Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Ni som inte vill läsa långa inlägg får scrolla! 😉
Jag har funderat en hel del över Ms uttalande om att hon misstänkte att J kunde vara inblandad, eftersom hon inte betedde sig som vanligt dagen efter.
M påstod att hon sov. Det kanske hon gjorde, men det kan inte varit tillräcklig nattsömn för i ottan var hon på vift.
När och var fick hon resten av sömnen? Och när träffade hon J dagen efter? J förefaller haft ganska fullt schema, med endast uppehåll några timmar.
Var M kvar i Js lägenhet, donade och sov medan J red eller skjutsade J hem henne efter Illharjen?
Troligtvis skulle J skjutsa hem M efter skogsvistelsen, så mellanlandningen i Illharjen var för att snacka ihop sig. Inte för att jag begriper varför de körde just dit, men men...
Om sedan M sov hemma, hur hann de träffas dagen efter? Det kan inte varit så lång stund och jag är tveksam till att så skedde.
Js förehavanden dagen efter:
- Mycket tidigt under morgonen: JJ + MH ses i en bil vid Illharjen.
- JJ är hemma hos sin far. (Obekräftat)
- Markägaren såg JJ rida i området på söndagen
- JJ ska ha setts inne på Dollar Store (Obekräftat och osäkert. 2 skribenter i tråden)
- JJ kontaktas av polis. Ett flertal förhör hålls.
Initialt polisa
- Polisen söker igenom JJ:s lägenhet under söndagseftermiddagen, till sent in på natten
Men vad ligger bakom att M säger att hon misstänker att J är inblandad, men förnekar egen inblandning?
Jag vet att frågan redan snurrat ett par varv här, men jag har svårt att släppa det och i brist på annat kan det väl gå ett varv till?
Lägger hon skuld på J för att själv komma undan?
Med tanke på hur hon framställts i tråden, tror jag inte det. Att hon över huvud taget nämner det, tror jag har med hennes samvete att göra. Hon vet säkert vad J gjort och kan därför inte helt hålla tyst, även om hon önskat det.
Att hon däremot helt förnekar egen inblandning ser jag som knepigare, antingen är det för tungt att ta in - förnekelse, att hon inte ens kan erkänna för sig själv och ren självbevarelsedrift - eller att hon bara "hjälpt till" med något icke-dödligt - som t ex hålla fast Ts ben.
Jag har kört fast i mina tankar och önskar att någon med djupare insikt om psykologin bakom vill kommentera.
Ok, jag är inte den du eftersöker, då jag bara har mina egna livserfarenheter att luta mig mot, och lite som jag läst in mig på i samband med några mordfall. Dvs googlat.
Jag har ju också varit ine på det märkliga att MH nämner JJ som möjlig gm. Då mer utifrån att om man själv ser sig som oskydlig (till något av de tre rubricerade brotten), då är det också märkligt att man tänker att ens kompis är skyldig, bara utifrån ett märkligt beteende.
Nu vet vi förstås inget v vad JJs märklig beteende bestod av och som du påpekar verkar (??? bäst att skriva) vara ganska upptagen dagen efter. Var och hur träffades JJ och MH. På morgonen? Eller samtalde de bara via nätet? Vad är det MH ser som konstigt? Vad JJ säger vad JJ gör eller både och?
Jag får en oidentifierbar känsla av att MH genom sitt uttalande om JJs möjliga skyldighet vet mer. Det är inte ett erkännande, men "nära nog".
I mina spekulationer kan MH vara skydlig för alla tre brotten likaväl som att hon är oskyldig, men vet. Och nästan ingen känsla får jag av att MH inte vet något alls. Det känna ganska osannolikt för mig med det uttalandet.