Citat:
Ursprungligen postat av
EinsteinAfricAnus
Okej, tack för klargörandet liksom-fb. Du menade "göra halt" och "inte halta".
Tror att du är en av väldigt få människor som känner till en skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
EinsteinAfricAnus
Det har personligen aldrig känts bättre än nu att bo i DDR-Nordkorea.
Din känsloupplevelse är naturligtvis din.
Dock lär den inte stämma med verkligheten i den meningen att om du bodde i NK så hade du varken haft tillstånd, eller råd att skriva på nätet. Den levnadsstandard som uppstår när staten sköter saker och ting medger inte sådan lyx som datorer och mobiltelefoner.
Det är bara där kapitalister får profitera som den lyxen uppstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
EinsteinAfricAnus
Har du några råd för hur man personligen undviker Holodomor på bostadsmarknaden?
När tror du att man kan köpa en bostadsrätt utan att riskera att gå i personlig konkurs?
Det finns alltid risker med att belåna sig för köp av tillgångar.
Men det uppstår vid marknadsekonomi också tjänster att avhända sig risk. T ex försäkringar.
Och det jag skulle rekommendera här för den riskaverte är att försäkra bort risken. Dels finns tror jag ordinära försäkringar. Annars kan man t ex blanka fastighetsbolag eller använda säljoptioner på fastighetsbolag.
Den som gjort det hade haft en försäkringskostnad under alla år. Fast just i år hade den betalat sig bra. Avansen på optionerna borde ha räcka till att göra sig skuldfri. Och därmed är risken för personlig kk pga bostadslån borta.
Men som jag brukar säga och som Immelman säger strax ovan, så är nog de flesta bubbelpratare i tråden för rädda för att någonsin kunna köpa en bostad. För er är detta bara en väldigt hypotetisk situation. Och för många handlar det bara om en önskan att mer framgångsrika människor skall åka ned i det träsk dom själva försatt sig i. Dom är beredda att "betala" mer misär för sig själva bara andra råkar illa ut. En ganska defekt personlighet men så ser verkligheten ut.
--------------------------------------
Som lite kuriosa så skrev jag (under ett annat användarnamn) runt 2010 och flera ggr senare här i forumet, hur man kunde avhända sig risken vid bostadsköp. Naturligtvis till en kostnad. Men jag noterade ingen entusiasm för det.
Är det nu så att man är en rädd personlighet så behöver man inte ligga med sömnsvårigheter bara för att man tar risk. Man kan avhända sig den. Och får sådana kan det vara värt priset.