2022-11-21, 21:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Min informationskälla är regeringens höstbudget och den har klubbats igenom riksdagen, så jag skulle nog betrakta det som ett faktum.

https://www.svd.se/a/3EMaJ9/tomt-pa-forslag-mot-arbetslosheten
Varför länkar du i så fall till en debattartikel från LO, istället för budgetproppen?

Läs igenom utgiftsområde 14 i proppen.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2022/11/prop.-2022231/
Citera
2022-11-21, 22:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Når jag blev arbetslös nu i November så skrev jag in mig i AF, och de frågade mig om jag ville delta i ett program ifall det skulle strula med akassan eller något i annat fall skulle man ändra det när jag fått beslut från akassan. Men kommer att få akassa då jag uppfyller alla villkoren men undrar om jag slipper Rusta och matcha då?
Om du ska anvisas deltagande i ett arbetsmarknadspolitiskt program eller ej har ingenting med eventuell ersättning från a-kassa eller ej att göra. För övrigt beviljas du aktivitetsstöd istället för arbetslöshetsersättning om du anvisas programdeltagande.
Citera
2022-11-22, 05:25
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför länkar du i så fall till en debattartikel från LO, istället för budgetproppen?

Läs igenom utgiftsområde 14 i proppen.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2022/11/prop.-2022231/

Jag litar på LO! Men jag hoppas förstås att din pysselsättning får vara kvar så att du känner en mening med livet.
Citera
2022-11-22, 19:46
Medlem
Citat:
Du kan jobba deltid samtidigt som du är arbetslös och stämplar upp till heltid, MEN om du gör det så länge att du hinner jobba ihop ett nytt arbetsvillkor så får du bara 80% av deltidslönen i a-kassa om du blir helt arbetslös, eftersom du då anses ha valt att jobba deltid. Så var det förr i alla fall. Reglerna kan ha ändrats, så kolla med AF och din a-kassa.

Förmodligen får jag heltid på ena jobbet och kör 50-75% på andra jobbet och allt blir ett ickeproblem. Men om jag inte skulle få fast utan fortsätta harva med två timanställningar som inte går upp till 100%, kan jag stämpla övrig tid då trots att jag inte har blivit av med någon anställning?
Citera
2022-11-23, 03:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag litar på LO! Men jag hoppas förstås att din pysselsättning får vara kvar så att du känner en mening med livet.
Jag förstår att det är jobbigt för dig att tugga i dig att du har fel i frågan som vi diskuterat, men det är mindre pinsamt att bara skriva att du missförstått, misstagit dig, eller nåt liknande, än att låtsas som ingenting och börja med nån sorts märkliga personpåhopp.
Citera
2022-11-23, 04:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jag förstår att det är jobbigt för dig att tugga i dig att du har fel i frågan som vi diskuterat, men det är mindre pinsamt att bara skriva att du missförstått, misstagit dig, eller nåt liknande, än att låtsas som ingenting och börja med nån sorts märkliga personpåhopp.

Men jag har inte missförstått. Den nya regeringens budget är dammsugad på arbetsmarknadsåtgärder likt "Rusta och matcha" och fokus kommer istället att ligga på praktik och yrkesvux. Det är budskapet de själva går ut med.
Citera
2022-11-23, 21:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Men jag har inte missförstått. Den nya regeringens budget är dammsugad på arbetsmarknadsåtgärder likt "Rusta och matcha" och fokus kommer istället att ligga på praktik och yrkesvux. Det är budskapet de själva går ut med.
Så anslagsbeloppen i utgiftsområde 14 existerar med andra ord inte, enligt din uppfattning?

Dom återfinns på sida 4 i utgiftsområde 14, utifall du inte orkat kontrollera fakta innan du uttalar dig.
Citera
2022-11-24, 04:40
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Så anslagsbeloppen i utgiftsområde 14 existerar med andra ord inte, enligt din uppfattning?

Dom återfinns på sida 4 i utgiftsområde 14, utifall du inte orkat kontrollera fakta innan du uttalar dig.

Du kanske behöver hjälp med att tolka uppgifterna. Jämför dem med samma anslagsbelopp från förra budgeten, lägg på gällande inflation och bedöm sen om du tror att din arbetsmarknadsåtgärd har fortsatt finansiering. Enligt finansministern själv kommer de åtgärderna inte att ha det, men du vet säkert bättre.
Citera
2022-11-24, 09:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Du kanske behöver hjälp med att tolka uppgifterna. Jämför dem med samma anslagsbelopp från förra budgeten, lägg på gällande inflation och bedöm sen om du tror att din arbetsmarknadsåtgärd har fortsatt finansiering. Enligt finansministern själv kommer de åtgärderna inte att ha det, men du vet säkert bättre.
Jag tror du missat den viktigaste meningen "regeringen bör stärka aktivitetskraven under etableringstiden genom att i större omfattning sänka etableringsersättningen för den som utan giltigt skäl inte deltar i etableringsinsatser" det kommer att omfördela resurserna betydligt från passivt till aktivt deltagande...
Citera
2022-11-24, 21:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Du påstod att kostnadsposterna ifråga var slopade i den nya budgeten, inte att de minskats. Att anslagen inom det aktuella området minskat för vissa typer av insatser vet alla som jobbar med arbetsmarknadsfrågor, men det är som du vet som sagt inte det som du och jag har tvistat om.
Citera
2022-11-30, 16:00
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
A-kassa eller sjukskrivning?

Exempel:
Tjänar 35 k brutto. Blir uppsagd. Är även utbränd.
Bör x söka A-kassa eller sjukskriva sig? Var får x mest?
Notera att x inte är med i någon a-kassa utan skulle få gå med nu. Visst är det väl så att x då måste vänta ett antal månader innan denna ens får någon ersättning?
Citera
2022-11-30, 16:03
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Exempel:
Tjänar 35 k brutto. Blir uppsagd. Är även utbränd.
Bör x söka A-kassa eller sjukskriva sig? Var får x mest?
Notera att x inte är med i någon a-kassa utan skulle få gå med nu. Visst är det väl så att x då måste vänta ett antal månader innan denna ens får någon ersättning?
Kan inte tänka mig annat än att sjukskrivning ger mer ekonomiskt. Om du kan få igenom det.

Men du, varför har du inte varit med i A-kassan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in