2022-11-30, 16:10
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Exempel:
Tjänar 35 k brutto. Blir uppsagd. Är även utbränd.
Bör x söka A-kassa eller sjukskriva sig? Var får x mest?
Notera att x inte är med i någon a-kassa utan skulle få gå med nu. Visst är det väl så att x då måste vänta ett antal månader innan denna ens får någon ersättning?
För att ens få akassa ska du varit medlem samt betalat in avgifter en längre tid när du jobbat för att ens kvalificera dig för utbetalningar har du redan blivit uppsagd är det för sent men dina pengar du sparat på att inte betala akassa kanske du kan leva på nu?.....
Citera
2022-11-30, 16:13
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Kan inte tänka mig annat än att sjukskrivning ger mer ekonomiskt. Om du kan få igenom det.

Men du, varför har du inte varit med i A-kassan?

För att jag aldrig blivit uppsagd förut. I princip alla arbetsgivare har bett mig stanna när jag lämnat.

Citat:
Ursprungligen postat av swedster
För att ens få akassa ska du varit medlem samt betalat in avgifter en längre tid när du jobbat för att ens kvalificera dig för utbetalningar har du redan blivit uppsagd är det för sent men dina pengar du sparat på att inte betala akassa kanske du kan leva på nu?.....

Jag är anställd en månad till. Det skulle vara bra att veta "vad en längre tid" är exakt.
Antal dagar helst. Olika för olika A-kassor kanske? Någon som har korrekt information?
Citera
2022-11-30, 16:15
Medlem
swedsters avatar
Citat:
För att jag aldrig blivit uppsagd förut. I princip alla arbetsgivare har bett mig stanna när jag lämnat.

Jag är anställd en månad till. Det skulle vara bra att veta "vad en längre tid" är exakt.
Antal dagar helst. Olika för olika A-kassor kanske? Någon som har korrekt information?

suck...... googla på akassa.se vilket du kanske skulle gjort för länge sedan men det var väl inte värt att betala avgiften
Citera
2022-11-30, 16:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Att vara medlem i en A-kassa är otroligt billigt, dessutom subventionerat.

Men skit i det nu, gjort är gjort.

En nackdel med att vara sjukskriven en längre tid kan vara att du därefter inte är lika attraktiv på arbetsmarknaden. Annars så ger det nog mest ekonomiskt, kortsiktigt.
Citat:
12 månader.
Citera
2022-11-30, 16:23
Medlem
Citat:
Att vara medlem i en A-kassa är otroligt billigt, dessutom subventionerat.

Men skit i det nu, gjort är gjort.

En nackdel med att vara sjukskriven en längre tid kan vara att du därefter inte är lika attraktiv på arbetsmarknaden. Annars så ger det nog mest ekonomiskt, kortsiktigt.
12 månader.

Man måste vara med i A-kassan minst ett år för att få ersättning. Det var länge.

Man behöver inte berätta för nästa arbetsgivare att man varit sjukskriven några månader..?
Man kanske är sjukskriven ett tag, blir bättre, skaffar ett jobb och sedan efter det jobbet så berättar man ju bara vilket jobb man kommer ifrån senast. Eller hur?
Citera
2022-11-30, 16:25
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Man måste vara med i A-kassan minst ett år för att få ersättning. Det var länge.
Det var vad jag kunde googla fram.
Citat:
Man behöver inte berätta för nästa arbetsgivare att man varit sjukskriven några månader..?
Man kanske är sjukskriven ett tag, blir bättre, skaffar ett jobb och sedan efter det jobbet så berättar man ju bara vilket jobb man kommer ifrån senast. Eller hur?
Jo, sant. Du kan skylla hål i cv:t på arbetslöshet.
Citera
2022-11-30, 16:26
Avslutad
Citat:
https://www.a-kassa.se/vanliga-fragor/krav-ersattning-a-kassa

Där kan du läsa om vad som krävs.
Citera
2022-11-30, 16:27
Avstängd
Citat:
Exempel:
Tjänar 35 k brutto. Blir uppsagd. Är även utbränd.
Bör x söka A-kassa eller sjukskriva sig? Var får x mest?
Notera att x inte är med i någon a-kassa utan skulle få gå med nu. Visst är det väl så att x då måste vänta ett antal månader innan denna ens får någon ersättning?
Måste ha jobbat minst 6 mån inom loppet av 12 mån för att få A-kassa! Om dom inte har ändrat på reglerna. Så man måste varit med i A-kassan minst ett år för att få någon ersättning från dom.
Citera
2022-11-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Måste ha jobbat minst 6 mån inom loppet av 12 mån för att få A-kassa! Om dom inte har ändrat på reglerna. Så man måste varit med i A-kassan minst ett år för att få någon ersättning från dom.

Jo, men det har jag ju jobbat. Trodde de 12 månaderna som nämndes rörde hur länge man varit medlem i A-kassan.
Fortfarande oklart.
Citera
2022-11-30, 16:51
Medlem
Citat:
Det var vad jag kunde googla fram.
Jo, sant. Du kan skylla hål i cv:t på arbetslöshet.

Ett par, tre månaders hål i CVt går att skylla på nästan vad som helst.
Citera
2022-11-30, 16:58
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jo, men det har jag ju jobbat. Trodde de 12 månaderna som nämndes rörde hur länge man varit medlem i A-kassan.
Fortfarande oklart.
Tycker nog att det är väldigt tydligt.
För att kunna få inkomstbaserad ersättning, det vill säga ersättning som baseras på din tidigare lön, krävs det att du är medlem i en svensk a-kassa och att du har varit det i 12 månader.
https://www.a-kassa.se/vanliga-fragor/krav-ersattning-a-kassa
Citera
2022-11-30, 16:59
Medlem
Detta är vad du kan få om du inte varit med

https://alfakassan.se/ersattning/grundersattning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem