Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-01, 10:31
  #12313
Medlem
PeterNosters avatar
Försökte installera Windows 10 på en "gammal" laptop, HP Pavillon ze2372ea. Den kom ut 2006 med Windows XP.

Som ni anar så funkade det inte men att den inte en talar om vad felet är gör det svårt att åtgärda.

Det fungera fram till första ombootningen där den blir hängande där texten kommer upp att man ska trycka någon tangent för att boota från CD vilket man ju inte ska i detta läget.

Den vägrar att starta om helt enkelt.
Komponenter:
DDR 2GB, 80 GB , AMD Turion 64 ML-32

Backade till Windows 7 och det blir exakt samma problem.
Innan försöken formaterades hårddisken.
Processorn är tydligen 64 bitars men datorn var förinstallerad med 32 bit XP.
Vi provade med både 32 och 64 bit versionerna av båda OSen.

Har någon en aning vad datorn kan fastna på i det läget?
Vad brukar det stupa på?
Citera
2018-06-05, 09:31
  #12314
Medlem
PeterNosters avatar
Ytterligare en gammal laptop som vägrar låta sig uppgraderas till Win10:

IBM Thinkpad 185869G

Den här går det dock att installera Win7 på.

Det blir blåskärm efter W10 installationen och efter det bootar inte Win7 heller. Det går inte att starta i felsäkert läge eller reparera från skiva. Helt kört.
Lyckades dock med att få ut en del loggfiler genom att köra en live-CD.

Frågan är nu i vilken loggfil hamnar errormeddelandet som kommer vid blåskärm. Man hinner ju inte läsa vad som står där. Hinner se något om "known bug DLL".

Räddade loggfiler:
comsetup.log
DtcInstall.log
IE11_main.log
PFRO.log
setupact.log
setuperr.log
TSSysprep.log
WindowsUpdate.log

Filen setuperr.log borde ju innehålla något om felet och är relativt kort så här är den:

2018-06-03 13:07:26, Error [0x08085f] MIG MigHost: CMigPluginSurrogate::LoadAndRegisterServerInThread Context: LoadLibraryExW(C:\$WINDOWS.~BT\Sources\Replacement Manifests\Microsoft-Windows-RasServer-MigPlugin\RasMigPlugin.dll, LOAD_WITH_ALTERED_SEARCH_PATH) failed gle=0x7f.[gle=0x0000007f]
2018-06-03 13:07:26, Error [0x080863] MIG MigHost: CMigPluginSurrogate::COMGenericThreadingHostThread Proc: LoadAndRegisterServerInThreadContext() failed hr=0x8007007f.[gle=0x0000007f]
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-06-05 kl. 09:34.
Citera
2018-06-08, 21:27
  #12315
Medlem
Har gjort en video av när jag installerade windows 10 på en virtuell dator,för tillfället redigerar jag videon ocvch lägger in korta info texter det vad som försegår. men här är den råa länken. efersom tråden handlar om ominstallation av windows bryter jag väl inte mot reglerna hoppas jag. Som jag har tollkat reglerna är jag safe....
https://youtu.be/BGI2xtGlC_Y?list=PL...6b3WosOTmcXLtB
Citera
2018-06-16, 18:35
  #12316
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Försökte installera Windows 10 på en "gammal" laptop, HP Pavillon ze2372ea. Den kom ut 2006 med Windows XP.

Som ni anar så funkade det inte men att den inte en talar om vad felet är gör det svårt att åtgärda.

Det fungera fram till första ombootningen där den blir hängande där texten kommer upp att man ska trycka någon tangent för att boota från CD vilket man ju inte ska i detta läget.

Den vägrar att starta om helt enkelt.
Komponenter:
DDR 2GB, 80 GB , AMD Turion 64 ML-32

Backade till Windows 7 och det blir exakt samma problem.
Innan försöken formaterades hårddisken.
Processorn är tydligen 64 bitars men datorn var förinstallerad med 32 bit XP.
Vi provade med både 32 och 64 bit versionerna av båda OSen.

Har någon en aning vad datorn kan fastna på i det läget?
Vad brukar det stupa på?

Dålig support här men vi har tagit ett steg till med denna dator.
Vi försöker installer tillbaks Windows XP igen. Samma fel ändå.

WTF. Om man inte trycker något så ska den ju forsätta från hårddisken.
Vafför gör den inte det?
Citera
2018-06-16, 22:09
  #12317
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Dålig support här men vi har tagit ett steg till med denna dator.
Vi försöker installer tillbaks Windows XP igen. Samma fel ändå.

WTF. Om man inte trycker något så ska den ju forsätta från hårddisken.
Vafför gör den inte det?

Löst, men med ett trick.
Vid första omstarten är man tvungen att snabbt plocka ur CDen innan den startar om.
Den klarade alltså inte att starta om man låter CDen sitta i och inte trycker någon tangent. Detta är alltså ett gemensamt problem för både XP, Win7 och Win10.

Den andra laptopen beter sig som man förväntar sig vid installationen. På den är istället problemet att det saknas drivrutiner för grafikkretsen Intel GMA 900. Drivrutinen från Microsoft som installeras istället stöder inte hårdvaruacceleration så den blir ganska trög.
Citera
2018-06-17, 12:48
  #12318
Medlem
Mulla Krekars avatar
Hur formaterar man till Windows (NTFS) från ett USB-minne?

Jag försöker installera Windows igen på en dator som jag haft Linux på, men kommer inte så långt, då jag inte får rätt på att formatera om det från Ext3 eller vad Linux-formatet heter, till NTFS. Söker nått som kan formatera hårddisken till NTFS från ett USB-minne.
Citera
2018-06-17, 14:14
  #12319
Medlem
kan du inte starta datorn med ett usb-minne med windowsinstallationen på och välja avanserat och där ta bort den gammle partionen och sen skapa en ny och sen starta installationen , windows formaterar själv under installationen

annars ev testa https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html

t
Citera
2018-06-18, 05:29
  #12320
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Hur formaterar man till Windows (NTFS) från ett USB-minne?

Jag försöker installera Windows igen på en dator som jag haft Linux på, men kommer inte så långt, då jag inte får rätt på att formatera om det från Ext3 eller vad Linux-formatet heter, till NTFS. Söker nått som kan formatera hårddisken till NTFS från ett USB-minne.

Använd en USB-sticka med t.ex Ubuntu och boota från den och välj vid installationen att du vill "Prova".

Ubuntu körs nu i RAM och du kan formatera hårddisken med ett program som finns på Ubuntu. Kommer inte ihåg vad det heter men något med partitonering.

Ett annat alternativ är att skaffa Hirens Boot CD. Jag tror den går att spara på sticka. När du bootar med den väljer du att köra Window Mini XP. När XP dyker upp väljer du att köra HBCDmenu. I den menyn finns massor med program bl.a Partition Wizard som du kan formatera med.

http://www.hirensbootcd.org/download/

En bit ner på sidan finns nedladdningslänk.
Citera
2018-07-09, 13:35
  #12321
Medlem
Hej!
Jag tänkte byta till en SSD-disk och lägga över windows + spel på den, men när jag köpte datorn var windows förinstallerat och har inte kvar nån nyckel till den. Hur får jag tag på den? Behöver jag ens ha den för att få över windows till nya disken?
Citera
2018-07-09, 14:17
  #12322
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolten85
Hej!
Jag tänkte byta till en SSD-disk och lägga över windows + spel på den, men när jag köpte datorn var windows förinstallerat och har inte kvar nån nyckel till den. Hur får jag tag på den? Behöver jag ens ha den för att få över windows till nya disken?
Finns det ingen klisterlapp med nyckeln på datorn?
Citera
2018-07-09, 14:32
  #12323
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolten85
Hej!
Jag tänkte byta till en SSD-disk och lägga över windows + spel på den, men när jag köpte datorn var windows förinstallerat och har inte kvar nån nyckel till den. Hur får jag tag på den? Behöver jag ens ha den för att få över windows till nya disken?

Kör cmd
Skriv sedan in nedan

C:\WINDOWS\system32>wmic path softwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey
Citera
2018-07-09, 15:19
  #12324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Kör cmd
Skriv sedan in nedan

C:\WINDOWS\system32>wmic path softwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey
Tack! Fungerade superbra!

En följdfråga: Jag är ganska grön med datorer
Jag vill som sagt flytta över windows 8.1 och framförallt WoW till en ssd-disk. Innebär detta att det bara är att installera om windows + wow på nya disken och jag ska inte behöva installera om andra mjukvaror te.x grafikkort? Dom påverkas inte?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback