Citat:
Ursprungligen postat av
Odovacer
Vissa människor tror sig behöva religion ja. Om jag lyckas lura en person att denne dör om han/henne inte har en tablett om dagen så tror ju personen det även om det inte är sant.
Jag liksom många andra har en hel del livsregler och ideer som jag tror kan förbättra mitt liv som kan sägas vara filosofier. Dessa kan dock inte liknas vid religion eftersom de inte är några dogmer. Jag kan ändra dem när jag finner detta lämpligt.
Jag är mer tveksam till "jag kan ändra dem när jag finner detta lämpligt".
Jag syftar på hur det förhåller sig rent generellt.
Människor kan kalla sig
sekulära och
ateister å ena sidan, men när det kommer till deras ideologi så håller de i den med religlös övertygelse, även när de står inför fakta.
Sverige anses vara ett sekulärt land där vi skiljt kyrka från stat, men i praktiken har vi bara bytt ut en statsreligion mot en annan, en kyrka mot en annan och ett prästerskap mot ett annat.
Men mönstret är detsamma.
Ett annat exempel är klimatrörelsen. Den ser ut att ledas av religiösa fanatiker snarare än vetenskapsmän.
Det ser ut som att människan är religiös när det kommer till att organisera samhällen, men vetenskaplig när det kommer till att bygga saker.
Kanske har vissa människor en övertro på människans rationella förmåga på det att de tror att denna förmåga ska sköta alla aspekter av mänsklig aktivitet?