2022-11-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fisknyllet
Hej

Körde bakom en kommunbil, en Renault Zoe och på vägen fanns vägbulor.

Varje gång den körde över en vägbula så kom det ett litet rökmoln under bilen när den fjädrade "poff".

Vad kan det bero på att det kom rök från bilen när den fjädrade vid vägbulan?

troligtvis rasad motor (eller på väg att rasa) Zoe har extremt dåliga motorer som håller ca 5000 mil. Kanske läge att varna hemtjänstbiträdet nästa gång du ser detta fenomen så hon inte hamnar i en potentiell livsfarlig situation, eftersom det även kan röra sig om kabelbrand eller brand i annan elektronik
Senast redigerad av -big kahuna- 2022-11-15 kl. 23:54.
Citera
2022-11-15, 23:59
Medlem
Fisknyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
troligtvis rasad motor (eller på väg att rasa) Zoe har extremt dåliga motorer som håller ca 5000 mil. Kanske läge att varna hemtjänstbiträdet nästa gång du ser detta fenomen så hon inte hamnar i en potentiell livsfarlig situation, eftersom det även kan röra sig om kabelbrand eller brand i annan elektronik

Ska kontakta hemtjänsten angående detta.

Det syntes tydligt att röken kom från själva bilen och inte från marken.
Citera
2022-11-16, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det finns inga sådana kända fall.
Troligtvis handlar det om vägdamm på körbanan som virvlat upp.

Citat:
Det syntes tydligt att röken kom från själva bilen och inte från marken.
Troligare sand och skit på karossen / fjäderbenet som släpper när det tjongar till vid vägbulorna.
Citera
2022-11-26, 09:47
Medlem
Detta blir första vintern med min Zoe och det är intressant att se hur förbrukningen stiger i takt med att utetemperaturen sjunker. Just nu , vid runt 0c så snittar min lilla bil på 16.5kwh/100km. Det är en bra siffra med tanke på mitt körmönster som består av lika delar 80km/h och 110km/h sträckr samt lite runt 50km/h. Elen har blivit dyrare även för mig som var tvungen att binda mitt elavtal till 1.59kr/kwh tidigare i höstas men inkl allt så kör jag för runt 6kr/milen.
Citera
2022-11-26, 09:58
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Hej

Körde bakom en kommunbil, en Renault Zoe och på vägen fanns vägbulor.

Varje gång den körde över en vägbula så kom det ett litet rökmoln under bilen när den fjädrade "poff".

Vad kan det bero på att det kom rök från bilen när den fjädrade vid vägbulan?
Semiofftopic men fordonskammaren.se säljer fyra stycken kommunägda(Skillingerud) Zoe på fredag. Tyvärr har dom inte hunnit besikta dom ännu, deras besiktningar brukar vara detaljerade, då kan man se hur 3 år gamla Zoes har fungerat. Plus att man får se vad de säljs för.
Citera
2022-12-02, 17:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Semiofftopic men fordonskammaren.se säljer fyra stycken kommunägda(Skillingerud) Zoe på fredag. Tyvärr har dom inte hunnit besikta dom ännu, deras besiktningar brukar vara detaljerade, då kan man se hur 3 år gamla Zoes har fungerat. Plus att man får se vad de säljs för.
Har du någon ny info om dessa?
Citera
2022-12-02, 17:17
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Har du någon ny info om dessa?
Jag glömde bort det, auktionen var klockan 12 idag. Men när jag kollar så finns det 4 st zoe från samma kommun till nästa auktion så jag gissar att dom blev osålda eller så har dom fyra exakt likadana till.

Länk till kommande objektlista; https://www.fordonskammaren.se/forsaljning/668-ordinarie-fordonsauktion-2022-12-16
Citera
2022-12-04, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fick du ingen garanti på förra motorn?
Vad säger försäkringsbolaget? Du hade väl motorförsäkring?

Jag tycker du ska ta ett snack med en konsumentrådgivare eller något.
Det här är fan inte normalt. Måste ju vara en kraftig felkonstruktion.

Jo, håller med. Märklig historia detta.
Citera
2022-12-04, 01:43
Medlem
Citat:
Första motorbytet gick på nybilsgarantin, så det kostade mig inte en krona.
Detta är första motorn som jag själv får betala.

Märkligt att dessa Zoe-motorer slits ut så fort. Har du fått någon förklaring på detta från Renault?
Citera
2022-12-04, 10:20
Medlem
Citat:
Det var bara parkeringsspärren och kugghjulen som var slitna i augusti!
Varför skulle då verkstaden byta alla lagerna i lådan då också??
Det hade ju blivit mycket dyrare då.
Man gör ju inte vid mer än vad som behövs.

Ingen kunde ju veta att lagerna i lådan skulle ge upp nu!
Ingen kan se in i framtiden vad som kan gå sönder.

Jag hade inget ljud i lådan i augusti när vi gjorde vid lådan, lagerljudet började jag höra först i november/december.
Problemet i augusti var att bilen stod still trots att jag la växelspaken i Drive och gav gas.
Det var alltså en helt annan sak!

Nästa gång något sker med växellådan så byt till en ny. Har du väl fått metallspån och skit i den så är risken stor att det fortsätter. Det gäller ibland att inte vara dumsnål. Kan bli dyrare i längden.
Citera
2022-12-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja det är ju det jag menar... De skulle ha gjort jobbet ordentligt från början istället medans lådan ändå var urtagen och arbetades med! Forumanvändaren hippili gjorde ju analysen att flis från de slitna kugghjulen hade malts in i lagerbanorna och jag kan bara hålla med. Det där kostade dig en hel näve tusenlappar helt i onödan!

Är nog benägen att tro att den analysen som Hippili gjorde var korrekt. Här skulle nog verkstaden erbjudit Bab7 alternativet att byta lådan. Troligen tjänar de mer arbete på att renovera vid flera tillfällen istället för att göra en ordentlig åtgärd en gång. Att inte erbjudas ett sådant alternativ som kund visar på en troligen oseriös verkstad. Tror byte av verkstad är det som Bab7 borde funder på?
Citera
2022-12-04, 10:45
Medlem
Citat:
Skitsnack, jag har hittills haft reparationskostner på ca 30.000 kr, på 20.000 mil.
Det är fan inte mycket!

Därtill byte av följande slitdelar:
- bromsbelägg fram
- bromsbackar bak
- höger länkarm
- krängningshämmarstag
Totalt ca 12.000 kr, - på 20.000 mil!!!

Du kanske ska lyssna mindre på skitsnacket och räkna själv istället?

Jag kör extremt billigt med bilen!

12 000 + 30 000 + 52 000. Du är nu uppe i 94 000 i service- och reperationskostnader. Nästan 100 000 efter 20 000 mil är ju inte direkt lysande? Känns som du haft extremt mycket otur med din bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in