2022-12-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Och så energiklass E på det. Det enda positiva är att det åtminstone inte är energiklass F eller G. Utgångspriset är helt befängt.

Om jag inte misstar mig så har denne lirare alltså bakat in runt 4.3m i den kåken. Skall nu sälja för över millen i vinst - standard bostadskarriär och helt i sin ordning att tjäna 20 lakan i månaden för att boooooooo.

Blir nog inte som tänkt denna gången dock - men det tas nog med en klackspark för jag är säker på att denna killen gått in med miljoners miljoner i handpenning och lånat upp resten för att göra klipska affärer på börsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Bland det stördaste jag sett,hade inte ens betalat 2009 priset idag för den skiten.
Finns det verkligen folk som betalar över 5 miljoner för den skiten ? Fyfan vad dumma folk är, inte konstigt att bostadsmarknaden ser ut som den gör.

Det är tur att det inte finns en takrosett i sikte, annars är jag rädd att flanders hade slagit till på rimligt prissatta drömvillan och släpat dit sina hantverkare för att få lite extra stil och klass på kalaset.
Citera
2022-12-01, 23:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Ja, det måste helt klart vara byggkostnaderna som rasat med 20 % under året
Hur tänkte du där egentligen?

Om byggnadskostnaderna hade sänkts så hade ju inte byggindustrin varit i panik för att halta alla bostads-byggprojekt. Att dom haltar dessa beror på att byggnadskostnaderna INTE sänkts samtidigt som betalvilja faller. Man går inte runt på att nyproducera längre.

Vad kommer det sig att du inte förstår det? Det är väl ganska trivialt.
Citera
2022-12-01, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur tänkte du där egentligen?

Om byggnadskostnaderna hade sänkts så hade ju inte byggindustrin varit i panik för att halta alla bostads-byggprojekt. Att dom haltar dessa beror på att byggnadskostnaderna INTE sänkts samtidigt som betalvilja faller. Man går inte runt på att nyproducera längre.

Vad kommer det sig att du inte förstår det? Det är väl ganska trivialt.

Vad betyder det att "halta" bostads-byggprojekt? Menar du helt enkelt stoppa?
Citera
2022-12-01, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Förvisso, men knäckfrågan blir hur många som verkligen gjort det. Medelsvenssons alltså. En och annan ekonomiskt sinnad individ, visst, men att det skulle vara en "folksport" att låna upp på huset för att pytsa in på börsen är iaf inget jag uppmärksammat i min krets

Precis som du iakttagit så är svaret på frågan att inte en jävel gör detta. Det är någon enstaka person som redan jobbar inom finans som tänker på det viset. En vanlig svenne har förmodligen inte ens koll på att man kan göra så. De ser dollartecken i ett hus som ökat i värde och tänker att det blir ny BMW eller Tesla nästa år. Att låna en halv mille och slänga in på börsen är man både för dum och för feg för att göra.

Återigen, jag vet inte var denna tron om att Sverige skulle vara värsta högteknologiska paradiset med en massa IT-miljonärer och ett Mecca för tillresta akademiker kommer från. Är ju ett par i tråden som påstår detta. Själv påstår jag att Sverige är ett land där 95% lever tråkigt liv med tråkig fru, äter kebabpizza och gillar att bli småfull på helgen.
Citera
2022-12-02, 00:40
Avslutad
Detta fina hus såldes för 7 miljoner i dec 2020.
Citat:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-norby-uppsala-kommun-grandungevagen-16-19389420
Nu till salu för 8.950t.Driftskostnaden på 93000/år är knappast någon waoh faktor. Vill inte tänka på vad huset drar i vinter.
En speciell symbol över samhällets plötsliga bostadskollaps är faktiskt säljaren. En person verksam i ett stort byggföretag som inte för alltför länge sedan täljde guld men rätt nyligen varslade rätt många.
Tror personligen ev bud ligger nära vad köparen gav dvs 7 miljoner. Driftskostnaden avskräcker. Upp 15000 från när den såldes. Märkligt att säljare försöker få fantasipriser, 2 miljoner upp..
Senast redigerad av lone star 2022-12-02 kl. 00:59.
Citera
2022-12-02, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Nu till salu för 8.950t.Driftskostnaden på 93000/år är knappast någon waoh faktor. Vill inte tänka på vad huset drar i vinter.
En speciell symbol över samhällets plötsliga bostadskollaps är faktiskt säljaren. En person verksam i ett stort byggföretag som inte för alltför länge sedan täljde guld men rätt nyligen varslade rätt många.
Tror personligen ev bud ligger nära vad köparen gav dvs 7 miljoner. Driftskostnaden avskräcker. Upp 15000 från när den såldes. Märkligt att säljare försöker få fantasipriser, 2 miljoner upp..
Driftkostnaden som uppges lär också vara baserat på priser från 2020😂
Citera
2022-12-02, 02:24
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Bland det stördaste jag sett,hade inte ens betalat 2009 priset idag för den skiten.
Finns det verkligen folk som betalar över 5 miljoner för den skiten ? Fyfan vad dumma folk är, inte konstigt att bostadsmarknaden ser ut som den gör.

Ja, det där säger lite om vilka problem som väntar. Folk har haft otur när de har tänkt om man säger så, fy fan vilka problem som ligger och lurar runt hörnet. Den här kraschen kommer att bli ett jobbigt uppvaknande för folk.

Själv ligger jag och lurar lite i vassen, har span på att par intressanta objekt, men jag tar det lugnt. Det är för tidigt att slå till än.
Citera
2022-12-02, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Har du blivit bannad där?

Dock finns 10 utfärdare av Bank id. Så har du inte hunnit göra dig omöjlig hos alla dessa så kan du skaffa bank-id. ICA finns med där t ex. Men det är ju privat så det går väl inte.
Swedbank är ju nästan kooperativt. Dom har ju en icke fungerande bankförening som ägare. Det borde väl gå an för dig.

EDIT:
Bästa att jag lägger till att man får ju ränta om man har ett sådan bankkonto.
Och den räntan beskattas av staten.
Verkar vara många som är okunniga om det. Tål att repeteras.
Nej Danske Bank har rätt utfärda Bank-ID och det är min bank. Däremot är det naturligtvis galet att man måste vara kund hos en affärsverksamhet som många människor känner stor aversion mot bara för att kunna legitimera sig.

Det kan ju fan bara hända i Sverige. Detta nyliberala paradis där så gott som all samhällskritisk verksamhet snart är utlagd på entreprenad.

Men som jag skrev, vad gäller just bank-id kommer staten snart att tillhandahålla den tjänsten som i ett normalt land. Anna Kinberg Batra har utrett saken och rekommenderar det starkt
Citera
2022-12-02, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Synsk behöver man definitivt inte vara för att fatta att man ska investera i trygga bolag på börsen så länge räntan är låg. (Under direktavkastningen). Det är ren matte.

Det är direkt korkat att t ex amortera bolån i det läget så länge man har en belåningsgrad under 60-70% och så bra inkomster att man istället kan trycka in allt man kan på börsen.

Man behöver inte ha hållit på i 10 år. Det kan ha räckt med halva den tiden.

Sen spelar det ingen roll om börsen går ner ens 15-20% som nu när man ligger mer än dubbelt upp från början.

Om man behöver så kan man sälja av och antingen göra en rejäl engångsamortering på bolånet eller ha säkra pengar på banken att betala högre kostnader med,
De pengar man flerdubblat under tiden har gjort betydligt mer nytta genom att växa än att amortera bolån när räntan var 1-2%

Det lustiga är att knäppgöken Cervenka har rätt i att det inte har varit svårt att tjäna pengar på att göra så här. De som har haft mest pengar har såklart tjänat mest men vilken medelsvensson med bolån som helst har kunnat spara på detta sätt under lågränteåren.
Nu går det inte längre.

Och de som glömde att dubbla sina pengar under dessa goda år utan istället bränt pengarna

De tror att man fick reda på det först efteråt
Hur är det med människor utan bolån? Deras pengar har också flerdubblats på börsen. De kan dessutom fortsätta investera nästan som förut.
Citera
2022-12-02, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Såldes ju för 8.2msek 2019? 7 msek i lån.
Citera
2022-12-02, 06:33
Medlem
tripprapporters avatar
Priserna fortsatte neråt i november
https://www.svd.se/a/RG5dw5/bostadspriserna-har-fallit-15-procent

Citat:
I november föll priserna med i snitt 1,4 procent, jämfört med oktober. Säsongjusterat är nedgången över två procent.

Mest tappade Stockholmsvillorna, enligt banken SBAB och bostadssajten Boolis månadsstatistik.

Det finns vissa regionala undantag, lägenheter i norra Sverige och villapriser i Storgöteborg, där priserna steg. Men annars är trenden fortsatt tydlig: Stigande räntor, inflation och allmän ekonomisk oro pressar bostadspriserna månad för månad.

Sedan toppen i våras har villorna i Storstockholm tappat mest i värde, ner med nästan 20 procent. Villor generellt har fallit mer i pris, minus 16 procent, än bostadsrätter, ner 13 procent, där norra Sverige haft de lägsta prisnedgångarna.

Många bedömare har spått ett totalt prisfall på omkring 20 procent från toppen till botten. Vi är snart där, konstaterar SBAB:s chefsekonom Robert Boije.

Men det kan bli större:

”Vår prognos förutsätter också att vi inte får se en markant ökande arbetslöshet samtidigt som räntorna förblir höga. Då lär vi få se en betydligt större nedgång än 20 procent”, skriver han i en kommentar.

Och om elpriserna fortsätter upp från nuvarande nivå lär det påverka speciellt villapriserna ytterligare, spår Boije.
Citera
2022-12-02, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hur är det med människor utan bolån? Deras pengar har också flerdubblats på börsen. De kan dessutom fortsätta investera nästan som förut.

Du får hävstång genom belåning. Bättre utväxling i goda tider och katastrof i dåliga. Gäller att kliva av i tid bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in