2022-12-01, 16:29
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Vet inte vad du bygger det resonemanget på.
Allt som kommit fram styrker att T med stor sannolikhet dödats eller slagits medvetslös i lgh av häktade.
Att TT var hemma hos JJ styrker detta. Att JJ har T:s mobil styrker detta. Fyndplatsen styrker detta. Inga andra misstänkta GM styrker detta. Ljuden styrker detta. Att cykeln står låst styrker detta.
JJ:s bils rörelser på natten styrker detta. Mm...
Finns 1000 anledningar till att hon har T:s mobil tex bara att glömt att hon har den, eller tänkt slänga den mm mm.
Här har du 2 amatörer som utfört ett oplanerat mord. Utgå från det.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag tror ju också att hon dödats i lgh.
Det är absolut det mest troliga.

Tror att Tove hade försökt påkalla hjälp om blivit svårt misshandlad i lgh. Ringt på grannar, skrikit...
Men helt säkra kan vi inte vara.

Jag tror dock att polisen faktiskt har it- teknisk bevisning på att Tove varit där, och att det finns spår från Tove där. Grejenär att det väl inte är så att Tove varit där tidigare? Så vare sig hår, DNA eller blod från Tove bör finnas i JJs lgh.

Vi vet ju inte vad som framkommit om vare sig dödsorsak, mordplats eller annat ännu. I förundersökningen kommer vi att få veta mer.

Fyndplatsen tillsammans med övervakningsbilder är indicier som styrker att de är skyldiga (minst JJ), till minst gravfridsbrott, och är ett indicium på att de kan ha dödat Tove.

Men det krävs mer än det vi vet för att bevisa de bådas skyldighet till mordet.

Vet inte om jag riktigt förstår vad du menar med: " Fyndplatsen styrker detta. "?

Alla de grejor som du tar upp är sådant som vi inte vet om de styrker det hela eller inte just nu.

T ex, skulle en full ungdom roat sig med att släpa bort Toves cykel som varit låst på exakt det sätt som vi ser. Och att den slängts omkull bara, och tanten i huset ställde up den.

Inte för att jag tror det.
OK, du spekulerar men tror ändå rätt GM sitter häktade. Står dig fritt såklart.
Och jag har inget emot spekulationer om andra GM men då får det bygga på uppgifter som nånstans verkar trovärdiga. Och sådana spekulationer har vi inte sett.
Det jag nämner som styrker rätt GM häktade är inga trådsanningar utan uppgifter som kommit från Public Service och polisen. Men visst vi kan inte till 100 % säga att de är helt korrekta.

Vad jag menar med att fyndplatsen styrker rätt GM häktade är att det var för JJ välkänd mark. Att det skulle vara en slump, speciellt ihop med övriga indicier förefaller lite långsökt.
Senast redigerad av Rengen 2022-12-01 kl. 16:32.
Citera
2022-12-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, tyvärr har vi ju inte mycket att gå på. Vi famlar i mörker.
Ja så är det.. Mycket spekulationer på den här sidan
Jag hoppas att dom nära anhöriga får svar snart och att dom får begrava sin Tove 🙏
Citera
2022-12-01, 16:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
OK, du spekulerar men tror ändå rätt GM sitter häktade. Står dig fritt såklart.
Och jag har inget emot spekulationer om andra GM men då får det bygga på uppgifter som nånstans verkar trovärdiga. Och sådana spekulationer har vi inte sett.
Det jag nämner som styrker rätt GM häktade är inga trådsanningar utan uppgifter som kommit från Public Service och polisen. Men visst vi kan inte till 100 % säga att de är helt korrekta.

Vad jag menar med att fyndplatsen stärker rätt GM är att det var för JJ välkänd mark. Att det skulle vara en slump, speciellt ihop med övriga indicier förefaller lite långsökt.

Men jag har inga andra gm som jag tror har mördat Tove!
Jag tror helt hundra att det är rätt person/er som sitter misstänkta. Eller i varje fall 99% säker.

Diskussionen handlade om att visa att andra alternativ inte stämmer med tidslinjen.
Citera
2022-12-01, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja, rent teoretiskt. Åklagaren hade ju tidigare beviljat det även om det inte blev av då den andra kvinnan släpptes. Dock får de inte Samsitta med män, och det är inte många kvinnor på häktet.

För att inte skapa trådsanning så kan jag informera dig om att dom visst hade samsittning.

https://www.vetlandaposten.se/2022-11-19/darfor-fick-tva-mordmisstankta-prata-med-varandra-i-haktet-8xJFz

Och jo man får samsitta med det motsatta könet, om dom intagna samtycker till det.

2Kap. 2 § "En intagen får inte placeras så att han eller hon vistas tillsammans med intagna av motsatt kön. En intagen får dock medges att vistas med intagna av motsatt kön, om det är lämpligt och de intagna samtycker till det."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/hakteslag-2010611_sfs-2010-611
Citera
2022-12-01, 16:59
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
För att inte skapa trådsanning så kan jag informera dig om att dom visst hade samsittning.

https://www.vetlandaposten.se/2022-11-19/darfor-fick-tva-mordmisstankta-prata-med-varandra-i-haktet-8xJFz

Och jo man får samsitta med det motsatta könet, om dom intagna samtycker till det.

2Kap. 2 § "En intagen får inte placeras så att han eller hon vistas tillsammans med intagna av motsatt kön. En intagen får dock medges att vistas med intagna av motsatt kön, om det är lämpligt och de intagna samtycker till det."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/hakteslag-2010611_sfs-2010-611

Tack för info, undrade också (dags att läsa på om häktespraxis, innan jag öppnar käften om det!). Brb.
Citera
2022-12-01, 17:05
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men jag har inga andra gm som jag tror har mördat Tove!
Jag tror helt hundra att det är rätt person/er som sitter misstänkta. Eller i varje fall 99% säker.

Diskussionen handlade om att visa att andra alternativ inte stämmer med tidslinjen.
När jag snabbt dina långa inlägg tolkar jag det som du vill spekulera kring andra GM utan ha något på fötterna. Men det är alltså tvärtom. Och tolka inte det igen som personangrepp. Handlar bara om hur du skriver.
I brist på fakta går ju tråden på tomgång som också öppnar för mer eller mindre fantasifulla spekulationer.

Åtal om kanske 6-8 månader. Det blir segt............
Citera
2022-12-01, 17:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
När jag snabbt dina långa inlägg tolkar jag det som du vill spekulera kring andra GM utan ha något på fötterna. Men det är alltså tvärtom. Och tolka inte det igen som personangrepp. Handlar bara om hur du skriver.
I brist på fakta går ju tråden på tomgång som också öppnar för mer eller mindre fantasifulla spekulationer.

Har aldrig misstänkt någon endaste annan person.

Kanhända att jag varit otydlig, men det är omöjligt att se att någon skulle kunna hinna utefter tidslinjen komma in i bilden, även om det finns en liten tidsglipa.

Svaret beror ju på att det är orimligt att oves mobil som nyligen åkt i JJs ficka skulle strax innan bilen ses lämna Vetlanda hamna norrut istället för att sedan aldrig komma in igen.

Det som för mig är allra mest övertygande är JJs återkommande och helt onödiga lögner. Med MH känner jag mig lite mer osäker på grad av medverkan.
Citera
2022-12-01, 18:01
Medlem
Citat:

Teorier och spekulationer är bra. Just för att där kan dyka upp ett korn av sanning.
Även åklagaren har en teori om vad som kan ha hänt. Hur mycket hans teorier är värda återstår att se i rätten när advokater kommer in i bilden.
Oemotsagd lär han inte bli Herr Åklagare.

Dock tror jag att de två Mgm är skyldiga. Frågan är väl mer vem som gjort vad och hur exakt detta gått till
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-12-01 kl. 18:03.
Citera
2022-12-01, 18:02
Medlem
Lizaveta.Yepanchins avatar
Ser fram emot att läs FUP när den är klar
Citera
2022-12-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
TTs pojkvän reagerade pga det röstmeddelandet (02.30) som han upptäckte först då på morgonen, det kanske var ett nödsms t.ex. Då står adressen där olycka/sjukdomsfall etc inträffat, så att man kan hitta vederbörande, kanske var det JJs adress som visades........och därför ringde han henne? Kanske ringde han TTs pappa först pga att det var där TT skulle sova den natten, kanske för att de skulle flytta TTs kanske sista saker till pojkvännens LGH?

Jag hade också ringt runt till anhöriga och vänner innan jag ringer polis.......

Jag tror tror Tove skulle sova hos pojkvän eftersom hon troligtvis bodde där och för att hon hade ett samtal med honom på natten och sa att hon var på väg hem

Jag tror något liknande. Eller tvingades in i källaren, bakdörren......

Men grannen blev ju irriterad över att en cykel låg slängd på uppfarten, ivägen för bilen när han skulle köra JJ till donken. Han visste säkerligen inte vems cykel det var, men eftersom han dels störde sig på den, och dels handgripligen flyttade/ställde upp den så kan han med säkerhet troligen säga att det var just den cykeln han flyttade/ställde upp!! Att cykeln just var den som TT använde den natten kan nog bara närmast anhöriga identifiera.

Det kanske inte är innehållet utan påsen i sig, fingeravtryck? Jag tror det var något som den yngre (för oss okända) väninnan skulle ha/få tillbaka.

Precis!

Det där samtalet/meddelandet 02.30
ÄR DET BEKRÄFTAT av polis?
Eller är det en trådsanning?

Jag tror att Tove skulle sova hos pojkvän eftersom dom hade kontakt på natten och hon sa att hon var på väg hem
Citera
2022-12-01, 18:29
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo

Då är det viktigt att tillägga ett citat från din länk:
Citat:
Trots att de satt häktade med restriktioner kunde de misstänkta kvinnorna för två olika mord på Höglandet sitta och prata med varandra utan bevakning.
Det är alltså inte JJ och MH som hade samsittning med varandra.
Lätt att misstolka ditt inlägg.
Citera
2022-12-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SayWhatAgain
Då är det viktigt att tillägga ett citat från din länk:

Det är alltså inte JJ och MH som hade samsittning med varandra.
Lätt att misstolka ditt inlägg.

Absolut inte lätt att misstolka då du uppenbarligen inte läst föregående inlägg om vad det hela handlade om. prova det nästa gång så blir det nog lättare för dig också i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in