2022-11-30, 16:36
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Köpte min BR 2015, är inte särskilt intresserad av annat än att hålla min lägenher i gott skick, och att avgiften är rimlig.

Resten får styrelsen hålla i, det är väl därför en styrelse finns? För att folk med intresse/kunskap gällande BRF ska rodda i allt, dock måste man som delägare i föreningen få ställa sig frågande till vissa beslut, eller hur?

Har du gjort det då? De kan t ex budgetera för nya fönster och tak etc.

Du läser väl årsredovisningen?

Lite och mycket OT då hyresgäster inte kan säga något om beslut.
Citera
2022-11-30, 16:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du skriver att föreningen är skuldfri.
Skuldfria föreningar brukar ha extremt låga hyror.

Sitter du med en fyra och betalar en tusenlapp i månaden. Då är inte 19% särskilt farligt. Priset kommer då inte påverkas nämnvärt heller.
Vem fan betalar 1000/mån för en fyra. Känner ingen. Det normala är 1000 för en etta, 2-3000 för en tvåa osv
Citera
2022-11-30, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Låter som att man är djävligt överbelånad om man bryr sig om en liten höjning av avgiften.

Knappast, jag betalar ca 500 kronor i månaden på mitt bostadslån hos SBAB. Amorterar inget längre utan lägger bara den pengen på ränta.

Köpte den för 500k under 2015, matade ner lånet till 385k innan jag slutade amortera.

Gäller ju att hålla i lägenheterna nu, i våras gick dom för ca 1.2/1.5 miljoner men är nu nere på ca 1 miljon. Men det vänder förr eller senare. Bara att vänta ut det!!!
Citera
Medlem
En BRF ska inte ta ut högre avgift än vad som är skäligt, vilket för din förening utan lån i princip innebär att man har driftskostnader och framtida underhåll att täcka. När de då som nu ökar rejält pga inflation så slår det naturligtvis igenom fullt ut i avgiften också.

En skuldtyngd förening får över tid sannolikt en högre höjning i kr, men i % kan den bli lägre, det påverkas också av att man ofta har lån som förfaller vid olika tidpunkter och att räntan därför inte ökar omedelbart vilket däremot sker med el, värme etc.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxDeeds
Fick idag ett brev från styrelsen där det står att vår brf, med soliditet på runt 98%, kommer att höja hyran med 19%. Man skyller på ökade underhållsutgifter och en kommande större investering i centralgaraget. Wtf!? Till skillnad från flesta andra bolånetorskar, så har jag köpt min lägenhet med hårt intjänade pengar, alltså lägenheten är avbetalad. Denna hyreshöjning kommer att sänka värdet på lägenheten rejält, då det fram tills nu varit den billigaste brf:en i min stad och också anledningen till att jag köpte bostadsrätten. Hur ska ja resonera? Vem är det som blåser mig egentligen? Riksbanken som påstår att inflationen ligger på 10%, när den egentligen ligger på +20%? Svenska staten och banker som tillåtit alla bolånetorskar att låna och spendera långt över deras förmåga att betala tillbaka? Min brf som inte höjt hyran sedan 2007 och bestämt sig att göra en stor investering mitt i en pågående ekonomisk kris? Vad är bäst för en människa i min sits att göra framöver?
Citera
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
min BRF höjde hyran med 5% för första gången på 20 år - så nu kostar det 40 kronor mera varje månad!
Med en månadsavgift på (nu) 840 sek, så antar jag att ni har några hyresgäster.
Citera
2022-11-30, 16:40
Citat:
Köpte min BR 2015, är inte särskilt intresserad av annat än att hålla min lägenher i gott skick, och att avgiften är rimlig.

Resten får styrelsen hålla i, det är väl därför en styrelse finns? För att folk med intresse/kunskap gällande BRF ska rodda i allt, dock måste man som delägare i föreningen få ställa sig frågande till vissa beslut, eller hur?
Tja, om du inte är intresserad av föreningen alls så kanske du inte skulle blivit medlem i en förening. Simple as that.

Hur som helst så finns förmodligen svaret på dina frågor i årsredovisningen om du nu orkar läsa den.
Citera
2022-11-30, 16:40
Medlem
Citat:
Knappast, jag betalar ca 500 kronor i månaden på mitt bostadslån hos SBAB. Amorterar inget längre utan lägger bara den pengen på ränta.

Köpte den för 500k under 2015, matade ner lånet till 385k innan jag slutade amortera.

Gäller ju att hålla i lägenheterna nu, i våras gick dom för ca 1.2/1.5 miljoner men är nu nere på ca 1 miljon. Men det vänder förr eller senare. Bara att vänta ut det!!!
fastigheter går aldrig ner...bara tillfälligt.
Citera
2022-11-30, 16:41
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Med en månadsavgift på (nu) 840 sek, så antar jag att ni har några hyresgäster.

Det är sällan en BRF vill ha hyresgäster om det inte är lokalhyra.
Citera
2022-11-30, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Har du gjort det då? De kan t ex budgetera för nya fönster och tak etc.

Du läser väl årsredovisningen?

Lite och mycket OT då hyresgäster inte kan säga något om beslut.

Ja jag ställde frågan till föreningen om det är läge att byta alla 59 ytterdörrar och balkonger i det här ekonomiska läget, för det är vad som planeras till 2023. Inget av dessa är i dåligt skick, snarare tvärtom. Så börjar undra om det inte är någon i föreningen som lägger ut massa onödigt jobb för någon närstående i byggsvängen som ska salra fakturorna.

Det ska hållas en omröstning i början på året.
Citera
2022-11-30, 16:43
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Det var just sådana jag menade.
Citera
2022-11-30, 16:44
Medlem
Citat:
Vid ombildning brukar det bli några.
Citera
2022-11-30, 16:44
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ja jag ställde frågan till föreningen om det är läge att byta alla 59 ytterdörrar och balkonger i det här ekonomiska läget, för det är vad som planeras till 2023. Inget av dessa är i dåligt skick, snarare tvärtom. Så börjar undra om det inte är någon i föreningen som lägger ut massa onödigt jobb för någon närstående i byggsvängen som ska salra fakturorna.

Det ska hållas en omröstning i början på året.

Bra början. Be att få se offerterna och argumentera om den dåliga tidpunkten.

Svågerpolitiken ska inte föraktas….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in