2022-11-29, 12:46
Medlem
Pentaxmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja det är där det skiljer sig. Googla hur du kan få fram den via CMD, tillämpa.
Var det en laptop från Komplett så var det en OEM, annars, retail=flyttbar.

Det borde du ha fått info om eller licensen på skrift.

Ah men kanon! Tack så mycket för snabba och hjälpsamma svar! Är en stationär. Va rätt längesen och har flyttat sen jag köpte förra datorn, så vettefan om jag har papper kvar. Men är det bara för mig att rensa hårddisken lite grann, koppla in den i nya datorn och köra? Eller finns det något med jag borde tänka på?
Citera
2022-11-29, 13:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentaxman
Ah men kanon! Tack så mycket för snabba och hjälpsamma svar! Är en stationär. Va rätt längesen och har flyttat sen jag köpte förra datorn, så vettefan om jag har papper kvar. Men är det bara för mig att rensa hårddisken lite grann, koppla in den i nya datorn och köra? Eller finns det något med jag borde tänka på?

Jag vet inte säkert då stationära inte är mitt område men, nyinstallation brukar vara bäst. Det är ju trots allt nya enheter samt drivisar i en ny dator. Men i övrigt kan man ju tycka att det bara borde vara att skifta och köra.
Citera
2022-11-29, 13:16
Medlem
Pentaxmans avatar
Citat:
Jag vet inte säkert då stationära inte är mitt område men, nyinstallation brukar vara bäst. Det är ju trots allt nya enheter samt drivisar i en ny dator. Men i övrigt kan man ju tycka att det bara borde vara att skifta och köra.

Ah fattar! Men återigen, tack för hjälpen!
Citera
2022-11-29, 14:51
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentaxman
Följde med förra datorn. Vilket va en komplett PC, via komplett alltså. Funderar på om det kan va en retail licens eller om det är en OEM.
Om du loggat in på datorn med ett microsoftkonto, så bär den med sig produktkoden till din nya dator..
Snabbt och enkelt..
Citera
2022-11-29, 23:12
Medlem
Problem med uppgradering till Windows 11

Jag har fått en avisering från datorn att den uppfyller krav för Windows 11, så jag tänkte att uppgradera den. Allting gick bra tills själva uppgraderingen har påbörjat. Datorn har startat om ett par gånger under uppgraderingen, vilket är normalt. Vad som inte visade vara normalt var att vid tredje omstarten så fick jag BSOD KMode Exception Not Handled med felkoden 0xC1900101. Datorn startade om två gånger tills den valde att ångra ändringar och rulla tillbaka till Windows 10.

Jag valde att göra ett annat försök, denna gång med hjälp av Windows 11 Assistant Installer. Igen, uppgraderingen rullade på tills jag fick BSOD med samma meddelande under två omstarter. Därefter började datorn ångra ändringar, men då fick jag upp en annan BSOD. Denna gång System_Service_Exception där ntfs.sys misslyckades, och datorn hamnade i en loop där varje försök till start av Windows slutade med samma BSOD. Jag lyckades få igång Windows genom att välja Windows 10 som default i avancerade inställningar.
Jag fick upp felaktig minnesavbildning när jag försökte köra Spotify och Steam, men det problem löste jag genom att installera om dessa program.
Dock så har jag märkt att kaoset med uppgraderingar har orsakat skada i mina systemfiler. Jag får inte igång DISM. Får upp fel 0x800f081f som jag inte kan lösa.

Windows Update visade att uppgraderingen misslyckades
0xC1900101 och 0x40017
Installationen misslyckades i fasen SECOND_BOOT med ett fel under åtgärden BOOT.

Vad är det som gör att uppgradering slutar med BSOD varenda gång? Jag har den senaste versionen av Windows 10. Jag har även kontrollerat att alla enheter har de senaste drivrutinerna och jag har stängt av mitt antivirus-program.
Citera
2022-11-30, 07:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Jag har fått en avisering från datorn att den uppfyller krav för Windows 11, så jag tänkte att uppgradera den. Allting gick bra tills själva uppgraderingen har påbörjat. Datorn har startat om ett par gånger under uppgraderingen, vilket är normalt. Vad som inte visade vara normalt var att vid tredje omstarten så fick jag BSOD KMode Exception Not Handled med felkoden 0xC1900101. Datorn startade om två gånger tills den valde att ångra ändringar och rulla tillbaka till Windows 10.

Jag valde att göra ett annat försök, denna gång med hjälp av Windows 11 Assistant Installer. Igen, uppgraderingen rullade på tills jag fick BSOD med samma meddelande under två omstarter. Därefter började datorn ångra ändringar, men då fick jag upp en annan BSOD. Denna gång System_Service_Exception där ntfs.sys misslyckades, och datorn hamnade i en loop där varje försök till start av Windows slutade med samma BSOD. Jag lyckades få igång Windows genom att välja Windows 10 som default i avancerade inställningar.
Jag fick upp felaktig minnesavbildning när jag försökte köra Spotify och Steam, men det problem löste jag genom att installera om dessa program.
Dock så har jag märkt att kaoset med uppgraderingar har orsakat skada i mina systemfiler. Jag får inte igång DISM. Får upp fel 0x800f081f som jag inte kan lösa.

Windows Update visade att uppgraderingen misslyckades
0xC1900101 och 0x40017
Installationen misslyckades i fasen SECOND_BOOT med ett fel under åtgärden BOOT.

Vad är det som gör att uppgradering slutar med BSOD varenda gång? Jag har den senaste versionen av Windows 10. Jag har även kontrollerat att alla enheter har de senaste drivrutinerna och jag har stängt av mitt antivirus-program.

Det är möjligt/troligt att du hade ett filfel från början på datorn.
Gör en reparationsinstallation av W10 och uppgradera sedan, eller nyinstallera.

Är det intel eller AMD?
Citera
2022-11-30, 08:30
Medlem
Citat:
Det är möjligt/troligt att du hade ett filfel från början på datorn.
Gör en reparationsinstallation av W10 och uppgradera sedan, eller nyinstallera.

Är det intel eller AMD?

Det är Intel. När jag kör sfc så får jag upp "Windows resource protection found corrupt files but was unable to fix some of them" och när jag försöker köra DISM så får jag upp 0x800f081f.
Datorn har som sagt den senast OS-versionen och det var aldrig nåt problem att installera uppdateringar för Windows 10.
Citera
2022-11-30, 08:36
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Det är Intel. När jag kör sfc så får jag upp "Windows resource protection found corrupt files but was unable to fix some of them" och när jag försöker köra DISM så får jag upp 0x800f081f.
Datorn har som sagt den senast OS-versionen och det var aldrig nåt problem att installera uppdateringar för Windows 10.
En chkdsk /f /r borde lösa problemet.
Citera
2022-11-30, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
En chkdsk /f /r borde lösa problemet.

Får upp The type of the file system is NTFS. Cannot lock current drive när jag skriver in chkdsk /f /r

Har laddat ner Restoro och resultatet är följande:
5039 PC Privacy Issues (irrelevant)
19 Crashed Programs (180 issues)
6.48 GB Junk Files
999 Broken Registry issues
Citera
2022-11-30, 10:26
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Får upp The type of the file system is NTFS. Cannot lock current drive när jag skriver in chkdsk /f /r

Har laddat ner Restoro och resultatet är följande:
5039 PC Privacy Issues (irrelevant)
19 Crashed Programs (180 issues)
6.48 GB Junk Files
999 Broken Registry issues

Tyvärr för din del så verkar Restoro vara ett fejk program enligt reviews på tex. sitejabber.. Ren fejk!

Dom flesta träffar jag får på felet visar att du har fel på hårddisken.. Kolla. Om du har fel i s.m.a.r.t.
Citera
2022-11-30, 10:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:

2 alternativ, reparera med Dism och en W10 ISO-fil eller, gör en reparationsinstallation med nämnda ISO. Alternativ 2 är bättre då alla tjänster och inställningar återställs till standard, men behåller program, vilket ökar chansen till framgång med W11 uppgraderingen. Tjänster, inställningar, drivis eller filfel är vanliga orsaker till ditt problem.

Som sagt, det var nog något fel på ditt Os från första början då problemet är ovanligt.
Citera
2022-11-30, 10:34
Medlem
1FFs avatar
S.m.a.r.t - https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/53235.windows-10-built-in-tools-for-hard-disk-health-check.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in