2022-12-01, 14:52
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det är det brukliga.
Ah! Ok.
Citera
2022-12-01, 14:55
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Vet inte vad du bygger det resonemanget på.
Allt som kommit fram styrker att T med stor sannolikhet dödats eller slagits medvetslös i lgh av häktade.
Att TT var hemma hos JJ styrker detta. Att JJ har T:s mobil styrker detta. Fyndplatsen styrker detta. Inga andra misstänkta GM styrker detta. Ljuden styrker detta. Att cykeln står låst styrker detta.
JJ:s bils rörelser på natten styrker detta. Mm...
Finns 1000 anledningar till att hon har T:s mobil tex bara att glömt att hon har den, eller tänkt slänga den mm mm.
Här har du 2 amatörer som utfört ett oplanerat mord. Utgå från det.

Ja, det blir bara snurrigt med jättelååånga spekulationer, känner jag för egen del.
Vill inte blanda bort korten. Scrollar bort.
Citera
2022-12-01, 14:56
Medlem
TonaldRumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Håller med om det du skriver i övrigt.

Ja precis, besöket på McD efteråt. Dunsarna hördes, grannen reagerade, gick upp och ringde på 2ggr, in till sig. Efter en stund öppnas dörren och då öppnar även grannen dörren, för att se vad som händer. Js bortförklaring->McD.
De kan säkert kolla tid för besök via övervakningskamera, vittnesuppgifter och kvitton.

Vad jag har läst mig till i olika tidningar, så är polisen säker på att den huvudsakliga tiden för brottet då är innan besöket på McDonalds.
Om de VET detta, så är det ju riktigt suspekt att JJ åker runt med Toves mobil efter denna tid.
Jag menar, är man så säker som polisen säger att de är angående tiden, så går det ju inte att förklara bort det. Om tove hade glömt telefonen hos JJ, så borde ju telefonen finnas just där. Varför skulle man dumpa telefonen annars?

En annan sak jag tänkte på. Om JJ påstår att hon åkte hem till sin mamma och sov, och att detta var runt 03.00(?), så borde ju rimligtvis morsan komma hem någon gång innan JJ har gått upp. Visst, passen på sjukhusen skiljer sig en hel del, men detta måste ju vara lätt att kolla upp... Jag tror att när detta kom ut i tidningarna, alltså infon om att hon skulle åkt hem till mamma och sova, så gick det nog upp för JJ:s mamma, hur det egentligen gått till. Vilken hemsk insikt det måste ha varit.
Citera
2022-12-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
I häktescellen?

Ja, rent teoretiskt. Åklagaren hade ju tidigare beviljat det även om det inte blev av då den andra kvinnan släpptes. Dock får de inte Samsitta med män, och det är inte många kvinnor på häktet.
Citera
2022-12-01, 15:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack, kan inte läsa artikeln. Jag undrade om det var ett uttalande från åklagare eller annan med insyn eller helt enkelt en journalist som fritt spånade om möjliga straff. Just 2 år skulle bara vara aktuellt för en relativt passiv medhjälpare förutom gravfridsbrott.

Kanske journalisten fått lite insyn och fått till sig att MH medgett gravfridsbrott där spannet är 6 mån till 4 år.
Jag kan tyvärr inte heller läsa den, men någon annan här inne kan kanske.
AB skriver bara att J o M inte begärt förhandling och att åklagaren väntas begära förlängning den 15:e, så jag tror att det i Smålandspostens artikel står att lägsta straffet kan bli 2 år och rubriksättaren strukit lägsta för att locka till läsning.
Citera
2022-12-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Nja, du skulle ju fortfarande invända mot fortsatt häktning om du ansåg dig vara oskyldig.

Men nej, väldigt många GÖR inte det.
Citera
2022-12-01, 15:01
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonaldRump
Jo precis. Nej, inte mycket till alibi.
Senast redigerad av Xedome 2022-12-01 kl. 15:05.
Citera
2022-12-01, 15:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Vet inte vad du bygger det resonemanget på.
Allt som kommit fram styrker att T med stor sannolikhet dödats eller slagits medvetslös i lgh av häktade.
Att TT var hemma hos JJ styrker detta. Att JJ har T:s mobil styrker detta. Fyndplatsen styrker detta. Inga andra misstänkta GM styrker detta. Ljuden styrker detta. Att cykeln står låst styrker detta.
JJ:s bils rörelser på natten styrker detta. Mm...
Finns 1000 anledningar till att hon har T:s mobil tex bara att glömt att hon har den, eller tänkt slänga den mm mm.
Här har du 2 amatörer som utfört ett oplanerat mord. Utgå från det.

Ja, jag tror ju också att hon dödats i lgh.
Det är absolut det mest troliga.

Tror att Tove hade försökt påkalla hjälp om blivit svårt misshandlad i lgh. Ringt på grannar, skrikit...
Men helt säkra kan vi inte vara.

Jag tror dock att polisen faktiskt har it- teknisk bevisning på att Tove varit där, och att det finns spår från Tove där. Grejenär att det väl inte är så att Tove varit där tidigare? Så vare sig hår, DNA eller blod från Tove bör finnas i JJs lgh.

Vi vet ju inte vad som framkommit om vare sig dödsorsak, mordplats eller annat ännu. I förundersökningen kommer vi att få veta mer.

Fyndplatsen tillsammans med övervakningsbilder är indicier som styrker att de är skyldiga (minst JJ), till minst gravfridsbrott, och är ett indicium på att de kan ha dödat Tove.

Men det krävs mer än det vi vet för att bevisa de bådas skyldighet till mordet.

Vet inte om jag riktigt förstår vad du menar med: " Fyndplatsen styrker detta. "?

Alla de grejor som du tar upp är sådant som vi inte vet om de styrker det hela eller inte just nu.

T ex, skulle en full ungdom roat sig med att släpa bort Toves cykel som varit låst på exakt det sätt som vi ser. Och att den slängts omkull bara, och tanten i huset ställde up den.

Inte för att jag tror det.
Citera
2022-12-01, 15:11
Medlem
Xedomes avatar
Scrolla

Kan vi inte bara nöja oss med det faktum att de 2 misstänkta inte motsätter sig omhäktning, och vad detta implicerar idag. Förstår inte poängen med att skriva mastodontinlägg på mastodontinlägg med alla upptänkliga snurrigheter man kan tänkas komma på. Åtminstone kan man väl fatta sig kort, om man bara ägnar sig åt spekulationer, och inte nöden kräver att man skriver en halv sida. Ett förslag.
Senast redigerad av Xedome 2022-12-01 kl. 15:25.
Citera
2022-12-01, 15:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
De båda är "nöjda" utan ny omhäktning efter 14 dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, och skulle det saknas bevis hade dom båda troligen motsatt sig omhäktningen. Min gissning är att MH berättat vad som hänt i förhör och accepterar att hon sitter där hon sitter tills utredningen är klar.

Skulle det ha saknats bevisning så skulle de båda inte ha suttit "nöjda" utan krävt ny omhäktning efter 14 dagar.
Citera
2022-12-01, 15:43
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Skulle det ha saknats bevisning så skulle de båda inte ha suttit "nöjda" utan krävt ny omhäktning efter 14 dagar.
Helt enig. De vet att det inte hjälper ett dugg att bestrida omhäktningen med bevisning som finns i nuläget, antar jag.
Den galne polacken C*ezary R bestred ju iofs men han var ju ett specialfall som trodde på sina (alla) bortförklaringar och lögner.
Citera
2022-12-01, 15:47
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Helt enig. De vet att det inte hjälper ett dugg att bestrida omhäktningen med bevisning som finns i nuläget, antar jag.
Den galne polacken C*ezary R bestred ju iofs men han var ju ett specialfall som trodde på sina (alla) bortförklaringar och lögner.
Instämmer, polisen har fått in fler resultat som stärker brottsmisstankarna. Hoppas att de även har hittat T:s nycklar, jacka, väska och mobil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in