2022-12-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skrämmande vilken naivitet som finns eller har funnits, där ligger Sverige betydligt bättre till.

Tyskarna har inte fått lov att bygga upp något speciellt stort pga tidigare världskrig, förmodligen samma sak kommer hända med Ryssland är detta krig är över.

Ryssland blir uppdelat mellan Väst och Kina.frågan är bara vart gränsen kommer sättas, men det får de diskutera senare.
Citera
2022-12-01, 22:17
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Och många fler kommer att dö för ett väst villigt att se kriget fortsätta så länge som krävs, till den siste ukrainaren. Det handlar om "värderingar" osv. Hör gärna vad den här ukrainskan har att säga om Zelensky.

https://odysee.com/@joshuamck06:c/A_message_from_a_brave_Ukranian_women_to_sellout_Z elensky.:a
Vad exakt vinner "väst" på att denna konflikt ska fortsätta så länge som krävs? Är det "military industrial complex"? Förutom att döda ryssar och testa vapen i ett krig så förlorar väst i detta krig.
Citera
2022-12-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Man kan ställa sig frågan om när en nation upphör att fungera som sammanhållen stat. Vem var staten efter Jugoslaviens sammanbrott...Kroatien, Slovenien, Kosovo, Bosnien, Serbien? Var fanns den styrande statsmakten med sitt ansvar om att skydda sin befolkning och sina gränser?

Serbien bedrev slakt på muslimsk befolkning- det var frågan om fördrivning av folk varför FN med sin resolution ålade Serbien ett omedelbart upphörande av pågående massmord. Serberna sket fullkomligt i denna resolution varför USA och ett par länder ytterligare- med vapenverkan, tvingade serberna till reträtt. Det hade inget med ras att göra- det var frågan om att tillåta folk finnas och att få leva.
Vi börjar med att Ryssland inte har att göra med hur Ukraina sköter sina angelägenheter- deras politik eller deras problem. Ryssarna kan tycka, de kan anse och de kan inkomma med klagan till FN om de ser sig nödgade till sådant men de har ingen rätt till att agera inom de ukrainska gränserna- sådana är de internationella regler Ryssland (då som sovjetunionen) var med om att utforma efter det stora kriget, reglerna handlade om nationens suveränitet och okränkbarhet. Inget annat land har rätt att agera kring Rysslands interna problem- som exempelvis vid fallet Tjetjenien. Ryssarna bombade sönder delar av sin egen delrepublik- illa var det absolut men Ryssarna hade ändå den rätten som suverän stat. En klagan kom som bekant in till FN men mer hände inte- kanske att en resolution skulle röstas ned- eller inte ens förkunnas med anledning av ryskt veto?

Ukraina har inte valt krig, de har blivit fientligt invaderade av främmande makt, det är på sätt och vis säkerhet de vill uppnå med sin motståndskamp men det man framför allt gör är att stå upp för sin rätt till att verka som oavhängig suverän stat... med sin rätt till egen förvaltning och skötsel av inrikesproblem- allt detta är Ukrainas egen sak att sköta med all den rätt internationella regler fastställer. Om Ukraina vill gå med i Nato, EU eller Frimurarorden är det endast en sak för Ukraina att bestämma kring, Ryssland har inget med sådant att göra, de får sköta sitt eget- och det utan att Kina, USA eller Polen skall bomba deras städer... om inte FN (världssamfundet) beslutar sig för annat, förstås.

Jag vill gärna diskutera hur fred skall uppnås nu.

Inte "vem var det som kasta" (den första stenen) eller med andra ord vems fel det är att det är krig. Det är att kasta bort min tid och ditt okunniga orerande hjälper varken ryssar eller ukrainare idag. Vet du att läget är ganska allvarligt för stora delar av ukrainska civilbefolkningen och du sitter här och vill tjafsa med ett Putin-Troll om vems fel det var.

Ok för dig är detta krig ett krig mot ryssland vilket du sa från början. Märker du inte att den Svenska och västerländska ekonomin är i gungning. Det finns all anledning till oro för sociala motsättningar i västvärlden. Blir du inte skrämd av de nästan kuppartade förändringarna av den brittiska regeringen? Det kan hända att vi går in i svåra ekonomiska tider oavsett krigande? Har du barn? Är du inte oroad över hur samhällsekonomin kommer te sig när de blir vuxna? Bryr du dig inte om någonting mer än att Nato SKALL segra. Jag vill lämna över en fredlig och trivsam värld till mina barn.
Citera
2022-12-01, 22:26
Medlem
Hegamons avatar
Köttkvarnen blir också till en enda stor köttfrys nu. Minusgrader dygnet runt: https://www.klart.se/ua/donetska-oblast/v%C3%A4der-donetsk/timmar/#2022-12-01

Jag tror faktiskt på att Ukraina kommer försöka sig på att återta Krim. Vilket kommer göra Putte galen av ilska och kanske sända kärnvapen dit. Men jag inser ju att Ukraina håller på att tappa greppet, deras resurser sinar snabbare än ryssarnas. Likaså bunkrar Ryssland upp för fullt nu. Den kommande mobiliseringen på upp till två miljoner ryssar, förmodat införandet av undantagstillstånd i Moskva och St Petersburg. Och vad jag misstänker; stora mängder vapen och ammunition från länder som kommer välja exportera det till Ryssland. Så blir det väldigt svårt för Ukraina att ro i land någon seger. Jag tror istället Ryssland får sig en pyrrhusseger.

Även om USA sänt betydande resurser (4700 man) till Rumänien som 2nd Brigade of the 101st Airborne Division, så har jag inte sett något som skulle indikera på att USA ens vill eller kommer sända in amerikansk trupp på Ukrainsk mark.
Citera
2022-12-01, 22:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag förstår tanken och det är inte alltid en dålig idé. Men det är missvisande att kalla det för att försvara sig. Det är bara att blanda in moraliskt tjafs.

Ryssen är som den äckliga mobbaren på skolgården som spöar den mindre killen, kanske knivhugger lite och så och skrattar åt det. När jag räcker över min mossberg till den mobbade och han ger tillbaka och spöar skiten ur sin antagonist så ylar ryssen/mobbaren - det är orättvist, fusk osv. Pissmentalitet!
Citera
2022-12-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
7/11 genomfördes huvudsakligen med folk och stöd i ekonomiska resurser från Emiraten och Saudi-Arabien.
seveneleven är inget ondskefullt, de har hutlösa priser, men bra kaffe och i Danmark betyder de att man kan få tag på en flaska vodka när som helst var som helst.

Citat:
Om Nato-länder nu konfiskerar ryska tillgångar i sina länders banker och sänder dessa till den erkänt korrupta Ukrainska Regeringen kommer nog bl.a. folk från Emiraten och Saudi-Arabien knappast vilja ha i närheten av alla sina pengar i västvärldens banker.
Så du tror på fullt allvar att de skulle använda ryska banker istället Väx upp, det finns inget stabilt banksystem utanför västvärlden.

Citat:
Det är klart som korvspad mitt resonemang och då behöver jag inte ens dra in andra länder och folk som skulle tappa förtroendet.
Det är en helt obegriplig mening, problem med Sputnik translate igen?

Citat:
Ditt löjeväckande känsloutbrott är däremot OT. Kliv ur runkbåset och skåda världen. Ukrainare liknar mycket mer ryssar än svenskar - tack och lov skulle jag vilja tillägga för ukrainarnas skull.
Ukrainare må vara ungefär lika fattiga som ryssar, Ukraina är nästan lika korrupt som Ryssland och Ukrainas demokrati når inte riktigt upp till väst-standard. Men de var, till skillnad mot Ryssland, på väg mot en bättre levnadsstandard och ökad frihet
Citera
Medlem
Så här skriver CNN:

CNN : Den pensionerade amerikanska flygvapnets överste Cedric Leighton säger att västvärldens oförmåga att hålla jämna steg med Ukrainas krav på ammunition och vapen kan vara ett stort problem.

För att bättre förstå läget borde det vara mer upplysande för vanliga läsare att skriva…

CNN : … västvärldens oförmåga att hålla jämna steg med Ryssland med ammunition och vapen kan vara ett stort problem.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
Det tar 5 år innan de kan producera dem och då har Ryssland Kina Nordkorea missiler som går i 50mac, usa ligger hjälplöst efter, samma med flygplanen.

Ryssland utvecklar just nu ett flertal olika flygplan . Ett är det första tionde generationens jaktplan, vilket kommer använda sig av tekniker som inte ens är utvecklade än, som till exempel förmågan att göra sig osynlig med hjälp av ny nanoteknik. Att med hjälp av atomtunna nanoskikt göra sig osynlig är något som Ryssland forskar med.

Den där tekniken har ju BMW redan fast det kanske du missat?

https://www.youtube.com/watch?v=wKP7QpZHwvE

Kan nog appliceras på valfritt jaktflyg, tack för tipset hälsar försvarsmakten, tänkte inte på det. Tveksamt om det trollar bort radarsignaturen dock.
Citera
2022-12-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk90
Din kork, usa har inga snabba missiler Senaste testet i våras Ryssland Kina NordKorea har missilerna i produktion men usa klarar inte ens av testerna
Självklart! Nordkorea kan inte ens föda sin egen befolkning men autonoma supersoniska styrsystem klarar de av.

Ryssland har försökt tillverka egna cpus men de var så dåliga att de inte ens själva kunde använda dem.

Kommer du ihåg hur jävla bra Iran va på att skjuta missiler?

https://www.wired.com/2008/07/iran-missile-ph/amp

Du var väl för ung men det är därför vi som kan saker skrattar gott åt diktaturer som påstår att de är så jävla bra.

Hint: Det är de inte.
Senast redigerad av Omniscientpotent 2022-12-01 kl. 22:36.
Citera
2022-12-01, 22:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ryssen är som den äckliga mobbaren på skolgården som spöar den mindre killen, kanske knivhugger lite och så och skrattar åt det. När jag räcker över min mossberg till den mobbade och han ger tillbaka och spöar skiten ur sin antagonist så ylar ryssen/mobbaren - det är orättvist, fusk osv. Pissmentalitet!

Nej, det är vad det är. Man delar ut vapen till andra. Det är varken bra eller dåligt i sig självt.

Historien är full av folk som "försvarar" utanför sitt eget territorium. Sovjet "försvarade" proletärer i andra länder. USA & NATO "försvarade" albaner inne i Serbien. Ryssland "försvarar" LPR/DPR (och du ylar om att det är orättvist). Turkiet ska in och "försvara" barn och kvinnors rättigheter i Syrien snart antagligen.*

Min poäng är att där är mycket skenhelighet och försök att framstå som mer god än man är. Det blir bara en massa tugg som döljer den egentliga logiken. Ett roligt exempel är att nästan alla länders militärdepartement heter "ministry of DEFENCE". Vilket ju ofta är bullshit, de sysslar med anfall och förtryck. Orkar inte uttrycka mig mer exakt än så.

* https://globeecho.com/news/middle-east/erdogan-clings-to-the-security-belt-inside-syria/
Citera
2022-12-01, 22:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
rySSland utvecklar en teknik som inte ens är utvecklad????? Ditt inlägg påminner mest om att tomma tunnor skramlar mest.....
Bäst att ni skyndar på då för till våren kommer rySSnaZZarna att ha jävligt stora problem med sin ekonomi. Då lär det mesta bli lagt på is i väntan på en ekonomisk uppgång om ca 80-100 år.

Ja vi väntar ff på de där wunderwaffen som ska plockas fram ur Uralbergens förrådsrum, men de kommer kanske?
Citera
2022-12-01, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
När sa han det och har du någon källa till just det uttalandet, skulle verkligen få mig att ifrågasätta mina tidigare åsikter

Det var igår på Expressen-TV. Det var där och då det slog mig; siffrorna vi sett hittills stämmer nog inte.

Detta var alltså en högt uppsatt amerikansk general som förklarade att förlorar Ukraina den här lilla byn, så har man förlorat hela kriget. Det är något helt annat än man läser i svensk press
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in