" är propaganda alternativt hjärnspöken från Kreml, att det finns människor som upprepar detta svammel om hot är tröttsamt.
Citera
2022-12-03, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Invasionsarmén oktober 2021

De lär ha förberett sedan 2014..

Ja när det gäller underrättelsetjänst och att köpa in kollaboratörer överallt så började det säkert runt 2014 eller kanske ännu tidigare.

Och militär planering på skrivbordet. Jag talar om när själva armén fogades samman, när övningarna förlades intill Ukrainas gränser och även i Belarus, när stridsgrupperna fogades samman. Det tycks ha börjat i oktober enligt flera uppgifrter jag inte hittar just nu.
Citera
2022-12-03, 18:44
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja när det gäller underrättelsetjänst och att köpa in kollaboratörer överallt så började det säkert runt 2014 eller kanske ännu tidigare.

Och militär planering på skrivbordet. Jag talar om när själva armén fogades samman, när övningarna förlades intill Ukrainas gränser och även i Belarus, när stridsgrupperna fogades samman. Det tycks ha börjat i oktober enligt flera uppgifrter jag inte hittar just nu.
NATO ska ha börjat träna ukrainska banderiter i Estland redan 2006.
Citera
2022-12-03, 18:45
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Just så... men budskapen kan nog också innebära att Ukraina knappast behöver fler vapen eftersom Frankrike (och antagligen resten av Nato) ganska raskt avslutar det ryska spektaklet.
Nato krigar mot Ryssland och Ryssland krigar mot Nato med Ukraina som en mellanhand. Inte konstigt att Putin hotar med kärnvapen, Ukraina hade inte existerat utan Natos hjälp. En förlust i Ukraina enbart pga Nato kommer inte se bra ut för Rysslands ledning. Putin kommer göra något väldigt illa när förlusten kommer.
Citera
2022-12-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna lastar om spannmål dom har plundrat i Ukraina för att undvika upptäckt.

Statsmaffia och kleptokrati. Sådan är ryssen.

https://www.dn.se/varlden/sa-stjal-ryssland-ukrainskt-spannmal-och-saljer-det-vidare/

Då skall häleriköparna betala dubbelt o få sanktioner
Citera
2022-12-03, 18:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Nu ska vi se, skedde denna "omröstning" före eller efter Krim ockuperats av små gröna män (skickade av Putin såklart)?

Ukraina var i kaos och hade inte ens en stabil regering då.. Ukraina hade till och med olagligt avsatt sin president för att han inte ville närma sig EU och Ännu mer kaos utbröt .. Ryssland stötta ryssarna på Krim under valet och ukrianska soldater och polis gjorde noll motstånd åt det. Många ukrainska soldater bytte även sida och blev ryska soldater.

Dessa ryska separatister var inte från stor —Ryssland utan var civilbefolkningen som fick nog och ville försvara befolkningen. Även Luhansk och Donbass ville bli självständiga eller få tillhöra stor Ryssland.
Nu handla det direkt inte om 100 personer Utan flera miljoner PRO-ryssar.

Putin kom inte direkt Själv en dag och bestämde sig för att ta något för att han ville det utan det var folket.
Citera
2022-12-03, 18:49
Medlem
Vet ej om detta varit uppe svensk militär utanför bachmut blir intervjuad.

https://militardebatt-com.translate.goog/2022/12/01/svensk-vid-fronten-avmagrade-fulla-ryssar-anfaller-i-bakhmut/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=w app
Citera
2022-12-03, 18:49
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna lastar om spannmål dom har plundrat i Ukraina för att undvika upptäkt.

Statsmaffia och kleptokrati. Sådan är ryssen.

https://www.dn.se/varlden/sa-stjal-ryssland-ukrainskt-spannmal-och-saljer-det-vidare/

Det finns faktiskt ingen moral i det landet. Man måste låta det sjunka in och som jag läst mig till det så är det flertalet som likt mig faktiskt varit i Ryssland.

Och har du varit där så kan du på något sätt förstå att de beter sig inte efter någonsomhelst etik eller moralkodex. Lögner, stölder, korruption, fysiskt och sexuellt våld är bara början på alla vidrigheter de ägnar sig åt.

Som det inte var nog med detta så förstör de ju allt i sin väg. Hela folkslag, länder, städer. Allt som normalt folk tycker är vackert och skyddsvärt har ju ryssen någon helt obegripligt lust att bara förstöra och bajsa ner. När dom då inte trycker varandra i dajmkrysset förstås.

De är så avundsjuka på att vi i väst lyckats bygga upp något som är ett någorlunda fungerade samhälle utan att vi för den skull behöva använda gevärskolven och krossa skallar för att få saker och ting att fungera.

De hatar oss och de vill förstöra allt vi står för, för när de inte kan ha det bra då vill de att hela resten av världen skall leva i samma jävla slemträsk som dem.
Citera
2022-12-03, 18:52
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Nix du ute och cyklar om du jämför ovan nämnda stater med oss.
"The Collective Security Treaty Organization (CSTO) is an intergovernmental military alliance in Eurasia consisting of six post-Soviet states: Armenia, Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Russia, and Tajikistan. Georgien, Uzbekistan och Azerbaijan har deltagit förut men valt att lämna.
Jag gissar på att Kazakhstan är den strategiskt viktigaste partnern för Ryssland.
Sverige och Finland är på USAs sida oavsett NATO eller ej och det vet ryssarna sedan länge.
Finland kan möjligtvis få betydelse för maktbalansen i Arktis som är centralt för ryssarna.

Om du ser lite nyheter från senaste CSTO mötena så verkar Putin inte få samma medhåll som vanligt. Kanske måste Ryssland ingripa i framtiden, typ trupperna i Belarus nu.

Angående Finland och Sverige så är vi alliansfria och Lavrov uttryckte vid NATO-ansökan att vi ingick i Rysslands intresseområde.
Citera
2022-12-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Retirera eller desertera från fronten är dessutom inte att tänka på om man inte bestämt sig för att stämpla in.
Ryssarna har i regel tre linjer vid fronten.
Den första linjen är längst fram, den andra i mitten och dessa har strikta order att skjuta alla som retirerar från första linjen.
Den tredje har samma funktion att skjuta alla som retirerar från andra linjen.
Man har alltså militärpolis åt militärpolisen.
Blir inte mer ryskt än så...
Ja att vårda sitt manskap är inte prio för ryssen. Ändå är ju hur man ser på sitt manskap, en resurs att vårda eller en resurs man kan slösa hej vilt med , som kan vara pusselbiten för seger eller nederlag.
Citera
2022-12-03, 18:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Dravlet om "inringning av NATO" " hotat av NATO" har man hört till leda. Jag har poängterat minst 100 gånger men jag tar det för dig också, jag förväntar mig inget svar från dig heller som jag inte fått av någon annan.

NATO kan inte hota Ryssland med invasion, inte Kina heller, INGEN kan. Den allians eller annan fiende som försöker invadera eller anfalla Ryssland kommer bli förintat. Ryssland besitter jämte USA världen största kärnvapen arsenal, INGEN kan invadera eller anfalla Ryssland utan att riskera att bli förintat. De så kallade "hoten" är propaganda alternativt hjärnspöken från Kreml, att det finns människor som upprepar detta svammel om hot är tröttsamt.
Lyssna på J Mearsheimer så kanske du får ett annat perspektiv på hur stormakter fungerar.
USA intervenerade i både Afghanistan och Irak eftersom de hävdade att talibaner eller Saddam var hot mot USAs säkerhet. Ingen i Väst tyckte det var överdrivet trots att det var på andra sidan jordklotet.
Bush doktrinen fungerar så - preemtiv attack.
Kreml är lika (onödigt) oroliga som USA pga geopolitik. Ukraina är störst land i Europa efter Ryssland och har en stor stark armé tränad av NATO och har sedan 2014 en regim med fientlig iställning till Kreml, hyser Rysslands viktigast flottbas i Svarta Havet osv och med en lång gräns mot södra tättbefolkade Ryssland. Putin har sedan 2008 upplyst US om var the red line gick för Rysslands national security. Man kan ignorera det totalt och köra vidare ändå. Resultatet har vi nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in