Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-15, 11:53
Medlem
dragkejdas avatar
Dessa påståenden är rätt vaga men ska försöka svara så gott jag kan.

Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Det är en hel del här som fäster större tilltro till religiösa dogmer än vetenskap. Det paradoxala är att ni sitter och skriver på en dator eller smartphone vars konstruktion baseras på vetenskap rakt igenom. Jag kan även tänka mig att merparten av er använder fordon för transport och mottar vård utförd med sjukvårdsinnovationer.
Vad är det paradoxala? Vetenskapliga metoder tolkas igenom en världsbild.
Att vara religös(vi alla är på ett eller annat sätt) och tolka vetenskapliga metoder eller resultat är ingen motsägelse.

Citat:
Om ni inte anser att man ska använda vetenskaplig metodik i beslutsfattandet utan tro på dogmer... hur kommer sig detta?
Beslutsfattandet av vad? Användande av vetenskapliga metoden för att bekräfta pålitligheten av den vetenskapliga metoden?

Citat:
Ser ni inte att ni är inkonsekventa?
Nej.
Det inkosekventa är att antagandet att den vetenskapliga metoden är standarden för sanning, när vetenskapliga metoden förutsätter logik, sanning, mening, fysiska lagar, nummer, information med mera, för att kunna använda sig av vetenskap över huvud taget.

Citat:
Är det inte dax att sluta använda dessa innovationer när ni ju uppenbarligen inte tror på rationalen bakom dem?
Vilken vetenskaplig metod har du använt för att komma fram till detta?

Vetenskap är inte allt.
Citera
2022-11-15, 12:19
Medlem
Galdars avatar
Alla religioner hävdar inte heller en skapelseteori . Börja med att definiera begreppet religös först .
Citera
2022-11-25, 14:46
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så ni snodde inte alls ideer från Skaparen när "innovationen" winglets utvecklades? Sanningens är att de tittade på vad som hände med en fågelvinge i en vindtunnel. Ni borde ju förkasta såna ideer för att Gud skapade winglets först!
Det är du som påstår att någon skapare (står inte vilken men jag antar att du syftar på Shiva) som skapat fågelvingar. Det är bara ett löst påstående utan uppbackning av fakta.
Frågan jag diskuterar är om användningen av vetenskapliga metoder vs religion för att skapa innovationer. Om fågelvingar är skapade av någon skapare pekar det fortfarande inte mot att religion skulle vara ett bättre sätt än vetenskapliga metoder att uppfinna grejer.
Senast redigerad av Odovacer 2022-11-25 kl. 14:50.
Citera
2022-11-25, 14:52
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Håller med. Därmed kan man dra slutsatsen att det finns frågor som är utanför den vetenskapliga metodens räckvidd, och att ateism alltså är en trosuppfattning. Möjligen kan filosofi vara användbar här. Frågan om varför naturkonstanterna är finjusterade brukar landa i Occams rakkniv. Att den enklaste förklaringen är den mest sannolika, övriga bör rakas bort. Jag menar att rakkniven talar för att naturkonstanterna är finjusterade i ett syfte, dvs de har designats - det kan ses som den enklaste förklaringen. Andra menar tvärtom att om man antar att naturlagarna är designade måste man besvara varifrån designern kommer och därför skulle det vara enklare att anta att finjusteringen finns av ett för oss okänt skäl. Men när i vetenskapens historia anses "okänt skäl" vara enklare än andra förklaringar? Åter andra menar att många universa med olika naturkonstanter och olika naturlagar uppstod ur ingenting, genom slumpen, och att de ser ut att vara finjusterade för att möjliggöra uppkomsten av intelligent liv för att vi som observatörer befinner oss i ett universum där det finns intelligent liv. Fortfarande lämnar det en fråga om varför många olika universa uppstod ur ingenting. När i andra sammanhang accepterar man att en orsak inte finns till en händelse?
Vad har ateism att göra med frågan som diskuteras här? Jag diskuterar användningen av vetenskapliga metoder vs religiion.
Citera
2022-11-25, 17:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det är en hel del här som fäster större tilltro till religiösa dogmer än vetenskap. Det paradoxala är att ni sitter och skriver på en dator eller smartphone vars konstruktion baseras på vetenskap rakt igenom. Jag kan även tänka mig att merparten av er använder fordon för transport och mottar vård utförd med sjukvårdsinnovationer.

Om ni inte anser att man ska använda vetenskaplig metodik i beslutsfattandet utan tro på dogmer... hur kommer sig detta?
Är det inte dax att sluta använda dessa innovationer när ni ju uppenbarligen inte tror på rationalen bakom dem?
Känns det inte konstigt att sälja in era religiösa dogmer till andra medans ni åtnjuter nyttan av vetenskap själva?

Vad har vetenskapen att säga om moral?
Citera
2022-11-25, 17:47
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vad har vetenskapen att säga om moral?
Vetenskap har naturligtvis ingenting med moral att göra. Som att fråga vad Riksbanken har för uppfattning om kaffeodling.
Citera
2022-11-25, 18:24
Medlem
Citat:

Känns det inte konstigt att sälja in era religiösa dogmer till andra medans ni åtnjuter nyttan av vetenskap själva?

Varför måste det vara konflikt mellan de två? Även Einstein trodde på Gud.
Citera
2022-11-25, 19:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vetenskap har naturligtvis ingenting med moral att göra. Som att fråga vad Riksbanken har för uppfattning om kaffeodling.

Bra, då förstår du kanske att vetenskapen och religionen är olika avdelningar.
Människan behöver uppenbarligen både vetenskap och något slags ideal att hänga upp sin tro på. Oftast kallat religion, men numera även känt som ideologi.
Citera
2022-11-25, 19:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin

Det måste det verkligen inte.
De borde mötas istället.
Man skulle kunna betrakta vetenskap och religion som mänsklighetens kollektiva hjärnhalvor.
Ska vi ha en konflikt mellan hjärnhalvorna, eller ska vi ha en komplett och effektiv hjärna, kan man fråga sig.
Citera
2022-11-26, 14:25
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kan jag tro på Gud samtidigt som jag använder hävstångsprincipen när jag cyklar?

Jag förstår inte vad du är ute efter? Ateister har väl inte gjort några vetenskapliga upptäckter som gör dem till värdigare användare av transistorer än mig som tror att Jesus inte ljög?

Vetenskap är bara ett konsistent sätt att söka kunskap inom vissa snäva gränser.
Religion bygger på en princip som är rakt motsatt den man har inom vetenskapen, nämligen att man tror på dogmer och fortsätter tro på dessa trotts att det finns starka argument mot dessa. Men försöker som regel inte ens undersöka vad som är sant utifrån empiriska fynd.
Citera
2022-11-26, 14:29
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Alla religioner hävdar inte heller en skapelseteori . Börja med att definiera begreppet religös först .
Jag har inte skrivit något om skapelseteori.
Jag ser inte vilket syfte det ska ha att definiera religiöls exakt. Det räcker att jag ringar in en nödvändig egenskap hos religiösa, nämligen att man tror på dogmer i religiösa skrifter, och anser att dessa är mera trovärdiga än empiriskt och vetenskapligt kunskaper.
Citera
2022-11-26, 14:31
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Jo det finns absolut kontinuerligt motsättningar mellan dem. De båda resonemangen leder till helt olika slutsatser. Då tvingas man välja vad som är mest trovärdigt.

Om Albert Einsteins tro:
Albert Einstein's religious views have been widely studied and often misunderstood.[1] Albert Einstein stated "I believe in Spinoza’s God".[2] He did not believe in a personal God who concerns himself with fates and actions of human beings, a view which he described as naive.[3] He clarified however that, "I am not an atheist",[4] preferring to call himself an agnostic,[5] or a "religious nonbeliever."[3] Einstein also stated he did not believe in life after death, adding "one life is enough for me."[6] He was closely involved in his lifetime with several humanist groups.[7][8]
Link: https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_and_philosophical_views_of_Albert_Einste in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in