2022-11-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ryssland börjar trycka sig in i Bakhmut.

Är väl ändå en rätt liten håla.

Onödigt att lägga krut på att försvara den.
Citera
2022-11-30, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
JA!!!

Men nästan varenda gång trollen postar en video så har de snott en ukrainsk och låtsas som om det är deras, eller så är det "av någon konstig anledning" ingen tejp eller liknande på dem, trots att vi VET att soldaterna i fält alltid har det.

Ryssarna är nog världens sämsta lögnare. Jag kan inte komma på någon annan anledning än att de måste vara extremt (!) ointelligenta. Något gick fel efter Dostoyevski mfl. All deras högkultur är minst 100 år gammal. Det är som när araberna tjafsar om att de uppfann nollan 😂

(Vill inte dumpa på schyssta araber nu, men era samhällen är "lite" knullade, så det har ju inte kommit så mycket mer på sistone, tyvärr...)

Enligt Cornucopia är förlust förhållandet 1:4 ,1:5 mellan Ukraina och Ryssland.

Senaste veckan har ryska förluster varit ca 350-400.
Senast redigerad av Remark 2022-11-30 kl. 15:58.
Citera
2022-11-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Låter rimligt.

Sedan förekommer förstås en hel del luft i de ukrainska påståendena om antalet ryska döda som ofta presenteras i väldigt jämna tal, 600 en dag, 450 en annan och så vidare. Det lär ha rundats av en hel del uppåt när det rapporteras in, till synes livlösa sårade anges som döda osv.

Förlustsiffror på 1:2 i Ukrainsk fördel känns som ett rimligt antagande med tanke på att ryssarna har sämre vapen/skyddsutrustning och använder mobiliserade och fångar som kanonmat enligt uråldrig rysk doktrin. Ryssland har alltid offrat enorma mängder manskap i sina krig och det har knappast ändrats nu.

Sedan tror jag inte heller man kan extrapolera att exempelvis 1 död rysk soldat är lika med 3 sårade med tanke på att ryssarna behandlar sina egna som skit. Att ryssarna har 350 000 förluster i form av döda och sårande låter som rena fantasier.

En okänd faktor är emellertid hur många ryska soldater som dör eller försatts ur stridbart skick av förfrysning, undernäring, sjukdomar, skyttegravsfot osv. Det lär ju knappast ukrainarna ha koll på.

I förmoderna krig dog de överväldigande flertalet soldater i olika fältsjukdomar, uppåt 90 procent jämfört med döda i strid i vissa fall. Nu är ju inte ens den ryska armén i så otroligt uselt skick som en armé under 30-åriga kriget men några tiotusental bör ju ha gått åt på så sätt av de bilder vi sett från ryska fältläger att döma.

Mot fråga, hur många soldater förlorar Ukraina varje dag?
Citera
2022-11-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Är väl ändå en rätt liten håla.

Onödigt att lägga krut på att försvara den.

Ännu mer korkat att attackera den. Nästintill så korkat att inte ens beslutsfattarna i KREML förstår det hela
Citera
2022-11-30, 15:57
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du tycker 1:2 är helt rimligt men 1:3 är rena fantasier? "OK". Du har studerat krig hur många minuter?

Jag vet att ryssarna trycker på rätt bra i Bakhmut just nu vilket inte hade varit möjligt om i stort sett hela deras armé hade utplånats. De inledde invasionen med 175 000 - 190 000 man plus omkring 30 000 från banditrepublikerna.

En mobilisering har visserligen skett, men jag är väldigt tveksam till att ryssarna har fått ihop de 300 000 man det talas om, ännu mindre fått fram dem till fronten i och med att de är en bunt alkoholiserade clowner med allvarliga logistikutmaningar.

Som fientliga ockupanter måste ryssarna avdela en hel del folk för själva ockupationen också. Tar du bort 350 000 man så borde ukrainarna ha vandrat in i Mariupol vid det här laget.
Citera
2022-11-30, 15:58
Medlem
Citat:
Mot vilken fråga? Var god specificera så att vi vet vad vi skall svara på.
Citera
2022-11-30, 15:58
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:

Jag skrev ju att 100 000 förlorade totalt låter som en rimlig siffra.
Citera
2022-11-30, 16:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Låter rimligt.

Sedan förekommer förstås en hel del luft i de ukrainska påståendena om antalet ryska döda som ofta presenteras i väldigt jämna tal, 600 en dag, 450 en annan och så vidare. Det lär ha rundats av en hel del uppåt när det rapporteras in, till synes livlösa sårade anges som döda osv.

Förlustsiffror på 1:2 i Ukrainsk fördel känns som ett rimligt antagande med tanke på att ryssarna har sämre vapen/skyddsutrustning och använder mobiliserade och fångar som kanonmat enligt uråldrig rysk doktrin. Ryssland har alltid offrat enorma mängder manskap i sina krig och det har knappast ändrats nu.

Sedan tror jag inte heller man kan extrapolera att exempelvis 1 död rysk soldat är lika med 3 sårade med tanke på att ryssarna behandlar sina egna som skit. Att ryssarna har 350 000 förluster i form av döda och sårande låter som rena fantasier.

En okänd faktor är emellertid hur många ryska soldater som dör eller försatts ur stridbart skick av förfrysning, undernäring, sjukdomar, skyttegravsfot osv. Det lär ju knappast ukrainarna ha koll på.

I förmoderna krig dog de överväldigande flertalet soldater i olika fältsjukdomar, uppåt 90 procent jämfört med döda i strid i vissa fall. Nu är ju inte ens den ryska armén i så otroligt uselt skick som en armé under 30-åriga kriget men några tiotusental bör ju ha gått åt på så sätt av de bilder vi sett från ryska fältläger att döma.
De flesta som UA registrar som dödade ryssar är antaganden om bemanning av utslagna fordon eller liknande. De uppger själva att siffrorna inte är särskilt exakta.

Vid något tillfälle så publicerades Ryska budgeten för ersätta anhöriga till dödade soldater. Då kunde man räkna ut antalet bakvägen eftersom ersättningarna per soldat är publikt. Den beräkningen hamnade mycket nära Ukrainas gissande.

På det hela taget så låter siffrorna rimliga.

Jag hittar inga realistiska gissningar på Ukrainska förluster.
Citera
2022-11-30, 16:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag vet att ryssarna trycker på rätt bra i Bakhmut just nu vilket inte hade varit möjligt om i stort sett hela deras armé hade utplånats. De inledde invasionen med 175 000 - 190 000 man plus omkring 30 000 från banditrepublikerna.

En mobilisering har visserligen skett, men jag är väldigt tveksam till att ryssarna har fått ihop de 300 000 man det talas om, ännu mindre fått fram dem till fronten i och med att de är en bunt alkoholiserade clowner med allvarliga logistikutmaningar.

De har givetvis fått ihop betydligt fler än 30k från de ockuperade områdena. Gissningsvis är minst hälften av de 358k i de ukrainska siffrorna från Donetsk och Luhansk.
Citera
2022-11-30, 16:11
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De flesta som UA registrar som dödade ryssar är antaganden om bemanning av utslagna fordon eller liknande. De uppger själva att siffrorna inte är särskilt exakta.

Vid något tillfälle så publicerades Ryska budgeten för ersätta anhöriga till dödade soldater. Då kunde man räkna ut antalet bakvägen eftersom ersättningarna per soldat är publikt. Den beräkningen hamnade mycket nära Ukrainas gissande.

Jag tror också de ryska dödssiffrorna är i närheten av de ukrainska gissningarna, det var inte det jag kritiserade utan antagandet att det på varje död rysk soldat går minst tre sårade. Det antagandet förutsätter att den ryska armén fungerar som en modern sådan, det vill säga tar hand om sina sårade och ger dem vård.

Jag tror helt enkelt ratiot döda/sårade är mycket lägre på den ryska sidan än på den ukrainska. Ryska soldater behandlades som skit redan innan kriget, med en ekonomi på väg ned i avloppet och en logistik som inte fungerar tvivlar jag på att man lägger särskilt många strån i kors på att släpa iväg en sårad Ivan från skyttegraven för kvalificerad vård. Han är ju ändå bara en knulldocka i fredstid och kanonmat i krigstid, varför ska man lägga en kopek på att vårda honom tillbaka till ett liv som handikappad samhällsparasit?
Citera
2022-11-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen

Där finns ett antal "gissningar" (gjorda utav Ukraina själva) som berör det faktiska antalet vad det gäller förluster i "soldater",inte osint eller propaganda nej. 26.000 förevigt förlorade, 51.000 sårade/markerade som icke stridande för mer än två veckor pågrund utav rehab, och definitivt räknade civila som stupat utan anledning i antalet runt 27.000. Siffran 100.000 är intet på något sätt hämtad från intet, men den skall förklaras som otydlig som du säger ja. Källa - "ingen"
Citera
2022-11-30, 16:13
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De har givetvis fått ihop betydligt fler än 30k från de ockuperade områdena. Gissningsvis är minst hälften av de 358k i de ukrainska siffrorna från Donetsk och Luhansk.

"Givetvis"? Du får ta och ge en källa på din gissning, annars är du inte mycket bättre än trådens ryssfittor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in