2022-12-03, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robtic
Hej,

Pappa har en skuld på ca 650k(kr) och lånat från diverse långivare. Vissa av dessa lån har så höga räntor som 16-17% och lär öka nu. Vissa skulder är ganska små(30000k) som vi har planerat att betala av ganska fort. Varje månad så betalar han ca 20k för skulderna, vilket är mycket. Han har påverkats psykiskt av detta och tänker hjälpa honom.

Jag ska ansöka ett samlingslån via Lendo som huvudsökande och pappa är medsökande. Grejen är att pappa inte har det bästa UC-score eller kreditvänlighet. Har en lön på ca 250k(år) och skuld på 650k. Tror du att det skulle minska våra chanser för oss att få förmånlig ränta om jag har honom som medsökande? Jag vill ju inte heller ha hela skulden på mig om något skulle gå fel mellan oss(vilket jag inte tror kommer hända, men man vet aldrig).

Mina uppgifter
Lön: 460k-510k
UC-score: 0.5(Mycket bra)
Inga betalningsanmärkningar
Inga lån
Inga skulder

Hur mycket ränta kan vi få på ett lån som är 600k?

Vad lever han på om han betalar 240k per år men bara 10k kvar?

Undvik sabba din egen ekonomi, personer sitter i skiten av en anledning. Vill du hjälpa utan sabba för dig själv lika mycket, betala av löpande från lön till hans skulder.

Har du tänkt ex flytta så sabbar du dina egna lånemöjligheter.
Citera
2022-12-03, 07:33
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Vad lever han på om han betalar 240k per år men bara 10k kvar?

Undvik sabba din egen ekonomi, personer sitter i skiten av en anledning. Vill du hjälpa utan sabba för dig själv lika mycket, betala av löpande från lön till hans skulder.

Har du tänkt ex flytta så sabbar du dina egna lånemöjligheter.

Har du läst mina tidigare inlägg? Alla dina frågor är besvarade i föregående inlägg. Det finns goda skäl till varför han hamna där han hamna.

Jag har inga planer på att köpa ett eget kommande 5-10 åren då jag har planer på att plugga(läkare). Jag kommer bo i en hyresrätt. Skulle jag köpa så skulle jag tänka om.
Senast redigerad av Robtic 2022-12-03 kl. 07:37.
Citera
2022-12-03, 07:36
Medlem
Har inte läst några av de tidigare inläggen, men kan säga rent spontant att lendo och liknande suger.

Hade själv ett problem för många år sedan och hörde reklam om hur man kunde använda Lendo och andra för att hitta bästa räntan, men det är bara bullshit.

Tror jag fick erbjudande som bäst på 13% ränta eller nåt sånt sinnessjukt för ett ihopbakningslån.

Bästa är att kontakta sin vanliga bank,fick ett lån för typ 5% ränta istället för Lendo's sjuka erbjudande om 13%

Gå inte på den bluffen. Skulle säga att man säkert i 95% av fallen får bättre (lägre) ränta hos sin egna bank än Lendo's värderlösaerbjudande med skyhöga räntor
Citera
2022-12-03, 07:37
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Men vad är det för fel på er som vräker ur er skuldsanering så fort nån har skulder. Aldrig i livet att man får skuldsanering för 600k om man är i arbetsför ålder. Även om summan inte hade varit ett problem så måste man har gjort allt själv för att lösa sin situation. 250k i årsinkomst är ungefär som att jobba deltid på Ica, långt ifrån att ha gjort allt man kan.

Det är inte alls omöjligt. Svårare visst, men verkligen inte omöjligt. Det har blivit enklare och enklare att få skuldsanering. Har sett ungdomar som fått skuldsanering på mindre belopp.

Jag hade verkligen åtminstone försökt. Åtminstone gjort testet på hemsidan.
Senast redigerad av JuniorDahlen 2022-12-03 kl. 07:40.
Citera
2022-12-03, 07:54
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har inte läst några av de tidigare inläggen, men kan säga rent spontant att lendo och liknande suger.

Hade själv ett problem för många år sedan och hörde reklam om hur man kunde använda Lendo och andra för att hitta bästa räntan, men det är bara bullshit.

Tror jag fick erbjudande som bäst på 13% ränta eller nåt sånt sinnessjukt för ett ihopbakningslån.

Bästa är att kontakta sin vanliga bank,fick ett lån för typ 5% ränta istället för Lendo's sjuka erbjudande om 13%

Gå inte på den bluffen. Skulle säga att man säkert i 95% av fallen får bättre (lägre) ränta hos sin egna bank än Lendo's värderlösaerbjudande med skyhöga räntor

Jag hade mina aningar om detta. Men 13% är ju överdrivet högt. Grejen är att Handelsbanken inte erbjuder samlingslån. Endast privatlån, men det är ju i princip samma sak där skillnaden bara är att banken inte samlar dina lån åt dig. Vi skulle kunna ta det lånet och betala av alla lånen.

Handelsbanken erbjuder runt 7.3% i ränta idag. Det är effektiv ränta om jag minns rätt.
Citera
2022-12-03, 08:05
Medlem
Citat:
Jag hade mina aningar om detta. Men 13% är ju överdrivet högt. Grejen är att Handelsbanken inte erbjuder samlingslån. Endast privatlån, men det är ju i princip samma sak där skillnaden bara är att banken inte samlar dina lån åt dig. Vi skulle kunna ta det lånet och betala av alla lånen.

Handelsbanken erbjuder runt 7.3% i ränta idag. Det är effektiv ränta om jag minns rätt.

7% ränta kanske är rimligt idag med tanke på inflationen och stigande räntor.så jag tror nog att det är bra. Ta det om det ges möjlighet skulle jag säga.
Citera
2022-12-03, 08:16
Avslutad
Vänta nu..du skriver att du tänker plugga...och samtidigt ha ett lån på 600.000 ? Vet du vad csn ligger på? Du är ansvarig för lånet om din pappa skiter i att betala. Och tro mig, historian visar oftast framtiden när det kommer till sånt här. Ni är inte ansvariga 50/50 om ni står på ett lån tillsammans utan var och en för sig. Där står du med csn på runt 10.000 och ev ett extrajobb, och så missar din pappa en inbetalning.....

Nej, han är vuxen. Se till att han får en god man och skuldsanering. Om inte skulderna är från igår utan minst 6 månader är chanserna goda, är de ännu äldre och inga nya krediter är tagna så lär han få sanering. 5 år (om jag inte minns fel) på existensminimum och sen är han fri.
Citera
2022-12-03, 08:42
Medlem
Citat:
Har du läst mina tidigare inlägg? Alla dina frågor är besvarade i föregående inlägg. Det finns goda skäl till varför han hamna där han hamna.

Jag har inga planer på att köpa ett eget kommande 5-10 åren då jag har planer på att plugga(läkare). Jag kommer bo i en hyresrätt. Skulle jag köpa så skulle jag tänka om.

Ej sett något svar på hur han kan använda 96% av sin inkomst att betala lån med.
Jo jag har läst, flera lånegivare o en del smålån är inte otur, det är ett mönstet att ha svårt att hantera pengar.

Så du riskerar sitta med hela lånet under studietid, låter smart. Dock ivanligt att välja lång utbildning med så pass hög lön redan.

Sen vad dina syskon lovar nu är inte säkert de levererar, om nu så många vill hjälpa varför ska du ensam riskera stå med svarte petter?

Vet flera som sabbat sin ekonomi för att de trott de hjälpt någon.
Citera
2022-12-03, 08:47
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
7% ränta kanske är rimligt idag med tanke på inflationen och stigande räntor.så jag tror nog att det är bra. Ta det om det ges möjlighet skulle jag säga.

Grejen är att man måste ha en medsökande. Jag skulle kunna vänta till i april då min bror får sin första inkomstdeklaration och sen ansöka med honom. Han är okej med det. Det finns två nackdelar med att vänta till april dock, det är:

- Vi betalar 80k-100k i lån fram tills dess.
- Räntan lär öka då inflationen kommer troligen bli värre våren 2023.
Senast redigerad av Robtic 2022-12-03 kl. 08:50.
Citera
2022-12-03, 08:51
Medlem
Citat:
Grejen är att man måste ha en medsökande. Jag skulle kunna vänta till i april då min bror får sin första inkomstdeklaration och sen ansöka med honom. Han är okej med det. Det finns två nackdelar med att vänta till april dock, det är:

- vi betalar 80k-100k i lån fram tills dess.
- Räntan lär öka då inflationen kommer troligen bli värre våren 2023.

Jag har varit med om att sitta i skuldfälla.
Hade typ 150 000 kr om inte mer i skulder utspridda på alla möjliga ställen, men genom att ta ett ihopbakningslån hos min bank så betalade jag av det rätt snabbt på några år.

Var ett tag skuldfri, men är inte det idag, men har väldigt lite skuld och skulle aldrig låta det dra iväg som jag gjorde när jag var yngre. Tror jag har skuld på typ 10 000 vilket är ingenting.

Skulle kanske betala av det på 3 månader om jag ville, men betalar av långsammare för att få mer att leva av.
Citera
2022-12-03, 08:56
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodjuret
Ej sett något svar på hur han kan använda 96% av sin inkomst att betala lån med.
Jo jag har läst, flera lånegivare o en del smålån är inte otur, det är ett mönstet att ha svårt att hantera pengar.

Så du riskerar sitta med hela lånet under studietid, låter smart. Dock ivanligt att välja lång utbildning med så pass hög lön redan.

Sen vad dina syskon lovar nu är inte säkert de levererar, om nu så många vill hjälpa varför ska du ensam riskera stå med svarte petter?

Vet flera som sabbat sin ekonomi för att de trott de hjälpt någon.

Jag har besvarat på dina frågor på förgående inlägg.

Som sagt så är det vi som hjälper till att betala av hyran, el osv. Mamma står för maten. Så det är så vi får det att gå runt.

Jag gillar mitt jobb, men jag har alltid velat bli läkare så jag ska bli det nu när jag är fortfarande ung. Ekonomiskt kommer det löna sig över tid.

Min bror är på att ansöka lånet, men han tog sin examen och började jobba i år så han får ingen inkomstdeklaration fram tills i april.
Citera
2022-12-03, 09:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Hej,

Pappa har en skuld på ca 650k(kr) och lånat från diverse långivare. Vissa av dessa lån har så höga räntor som 16-17% och lär öka nu. Vissa skulder är ganska små(30000k) som vi har planerat att betala av ganska fort. Varje månad så betalar han ca 20k för skulderna, vilket är mycket. Han har påverkats psykiskt av detta och tänker hjälpa honom.

Jag ska ansöka ett samlingslån via Lendo som huvudsökande och pappa är medsökande. Grejen är att pappa inte har det bästa UC-score eller kreditvänlighet. Har en lön på ca 250k(år) och skuld på 650k. Tror du att det skulle minska våra chanser för oss att få förmånlig ränta om jag har honom som medsökande? Jag vill ju inte heller ha hela skulden på mig om något skulle gå fel mellan oss(vilket jag inte tror kommer hända, men man vet aldrig).

Mina uppgifter
Lön: 460k-510k
UC-score: 0.5(Mycket bra)
Inga betalningsanmärkningar
Inga lån
Inga skulder

Hur mycket ränta kan vi få på ett lån som är 600k?

Bättre att ta ett vanligt banklån istället för Lendo om du ändå står som sökande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in