2022-12-02, 10:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Detta fina hus såldes för 7 miljoner i dec 2020.

Nu till salu för 8.950t.Driftskostnaden på 93000/år är knappast någon waoh faktor. Vill inte tänka på vad huset drar i vinter.
En speciell symbol över samhällets plötsliga bostadskollaps är faktiskt säljaren. En person verksam i ett stort byggföretag som inte för alltför länge sedan täljde guld men rätt nyligen varslade rätt många.
Tror personligen ev bud ligger nära vad köparen gav dvs 7 miljoner. Driftskostnaden avskräcker. Upp 15000 från när den såldes. Märkligt att säljare försöker få fantasipriser, 2 miljoner upp..
Driftskostnaden var lite intressant.
Totalytan är 400 kvm så det är ju en del att värma upp. (Då antar jag att allt värms).
53 kWh/kvm står det och det blir då 21.2 MWh. Och det är inget orimligt. Det handlade om fjärrvärme så den står rimligen för uppvärmning och varmvatten. Med 33 k så hamnar vi på 150 öre/kWh. Och det är rimligt, men kanske lite dyr fjärrvärme?

Men det skumma här är 33 k ytterligare för hushålls el. Även om dom har en LVP som går på el-räkningen är det inte rimligt. Vi talar om 2500 W hushålls el. Normalt är ca 600 W.

Och jag såg ingen stor utomhuspool dom värmde till 35 grader året runt. Det hade kanske förklarat saken.

Här skrämmer man bort köpare genom att presentera en orealistiskt stor elförbrukning.
Citera
2022-12-02, 11:01
Medlem
Citat:
Skanskas VD sade enligt SvD på Fastighetsvärldes fastighetsdag i Stockholm att bostadsbyggandet halveras, vilket leder till 25% minskat byggande totalt i Sverige då bostäder stått för hälften. Något liknande har inte sett sedan 70-talet uppgav han, vilket i så fall innebär att kraschen för bostadsbyggandet nu är värre än vid 90-talskrisen. Skanskas VD använde ord som “slakt” och “blodbad”.

Veidekkes VD Lennart Weiss menade dock att bostadsbyggandet fallit 60-70% under hösten, vilket får förmodas vara oktober och november, för statistiken för tredje kvartalet var inte så illa. Weiss tror att det kan bli trettioprocentiga rabatter på nybyggda bostadsrätter nästa år.
https://cornucopia.se/2022/12/negativ-fredagsmorgon-i-asien-slakt-blodbad-med-70-fall-av-ny-bostadsbyggen-varre-an-90-talskrisen/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2022-12-02, 11:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
20% är ju bara en justering av covidpriserna och kan knappast räknas som en krasch. Nu börjar byggbranschen knaka vilket brukar vara början på den riktiga nedgången.
Brukar??
Kan du då nämna några ggr det varit så?
Gärna med mätdata som ger stöd för ditt påstående.
Citera
2022-12-02, 11:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Förvisso, men knäckfrågan blir hur många som verkligen gjort det. Medelsvenssons alltså. En och annan ekonomiskt sinnad individ, visst, men att det skulle vara en "folksport" att låna upp på huset för att pytsa in på börsen är iaf inget jag uppmärksammat i min krets. Dock består min krets uteslutande av socialbidragstagande heroinister med värderingar som får Nordkorea att framstå som ett nyliberalt paradis i jämförelse, så det kan ju såklart bero på det också. Who knows?
Dina bekanta är kanske inte så representativa för kategorin som äger sitt boende.

Finns 3 kategorier som uppfyller att köpa aktier med belåning:

A) den som lånar upp i bank på huset och köper aktier.
B) den som belånar köpta aktier hos sådana som Avanza/Nordnet.
C) den som köper aktier istället för att amortera bostadslånet.

där kategori C lär vara den vanligaste.

Men nästan alla bostadsägare lär väl trilla in i någon kategori.
Hur många bostadsägare har inte aktier eller fonder? Kan inte vara många.
Citera
2022-12-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag valde definitivt en hög belåningsgrad när jag köpte med svsikt att behålla det egna spar kapitalet på börsen. Klart att det alltid är ett risktagande och jag valde ju ockst att kliva av (lite tidigare än vad som kanske varit bäst) just eftersom risken började bli lite för hög efter prisrallyn både på bostadsmarknaden och börsen vartefter räntorna sänktes.

Pengarna användes aldrig till konsumtion utan levde hela tiden från lönen. Även när det gällde större renoveringar hemma.

Exakt det jag menar att många med bra inkomster har gjort.

Man kan aldrig pricka exakt rätt när man går in och går ur sina investeringar. Det viktiga är att göra något alls när situationen är så uppenbar som den har varit när räntan varit låg
Citera
2022-12-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dina bekanta är kanske inte så representativa för kategorin som äger sitt boende.

Finns 3 kategorier som uppfyller att köpa aktier med belåning:

A) den som lånar upp i bank på huset och köper aktier.
B) den som belånar köpta aktier hos sådana som Avanza/Nordnet.
C) den som köper aktier istället för att amortera bostadslånet.

där kategori C lär vara den vanligaste.

Men nästan alla bostadsägare lär väl trilla in i någon kategori.
Hur många bostadsägare har inte aktier eller fonder? Kan inte vara många.

Det är intressant att se hur de som inte äger bostad har så bestämda uppfattningar hur de som äger sin bostad hanterar sin ekonomi.

Det är nog ingen slump att de inte äger sin bostad…
Citera
2022-12-02, 11:24
Medlem
Citat:
Det handlar om att minska förlusterna. Det går inte att bygga och sälja bostäder och gå runt längre med de låga bostadspriser som nu gäller.
Projekten pågår ju länge innan det står en snickare och spikar. Och då kan man göra halt i framdriften och packa ned i kartonger i väntan på bättre tiden. (Och säga upp personalen).

Där man redan bygger är den minsta förlusten troligen att bygga färdigt och sälja med förlust.

Du kan ju begrunda vad som sägs här: (FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Bostadsbyggar-branschen kommer vara ganska död tills vi är uppe på högre priser än i Januari.

Eller vill du bygga bostäder och sälja till förlust. Kommer finnas arbetslösa att anställa om du vill det.

Okej, tack för klargörandet liksom-fb. Du menade "göra halt" och inte "halta".

Det har personligen aldrig känts bättre än nu att bo i DDR-Nordkorea. Ett korttidskontrakt (rivningskontrakt) utan besittningsskydd högst upp i huset med balkong och nära till tunnelbanestation. I ett väldigt lugnt område ca 15 minuters tur från T-centralen. Snart 20 års kötid hos Stockholm stads bostadsförmedling på banken.

Har du några råd för hur man personligen undviker Holodomor på bostadsmarknaden? Skulle gärna behålla kötiden på banken nämligen. Tror du att det finns någon risk för att politruk-kamraterna ger sig på brukvärdessystemet? När tror du att man kan köpa en bostadsrätt utan att riskera att gå i personlig konkurs?
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2022-12-02 kl. 11:54.
Citera
2022-12-02, 12:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Okej, tack för klargörandet liksom-fb. Du menade "göra halt" och "inte halta".
Tror att du är en av väldigt få människor som känner till en skillnad.

Citat:
Det har personligen aldrig känts bättre än nu att bo i DDR-Nordkorea.
Din känsloupplevelse är naturligtvis din.
Dock lär den inte stämma med verkligheten i den meningen att om du bodde i NK så hade du varken haft tillstånd, eller råd att skriva på nätet. Den levnadsstandard som uppstår när staten sköter saker och ting medger inte sådan lyx som datorer och mobiltelefoner.
Det är bara där kapitalister får profitera som den lyxen uppstår.

Citat:
Har du några råd för hur man personligen undviker Holodomor på bostadsmarknaden?
När tror du att man kan köpa en bostadsrätt utan att riskera att gå i personlig konkurs?
Det finns alltid risker med att belåna sig för köp av tillgångar.
Men det uppstår vid marknadsekonomi också tjänster att avhända sig risk. T ex försäkringar.

Och det jag skulle rekommendera här för den riskaverte är att försäkra bort risken. Dels finns tror jag ordinära försäkringar. Annars kan man t ex blanka fastighetsbolag eller använda säljoptioner på fastighetsbolag.
Den som gjort det hade haft en försäkringskostnad under alla år. Fast just i år hade den betalat sig bra. Avansen på optionerna borde ha räcka till att göra sig skuldfri. Och därmed är risken för personlig kk pga bostadslån borta.

Men som jag brukar säga och som Immelman säger strax ovan, så är nog de flesta bubbelpratare i tråden för rädda för att någonsin kunna köpa en bostad. För er är detta bara en väldigt hypotetisk situation. Och för många handlar det bara om en önskan att mer framgångsrika människor skall åka ned i det träsk dom själva försatt sig i. Dom är beredda att "betala" mer misär för sig själva bara andra råkar illa ut. En ganska defekt personlighet men så ser verkligheten ut.

--------------------------------------
Som lite kuriosa så skrev jag (under ett annat användarnamn) runt 2010 och flera ggr senare här i forumet, hur man kunde avhända sig risken vid bostadsköp. Naturligtvis till en kostnad. Men jag noterade ingen entusiasm för det.

Är det nu så att man är en rädd personlighet så behöver man inte ligga med sömnsvårigheter bara för att man tar risk. Man kan avhända sig den. Och får sådana kan det vara värt priset.
Citera
2022-12-02, 13:22
Medlem
Citat:
Det handlar om att minska förlusterna. Det går inte att bygga och sälja bostäder och gå runt längre med de låga bostadspriser som nu gäller.
Projekten pågår ju länge innan det står en snickare och spikar. Och då kan man göra halt i framdriften och packa ned i kartonger i väntan på bättre tiden. (Och säga upp personalen).

Där man redan bygger är den minsta förlusten troligen att bygga färdigt och sälja med förlust.

Du kan ju begrunda vad som sägs här: (FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Bostadsbyggar-branschen kommer vara ganska död tills vi är uppe på högre priser än i Januari.

Eller vill du bygga bostäder och sälja till förlust. Kommer finnas arbetslösa att anställa om du vill det.

Hur har de kunnat gå runt på att bygga bostäder tidigare, när priserna var väsentligt lägre? Måste bostadspriserna öka med säg 10% per år för att de ska kunna gå runt?
Citera
2022-12-02, 13:56
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det känns lite som de "backar" från sin prognos om -20%.

Säsongsjustering finns i pdfen i deras pressmeddelande
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2022-12-02_bopriserna_fortsatte_att_falla_brett_i_november _-_villapriserna_ned_med_hela_20_procent_i _storstockholm_sedan_varens_toppnotering.html

Alla marknader är negativa säsongsjusterat i november. Även hus i Göteborg.

(Även om jag undrar hur de säsongsjusterar. Stockholm villor justerades upp och Göteborg villor ned?)

Jag har ju sedan tidigare slängt ut frågan om vem som kommer att vara först ut med att prognosticera ett prisfall på 25%. Det ska bli spännande att se.

Det är ett klassiskt bubbelmönster. De gör för rosiga prognoser ända tills dess att de vill att staten ska gå in och täcka deras förluster. Då kommer de att byta fot och börja pipa och gnälla om hur illa allting är.
Citera
2022-12-02, 14:00
Medlem
Citat:
Tror att du är en av väldigt få människor som känner till en skillnad.

Din känsloupplevelse är naturligtvis din.
Dock lär den inte stämma med verkligheten i den meningen att om du bodde i NK så hade du varken haft tillstånd, eller råd att skriva på nätet. Den levnadsstandard som uppstår när staten sköter saker och ting medger inte sådan lyx som datorer och mobiltelefoner.
Det är bara där kapitalister får profitera som den lyxen uppstår.

Det finns alltid risker med att belåna sig för köp av tillgångar.
Men det uppstår vid marknadsekonomi också tjänster att avhända sig risk. T ex försäkringar.

Och det jag skulle rekommendera här för den riskaverte är att försäkra bort risken. Dels finns tror jag ordinära försäkringar. Annars kan man t ex blanka fastighetsbolag eller använda säljoptioner på fastighetsbolag.
Den som gjort det hade haft en försäkringskostnad under alla år. Fast just i år hade den betalat sig bra. Avansen på optionerna borde ha räcka till att göra sig skuldfri. Och därmed är risken för personlig kk pga bostadslån borta.

Men som jag brukar säga och som Immelman säger strax ovan, så är nog de flesta bubbelpratare i tråden för rädda för att någonsin kunna köpa en bostad. För er är detta bara en väldigt hypotetisk situation. Och för många handlar det bara om en önskan att mer framgångsrika människor skall åka ned i det träsk dom själva försatt sig i. Dom är beredda att "betala" mer misär för sig själva bara andra råkar illa ut. En ganska defekt personlighet men så ser verkligheten ut.

--------------------------------------
Som lite kuriosa så skrev jag (under ett annat användarnamn) runt 2010 och flera ggr senare här i forumet, hur man kunde avhända sig risken vid bostadsköp. Naturligtvis till en kostnad. Men jag noterade ingen entusiasm för det.

Är det nu så att man är en rädd personlighet så behöver man inte ligga med sömnsvårigheter bara för att man tar risk. Man kan avhända sig den. Och får sådana kan det vara värt priset.

Tack för ditt svar, liksom-fb.

Man måste inte våga köpa en bostad för att kunna bli ägare av en bostad. Man behöver hypotetiskt inte ens kunna köpa en bostad. Det finns fler typer av fång. Köp, byte, gåva och arv är alla exempel på derivativa fång.

Så visst kan köpandet av en bostad vara en rent hypotetisk fråga. Det betyder dock inte att någon aldrig ägt en bostad eller aldrig kommer kunna att äga en bostad.

https://www.di.se/nyheter/nu-finns-hyrkop-for-villor-om-kontantinsatsen-svider/

"Nu finns hyrköp för villor – om kontantinsatsen svider
Tillsammans med fastighetskoncernen Einar Mattsson lanserar bolaget Bodil hyrköp för villor.

Modellen passar den som vill ta klivet in på småhusmarknaden även om kontantinsatsen är för hög."

Skulle du rekommendera detta upplägget med så kallade hyrköp för att minska risken?
Senast redigerad av EinsteinAfricAnus 2022-12-02 kl. 14:08.
Citera
2022-12-02, 14:18
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Hur har de kunnat gå runt på att bygga bostäder tidigare, när priserna var väsentligt lägre? Måste bostadspriserna öka med säg 10% per år för att de ska kunna gå runt?

Bostadsbolagen jobbar med väldigt små marginaler och köper mark att bygga på i budgivning med varandra. Den som har lägst avkastningskrav och lägst marginaler kan bjuda högst på marken och bygga på den. När priserna på bostäder går ner kraftigt så klappar dessa offensiva kalkyler ihop och det går inte att driva igenom projekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in