2022-11-16, 09:44
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Din privatekonomi påverkas inte ett dugg av att Sverige ger bistånd till Ukraina. Sveriges totala biståndsbudget 2022 är 47 miljarder kronor. Av det går cirka en miljard till Ukraina.

Dessutom skär Sverige ner rekordmycket på biståndsbugeten:
https://concord.se/sverige-varst-i-varlden-pa-nedskarningar-i-bistandet-2022

Personligen tycker jag att Sverige kunde styra om hela biståndet till Ukraina så länge detta krig pågår. Jag har svårt att se att några länder i Afrika eller Asien skulle vara mer angelägna.

Se det så här i stället. Det kan bli en god affär för Sverige om Ukraina vinner kriget. Då kommer svenska bolag att kunna ta hem jättekontrakt för återuppbyggnad. Sedan kan sanktionerna tas bort.
Skulle däremot Ryssland vinna så står nya krig för dörren och sanktionerna mot Ryssland kommer att finnas kvar för överskådlig tid.

Såklart det påverkar mig. Det åtnjuter jag och landets arbetare som mestadels står för detta stöd, jag kan i alla fall säga att pengarna jag lägger i skatt inte ges för att ge andra folk hjälp utan för att jag ska få det bättre.
Citera
2022-11-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Jag blir så fruktansvärt irriterad. Vi har folk som inte kommer klara av vintern pågrund av de höga elpriserna, en regering(som jag förövrigt röstade på och kampanjade för) som lovade ett fantastiskt högkostnadsskydd. Skyddet för de höga priserna floppade, troligtvis för de höga kostnaderna, sen går man och ger ytterligare material osv. till Ukraina för flera miljoner kronor. Vi klarar oss knappt hemma? Mitt hushåll köpte mat för 9000 förra månaden och vi är fyra personer, notera att det bara var vanlig handling.

Sluta för helvete ge mer pengar till Ukraina, hata Ryssland osv. men vi måste ju framförallt klara oss själva. Utöka om något istället våra ekonomiska krig mot ryssarna istället.
Ja, men du och andra barnfamiljer eller äldre par och sådana som tidigare hade dåliga marginaler måste inse att ni inte spelar någon roll och ni är heller inte viktiga.

Det här är en episk saga där det goda demokratiska renhåriga ärliga väst slåss för sanningens sida mot de onda korrupta ickemänskliga orcherna som bara är riktigt ohederliga, oetiska och inte ens mänskliga. Ryssarna ger sig bara på civila och Ukrainarna skulle aldrig drömma om att ens placera trupper i närheten av civila!

Ryssarna måste utrotas till sista orchen alla måste alltid hejja på mördandet som om det vore en fotbollsmatch!

Om du klagar för mycket över inflationen (som inte ens börjat) och insinuerar att västliga politiker inte tänkt igenom handelshinder och embargon mot Ryssland så är du ett RYSSTROLL som får betalt för att klaga!

Här i Norge kostar 500 gram Mejerismör under 40kr och vi har haft strömstöd sedan februari. Inga extra pengar från oljefonden har tagits för detta utan det handlar om politisk vilja. Man märker inte av någon kris nästan och många matvaror är nu billigare I Norge än i Sverige 😅
Samtidigt får arbetare 5%löneökningar och inflationen är mycket mindre än i Sverige.

Varför är det så här? Varför funkar ingenting, varför kan aldrig Sverige få till någonting alls?

Svenska politiker är verkligen värdelösa, men det är också Svenska folket som egentligen får vad de förtjänar.
Citera
2022-11-16, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Avgjort en S-300.
Så nu har nato hittat den perfekta ursäkten att slippa svara militärt på framtida missilangrepp.
Robotarna kommer helt enkelt från ukraina.
Problem solved.
Dom lurar skjortan av oss alla.
Citera
2022-11-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det kanske inte är så smart av Ryssland att skjuta sönder elnätet i Ukraina om man vill att de elektriska pumpstationerna som ska få oljan att flöda i pipelinen ska fungera…

Det är det värt om vill vinna krig.

Ukraina hade kunnat bara stänga av dom, men det vill dom inte.
Citera
2022-11-16, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ryssland fortsätter bomba utav helvete. Skulle icke Ryssland få slut på missiler? När får de slut?

Mullorna skickar väl bara mer.
Citera
2022-11-16, 09:51
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Ryssland fortsätter bomba utav helvete. Skulle icke Ryssland få slut på missiler? När får de slut?

produktionskapaciteten var ca 3 missiler i månaden och de verkar bränna av 2-3 års produktion med ca 100 st på en dag.
Citera
2022-11-16, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är det värt om vill vinna krig.

Ukraina hade kunnat bara stänga av dom, men det vill dom inte.

Jag svarade en användare som inte förstod kopplingen mellan att bomba sönder elnätet och att elektriska pumpar för oljepipelines inte fungerar. Nej Ukraina verkar vilja att de fungerar då dem tjänar pengar på det. Det gör för övrigt Ryssland också.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaginalketchup
Vi har ju LV varianten av Strf 9040

Kan hoppas på den

Absolut! Kan vara effektiv emot drönare. Men då måste försvaret köpa in nya, uppdaterade sådana till oss själva.

Slava Ukraini!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Undrar vad det är för system.
Vi har inte så många kvalificerade luftförsvarssystem.. det enda är väl Patriot?
Jag gissar att det vi skickar är Robotsystem 97, aka Hawk som även skickats av andra länder.
När det gäller den andra delen så skickar vi förmodligen någon sorts missil som kan användas i NASAMS. IRIS-T eller AMRAAM.

LVKV 90 med 3P ammunition skulle vara idealiskt för att bekämpa drönare, men de få vi har går nog inte att ersätta?
Citera
2022-11-16, 09:53
Medlem
Citat:
Tror knappast att ett snabbare krigsslut kommer vara positivt över tid. Alla de miljoner kronorna som vi har gett bort till andra länder kommer vi troligtvis aldrig få tillbaka.
Du har väldigt mycket att lära. Men folk som resonerar som du har oftast egentligen en annan agenda. Det vill säga, du står egentligen på Putins sida i kriget, men vill påverka svenskar att tycka att vi inte skall hjälpa till mera för det kostar för mycket.

Verkligheten är i alla fall att det vi skänker till Ukraina är helt obetydligt för Sveriges ekonomi jämfört med annat bistånd som vi alltid ger till diverse länder. Sverige har dessutom skurit ner på biståndet på senare tid.

Självklart innebär ett snabbare krigsslut till Ukrainas fördel en enorm positiv effekt. Hela världsläget lugnas ner och svenska företag kommer att få kontrakt på att återuppbygga allt som har varit förstört.
Vinner däremot Ryssland kriget så har vi framför oss fortsatta sanktioner, stor oro om framtiden och nya krig stundar förmodligen.
Citera
2022-11-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Ja, det vore bättre att nato jämnar ryssland till marken först och utreder sedan?
Ska nato jämna ryssland med marken?
Nato vågar ju för fan inte ens att svara militärt inne i ukraina på ryska trupper.
Kom ur din drömvärld.
Citera
2022-11-16, 09:54
Medlem
Citat:
Jag blir så fruktansvärt irriterad. Vi har folk som inte kommer klara av vintern pågrund av de höga elpriserna, en regering(som jag förövrigt röstade på och kampanjade för) som lovade ett fantastiskt högkostnadsskydd. Skyddet för de höga priserna floppade, troligtvis för de höga kostnaderna, sen går man och ger ytterligare material osv. till Ukraina för flera miljoner kronor. Vi klarar oss knappt hemma? Mitt hushåll köpte mat för 9000 förra månaden och vi är fyra personer, notera att det bara var vanlig handling.

Sluta för helvete ge mer pengar till Ukraina, hata Ryssland osv. men vi måste ju framförallt klara oss själva. Utöka om något istället våra ekonomiska krig mot ryssarna istället.

Vilket kommer att leda till att Sverige blir nya Ukraina - om inte Putin dör eller blir avsatt innan -
genom att bli ockuperat o annekterat av ryssarna - o sker detta då accepterar statsledningen detta-
på samma sätt som Baltutlämningen och ryska bomberna över tanto o strängnäs under fredstid.
Vad gjorde azozialdemkraterna åt detta - jo dom hemligstämplade o lätt ryssarna fortsätta att ha ambassader i landet - vilket så klart var åthelvete o grogrunden för iranienbrödernas extraknäck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in