2022-12-03, 18:59
  #268933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Källan till citatet är Macrons smutsiga snigelätande mun.
Du glömde bifoga länken till Macrons uttalande!
Citera
2022-12-03, 19:00
  #268934
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ukraina var i kaos och hade inte ens en stabil regering då.. Ukraina hade till och med olagligt avsatt sin president för att han inte ville närma sig EU och Ännu mer kaos utbröt .. Ryssland stötta ryssarna på Krim under valet och ukrianska soldater och polis gjorde noll motstånd åt det. Många ukrainska soldater bytte även sida och blev ryska soldater.

Dessa ryska separatister var inte från stor —Ryssland utan var civilbefolkningen som fick nog och ville försvara befolkningen. Även Luhansk och Donbass ville bli självständiga eller få tillhöra stor Ryssland.
Nu handla det direkt inte om 100 personer Utan flera miljoner PRO-ryssar.

Putin kom inte direkt Själv en dag och bestämde sig för att ta något för att han ville det utan det var folket.

Avsatt av parlamentet, åtalad och fälld om jag minns rätt
Citera
2022-12-03, 19:05
  #268935
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Japp Ryssland inledde invasionen och har successivt eskalerat. Helt bedrövligt.
Men det finns fler aktörer som bär ansvar här och då menar jag främst USA och i synnerhet Bidenadm som avsiktligt utmanat Ryssland genom att använda Ukraina i ett slags proxywar.
Istället för att söka efter avspänning i regionen har man eldat på för fullt utan att behöva gå in med egna trupper.
Kombon av USAs strävan efter att försvaga Ryssland och kapa banden till EU, plus Rysslands (överdrivna?) rädsla för inringning av NATO och förlust av Krim mm, plus att Ukraina har saknat en stark erfaren ledning för att navigera situationen, istället har oligarker, korrupta politiker, ultranationalistiska strömningar dominerat riktningen.
Slutresultatet av denna geopolitiska häxbrygd ser vi nu rullas ut i realtid.
Hade det funnits goda relationer mellan US och Ryssland från början hade detta krig aldrig kommit till stånd.
Med "elda på" menar du att man har stått upp för Ukrainas rätt till självbestämmande? Eller hur?
Citera
2022-12-03, 19:07
  #268936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Lyssna på J Mearsheimer så kanske du får ett annat perspektiv på hur stormakter fungerar.
USA intervenerade i både Afghanistan och Irak eftersom de hävdade att talibaner eller Saddam var hot mot USAs säkerhet. Ingen i Väst tyckte det var överdrivet trots att det var på andra sidan jordklotet.
Bush doktrinen fungerar så - preemtiv attack.
Kreml är lika (onödigt) oroliga som USA pga geopolitik. Ukraina är störst land i Europa efter Ryssland och har en stor stark armé tränad av NATO och har sedan 2014 en regim med fientlig iställning till Kreml, hyser Rysslands viktigast flottbas i Svarta Havet osv och med en lång gräns mot södra tättbefolkade Ryssland. Putin har sedan 2008 upplyst US om var the red line gick för Rysslands national security. Man kan ignorera det totalt och köra vidare ändå. Resultatet har vi nu.

Vart kommer du ifrån? Så du menar att ingen i väst demonstrerade eller fördömde dessa krig?
Går inte att ta dig seriöst.

Vad spelar det för roll va Putin säger? Varje lands suveränitet skall respekteras. Det måste vi hålla fast vid annars leder det endast till död och lidande som vi har ett tydligt bevis på i Ukraina.
Citera
2022-12-03, 19:08
  #268937
Medlem
Om de ukrainska soldaterna lyckas inta Kreminna+Svatove så är detta krig över. Om det är för svårt kan de röra sig mot krimhalvön. Den ryska ledningen har inget bra militärstrategiskt läge. Vad ska de göra, mobilisera en gång till?
Citera
2022-12-03, 19:11
  #268938
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Nato krigar mot Ryssland och Ryssland krigar mot Nato med Ukraina som en mellanhand. Inte konstigt att Putin hotar med kärnvapen, Ukraina hade inte existerat utan Natos hjälp. En förlust i Ukraina enbart pga Nato kommer inte se bra ut för Rysslands ledning. Putin kommer göra något väldigt illa när förlusten kommer.
Jag vet att du är en ganska oärlig och falsk skribent men jag skall ändå ge dig ett svar innan jag drar in på stan. Sedan 2008 bedrev Ryssland krig 'by proxy' mot den ukrainska statsmakten- då genom separatister i de östliga delarna av Ukraina. Hur detta kom att utvecklas vet vi nog alla så jag går fram till de många samtal med den ryska statsledningen som tilldrog sig den omedelbara tiden innan den fullskaliga ryska invasionen;

President Macron, President Biden, Storbritanniens utrikesminister, den finske presidenten, Tysklands förbundskansler och många, många fler samtalade med president Putin och i dessa möten påtalades just denna sak att Ukraina kommer ges massivt stöd från det demokratiska världssamfundet vid den händelse att Ryssland går över gränsen. Hur president Putin med rövargäng funderade vet eller begriper därefter ingen- han kanske trodde att han ledde en supermakt som ingen skulle kunna stå emot?

När det började gå upp för den ryska statsledningen att de hoppat i galen tunna började allt detta med kärnvapenhot och att de egentligen strider mot hela Nato trots att de hela tiden vetat om att Ukraina skulle ges detta stöd från detta gille av folkstyrande nationer. Kalla det proxykrig om du vill men Notera Benen™ Putin gjorde valet och ångrar sig nog som fan...
Citera
2022-12-03, 19:15
  #268939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
Nato är efterblivna inget att oroa sig för, hur många krig har usa nato vunnit på 50 år,,, 0 0 00 000

Sovjet vann 2a världskriget, i amerikansk historia van usa kriget

Nä de allierade vann
Å hur var det med molotov ribbentorp pakten, totalt bortglömd,
eller helt enkelt borttagen ur vissa historieböcker................
Citera
2022-12-03, 19:17
  #268940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ukraina var i kaos och hade inte ens en stabil regering då.. Ukraina hade till och med olagligt avsatt sin president för att han inte ville närma sig EU och Ännu mer kaos utbröt .. Ryssland stötta ryssarna på Krim under valet och ukrianska soldater och polis gjorde noll motstånd åt det. Många ukrainska soldater bytte även sida och blev ryska soldater.

Dessa ryska separatister var inte från stor —Ryssland utan var civilbefolkningen som fick nog och ville försvara befolkningen. Även Luhansk och Donbass ville bli självständiga eller få tillhöra stor Ryssland.
Nu handla det direkt inte om 100 personer Utan flera miljoner PRO-ryssar.

Putin kom inte direkt Själv en dag och bestämde sig för att ta något för att han ville det utan det var folket.
Jösses vad lättlurad du måste vara, för du tror väl på det Kreml säger. Ändå vet vi ju att inget av Kremls förklaringar till att invadera Ukraina 2014 hållit för en närmare granskning. Och den ryska fullständiga krigsförklaringen i år mot Ukraina och Kremls ursäkter för det blodbadet på ett grannlandr ju än lättare att genomskåda.
Bara att konstatera, Ryssland styrs idag av ett brottssyndikat styrt av Putin men där även islamister och nazister vädrar morgonluft nu växer sig allt politiskt starkare. En farlig dekokt.

Inget avstånd kan därför bli för långt för oss när det gäller att fjärma sig från ryssen.
Citera
2022-12-03, 19:18
  #268941
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Om de ukrainska soldaterna lyckas inta Kreminna+Svatove så är detta krig över. Om det är för svårt kan de röra sig mot krimhalvön. Den ryska ledningen har inget bra militärstrategiskt läge. Vad ska de göra, mobilisera en gång till?
Säga vad man vill om dom ryska tvångsmobiliserade men dom lär sig nog jävligt fort , dom är så illa tvungna för sin överlevnad.
Dom har ingen erfarenhet, kass utrustning och dör som flugor, det är helt riktigt. Men dom som överlever kommer säkert "in i matchen" rätt omgående.
Det är ett riktigt brutalt sätt att behandla sina soldater på men Ryssland har ju av tradition aldrig brytt sig.
Citera
2022-12-03, 19:20
  #268942
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
De så kallade "hoten" är propaganda alternativt hjärnspöken från Kreml
Det är naturligtvis inga hjärnspöken. Kreml har inte en tanke på att länderna i försvarsalliansen Nato skulle vara intresserade av att invadera Ryssland.
Nej, istället är det en av många påhittade anledningar till varför Ryssland ser sig tvungna att mörda kvinnor och barn i Ukraina. De har en lång lista på olika förevändningar, exempelvis påståendet att Ukraina tillverkar massförstörelsevapen, att Ukrainas demokratiskt valde ledare är nazist-hbtq-jude eller att det i själva verket är USA som för ett proxykrig mot Ryssland i Ukraina (trots att det är pedofilerna från Ryssland själva som anfallit). Det kommer regelbundet nya påhittade anledningar. Snart får vi väl höra att Ukraina har byggt upp en armé av varulvar som till varje pris måste bekämpas av de ädla ryska pedofil-krigarna.
Citera
2022-12-03, 19:23
  #268943
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Vart kommer du ifrån? Så du menar att ingen i väst demonstrerade eller fördömde dessa krig?
Går inte att ta dig seriöst.

Vad spelar det för roll va Putin säger? Varje lands suveränitet skall respekteras. Det måste vi hålla fast vid annars leder det endast till död och lidande som vi har ett tydligt bevis på i Ukraina.

Men det gjorde vi inte i Kosovo. Så varför ska vi spendera flera procent av GDP och riskera kärnvapenkrig helt plötsligt på att "hålla fast vid det"?

Borde vi inte ha samma respons mot ryssland som vi hade mot USA i Kosovo? Eller konstatera att det beror på från fall till fall.

Man kan förvisso säga att det som hände i Kosovo ledde till "död och lidande" i mycket större skala i Ukraina.
Citera
2022-12-03, 19:25
  #268944
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Säga vad man vill om dom ryska tvångsmobiliserade men dom lär sig nog jävligt fort , dom är så illa tvungna för sin överlevnad.
Dom har ingen erfarenhet, kass utrustning och dör som flugor, det är helt riktigt. Men dom som överlever kommer säkert "in i matchen" rätt omgående.
Det är ett riktigt brutalt sätt att behandla sina soldater på men Ryssland har ju av tradition aldrig brytt sig.

Men så var det väl för Ukriana också i början.. alla som inte hade barn eller var sjuka osv var ju tvugna att kriga vare sig dom ville eller inte.. https://youtu.be/wD6SjVHOtvI

Detta är ju något alla länder ska göra i krig.. inget konstigt med det.

Även vi i Sverige har allmän försvarsplikt och det finns inget du kan göra åt det.. du är tvungen att hjälpa till. https://youtu.be/GBS-MbgMHls
__________________
Senast redigerad av Menea 2022-12-03 kl. 19:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in