2022-12-01, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst. Min hypotes kan vara felaktig.
Min också!
Citera
2022-12-01, 11:10
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
"att avleda ifrån de 2 huvudmisstänkta är bara idiotiskt"

Det tycker INTE jag! Det finns luckor i det som framkommit som ger åtminstone 1 annan möjlig gärningsman! Min troliga gärningsman. Att fundera på andra möjliga scenarier och mgm leder framåt, inte att avfärda dem som löjliga/orealistiska! Det finns i den här tråden så mycket motsägelsefulla förklaringar, den ena orimligare är den andra. Jag hoppas polisen kunde avfärda alla andra i huset INNAN man låste in JJ och MH. Speciellt då den McD skjutsandes grannens bil!

▪️Grannen under är inte anhållen misstänkt
▪️Grannen under är hörd som (huvud/)vittne
▪️Grannen unders vittnesmål pekar i riktning mot våld
▪️Grannen unders vittnesmål kan peka mot ett mord, alldeles intill, i huset där han bor
▪️Grannen unders vittnesmål implicerar att han var med den som på sannolika skäl är misstänkt för mord, på mordnatten, i nära anslutning till då mordet förmodas ha skett
▪️Grannen under söker upp (ringer på) den som på sannolika skäl misstänkt för mord

Såvitt jag vet, avlade grannen under inte dessa vittnesmål under pistolhot - utan gick därmed självmant ut och berättade ovanstående.

1. Om grannen är mördaren - varför riktar han polisens uppmärksamhet mot en plats bara meter bort ifrån honom själv?
I huset där han bor?
2. Om grannen är mördaren - varför upplyser han polisen om, att han under mordnatten färdats, i bil dessutom, ihop med den som sitter häktad för mord?
3. Om grannen är mördaren - varför upplyser han om att han var i närheten av en trolig brottsplats (både under - och utanför) under mordnatten?
4.Om grannen är mördaren - varför upplyser han polisen om, att han ser spår av Tove, i form av hennes cykel under mordnatten?
5. Om grannen är mördaren - varför berättar han att han hört märkliga dunsar på ca 50-100 kg alldeles ovanför? Slag när han är utanför? Under mordnatten.

Att förenklat uttryckt säga :

" - Polisen, polisen! Jag var där! Jag bor där! Jag hörde mordet! Jag var under, utanför och med mördaren! I ett fordon med bagageutrymme! Jag såg att Tove varit i närheten av mig! Allt detta var jag med om under mordnatten när mordet skedde!"

..måste vara en ovanlig strategi? Har aldrig någonsin stött på det här beteendet förut (och då har jag ändå försökt fördjupa mig i rätt många mördares psyken).
Senast redigerad av Xedome 2022-12-01 kl. 11:30.
Citera
2022-12-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Min också!
Ja, tyvärr har vi ju inte mycket att gå på. Vi famlar i mörker.
Citera
2022-12-01, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
"att avleda ifrån de 2 huvudmisstänkta är bara idiotiskt"

Det tycker INTE jag! Det finns luckor i det som framkommit som ger åtminstone 1 annan möjlig gärningsman! Min troliga gärningsman. Att fundera på andra möjliga scenarier och mgm leder framåt, inte att avfärda dem som löjliga/orealistiska! Det finns i den här tråden så mycket motsägelsefulla förklaringar, den ena orimligare är den andra. Jag hoppas polisen kunde avfärda alla andra i huset INNAN man låste in JJ och MH. Speciellt då den McD skjutsandes grannens bil!
Men du tror VERKLIGEN att allt som kommit fram här i tråden är det som gör att de suttit häktade på sannolika skäl i 1,5 månad? Naturligtvis har polisen ohyggligt mycket mer vetskap om detta än vad du och dina likar baserar era "möjliga gärningsmän" på.
Citera
2022-12-01, 11:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Just därför tror jag att T tvingades upp i lägenheten. På något sätt verkar polisen ha fått reda på detta tvång, eftersom man omedelbart gick ut med att de båda var misstänkta för människorov.

Detta är givetvis bara en hypotes som kan vara helt fel.

Någonting konstigt är det med cykeln som står konstigt enligt grannen.
Det har jag svårt att släppa.

Det kan vara som du säger, att hon på något sätt tvingades upp. Men om cykeln tått fastlåst vid staketet, då låter det mer som frivilligt. Om den däremot haft låset i cykelkorgen, det är en annan femma...

Lite funderingar får man också på varför hon inte har skrikit. Men tvånget kan ha varit av annat slag. Och kommunikationer/vittnesuppgifter kan göra gällande att det funnits otrevligheter av allvarligare slag i mgms huvud/en innan.

Säg att Tove har sagt till pojkvännen att hon redan är på väg hem när hon lämnar Nöjet...och sedan hamnar i JJ lgh utan att hon meddelar det. Även om det är tänkt som en kort visit, så kanske hon skulle säga det när hon nyss sagt att hon var på väg hem?

Eller så "flydde" Tove ut, och var på väg hem när något hände. Då efter ett tumult inne i lgh kanske...

Om Tove varit väldigt påverkad skulle mycket att hennes normala omdöme satts ur funktion. Men det har vi inte hört så mycket om.

Intressant är förstås var Tove sagt till sin kille om vilka planer hon hade.

Det som talar emot att Tove inte kulle kommit in i lgh, är ju att JJ och MH själva säger att Tove varit där. Finns ingen anledning att säga att Tove gått in där om man tagit Toves liv utanför eller, att hon redan utanför blivit kidnappad känns det som. Men man vet inte, i stressen kan man ha hittat på en historia som sedan tvärtom ligger en i fatet.

Jag tänker att människorovet även kan gälla att Tove inte fick lämna lgh. Att hon hade ytterkläder och skor på sig och att hon förökte fly?

Kan inte heller släppa uppgiften riktigt om att något hände där vid den där tidpunkten 02:30 som media hade tidigare. Kan något ha hänt där?

T ex att Tove ringde 112? Men inget hördes? En påbörjan till 112, dvs 11? Eller att det var en fickringning? Till pojkvännen? Eller något annat med mobilen som verkar som att hon försökt göra något?

Finns en massa varianter här.
Citera
2022-12-01, 11:45
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror inte att TT skulle sova hos pappan för
Tove hade precis några dagar innan detta hände flyttat ihop med pojkvännen
Och enl samtalet där på natten med pojkvänn så hade hon sagt att hon var på väg hem

Här tar vi saker för givna.
VET vi att hon sade "jag är på väg hem"?
Om hon sade så; vi förutsätter att hon menade hem till pojkvännen. Men lek med tanken att hon menade "hem till sin pappa".
Vad jag har förstått så bor pojkvännen åt ett helt annat håll, jämfört med JJ. Om hon däremot skulle till sin pappa, så ska hon åt JJ:s håll.
Citera
2022-12-01, 11:53
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Obekräftad uppgift är även att JJs bil setts på åtelkamera i närheten av fyndplatsen, på söndagsmorgonen.

Nej, högst troligt är det Toves anhöriga som identifierat cykeln.

Toves pojkvän/sambo bor väl i motsatt riktning mot JJ? Om Tove skulle sova hos pojkvännen hade hon aldrig gått samma väg som JJ.

Inte utanför JJs port.
Citera
2022-12-01, 11:53
Medlem
Citat:
Men även med häktningsbeslut som gäller i fyra veckor har häktade formellt rätt till en ny prövning efter 14 dagar, i det här fallet senast i dag torsdag. Tingsrätten har därför skickat förfrågningar till de häktade kvinnornas försvarare om deras klienter begär detta.

Såväl advokat Maria Birkhammar som advokat Mikael Svegfors har sedan som svar på frågan meddelat att deras klienter accepterar att förbli häktade utan ny förhandling fram till den 15 december.

https://www.vetlandaposten.se/2022-12-01/misstankta-kvinnorna-accepterar-tva-veckor-till-i-hakte
Citera
2022-12-01, 12:00
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
https://www.vetlandaposten.se/2022-12-01/misstankta-kvinnorna-accepterar-tva-veckor-till-i-hakte

Ok, där ser man. Måste vara ett rent helvete att sitta såpass länge isolerad i en liten cell 23h/dygn för en nypa frisk luft 1h.
Citera
2022-12-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ok, där ser man. Måste vara ett rent helvete att sitta såpass länge isolerad i en liten cell 23h/dygn för en nypa frisk luft 1h.

Ja, och skulle det saknas bevis hade dom båda troligen motsatt sig omhäktningen. Min gissning är att MH berättat vad som hänt i förhör och accepterar att hon sitter där hon sitter tills utredningen är klar.
Citera
2022-12-01, 12:15
Medlem
TonaldRumps avatar

Vad tror du påsen innehåller som kan vara viktigt för utredningen?
Jag har alltid tänkt att det är "färd-öl", eller annan slags alkohol där i. Lättare att lägga kassen med bärs i påsen som man sen slänger i cykelkorgen.
Citera
2022-12-01, 12:28
Medlem
Det faktum att ingen av MGM kräver omhäktningsförhandling idag antyder ganska starkt att spekulationerna om andra eventuella hypotetiska scenarios med andra GM i princip kan läggas ner nu. Det vore högst anmärkningsvärt om ingen av MGM skulle acceptera sitta kvar i häktet om hen ansåg sig vara oskyldig. Att bådadera J och M nu alltså går med på att sitta kvar som häktade antyder inte bara skuld, utan att de dessutom i någon form antingen medgett skuld, eller fått bevisning presenterad emot sig som är så pass överväldigande att de vet om att de ändå inte komma kunna vinna något på att begära ny häktesförhandling. Ser detta som det tydligaste tecknet vi fått hittills på vart skuldfrågan ligger. Och att skuldfrågan i någon form är delad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in