2022-12-01, 18:39
Medlem
Till er som hänvisar till polisen om att rätt personer sitter häktade.
"Polisen grep fel tvillingsyster – två gånger" skrivs det om i Aftonbladet idag.

Sen påpekade någon att det ska ses som att rätt mgm sitter häktade p.g.a att de inte överklagat häktningen. Om jag satt där och var oskyldigt misstänkt så skulle jag nog välja att sitta kvar i häktet tills att rätt person(er) häktades istället. Skulle inte vara någon idé att smyga omkring utpekad av alla! troligen med risk för livet!
Citera
2022-12-01, 18:53
Medlem
TonaldRumps avatar

Indicerna pekar på dessa två, helt klart.
Det som händer i lägenheten är svårt att sia om då vi inte har något att gå på förutom dunsarna. Inga skrik som någon hört eller så. Bara sparkar och dunsar vilket grannen säger sig ha hört.
Någon kan ha överraskat T i ryggen med ett stryptag medan hon pratat med den andra. En arm över halsen med ett hårt tryck. Eller typ något i den stilen.

Väldigt svårt att säga något som har substans, då vi har väldigt lite information om vad som hänt i lägenheten. Men just att ingen hört skrik, och att blod inte verkar ha hittats (?), gör att magkänslan säger något i den stilen som i stycket ovanför.

Dunsarna behöver inte heller betyda slagsmål, utan det kan lika gärna vara MH och JJ som lyfter en död T och kanske tappar henne. Det kan vara T som sparkar för att framkalla uppmärksamhet/ kämpar för livet osv.
Väldigt svårt som sagt med den informationen som finns att tillgå.

Vad gäller delen med människorov så tror jag, personligen att någon har blockerat dörren när T velat dra. Hon tar upp telefonen och säger att hon ska ringa polisen, sedan kommer någon bakom och tar ett lås runt halsen.
Men det är ingenting jag påstår, utan det är endast min teori.
Senast redigerad av TonaldRump 2022-12-01 kl. 18:56.
Citera
2022-12-01, 18:55
Medlem
Saxat:

Sedan den 17 oktober har kvinnorna varit misstänkta för 21-åriga Toves försvinnande i Vetlanda.

Efter att Tove hittades död den 2 november tillskrevs kvinnorna även misstanke om mord och brott mot griftefriden

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1009445
Citera
2022-12-01, 18:57
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Instämmer, polisen har fått in fler resultat som stärker brottsmisstankarna. Hoppas att de även har hittat T:s nycklar, jacka, väska och mobil.
Det hoppas jag med. Vilken information kan man inte återskapa, utan att mobilen hittas?

Molnet, Gmail-konto (JJ) osv, finns ju. Vad kan polisen inte få fram, utan mobilen i sig?
Citera
2022-12-01, 18:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det där samtalet/meddelandet 02.30
ÄR DET BEKRÄFTAT av polis?
Eller är det en trådsanning?

Jag tror att Tove skulle sova hos pojkvän eftersom dom hade kontakt på natten och hon sa att hon var på väg hem

Samtalet/meddelandet är både bekräftat och obekräftat.

Tiden kl. 02.30 stod/står i den första häktningsframställan som "tid för brottets början".

Att det var TTs pojkvän som hörde/såg något på det meddelandet är en uppgift av kontohavare i tråden, som jag väljer att tro på.

Dessutom så agerade polisen ovanligt snabbt och kraftfullt med en gång, så något måste det finnas i detta röstmeddelande.

Även om man inte ska sova ihop så kan man ju ringa och säga ex. "Gonatt". Min man har jobbat utomlands i flera år, vi ringde allatid varandra på kvällen fast vi inte skulle sova ihop........
Citera
2022-12-01, 19:08
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Absolut inte lätt att misstolka då du uppenbarligen inte läst föregående inlägg om vad det hela handlade om. prova det nästa gång så blir det nog lättare för dig också i framtiden.
Tydligen, för du misstolkar mig!
Jag poängterade att det är viktigt att vara tydligt. Länkar man nånting kan man med fördel använda sig av ett citat.
Citat:
prova det nästa gång så blir det nog lättare för dig också i framtiden.
Det finns många som är nya och som inte läst hela tråden. Då är ett inlägg som du skrev väldigt lätt att misstolka.
Citera
2022-12-01, 19:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har aldrig misstänkt någon endaste annan person.

Kanhända att jag varit otydlig, men det är omöjligt att se att någon skulle kunna hinna utefter tidslinjen komma in i bilden, även om det finns en liten tidsglipa.

Svaret beror ju på att det är orimligt att oves mobil som nyligen åkt i JJs ficka skulle strax innan bilen ses lämna Vetlanda hamna norrut istället för att sedan aldrig komma in igen.

Det som för mig är allra mest övertygande är JJs återkommande och helt onödiga lögner. Med MH känner jag mig lite mer osäker på grad av medverkan.
Ni som inte vill läsa långa inlägg får scrolla! 😉
Jag har funderat en hel del över Ms uttalande om att hon misstänkte att J kunde vara inblandad, eftersom hon inte betedde sig som vanligt dagen efter.
M påstod att hon sov. Det kanske hon gjorde, men det kan inte varit tillräcklig nattsömn för i ottan var hon på vift.
När och var fick hon resten av sömnen? Och när träffade hon J dagen efter? J förefaller haft ganska fullt schema, med endast uppehåll några timmar.
Var M kvar i Js lägenhet, donade och sov medan J red eller skjutsade J hem henne efter Illharjen?
Troligtvis skulle J skjutsa hem M efter skogsvistelsen, så mellanlandningen i Illharjen var för att snacka ihop sig. Inte för att jag begriper varför de körde just dit, men men...
Om sedan M sov hemma, hur hann de träffas dagen efter? Det kan inte varit så lång stund och jag är tveksam till att så skedde.
Js förehavanden dagen efter:
- Mycket tidigt under morgonen: JJ + MH ses i en bil vid Illharjen.
- JJ är hemma hos sin far. (Obekräftat)
- Markägaren såg JJ rida i området på söndagen
- JJ ska ha setts inne på Dollar Store (Obekräftat och osäkert. 2 skribenter i tråden)
- JJ kontaktas av polis. Ett flertal förhör hålls.
Initialt polisa
- Polisen söker igenom JJ:s lägenhet under söndagseftermiddagen, till sent in på natten

Men vad ligger bakom att M säger att hon misstänker att J är inblandad, men förnekar egen inblandning?
Jag vet att frågan redan snurrat ett par varv här, men jag har svårt att släppa det och i brist på annat kan det väl gå ett varv till?
Lägger hon skuld på J för att själv komma undan?
Med tanke på hur hon framställts i tråden, tror jag inte det. Att hon över huvud taget nämner det, tror jag har med hennes samvete att göra. Hon vet säkert vad J gjort och kan därför inte helt hålla tyst, även om hon önskat det.
Att hon däremot helt förnekar egen inblandning ser jag som knepigare, antingen är det för tungt att ta in - förnekelse, att hon inte ens kan erkänna för sig själv och ren självbevarelsedrift - eller att hon bara "hjälpt till" med något icke-dödligt - som t ex hålla fast Ts ben.
Jag har kört fast i mina tankar och önskar att någon med djupare insikt om psykologin bakom vill kommentera.
Citera
2022-12-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonaldRump

Indicerna pekar på dessa två, helt klart.
Det som händer i lägenheten är svårt att sia om då vi inte har något att gå på förutom dunsarna. Inga skrik som någon hört eller så. Bara sparkar och dunsar vilket grannen säger sig ha hört.
Någon kan ha överraskat T i ryggen med ett stryptag medan hon pratat med den andra. En arm över halsen med ett hårt tryck. Eller typ något i den stilen.

Väldigt svårt att säga något som har substans, då vi har väldigt lite information om vad som hänt i lägenheten. Men just att ingen hört skrik, och att blod inte verkar ha hittats (?), gör att magkänslan säger något i den stilen som i stycket ovanför.

Dunsarna behöver inte heller betyda slagsmål, utan det kan lika gärna vara MH och JJ som lyfter en död T och kanske tappar henne. Det kan vara T som sparkar för att framkalla uppmärksamhet/ kämpar för livet osv.
Väldigt svårt som sagt med den informationen som finns att tillgå.

Vad gäller delen med människorov så tror jag, personligen att någon har blockerat dörren när T velat dra. Hon tar upp telefonen och säger att hon ska ringa polisen, sedan kommer någon bakom och tar ett lås runt halsen.
Men det är ingenting jag påstår, utan det är endast min teori.[/quote]

Jo, men om Tove fraktades i JJs bil så borde det finnas spår av Tove i den. En död person läcker ju en del då ingen muskulatur håller öppningar täta. Polisen borde direkt hittat saker som bevisade att Tove funnits i bilen. (Tove hade ju troligen aldrig åkt i den tidigare då de under tiden JJ haft den inte varit vänner.) Så om de är mördarna så borde bevisen vara klara för i.a.f människorov och dråp.

Om de skulle ha burit ner Tove efter McD så skulle väl grannen tittat ut igen? så nyfiken som han var innan.. Det måste vara svårt att ljudlöst bära ner en kropp efter McD utan att grannen reagerat..
Också konstigt.
Citera
2022-12-01, 19:46
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizaveta.Yepanchin
Ser fram emot att läs FUP när den är klar

Polisen kan trycka den som bok och sälja blir säkert 2023 mest köpta bok 😅 ”Sanningen om mordet på Tove”
Citera
2022-12-01, 19:49
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
"att avleda ifrån de 2 huvudmisstänkta är bara idiotiskt"

Det tycker INTE jag! Det finns luckor i det som framkommit som ger åtminstone 1 annan möjlig gärningsman! Min troliga gärningsman. Att fundera på andra möjliga scenarier och mgm leder framåt, inte att avfärda dem som löjliga/orealistiska! Det finns i den här tråden så mycket motsägelsefulla förklaringar, den ena orimligare är den andra. Jag hoppas polisen kunde avfärda alla andra i huset INNAN man låste in JJ och MH. Speciellt då den McD skjutsandes grannens bil!

Det bor flera grannar i huset och även en hel familj i lgh rakt under, den som först uppmärksammade dunsarna var inte heller sonen utan pappan i den familjen som bor rakt under.
Pappan var den som hörde spring i trappan när tjejerna kom hem.
Pappan var i vardagsrummet (vad han påstår) sonen var i köket o tillredde mat.
Pappan hörde dunsandet i taket och blev väldigt orolig.
Pappan och sonen gick ut i trappan, pappan bad sonen ringa på hos JJ.
Pappan lyssnade även i trappan efteråt och hörde JJs dörr öppnas och stängas 2 ggr.
Pappan och sonen stod sen ute i trappan då JJ hördes komma nerför densamma.
Pappan erbjöd att sonen ska skjutsa JJ till donken (så hon inte skulle köra i fyllan)

Pappan vore väl den som skulle anhållits istället för sonen om man resonerar som du?
Citera
2022-12-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
För att inte skapa trådsanning så kan jag informera dig om att dom visst hade samsittning.

https://www.vetlandaposten.se/2022-11-19/darfor-fick-tva-mordmisstankta-prata-med-varandra-i-haktet-8xJFz

Och jo man får samsitta med det motsatta könet, om dom intagna samtycker till det.

2Kap. 2 § "En intagen får inte placeras så att han eller hon vistas tillsammans med intagna av motsatt kön. En intagen får dock medges att vistas med intagna av motsatt kön, om det är lämpligt och de intagna samtycker till det."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/hakteslag-2010611_sfs-2010-611

I de fall man får umgås övervakat i grupp går det bra, Samsittning i cellen sker obevakat vilket kriminalvården inte anser vara lämpligt.

Dock hade jag kanske fel i att Samsittning med den andra kvinnan inte hann ske, men i så fall gällde detta bara antingen JJ ELLER MH (om det inte finns fler kvinnor på häktet då, vilket jag betvivlar.)
Citera
2022-12-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
När jag snabbt dina långa inlägg tolkar jag det som du vill spekulera kring andra GM utan ha något på fötterna. Men det är alltså tvärtom. Och tolka inte det igen som personangrepp. Handlar bara om hur du skriver.
I brist på fakta går ju tråden på tomgång som också öppnar för mer eller mindre fantasifulla spekulationer.

Åtal om kanske 6-8 månader. Det blir segt............

Jag tror inte det tar så lång tid före åtal, gissar på mars april. Men vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in