2022-12-03, 15:29
Medlem
Har inte polisen sagt att det inte finns fler misstänkta?
Citera
2022-12-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu är det inte fastslaget att TT ringde till pojkvännen och sa att hon var på hemväg. Samtalet (02.30) som var på tapeten tidigt i tråden är inte bekräftat.

(Att TT skulle ta en dusch hemma hos JJ finns inte på kartan som jag ser det. Däremot kanske hon var i badrummet innan hon tänkte gå hem och någon lyckades hålla ner hennes huvud i handfatet).

Jo, det är såklart en möjig teori men jag tror forftfarande inte att hon halkat och slagit sig i badkaret som någon föreslog. Då är det ju bara att ringa ambulansen, liksom. Det är ju inte ett brott att någon råkar ut för en olycka. Man åker ju inte och dumpar en kropp mitt ute i skogen om det rör sig om en olycka.
Och vid halkningsolyckor i dusch/badrum som är dödliga så blir det en duns, och det kan inte jämställas med de flertalet dunsar som grannarna hört. Asså det kan ju bli en rejäl smäll, men de är inte slag som i att någon står och verkligen slår 50-100 kg mot golvet, det var ju en granne som hade uppgett att smällarna lät på det sättet.

Oavsett, RIP och får hoppas att primecrime lägger ut rättegångarna när tjejerna väl börjar tala ut.
Har hört rykten från folk i staden om att både JJ och MH var kraftigt inblandade med droger så jag tippar på avundjsuka + snedtändning och sen skedde vad som skedde. Alterntivt att de i påtänt tillstånd fick den brijanta idén att droga ner brottsoffret och att hon sen råkade dö av överdos och då behövde de bli av med kroppen. Men då kanske de bara hade kunnat hävda att det var hennes egen idé att ta drogerna, iofs. Men att droger är inblandat på ngt sätt, det tror jag. Svårt annars att tänka sig att en eller två tjejer mördar en annan tjej utan att ngn man är inblandad på ngt sätt vilket är vad vi tidigare har sätt gällande kvinnor som mördar kvinnor..
Citera
2022-12-03, 15:37
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nopenixnej
Har inte polisen sagt att det inte finns fler misstänkta?

Jo prexix, det har jag läst nånstans…
Citera
2022-12-03, 15:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Tror absolut också bägge är inblandade med tanke på att det är troligt att man var två för att frakta kroppen. Och är helt övertygad om att de blir straffade.

Och visst är teorier bra. Men de bygger på något man vet, kan anta som troligt eller kan försöka verifera. Det är det åklagarens åtal bygger på.
Det är långt från trådens fantasier som inte bygger på något och kullkastar kända uppgifter dvs totalt meningslösa.

Nu är min teori inte avvikande mot det som polisen tror, och mina spekulationer är inte på något sätt vidlyftiga. Tvärtom. Och allt baserar jag på de fakta (polisens uppgifter) och några på osäkra (media, tråduppgifter) Ofta skriver jag OM, eller (?) efter sådana uppgifter.

Du får specificera vad som man inte kan anta är troligt och vad jag inte verifierar.

Det är ett vanligt sätt att angripa användare genom att i svepande drag säga att någon "fantiserar" som du t ex skriver, inte bygger på fakta osv. Särskilt när man inte vänder sig till skribenten själv, så att skribenten inte kan föklara sig.

Så vad är rena rama fantasier som inte baserar sig på fakta???
Citera
2022-12-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För att få ner T i en kista, bör hon varit död, så jag hänger inte med i att det skulle förklara avsaknad av skrik. Om de försökt få ner henne levande, borde hon ju skrikit.
Jag har också tänkt tung möbel, men var då inne på ett skåp.
Avsaknaden av skrik får mig osäker på om det verkligen var i lgh allt hände.

Skulle väl vara under hot då, alternativt silvertejp för munnen. Men ja, det är ett långsökt försök att förklara dom höga dunsarna, samt sparkarna någon minut senare. Trots att den enklaste förklaringen är den mest troliga, kan jag faktiskt i just detta fall föreställa mig något udda.
Citera
2022-12-03, 15:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ni som inte vill läsa långa inlägg får scrolla! 😉
Jag har funderat en hel del över Ms uttalande om att hon misstänkte att J kunde vara inblandad, eftersom hon inte betedde sig som vanligt dagen efter.
M påstod att hon sov. Det kanske hon gjorde, men det kan inte varit tillräcklig nattsömn för i ottan var hon på vift.
När och var fick hon resten av sömnen? Och när träffade hon J dagen efter? J förefaller haft ganska fullt schema, med endast uppehåll några timmar.
Var M kvar i Js lägenhet, donade och sov medan J red eller skjutsade J hem henne efter Illharjen?
Troligtvis skulle J skjutsa hem M efter skogsvistelsen, så mellanlandningen i Illharjen var för att snacka ihop sig. Inte för att jag begriper varför de körde just dit, men men...
Om sedan M sov hemma, hur hann de träffas dagen efter? Det kan inte varit så lång stund och jag är tveksam till att så skedde.
Js förehavanden dagen efter:
- Mycket tidigt under morgonen: JJ + MH ses i en bil vid Illharjen.
- JJ är hemma hos sin far. (Obekräftat)
- Markägaren såg JJ rida i området på söndagen
- JJ ska ha setts inne på Dollar Store (Obekräftat och osäkert. 2 skribenter i tråden)
- JJ kontaktas av polis. Ett flertal förhör hålls.
Initialt polisa
- Polisen söker igenom JJ:s lägenhet under söndagseftermiddagen, till sent in på natten

Men vad ligger bakom att M säger att hon misstänker att J är inblandad, men förnekar egen inblandning?
Jag vet att frågan redan snurrat ett par varv här, men jag har svårt att släppa det och i brist på annat kan det väl gå ett varv till?
Lägger hon skuld på J för att själv komma undan?
Med tanke på hur hon framställts i tråden, tror jag inte det. Att hon över huvud taget nämner det, tror jag har med hennes samvete att göra. Hon vet säkert vad J gjort och kan därför inte helt hålla tyst, även om hon önskat det.
Att hon däremot helt förnekar egen inblandning ser jag som knepigare, antingen är det för tungt att ta in - förnekelse, att hon inte ens kan erkänna för sig själv och ren självbevarelsedrift - eller att hon bara "hjälpt till" med något icke-dödligt - som t ex hålla fast Ts ben.
Jag har kört fast i mina tankar och önskar att någon med djupare insikt om psykologin bakom vill kommentera.

Ok, jag är inte den du eftersöker, då jag bara har mina egna livserfarenheter att luta mig mot, och lite som jag läst in mig på i samband med några mordfall. Dvs googlat.

Jag har ju också varit ine på det märkliga att MH nämner JJ som möjlig gm. Då mer utifrån att om man själv ser sig som oskydlig (till något av de tre rubricerade brotten), då är det också märkligt att man tänker att ens kompis är skyldig, bara utifrån ett märkligt beteende.

Nu vet vi förstås inget v vad JJs märklig beteende bestod av och som du påpekar verkar (??? bäst att skriva) vara ganska upptagen dagen efter. Var och hur träffades JJ och MH. På morgonen? Eller samtalde de bara via nätet? Vad är det MH ser som konstigt? Vad JJ säger vad JJ gör eller både och?

Jag får en oidentifierbar känsla av att MH genom sitt uttalande om JJs möjliga skyldighet vet mer. Det är inte ett erkännande, men "nära nog".

I mina spekulationer kan MH vara skydlig för alla tre brotten likaväl som att hon är oskyldig, men vet. Och nästan ingen känsla får jag av att MH inte vet något alls. Det känna ganska osannolikt för mig med det uttalandet.
Citera
2022-12-03, 15:57
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja, det där med ljud och dess spridning och tolkning blir väldigt subjektivt. Någon hade också tolkat det som hamrande. Det kan givetvis vara annat än stypning åt det håll du beskriver..

Tycker egentigen inte om spekulationer om något man inte vet.

Men får en bild på ett scenario med en hästtjej 1.80 lång, förmodligen ganska stark, sittandes med stryptag över liten Tove som kämpar med ben, näbbar och klor. Möjligen har JJ hjälp av också en ganska stor MH..

Nej. Problemet med det - är att de till slut skymmer skogen för alla träden. Och så blir allt en relativt meningslös röra till slut kring "om om hade varit, utifall att" .

För egen del har jag svårt för det just av den anledningen - att det tenderar att i slutändan kullkasta de uppgifter som faktiskt finns - och att det i sin tur inte är speciellt fruktbart för att komma vidare.

Bygger det på redan kända, verifierade uppgifter, är det en helt annan femma.

Så jag scrollar, jag.
Citera
2022-12-03, 16:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigredesuede
Jo, det är såklart en möjig teori men jag tror forftfarande inte att hon halkat och slagit sig i badkaret som någon föreslog. Då är det ju bara att ringa ambulansen, liksom. Det är ju inte ett brott att någon råkar ut för en olycka. Man åker ju inte och dumpar en kropp mitt ute i skogen om det rör sig om en olycka.
Och vid halkningsolyckor i dusch/badrum som är dödliga så blir det en duns, och det kan inte jämställas med de flertalet dunsar som grannarna hört. Asså det kan ju bli en rejäl smäll, men de är inte slag som i att någon står och verkligen slår 50-100 kg mot golvet, det var ju en granne som hade uppgett att smällarna lät på det sättet.

Oavsett, RIP och får hoppas att primecrime lägger ut rättegångarna när tjejerna väl börjar tala ut.
Har hört rykten från folk i staden om att både JJ och MH var kraftigt inblandade med droger så jag tippar på avundjsuka + snedtändning och sen skedde vad som skedde. Alterntivt att de i påtänt tillstånd fick den brijanta idén att droga ner brottsoffret och att hon sen råkade dö av överdos och då behövde de bli av med kroppen. Men då kanske de bara hade kunnat hävda att det var hennes egen idé att ta drogerna, iofs. Men att droger är inblandat på ngt sätt, det tror jag. Svårt annars att tänka sig att en eller två tjejer mördar en annan tjej utan att ngn man är inblandad på ngt sätt vilket är vad vi tidigare har sätt gällande kvinnor som mördar kvinnor..
Jag har också funderingar åt droghållet eftersom NFCs analyser dröjer.
Det som då inte går ihop är att polisen direkt när T återfanns sa att hon utsatts för mord. Överdos syns inte.
Citera
2022-12-03, 16:07
Medlem
Citat:
Jag har också funderingar åt droghållet eftersom NFCs analyser dröjer.
Det som då inte går ihop är att polisen direkt när T återfanns sa att hon utsatts för mord. Överdos syns inte.

Är det inte de senaste åren långa väntetider för resultat från NFC?
Citera
2022-12-03, 16:10
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Är det inte de senaste åren långa väntetider för resultat från NFC?

Stämmer. Mig veterligen har de ingen prioritetsordning, utan tar allt i turordning.

Rätta mig gärna om jag har fel & det har ändrats.
Citera
2022-12-03, 16:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, jag är inte den du eftersöker, då jag bara har mina egna livserfarenheter att luta mig mot, och lite som jag läst in mig på i samband med några mordfall. Dvs googlat.

Jag har ju också varit ine på det märkliga att MH nämner JJ som möjlig gm. Då mer utifrån att om man själv ser sig som oskydlig (till något av de tre rubricerade brotten), då är det också märkligt att man tänker att ens kompis är skyldig, bara utifrån ett märkligt beteende.

Nu vet vi förstås inget v vad JJs märklig beteende bestod av och som du påpekar verkar (??? bäst att skriva) vara ganska upptagen dagen efter. Var och hur träffades JJ och MH. På morgonen? Eller samtalde de bara via nätet? Vad är det MH ser som konstigt? Vad JJ säger vad JJ gör eller både och?

Jag får en oidentifierbar känsla av att MH genom sitt uttalande om JJs möjliga skyldighet vet mer. Det är inte ett erkännande, men "nära nog".

I mina spekulationer kan MH vara skydlig för alla tre brotten likaväl som att hon är oskyldig, men vet. Och nästan ingen känsla får jag av att MH inte vet något alls. Det känna ganska osannolikt för mig med det uttalandet.
Ja, det är märkligt. Och än märkligare när åklagaren säger att tjejerna är "medgörliga", de svarar på frågor. Det ger en känsla av att de babblar på, men inte om brottet, så varför gav M antydningar om Js inblandning?
Citera
2022-12-03, 16:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, det är väl det mest logiska. Det är grannarnas beskrivning av dunsarna jag inte tycker överensstämmer med en strypning. Beskrivningen att det lät som någon ställde ner en soffa 2-3 gånger tycker inte jag överensstämmer med att en, eller två kroppar åker i golvet. Hade det varit 1 duns hade jag haft lättare att köpa att T drattade i golvet.

Nu tycker jag inte "kista" är en så dum teori alls. Har själv tänkt i liknande banor, men kanske inte just att man tappat/ställt ner kistan.

Kistor är inte helt ovanliga i hem. Kan vara arvegods eller inköpt som förvaring/bord/prydnad. Ibland har de också handtag på kortsidorna.

Men mest troligt är det för mig att Tove kämpade emot, att hon brottades ner, men tog sig upp igen, kanske parkade och själv slog mot väggar och golv i sin kamp om luft?

Sedan kan jag också tänka mig att någon har slagit ner hennes huvud med enorm kraft mot golvet upprepade gånger.

Samtidigt skulle det (huvudet ner mot golvet) förmodligen efter första slaget kunnat lämna blodspår. Själva skallbenet är mycket hårt och huden tunn. Blir förstås ett enormt tryck på husen som kommer att spricka. Visst, det kan finnas blodspår i lgh, det vet vi inget om. Här kan det isf inte handla om så stora mängder att man kunnat misstänka mord direkt, även om polisen naturligtvis har haft det i åtanke sedan start. Det är iaf vad jag tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in