2022-12-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Obekräftad uppgift är även att JJs bil setts på åtelkamera i närheten av fyndplatsen, på söndagsmorgonen.

Nej, högst troligt är det Toves anhöriga som identifierat cykeln.

Toves pojkvän/sambo bor väl i motsatt riktning mot JJ? Om Tove skulle sova hos pojkvännen hade hon aldrig gått samma väg som JJ.

Hon gick väl hem till JJ för att dom skulle prata?
Citera
2022-12-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag ska försöka formulera mig lite mer. Jag har en ful ovana att bara få hälften av tankarna på pränt.
Vi tänker oss modellen som du presenterade:
Miss X säger, gör eller bara är på ett sätt som provocerar Js underliggande svaghet, ex äventyrar det grandiosa. För att inte bli utsatt för detta, bjuder hon inte Miss X till sina party. Dock bjuder hon X kille, som fortsätter partaja med gänget.
T suger åt sig Xs exkludering - triggad av underliggande känslor av att känna sig otillräcklig, övergiven och vilsen - försvarar henne och tar avstånd från J.
Js förväntade effekt av straffet med uteslutningen av X tappade udden. X blev inte lämnad åt sitt öde, så J uppnådde inte sitt mål - att X skulle komma krypande tillbaka. Grandiositeten fick nästa törn. I stället fick hon T på halsen och tappade makten över gänget som splittrades då några tog Ts parti.
J kommer på ett nytt sätt att få revansch. Hon hotar med att avslöja Xs otrohet, sann eller inte.
Kanske är X så sanslöst förälskad att hon skulle gå under om det tog slut. T applicerar det på sina egna rädslor över att inte duga och bli lämnad och ställer en motanklagelse till J.
Nu är de starka emotionella krafterna fullt etablerade, bådas självbilder är krackelerade men på olika vis. Dock är det det som därefter styr eskalleringen, där det ena ger det andra. J vill ha revansch och T kämpar mot känslan av övergivenhet.
Att det från början handlade om att J hängt upp sig på något banalt runt X är för länge sedan glömt.

Har jag lyckats förmedla mina tankar?

Nu är detta blott och enbart mina funderingar utifrån tankemodellen och
INGET JAG HÄVDAR ÄR SANT.

En mycket trolig orsak till osämjan!

Om JJ inte bryr sig om att killar hon stöter på har flickvän utan bara går på så retar det upp de flesta tjejer som har pojkvän. TT kan ju varit orolig för att JJ ska försökar sig på AW också.. (lever själv i ett förhållande där min tjejs skitprat/förtal av grannen för att hon är orolig för att jag ska ligga med grannens fru gjort livet surt för grannen).

Men jag har svårt att få in att JJ skulle mörda TT för att TT stred för sin bedragna? vän.
( Möjligen om TT spred osanna rykten för att JJ inte skulle kunna stöta på upptagna killar (dvs, hindra JJ från att locka upptagna killar att ligga med JJ). Alltså trycka ner JJ med hjälp av förtal.)
Citera
2022-12-01, 10:36
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hon gick väl hem till JJ för att dom skulle prata?

Det är väl bara MGMs uppgifter?

Jag tvivlar starkt på att man går hem till någon som man nyss slagits med, kl 2 på natten, ensam och de är 2 mot en.......och inte nyktra.

Jag tror T skulle ha sovit hos sin pappa och att T fick ofrivilligt "sällskap" av MGMs på vägen....
Citera
2022-12-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Kan du bara sluta vilseleda? I varje inlägg försöker du dra uppmärksamheten ifrån J och M, när det är så grymt uppenbart att de är inblandade i T's död. Är det inte ens lite magstarkt tycker du att hålla på så? Vill du att de ska släppas?

Endast om du är anhörig till någon av de sannolikt misstänkta kan jag förstå dig, annars är det bara vidrigt som du håller på.

Det är en sak att hålla sinnena öppna för olika scenarier, men att göra allt för att avleda ifrån de 2 huvudmisstänkta är bara idiotiskt. Är du en idiot helt enkelt?

"att avleda ifrån de 2 huvudmisstänkta är bara idiotiskt"

Det tycker INTE jag! Det finns luckor i det som framkommit som ger åtminstone 1 annan möjlig gärningsman! Min troliga gärningsman. Att fundera på andra möjliga scenarier och mgm leder framåt, inte att avfärda dem som löjliga/orealistiska! Det finns i den här tråden så mycket motsägelsefulla förklaringar, den ena orimligare är den andra. Jag hoppas polisen kunde avfärda alla andra i huset INNAN man låste in JJ och MH. Speciellt då den McD skjutsandes grannens bil!
Citera
2022-12-01, 10:46
Medlem
Citat:

Jag tvivlar starkt på att man går hem till någon som man nyss slagits med, kl 2 på natten, ensam och de är 2 mot en.......och inte nyktra.

Jag tror T skulle ha sovit hos sin pappa och att T fick ofrivilligt "sällskap" av MGMs på vägen....
Varför reagerade pojkvön på morg över att TT inte kommit hem?

Varför kollade han upp hos familj först och om jag förstått rätt så hade han även ringt JJ om hon var kvar där?
Citera
2022-12-01, 10:46
Medlem
Citat:

Också en bra åsikt!
Citera
2022-12-01, 10:47
Medlem
Citat:

Just därför tror jag att T tvingades upp i lägenheten. På något sätt verkar polisen ha fått reda på detta tvång, eftersom man omedelbart gick ut med att de båda var misstänkta för människorov.

Detta är givetvis bara en hypotes som kan vara helt fel.
Citera
2022-12-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Kan du bara sluta vilseleda? I varje inlägg försöker du dra uppmärksamheten ifrån J och M, när det är så grymt uppenbart att de är inblandade i T's död. Är det inte ens lite magstarkt tycker du att hålla på så? Vill du att de ska släppas?

Endast om du är anhörig till någon av de sannolikt misstänkta kan jag förstå dig, annars är det bara vidrigt som du håller på.

Det är en sak att hålla sinnena öppna för olika scenarier, men att göra allt för att avleda ifrån de 2 huvudmisstänkta är bara idiotiskt. Är du en idiot helt enkelt?

De kan ha varit så , varför reagerar du så starkt på det? De är väl idiotiskt?

Flickorna verkar ju inte ha nån som försvarar dom här . Bra att någon försöker tänker jag.
Citera
2022-12-01, 10:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
En mycket trolig orsak till osämjan!

Om JJ inte bryr sig om att killar hon stöter på har flickvän utan bara går på så retar det upp de flesta tjejer som har pojkvän. TT kan ju varit orolig för att JJ ska försökar sig på AW också.. (lever själv i ett förhållande där min tjejs skitprat/förtal av grannen för att hon är orolig för att jag ska ligga med grannens fru gjort livet surt för grannen).

Men jag har svårt att få in att JJ skulle mörda TT för att TT stred för sin bedragna? vän.
( Möjligen om TT spred osanna rykten för att JJ inte skulle kunna stöta på upptagna killar (dvs, hindra JJ från att locka upptagna killar att ligga med JJ). Alltså trycka ner JJ med hjälp av förtal.)
Det är där tankemodellen kommer in, att det är underliggande känslor av svajig självbild som styr och gör att det ena ger det andra och bråket eskalerar. Känslorna "tar över" den synliga orsaken till att bråket startar och växer sig starkare.
Men detta är bara en TANKEMODELL, inget jag vill påstå är sanning.
Jag vill tro att mordet var resultat av att J/M inte fullt ut insåg, där och då, att deras handlingar kunde vara dödande. Men jag är inte helt främmande för att det kan varit blint raseri och att de/någon av dem faktiskt önskade T död, hur makabert det än låter.
Citera
2022-12-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Just därför tror jag att T tvingades upp i lägenheten. På något sätt verkar polisen ha fått reda på detta tvång, eftersom man omedelbart gick ut med att de båda var misstänkta för människorov.

Detta är givetvis bara en hypotes som kan vara helt fel.
Om tjejerna är skyldiga till mordet på TT och OM dom inte dödade henne i JJ bostad så tror inte jag att dom tvingade upp henne i bostaden
Det skulle troligtvis höras på nåt sätt i trappuppgången till grannar
Då tror jag så som jag gjorde fr början att de följde efter TT ute och tog hennes liv där ute för att sen hämta kroppen senare med bilen
Citera
2022-12-01, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om tjejerna är skyldiga till mordet på TT och OM dom inte dödade henne i JJ bostad så tror inte jag att dom tvingade upp henne i bostaden
Det skulle troligtvis höras på nåt sätt i trappuppgången till grannar
Då tror jag så som jag gjorde fr början att de följde efter TT ute och tog hennes liv där ute för att sen hämta kroppen senare med bilen
Javisst. Min hypotes kan vara felaktig.
Citera
2022-12-01, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Kan de va den som var med på förfesten innan som glömt den?

Alla som var med på förfesten är förstås förhörda.

Nu vet vi förstås inte hur det ligger till med cykeln som grannen observerade eftersom det är förundersökningssekretess.

Om cykeln hade varit någon annans än Toves, då har det allra troligast framkommit till polisen.

• Som tur är har grannen gjort en observation av cykeln; hur den stod på ett konstigt sätt "utåt" och att det fanns en cykelkorg. I cykelkorgen fanns en påse, som också möjligen någon vet något om eller som går att koppla till Tove.

Jag tänker att påsen kan vara en viktig detalj oavsett om den hittas eller inte.
  • JJ har inte själv förekat inför grannen att hon känner till cykeln. Tvärtom, hon namnger ägaren, och tar t o m påsen in till sig.
  • säg att Tove tog med sig något hemifrån som hon hade i påsen. Påsen kommer från Toves hem kanske. Kanske någon i familje vet om det här? Tog fram påsen åt henne eller såg henne packa sin regnjacka i den?
  • kanske fick hon påsen av någon kompis eller någon kompis/besökare på Nöjet har vetskap om påsen och dess innehåll?
  • eller att Tove innan Nöjet köpt den där drickan som hon alltså lägger i påsen? Den där drickan som grannen sett? Och polisen har uppgifterna nu om inköpet.
  • alla i huset har tillfrågats om sina cyklar, det får man utgå från. Hade någon med cykelkorg och påse i korgen ställt sin cykel på det sättet?
  • har någon annan ställt sin cykel där, någon som varit på besök i huset? Med tanke på den stora uppmärkamhet som fallet har haft, är det inte troligt att det undgått någon att polisen gjort efterlysnig om någon vet något om Toves cykel. Vetlandabor vet exakt vilket hus Tove besökte.
  • har påsen återfunnits? Hemma hos JJ? Eller på något annat ställe? Eller är den försvunnen?
  • Eftersom grannen berättat att JJ sagt att cykeln är glömd, och hon tar med sig påsen in till sig, är det väldigt mysko om påsen sedan är puts väck. Nu är detta med påsens existens oklart för oss om det finns fler uppgifter än grannens uppgifter som stöder att det funnits en påse i Toves cykel.
  • Kan det finnas övervakningsbilder som fångar upp Tove med cykeln? Syns påsen på någon bild? Har någon tagit foton med sina mobilkameror utanför Nöjet och något har fångats upp?

Även om grannen naturligtvis inte kunde veta att detta var Toves cykel, har hans uppgifter tillsammans med annan bevisning/förhör/indicier förhoppningsvis kunnat stärka antagandet att cykeln som grannen såg stå konstigt, var Toves.

Cykeln är ett viktigt indicium i den här historien. Dess placering berättar något, en liten pusselbit i vad som kan ha hänt Tove och hur de misstänkta agerat efteråt för att vilseleda polisen.

Är JJ skyldig till brottet, visar hon på en kall sida. Hon klarar av att minuter efter ett mord hålla fasad, till och med göra att avbrott i själva efterarbetet med att dölja brottet och åka med grannen till Donken. Det är iskallt utifrån tidpunkten på dygnet och vetskapen om att tiden är knapp.

Hon visar också på hur hon iskallt kan hitta på lögner till synes utan riktig orsak. Istället för att undvika svar, hittar hon lätt som en plätt på både det en och andra.

Detta är förstås om hon är skydlig till ett brott.

Vi får väl se vad polisen kommer fram till om cykeln som stod utanför JJs hus.

Det kommer säkert finnas så mycket annan avgörande bevisning om Toves whereabouts.

• En viktig detalj är ju att Toves mobil förmodligen ses vara kvar i huset där JJ bor, men sedan lämna huset samtidigt som JJ och grannen. Det styrker antagandet att det verkligen är Toves cykel som står kvar där.

Att Toves mobil sedan ses återvända hem och sedan någon timme senare kopplas upp i området runt Biltema samtidigt som JJs bil försvinner från Vetlanda i två timmar i riktining till en plats om kopplas ihop med tjejerna, fyndplatsen, är ytterligare en koppling.

Allt kan kopplas ihop i tidslinjen; cykel, mobil, resa till Donken, bil från och till Vetlanda och inte minst det viktigaste vi vet nu; kopplingen mellan tjejernas rörelsemönster till att hitta Tove.

Det är möjligt att det finns någon glipa där i tidslinjen, men snart kopplas den ihop igen. Det är orimligt att tro att Tove skulle ha lämnat JJs, det är min tro.
  • Det är INTE grannens rörelsemönster som gör att man hittar Tove i den oländiga terrängen. Det är INTE en slump.Vägen dit är inte en väg som man kommer till av en slump. Det är en skogsväg som är delvis beklädd a gräs, och som man inte kommer till genom att åka förbi.

Och polisen har så mycket mer än vad vi vet.

Analyser börjar droppa in, sammanställningar görs...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in