2022-12-01, 14:30
  #1273
Medlem
Maja Dahlqvist och Emma Ribom står över TdS.
Citera
2022-12-01, 15:22
  #1274
Medlem
katws avatar
NRK skriver om Norges problem med återväxten på herrsidan. Eller snarare åldersstrukturen på de som blir uttagna till världscupen:

Citat:
* Våren 2011 var ingen över 30 år uttagen till distanslandslaget.
* I år är fem av sju löpare i det laget över 30 år.
* Medelåldern har blivit fyra år äldre på 11 år.
* I sprintlaget är åldersutvecklingen jämnare, men medelåldern har nu blivit 28,7 år.
* 9 av 13 löpare i sprint- och distanslag är äldre än 29 år.

https://www.nrk.no/sport/kampen-skaper-brak-i-ski-noreg-_-atvarar-mot-eldrebolgje-pa-landslaget-1.16197826
__________________
Senast redigerad av katw 2022-12-01 kl. 15:26.
Citera
2022-12-01, 15:33
  #1275
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
NRK skriver om Norges problem med återväxten på herrsidan. Eller snarare åldersstrukturen på de som blir uttagna till världscupen:

https://www.nrk.no/sport/kampen-skaper-brak-i-ski-noreg-_-atvarar-mot-eldrebolgje-pa-landslaget-1.16197826

Frågan är hur många av de norska herrarna i det här världscuplaget som deltar vid OS 2026?
Citera
2022-12-01, 17:22
  #1276
Medlem
Nu har man lagt till info om banorna som används i Planica i FIS kalendern (https://www.fis-ski.com/DB/general/event-details.html?sectorcode=CC&eventid=51502&seasoncod e=2023). Det finns en del förändringar jämfört med det som tidigare skrivits (https://medias3.fis-ski.com/pdf/2023/CC/2313/2023CC2313PROG.pdf).

Sprint: https://medias1.fis-ski.com/pdf/homologations/CC/SLO/SLO_Planica__Gorenjska_WC22_74-03_1-45.pdf
Teamsprint: https://medias1.fis-ski.com/pdf/homologations/CC/SLO/SLO_Planica__Gorenjska_WC22_74-01_1-25.pdf
10 km intervallstart: https://medias2.fis-ski.com/pdf/homologations/CC/SLO/SLO_Planica__Gorenjska_WC22_74-15_10-0.pdf
15 km intervallstart: https://medias4.fis-ski.com/pdf/homologations/CC/SLO/SLO_Planica__Gorenjska_WC22_74-16_15-0.pdf

Sedan blir det lite mer otydligt eftersom det alltid finns bara en länk i tävlingsinfon. Utgående från förra versionen använder man den blåa femman för både klassisk och fristil i både herr- och damstafetterna:
Blå 5 km: https://medias3.fis-ski.com/pdf/homologations/CC/SLO/SLO_Planica__Gorenjska_WC22_74-09_5-0.pdf

För skiathlon länkar man endast till den blåa 3,75an, men antagligen använder man också röd 3,75 km för den klassiska delen som ursprungligen planerats:
Röd 3,75 km: https://medias3.fis-ski.com/pdf/homologations/CC/SLO/SLO_Planica__Gorenjska_WC22_74-08_3-75.pdf
Blå 3,75 km: https://medias1.fis-ski.com/pdf/homologations/CC/SLO/SLO_Planica__Gorenjska_WC22_74-07_3-75.pdf

30 km och 50 km länkar endast till den röda femman. Kanske slår man ihop röd 5 km och blå 5 km för en tia? Mysteriöst.
Röd 5 km: https://medias4.fis-ski.com/pdf/homologations/CC/SLO/SLO_Planica__Gorenjska_WC22_74-11_5-0.pdf
Citera
2022-12-01, 18:01
  #1277
Medlem
Alkibiadess avatar
Sundling missar även Beitostölen.

Det var det jag skrev, tystnad betyder inga positiva saker.
Citera
2022-12-01, 18:24
  #1278
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sundling missar även Beitostölen.

Det var det jag skrev, tystnad betyder inga positiva saker.
Som jag befarade alltså, var har du sett det?
Citera
2022-12-01, 18:30
  #1279
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Som jag befarade alltså, var har du sett det?

https://www.svt.se/sport/langdskidor/jonna-sundling-missar-beitostolen-oklart-nar-stjarnan-ar-tillbaka
Citera
2022-12-01, 18:55
  #1280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sundling missar även Beitostölen.

Det var det jag skrev, tystnad betyder inga positiva saker.
Ajdå, det var tråkigt! hoppas att hon snart kryar på sig. Det känns som att det varit mycket (och elaka) förkylningsvirus i farten denna höst.
Citera
2022-12-01, 19:20
  #1281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sundling missar även Beitostölen.

Det var det jag skrev, tystnad betyder inga positiva saker.

Med Sundling borta börjar man så smått undra när vi får se Linn Svahn i världscupen. Frågan är hur Linn Svahn tänker kvalificera sig för VM i Planica. Kommer hon att åka sitt första sprintlopp den 9 december i Idre Fjäll eller väntar hon till den 16 december i Östersund (Scandinavian Cup)?

Vill hon åka i världscupen i Davos den 17 december så måste hon åka i Idre fjäll. Jag skulle tro att hon gärna vill åka i Davos. Det var ju där hon tog sin första världscupseger. Sprinten i Davos går dock i fri stil. Hon måste rimligtvis kvalificera sig till VM i en klassisk sprint som alla andra. Hon lär väl knappast åka Tour de Ski och då är enda chansen att kvalificera sig i sprinten i Les Rousses den 28 januari som går i klassisk stil.

Det troliga är väl dock att Linn väntar till Skandinaviska cupen i Östersund med att göra skiddebut. Då lär det dröja till nästa år innan vi får se henne i världscupen.

Tråkigt med både Jonna och Linn borta i flera världscuptävlingar framöver.
Citera
2022-12-01, 19:21
  #1282
Medlem
BraidsMammas avatar
Vågar man börja hoppas på att hon ska göra en Kalla och köra touren?
Citera
2022-12-01, 19:28
  #1283
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
https://www.svt.se/sport/langdskidor/jonna-sundling-missar-beitostolen-oklart-nar-stjarnan-ar-tillbaka
Det positiva är att det låter som att hon är åter i träning
Citera
2022-12-01, 19:28
  #1284
Medlem
Märta Rosenberg är anmäld till sprint- och distansloppen i Idre fjäll den 9 decemer. Det betyder väl att hon är frisk och igång igen. Ingen Moa (Hansson eller Lundgren) anmäld än dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in