2022-12-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Stämmer inte. Jag blev placerad på matchning efter 100 dagar.

AF chansar och berättar inte att man kan tacka nej.
Citera
2022-12-01, 15:11
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Fyfan vad gott. Jag ska precis in i Rusta Och Matcha, har möte med AF via telefon nu den 9 December. Kommer ju självklart finta deltagandet (att man ska gå dit) genom att säga att jag har ADD (det finns dokumenterat) och att jag har social fobi. Med detta lär man slippa befinna sig där oftare än nödvändigt. Har dessutom ett brottsregister, vilket gör att man lätt kan finta jobben man måste söka, men inte vill ha. Kommer vara extra ärlig på jobbansökningar jag inte vill ha något med att göra. Har dom invändningar från Rusta Och Matcha leverantören gällande detta, kommer jag bara hota med JO-anmälningar. Dom ska inte uppmana deltagare till att ljuga/undanhålla saker när man söker jobb.

Hur har du gått tillväga för att köra så länge? Min plan är att härda ut tills bostadspriserna åker uppåt igen, och sedan sälja med god vinst och dra utomlands.

Har du några tips för hur man hanterar AF/Jobbcoach-tramset och ändå vara kvar i systemet?

Tänker inte tacka nej till något, betala min a-kassa och sköta allt det där, så dom kommer inte få ut mig på något sätt.

Rusta och Matcha struntar i din diagnos. Brorsan gick ett tag där och han har ADHD och de skrattade bara bort det. Inte för att han direkt brydde sig, men förvänta dig INGEN särbehandling för en så pass light diagnos som ADD och ADHD ändå är i många myndigheters ögon.

Är det en invandrare som blir din kontaktperson inom Rusta och Matcha, så kan du helt glömma sympatier för din diagnos.
Citera
2022-12-01, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Rusta och Matcha struntar i din diagnos. Brorsan gick ett tag där och han har ADHD och de skrattade bara bort det. Inte för att han direkt brydde sig, men förvänta dig INGEN särbehandling för en så pass light diagnos som ADD och ADHD ändå är i många myndigheters ögon.

Är det en invandrare som blir din kontaktperson inom Rusta och Matcha, så kan du helt glömma sympatier för din diagnos.

Det är då man lägger fram att man är transa, muslim och homosexuell. Bråkar dom då, så säger man att man ska JO/DO anmäla dom.

Och man kan ju byta leverantörer också tills man hittar någon som är lite mer "linjär" till ens krav.

Dom vill med ALLA medel behålla sina "klienter" för det är dom de tjänar pengar på. Hotar man med att anmäla dom för diskriminering, och gå till media med detta, lär det bli annan ton i skällan. Finns inte ett vinstdrivande privatägt företag som vill ta den striden i dagens Sverige.
Citera
2022-12-01, 15:20
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Det är då man lägger fram att man är transa, muslim och homosexuell. Bråkar dom då, så säger man att man ska JO/DO anmäla dom.

Och man kan ju byta leverantörer också tills man hittar någon som är lite mer "linjär" till ens krav.

Dom vill med ALLA medel behålla sina "klienter" för det är dom de tjänar pengar på. Hotar man med att anmäla dom för diskriminering, och gå till media med detta, lär det bli annan ton i skällan. Finns inte ett vinstdrivande privatägt företag som vill ta den striden i dagens Sverige.
Ja, du får väl försöka med alla medel. Lycka till!
Citera
2022-12-01, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Ja, du får väl försöka med alla medel. Lycka till!

Kan du vara jävligt lugn för.
Citera
2022-12-01, 15:22
Medlem
Kan det vara så att dina a-kassedagar redan är slut och det är därför du nu ska få aktivitetsbidrag? Men det glömde du visst att berätta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Absolut. Håller med dig. Taket för aktivitetsstöd är 1000 kr/dag. Beroende på hur många vardagar det är i månaden så blir det runt 15k netto. Och det gäller som sagt forever till pension - eller om du råkar jobba ihop ett nytt arbetsvillkor. Är själv inne på 14:e året nu.

Ja det är kanon! 14e året...helt otroligt. Grattis!!!

Att göra lite som man själv vill och sedan åka ur systemet är heller inga bekymmer. Man kanske vill åka till Thailand några månader som exempel. Väl hemma igen tar man sedan ett skitjobb i typ 9-10 månader så är man tillbaks igen med akassa/aktivitetsstöd på 15000 gratis i evighet...tills man missköter sig igen.
En del låtsas studera ett år för att komma undan att bli satta på rusta o matcha eller meningslös arbetsträning. Behöver då inte ens söka och rapportera in jobb. Verkligen najs.

Har du åkt på "arbetsträning" emellanåt då eller?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
AF chansar och berättar inte att man kan tacka nej.

Detta är 100% riktigt! Dom fular, för dom får väl någon bonus om dom lyckas lura ut någon till hyenorna på jobbcoach-tramset!
Citera
2022-12-01, 15:23
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Kan du vara jävligt lugn för.
Hör gärna av dig sen så vi får veta hur det gick. Håller i alla fall tummarna för att du kommer undan.
Citera
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Mycket bra att veta att man kan slippa vuxendagiset om man visar att man är kompetent och kan föra sig själv på arbetsmarknaden. Jag kan ju både föra mig själv väl i tal och skrift, och kan sköta jobbsökandet på egen hand. Har ju jobbat sedan jag var 19 år gammal, har kört lastbil, grävmaskin och varit verksam inom industri som CNC operatör b.la.

Jag märker att du inte har några problem med tal och skrift, bara på de inlägg du skriver här. Allt är grammatiskt korrekt och du har ett flyt i skrivandet. Kommunikation är en gåva som inte alla har naturligt och det ska man nyttja. Därför känner jag samtidigt att det vore synd om du ändå inte använde den här tiden till att skola om dig. Det är mycket bättre än meningslösa åtgärder eller praktik. Finns massor med YH-utbildningar och som långtidsarbetslös får man gå dem med bibehållet aktivitetsstöd. Kanske du rentav utbildar dig till nåt du kan tänkas jobba med och skicka seriösa ansökningar till.

Citat:
Jag tänker köra på att jag är muslim, transkvinna och homosexuell om jobbcoacherna börjar bråka för mycket med mig. Gör man detta på ett snyggt, sansat och professionellt sätt, så kan man nog undvika påtryckningar från dom. Ett hot om JO/DO, Media och liknande bör få ett privat vinstdrivande företag beroende utav Arbetsförmedlingen att ta försiktiga kliv...det är jag övertygad om. Bara man sköter det snyggt, och visar att man står på sig, tror jag det kan ta skruv!

Likadant när det gäller praktik, jag kommer direkt säga att jag är folkskygg, och har hög anmälningsbenägenhet när det gäller sexuella trakasserier/påhopp och närmanden, eftersom jag är muslim, transa och homosexuell....lär få dom flesta potentiella praktikplatserna att backa direkt. Så lär även Arbetsförmedlingen göra när dom ska skicka mig på eventuell praktik. Man kan också lägga fram: "Är det verkligen så, att vi muslimska, homosexuella transkvinnor ska gå här och känna oss osäkra samtidigt som vi ska jobba GRATIS åt dom vita, heteronormativa kapitalistiska företagen? Vad tror ni DO/JO, samt media har att säga om det?"

Om du verkligen ÄR alla de där sakerna (muslim, transa och allt) så ska du förstås inte undanhålla det, men annars tror jag faktiskt inte du behöver hitta på nåt så dramatiskt för att slippa åtgärder. Risken är att du istället passar in perfekt i nåt företags värdegrund och blir tvungen att gå runt i klänning för resten av livet, haha!

Citat:
Ja min ADD finns dokumenterad, och jag kommer också hävda att jag är folkskygg, har social fobi och blir aggressiv i stora folkmängder. Jag har grov rattfylla, sexköp, ofredande o 3 fall av olaga hot i mitt register. Allt inträffade mellan 2020-2021.

Okej, då snackar vi typ tio år innan det gallras? Jag vet inte hur gammal du är, men kan förstå uppgivenheten. Jag antar att en del av grejerna beror på ADD-diagnosen. Men det borde inte vara omöjligt att komma på grön kvist så småningom ändå. Tryggheten har du ändå i ersättningen nu, så passa på att utnyttja tiden till nåt vettigt bara. Det ska jag själv göra efter årsskiftet. Tar min YH-examen nu, men lågkonjunkturen lär ju medföra att jag inte får nåt jobb ändå, så det blir fullt fokus på hälsan och motion istället, har jag tänkt. Sen är det ju rätt najs att bara slappa och kolla tv-serier också. Livskvalitet är nåt man måste hitta, oavsett situation man befinner sig i.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Ja det är kanon! 14e året...helt otroligt. Grattis!!!

Att göra lite som man själv vill och sedan åka ur systemet är heller inga bekymmer. Man kanske vill åka till Thailand några månader som exempel. Väl hemma igen tar man sedan ett skitjobb i typ 9-10 månader så är man tillbaks igen med akassa/aktivitetsstöd på 15000 gratis i evighet...tills man missköter sig igen.
En del låtsas studera ett år för att komma undan att bli satta på rusta o matcha eller meningslös arbetsträning. Behöver då inte ens söka och rapportera in jobb. Verkligen najs.

Har du åkt på "arbetsträning" emellanåt då eller?

Vilka "studier" kan man ro till sig, och behålla sin ersättning under denna perioden? Tänker hugga en sådan isåfall!
Citera
2022-12-01, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag märker att du inte har några problem med tal och skrift, bara på de inlägg du skriver här. Allt är grammatiskt korrekt och du har ett flyt i skrivandet. Kommunikation är en gåva som inte alla har naturligt och det ska man nyttja. Därför känner jag samtidigt att det vore synd om du ändå inte använde den här tiden till att skola om dig. Det är mycket bättre än meningslösa åtgärder eller praktik. Finns massor med YH-utbildningar och som långtidsarbetslös får man gå dem med bibehållet aktivitetsstöd. Kanske du rentav utbildar dig till nåt du kan tänkas jobba med och skicka seriösa ansökningar till.

Om du verkligen ÄR alla de där sakerna (muslim, transa och allt) så ska du förstås inte undanhålla det, men annars tror jag faktiskt inte du behöver hitta på nåt så dramatiskt för att slippa åtgärder. Risken är att du istället passar in perfekt i nåt företags värdegrund och blir tvungen att gå runt i klänning för resten av livet, haha!

Okej, då snackar vi typ tio år innan det gallras? Jag vet inte hur gammal du är, men kan förstå uppgivenheten. Jag antar att en del av grejerna beror på ADD-diagnosen. Men det borde inte vara omöjligt att komma på grön kvist så småningom ändå. Tryggheten har du ändå i ersättningen nu, så passa på att utnyttja tiden till nåt vettigt bara. Det ska jag själv göra efter årsskiftet. Tar min YH-examen nu, men lågkonjunkturen lär ju medföra att jag inte får nåt jobb ändå, så det blir fullt fokus på hälsan och motion istället, har jag tänkt. Sen är det ju rätt najs att bara slappa och kolla tv-serier också. Livskvalitet är nåt man måste hitta, oavsett situation man befinner sig i.

Jo men du har ju helt rätt, jag kommer ju naturligtvis att ta del utav det som är bra med Arbetsförmedlingen och dom insatserna dom kan erbjuda. Det jag tänker undvika till varje pris, är vuxendagis, meningslösa CV-kurser och annat dagistrams dom vill kasta på folk! Där kommer dom stöta på patrull, det kan jag lova!

Vad finns det för YH utbildningar som man kan gå, men samtidigt behålla sin ersättning? Vore väldigt tacksam om du kunde länka några....

Angående det där med muslim, trans och bög-köret så är det ju relativt vattentätt. Dom får ju ALDRIG ifrågasätta min religionstillhörighet, eller min könsidentitet. Gör dom det, skjuter dom ju sig själva i foten stenhårt...då har jag ju ALLA möjligheter att anmäla dom för diskriminering...och detta vet dom om, så det kommer aldrig ifrågasättas. Och du kan vara lugn för att jag förkovrat mig i det här tramset....i dagens Sverige behöver du inte se ut, låta, bete dig eller ens klä dig som kvinna/transa för att kunna påstå att du är det.

Det är nyasfalterat på den vägen om man säger så, bara att köra! Finns INGET vinstdrivande företag som ingår i Rusta Och Matcha som ens skulle våga ifrågasätta detta, än mindre ta striden när man hotar med JO/DO och Media.

Men det är som du säger, inte troligt att man ens behöver ta till det. Men jag har det i ryggsäcken om det behövs så att säga!

Och ja, belastningsregistret sitter kvar nu i 10 år, och det är inget vidare. Dock är jag inte dömd för något som är så allvarligt att ett vanligt kneg ratar en.

Har stort kontaktnät med arbetsgivare, och bra referenser från tidigare arbetsgivare. Och det bästa av allt är nog att min senaste arbetsgivare var den som tryckte på om att jag skulle få en ADD/ADHD utredning. Och denna arbetsgivare har gått med på att jag lämnar denne som referens om Arbetsförmedlingen har frågor om min arbetsförmåga, och hur pass stor inverkan min diagnos har haft i mitt arbetsliv.

Det kommer väga otroligt tungt, för om någon leverantör på Rusta Och Matcha skulle "vifta" bort min ADD-diagnos, kan jag bara be min förra arbetsgivare gå i god för mig, och berätta vilka problem jag haft. Hur det påverkat mig, min familj och företaget jag jobbat på.

Min arbetsgivare/kontaktperson på det företaget äger företaget, lokalerna och har drivit samma företag i nästan 30 år och är väletablerat i sin bransch, så dom kommer inte ha något att tugga emot där.
Senast redigerad av LordCuntworthy 2022-12-01 kl. 15:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in