2022-11-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja där verkar man inte he någon större ordning precis. Dessutom tror jag det finns oordning som är avsiktlig och som kanske lagts lite pengar under bordet för. Det är ju så att man verkligen upptäcker hur bra felaktiga uppgifter kan vara när man studerar Sverige. I Sverige har man å sin sida lagt in dessa felaktiga uppgifter gratis (tex vad gäller ålder/härkomst) för att ge gräddfil åt snyltare.

Det finns ju också ytterligare en sak som är fördel med Sveriges noggranna registrerande av till exempel de uppgifter du nämner: Ryssland har full insyn i dessa och kan enkelt få fram uppgifter angående centrala och viktiga personer för vårt Nato-försvar.

Finns ingen fördel utan nackdelar sas. :-) Fördel Ryssland i Sverige och nackdel hemma.

Det slutgiltigt absurda i ditt rasistiska "tänkande" är att i Sverige har inte olika myndigheter insyn i varandras uttryckligen för att skydda kriminella och fuskare.

annars har ju ryssarna tydligt visat att det inte är informationsbrist som är deras problem, utan korruption som ersättning för kompetens, då blir ju utfallet aldrig kompetent, utan korrupt
Citera
2022-11-30, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Kontroll över luftrummet har man nog lite. För Ukraina har inte lyckas få upp mycket flyg.

nej, inte ens lokalt luftherrvälde har man kunnat uppbringa från ryskt håll.

det är även skälet till att de förlorar på slagfältet.
Citera
2022-11-30, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Du ser, putinisterna på FB tror att Kina skall göra valutaunion med u-lands-Ryssland när de inte ens har en gemensam valuta inom landet.

Och eftersom de gör anspråk på Taiwan så kan man på sätt och vis säga att de även har Taiwanesiska Dollar. Ibland har Kina även räknat i Singapore i sin befolkning och så fall kan man även räkna in Singapore-Dollar bland de kinesiska valutorna.

Möjligen kan Pataca och Hongkongdollar ses som lite samma valuta numera; Patacan (MOP) är hårt knuten till HKD.
Citera
2022-11-30, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Svensk media är verkligen värdelös på att rapportera från Kriget. Ukraina bombar ganska frenetiskt Belgorod som ligger inne i Ryssland så det är redan ett fullskaligt krig. Därför är det bara en tidsfråga innan ryssarna sätter in ultimata vapen. Det konstiga är väl att de har väntat så länge, men om jag skulle bestämma i Ryssland skulle det vare nog med uppoffringar och så är det nog många som tänker i Ryssland.
Ukraina har inte bombat Belgorod, men enligt internationell rätt har Ukraina all rätt att göra det. Vilka fantastiska vapen från krigsmuseet är det ryssarna nu ska ta fram?
Citera
2022-11-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Fyfan. Om siffrorna stämmer så är de i paritet med hur det såg ut för prostituerade i Londons hamnkvarter på 1800-talet…
Både kulturellt och om man ser till den teknologiska utvecklingen så är väl jämförelsen ganska passande vad gäller det efterblivna Rysslands generella tillstånd.
Citera
2022-11-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Du är så verklighetsfrånvänd så klockorna stannar.
NATO skickar vapen, inte trupper. Är det verkligen så svårt att inse? Sen att det finns frivilliga volontärer på plats från andra länder betyder inte att det är NATO. Du ger låg begåvning ett nytt ansikte verkligen..

Nu vet jag inte hur Wagner organiserar sina förband men det här är teoretiskt möjligt vad gäller numerär i ryska fånganstalter.

Vad skulle du personligen tänka om "frivilliga volontärer från andra länder" i ett Nato-förband visste att Wagner truppen som ryckte fram mot dem efter hård beskjutning bestod av fångar som varit fängslade för styckmord eller kannibalism. I alla fall jag skulle lägga benen på ryggen!

Skulle du vilja att din mamma skulle se en konstig film långt efter kriget på din "hjältedör? Några glada ryssar som styckar din kropp och andra som äter upp dig? Jag tror knappast hon skulle utropa: Slava Ukraiine! :-)

Ni håller på och deler oss vettiga och normala människor era futtiga och neurotiska fantasier så nu ger jag tillbaka. Det är ni som är "sjuka" - inte jag.
Citera
2022-11-30, 10:16
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du lär inte behöva köpa någon popcornmaskin

Att de länderna skulle kunna införa en gemensam valuta - och dessutom få andra länder att ansluta sig - kommer inte att ske. Ska man ha en gemensam valuta krävs ganska mycket samsyn kring finans- och penningpolitik. Även en gemensam centralbank. Redan Euro-zonen har ju ibland vissa problem med samsyn och att de där länderna med sin starka politiska styrning av ekonomin ska kunna samordna sig finns inte på kartan. Och en ekonomisk jätte som Kina kommer dessutom aldrig att vara beredd att anpassa sig till dvärgen Ryssland. Det ligger liksom inte i samhällssystemens struktur att kompromissa.

Därtill har man ju helt olika ekonomiska ambitioner: Kina satsar på en form av välfärd åt medborgarna, Brasilien och Indien satsar på utveckling medan ryssarna satsar allt på att roffa åt sig, mygla och militära vapen.

Dessutom är länderna så starkt fokuserade på sin nationella identitet så att man skulle byta Rubel, Yuan, Rupie och Dinar (om arabländer skulle ansluta sig) mot "BRICS" (om man kallar valutan det, likt EURO) lär inte heller ske. Varken kineserna eller araberna vill nog se Karl Marx på sedlarna....

Och inte minst så är en gemensam valuta något som alla förespråkare av nationalism borde vara försiktiga med att hylla. En gemensam valuta är en av grundstenarna för att skapa överstatlighet.

Just den problematiken finns det en lösning på. Istället för att du tar fram en gemensam valuta så gör du en s k valutakorg. Och så handlas råvaror med den. Det blir ungefär som om du skulle köpa bensin för OMX30 om jag ska förklara det lite förenklat.

Det som händer är att då frigörs likviditeten från dollars och övergår till "BRICS". Men penningpolitiken kan hållas till ett minimum.

Det är ju egentligen konstigt varför man inte använder valutakorgar redan, när allt ändå är så datoriserat. Man kunde ju i princip också göra en usd-yuan-rubel-euro-yen-CHF korg.
Citera
2022-11-30, 10:21
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte hur Wagner organiserar sina förband men det här är teoretiskt möjligt vad gäller numerär i ryska fånganstalter.

Vad skulle du personligen tänka om "frivilliga volontärer från andra länder" i ett Nato-förband visste att Wagner truppen som ryckte fram mot dem efter hård beskjutning bestod av fångar som varit fängslade för styckmord eller kannibalism. I alla fall jag skulle lägga benen på ryggen!

Skulle du vilja att din mamma skulle se en konstig film långt efter kriget på din "hjältedör? Några glada ryssar som styckar din kropp och andra som äter upp dig? Jag tror knappast hon skulle utropa: Slava Ukraiine! :-)

Ni håller på och deler oss vettiga och normala människor era futtiga och neurotiska fantasier så nu ger jag tillbaka. Det är ni som är "sjuka" - inte jag.

det stora problemet med att blanda ”glada amatörer” med ”proffs” kan du beskåda i praktiken om du betraktar rysslands militärstrategiskt relevanta förmåga och måluppfylnad sedan augusti i Ukraina..

det finns goda skäl till att man inte betraktar ”militär kompetens” som det viktigaste i förband med högst stridsvärde (elitstyrkor/specialförband) , utan personliga egenskaper, moral och dygd.

man förstår varför västslödder och samhällslasken i botten i väst är så förtjusta i ryssen, hade de varit ryssar som bajsar i uralbergen och ligger med getter, så hade de varit i toppen….
Citera
2022-11-30, 10:21
Medlem
Citat:
Såtillvida att Rysslands krig nu kommer gå till historien håller jag absolut med om. Det finns en oerhörd nationell medvetenhet i ryska ledningen som kan kullkasta västerlandets hegemoni. Den medveternheten tar sig i två för alla tydliga uttryck i krigföringen.

1 Ryssland har medvetet gått runt bland de värsta förbrytarna och särskilt grova våldsbrottslingar och gett dem erbjudande att åka till fronten mot Ukraina för att visa sin kompetens som de tidigare visat mot ofta oskyldiga ryska medmänniskor och rikta denna mot anfallande Nato-trupper. När de väl gjort det kan de återvända till sin hembygd som och starta ett nytt bra liv. Ryssland och Wagner ägarna säger detta öppet: Vi riskerar våra sämsta människor och vill att de dödar fiendens bästa människor. Cyniskt kan det påstås men jag tycket tänket är klokt.

2 Vid fronten uppträder stora förband från nationella minoriteter i Ryssland. Vem har inte observerat Kadyrovs Tjetjener eller "mongolerna" från Touva? Inte minst västerlandet har gjort det för deras påstått grymma krigföring. Ryska ledningen är mycket väl medveten om att det lever ganska stora nationella minoriteter i deras land och att även de är en del av den ryska nationen. Dessa minoriteter har ofta en mycket våldsam och krigisk historia och vaför inte använda denna kompetens i kriget mot Nato? De är också en del av Ryssland och det värmer faktiskt mitt hjärta när dessa gått segrande ur en strid och utropar: ROSSIA! ROSSIA! Allah u Akbar!

Putin och Ryssland håller på att ta nationalism på en bättre nivå! Därför kommer förhoppningsvis Nato och USA/EU så småningom besegras!

(Vladimir Putin har tagit till sig det kloka i Marxismens och Kommunismens irrläror och förkastat de dåliga vilka är många och vilka inte minst rysslands folk fått lida av och man kan även jag gjort detsamma som Putin)

Det är det jag menar. Ryzzland kan bara ha en chans i det här kriget när man medvetet riktar in sig på civila. Ett svaghetstecken för deras militär.
Citera
2022-11-30, 10:22
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Såtillvida att Rysslands krig nu kommer gå till historien håller jag absolut med om. Det finns en oerhörd nationell medvetenhet i ryska ledningen som kan kullkasta västerlandets hegemoni. Den medveternheten tar sig i två för alla tydliga uttryck i krigföringen.

1 Ryssland har medvetet gått runt bland de värsta förbrytarna och särskilt grova våldsbrottslingar och gett dem erbjudande att åka till fronten mot Ukraina för att visa sin kompetens som de tidigare visat mot ofta oskyldiga ryska medmänniskor och rikta denna mot anfallande Nato-trupper. När de väl gjort det kan de återvända till sin hembygd som och starta ett nytt bra liv. Ryssland och Wagner ägarna säger detta öppet: Vi riskerar våra sämsta människor och vill att de dödar fiendens bästa människor. Cyniskt kan det påstås men jag tycket tänket är klokt.

2 Vid fronten uppträder stora förband från nationella minoriteter i Ryssland. Vem har inte observerat Kadyrovs Tjetjener eller "mongolerna" från Touva? Inte minst västerlandet har gjort det för deras påstått grymma krigföring. Ryska ledningen är mycket väl medveten om att det lever ganska stora nationella minoriteter i deras land och att även de är en del av den ryska nationen. Dessa minoriteter har ofta en mycket våldsam och krigisk historia och vaför inte använda denna kompetens i kriget mot Nato? De är också en del av Ryssland och det värmer faktiskt mitt hjärta när dessa gått segrande ur en strid och utropar: ROSSIA! ROSSIA! Allah u Akbar!

Putin och Ryssland håller på att ta nationalism på en bättre nivå! Därför kommer förhoppningsvis Nato och USA/EU så småningom besegras!

(Vladimir Putin har tagit till sig det kloka i Marxismens och Kommunismens irrläror och förkastat de dåliga vilka är många och vilka inte minst rysslands folk fått lida av och man kan även jag gjort detsamma som Putin)

Det fetade: Vad ska de göra när de kommer fram och det inte är några Natotrupper där? Ska de åka hem igen, direkt? Det låter inte så genomtänkt. Jag tror du har fått fel intel. Du kanske måste våldta din källa analt, för att visa din dominans på klassiskt ryskt sätt, så han slutar mata dig med felaktig information. Har du funderat på det?
Citera
2022-11-30, 10:23
Medlem
jonjonesHWs avatar
Ryssland börjar trycka sig in i Bakhmut.
Citera
2022-11-30, 10:25
Medlem
Taggads avatar
Goda nyheter 👍
Partisaner mobiliserar på ockuperade Krim:
Citat:
I konversationer via säkra kommunikationskanaler beskriver boende på Krym en tilltagande oro för strider på den sedan 2014 ryskockuperade halvön, skriver Politico. De nämner antiryska partisaner som mobiliserar sig och panik bland rika ryssar som förgäves försöker sälja sina sommarställen.

https://omni.se/t/ukrainas-svar/d2b5727a-11b8-4e30-960d-0b41e0e53c8c
Citat:
KYIV — In Crimea, the war is drawing ever closer, and nerves are on edge.

In conversations via secure communications, people in Crimea describe growing tension across the Black Sea peninsula as they increasingly expect the advent of direct hostilities. They say saboteur and partisan groups are now readying in the territory, which was illegally annexed by Russia in 2014.

Frustration and panic are surging, over everything from conscription to runaway prices.

https://www.politico.eu/article/crimea-annexation-russia-ukraine-war-volodymyr-zelenskyy-vladimir-putin/
Ryssland ut ur ukraina 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2022-11-30 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in