En BRF ska inte ta ut högre avgift än vad som är skäligt, vilket för din förening utan lån i princip innebär att man har driftskostnader och framtida underhåll att täcka. När de då som nu ökar rejält pga inflation så slår det naturligtvis igenom fullt ut i avgiften också.
En skuldtyngd förening får över tid sannolikt en högre höjning i kr, men i % kan den bli lägre, det påverkas också av att man ofta har lån som förfaller vid olika tidpunkter och att räntan därför inte ökar omedelbart vilket däremot sker med el, värme etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
MaxDeeds
Fick idag ett brev från styrelsen där det står att vår brf, med soliditet på runt 98%, kommer att höja hyran med 19%. Man skyller på ökade underhållsutgifter och en kommande större investering i centralgaraget. Wtf!? Till skillnad från flesta andra bolånetorskar, så har jag köpt min lägenhet med hårt intjänade pengar, alltså lägenheten är avbetalad. Denna hyreshöjning kommer att sänka värdet på lägenheten rejält, då det fram tills nu varit den billigaste brf:en i min stad och också anledningen till att jag köpte bostadsrätten. Hur ska ja resonera? Vem är det som blåser mig egentligen? Riksbanken som påstår att inflationen ligger på 10%, när den egentligen ligger på +20%? Svenska staten och banker som tillåtit alla bolånetorskar att låna och spendera långt över deras förmåga att betala tillbaka? Min brf som inte höjt hyran sedan 2007 och bestämt sig att göra en stor investering mitt i en pågående ekonomisk kris? Vad är bäst för en människa i min sits att göra framöver?