2022-12-03, 19:25
  #268945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Säga vad man vill om dom ryska tvångsmobiliserade men dom lär sig nog jävligt fort , dom är så illa tvungna för sin överlevnad.
Dom har ingen erfarenhet, kass utrustning och dör som flugor, det är helt riktigt. Men dom som överlever kommer säkert "in i matchen" rätt omgående.
Det är ett riktigt brutalt sätt att behandla sina soldater på men Ryssland har ju av tradition aldrig brytt sig.

Visst vore man mån om sin egen överlevnad. Frågan är om ukrainska soldater som har familjer dit ryska mobiliserade försöker ta sig har mer motivation. Mest troligt har de det. Ryska tvångsmobiliserade soldater kommer inte fungera väl i en enhet, vilket har varit den ryska militärens primära svaghet. Det betyder att den ryska militären just nu står inför ett nederlag.
Citera
2022-12-03, 19:29
  #268946
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Hur president Putin med rövargäng funderade vet eller begriper därefter ingen- han kanske trodde att han ledde en supermakt som ingen skulle kunna stå emot?
Vi vet att den ryska ledningen var övertygade om att de skulle kunna inta Ukraina på 2-3 dagar. De utgick ifrån att Ukraina inte skulle hinna få något militärt stöd innan Ryssland tagit över hela landet. I det manifest som den ryska regimen släppte av misstag två dagar efter invasionen, framgår att hela landet skulle vara i rysk kontroll två dagar efter invasionen. Den fällan som Putin gick i, är den klassiska fällan som psykopater ofta trillar i. De är så höga på sin egen förträfflighet och de har en så grandios självbild, att de helt enkelt inte ser sina egna brister:
”Hur skulle ett litet korrupt skitland som Ukraina kunna stå emot den enormt starka militär som Ryssland byggt upp under tre decennier? Slår vi till hårt och snabbt så hinner de inte få något militärt stöd av andra länder.”
__________________
Senast redigerad av Saruman 2022-12-03 kl. 19:35.
Citera
2022-12-03, 19:30
  #268947
Medlem
Prokloss avatar
Ja, kriget är i ett nytt skede…

Ryssland har som taktik att först slå ut infrastrukturen i Ukraina nummer . Och ett taktiskt tillbaka dragande har skett för att mobilisera om sina truppen.

Vinter 2023 kommer göra det lättare för de ryska trupperna att ta sig fram på frusen mark . De kommer använda T-14 Armata ( vilket de inte gjort hittills)för att snabbt kunna ta sig mot Kiev. Ryssland har alltså en ny taktik…
Citera
2022-12-03, 19:33
  #268948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Men det gjorde vi inte i Kosovo. Så varför ska vi spendera flera procent av GDP och riskera kärnvapenkrig helt plötsligt på att "hålla fast vid det"?

Borde vi inte ha samma respons mot ryssland som vi hade mot USA i Kosovo? Eller konstatera att det beror på från fall till fall.

Man kan förvisso säga att det som hände i Kosovo ledde till "död och lidande" i mycket större skala i Ukraina.

Putin lovade efter annekteringen av Krim att de inte skulle annektera något mer. Vad skulle hindra honom att försöka igen om 2-3 år?
Därför måste vi mota olle i grind.

USA bad okej!
Om du vill kan slänga in varenda levande amerikansk president tillsammans med Putin om det får dig att må bättre, vi får inte heller glömma Blair
Citera
2022-12-03, 19:33
  #268949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Ja, kriget är i ett nytt skede…

Ryssland har som taktik att först slå ut infrastrukturen i Ukraina nummer . Och ett taktiskt tillbaka dragande har skett för att mobilisera om syna truppen.

Vinter 2023 kommer göra det lättare för de ryska trupperna att ta sig fram på frusen mark . De kommer använda T-14 Armata ( vilket de inte gjort hittills)för att snabbt kunna ta sig mot Kiev.

Den ryska militären har redan glömt Keiv. De har som uppgift att stå emot offensiver emot Svatove+Kreminna och att bygga linjer mot krimhalvön.
Citera
2022-12-03, 19:34
  #268950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Ja, kriget är i ett nytt skede…

Ryssland har som taktik att först slå ut infrastrukturen i Ukraina nummer . Och ett taktiskt tillbaka dragande har skett för att mobilisera om sina truppen.

Vinter 2023 kommer göra det lättare för de ryska trupperna att ta sig fram på frusen mark . De kommer använda T-14 Armata ( vilket de inte gjort hittills)för att snabbt kunna ta sig mot Kiev. Ryssland har alltså en ny taktik…

T-14 Armata?
De pro-ryska kommer med bara dummare och dummare förslag.
Citera
2022-12-03, 19:34
  #268951
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Säga vad man vill om dom ryska tvångsmobiliserade men dom lär sig nog jävligt fort , dom är så illa tvungna för sin överlevnad.
Dom har ingen erfarenhet, kass utrustning och dör som flugor, det är helt riktigt. Men dom som överlever kommer säkert "in i matchen" rätt omgående.
De tvångsmobiliserade som kastas ut i korselden utan utbildning eller utrustning är nog så förbannade på den ryska ledningen att de har sin energi placerad någon helt annanstans. När kamraterna runt dem dör som flugor, eller får armar och ben bortsprängda, så snurrar nog inte tankarna runt hur de kan excellera i jobbet som kanonmat.

Skulle du själv lägga hela din mentala kapacitet på att bli expert på att bli rövknullad, om du blev tvångsmobiliserad till rövknulleri?
Citera
2022-12-03, 19:36
  #268952
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
Nato är efterblivna inget att oroa sig för, hur många krig har usa nato vunnit på 50 år,,, 0 0 00 000

Sovjet vann 2a världskriget, i amerikansk historia van usa kriget

Någonting du måste lära dig, liksom flera av dina tv-spelande likasinnade är att du vinner aldrig ett krig.

Jag fattar inte hur ni tänker. Ryssar ligger i drivor och dör i långsamma plågor. De som har mest tur får bara ett skott genom huvudet och så är det över. För deras del.

Ukraina har också tagit stora förluster. Men när det här kriget är över kommer många familjer vara helt söndertrasade på båda sidor gränsen. Ryssland kommer inom det närmaste halvsekel aldrig kunna bygga normala diplomatiska förbindelser.

Ukraina kommer behöva decennier på sig för att bygga upp allt som blivit förstört.
Och återigen, alla de som stupat i fält. Hur kan man börja tala i termer om någon vunnit?

Svara gärna för jag är genuint nyfiken på tankesättet
Citera
2022-12-03, 19:37
  #268953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Avsatt av parlamentet, åtalad och fälld om jag minns rätt

Efter att han gick i landsflykt till ett fientligt sinnat land som senare samma år invaderade Ukraina samt understödde ett väpnat uppror mot landets folkvalda parlament.
Citera
2022-12-03, 19:39
  #268954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Ja, kriget är i ett nytt skede…

Ryssland har som taktik att först slå ut infrastrukturen i Ukraina nummer . Och ett taktiskt tillbaka dragande har skett för att mobilisera om sina truppen.

Vinter 2023 kommer göra det lättare för de ryska trupperna att ta sig fram på frusen mark . De kommer använda T-14 Armata ( vilket de inte gjort hittills)för att snabbt kunna ta sig mot Kiev. Ryssland har alltså en ny taktik…

Men de har ju bara 12st t-14, och 8st står å väntar på startgas.....................
Citera
2022-12-03, 19:39
  #268955
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
De tvångsmobiliserade som kastas ut i korselden utan utbildning eller utrustning är nog så förbannade på den ryska ledningen att de har sin energi placerad någon helt annanstans. När kamraterna runt dem dör som flugor, eller får armar och ben bortsprängda, så snurrar nog inte tankarna runt hur de kan excellera i jobbet som kanonmat.

Skulle du själv lägga hela din mentala kapacitet på att bli expert på att bli rövknullad, om du blev tvångsmobiliserad till rövknulleri?
Jo men vad ska dom göra?
Ryssarna har i regel 3 linjer vid fronten, linjen längst fram, en andra linje som har strikta order att skjuta alla som lämnar första linjen och sen en tredje linje som skjuter dom som lämnar andra linjen.
Militärpolis åt militärpolisen alltså.
Dom kan vara hur arga dom vill på att Putin har skickat dom som kanonmat men Putin är inte i deras skyttegrav.
Citera
2022-12-03, 19:43
  #268956
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Putin lovade efter annekteringen av Krim att de inte skulle annektera något mer. Vad skulle hindra honom att försöka igen om 2-3 år?
Därför måste vi mota olle i grind.

USA bad okej!
Om du vill kan slänga in varenda levande amerikansk president tillsammans med Putin om det får dig att må bättre, vi får inte heller glömma Blair

Jag frågade "Men det gjorde vi inte i Kosovo. Så varför ska vi spendera flera procent av GDP och riskera kärnvapenkrig helt plötsligt på att "hålla fast vid det"?"

Nja, jag vet inte om det är "USA bad". Jag tycker Kosovo var en ganska lyckad operation (för att hålla det på en helt överordnad/förenklad nivå). Jag har mer problem med dubbelmoralen, hur många vägrar bedöma dessa konflikter efter samma måttstock.

Du svarade halvt på frågan. Ska jag förstå det som att du menar att problemet är att han först "tog" Krim och nu fortsätter, och därför bör svaret vara annorlunda? Dvs om USA "gjort ett nytt Kosovo" direkt efter så borde vi svarat så som vi gör mot Ryssland nu?

Man kan ju säga att samma sak hände i Libyen i så fall. NATO fortsatte där, den konflikten liknar Kosovo även om alla krig är unika. De invaderade även Irak och Afghanistan kort efter Kosovo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in