2022-11-26, 21:53
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
10
Lite impad.
Citera
2022-11-26, 21:57
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insamlingskontroll
10
Lite impad.
Är det Voskhod?
Citera
2022-11-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Är det Voskhod?
Gillette/Wilkinson
Citera
2022-11-26, 22:41
Medlem
Sternensoldats avatar
Själv kör jag på Derby eller Astras blå. Kostar något under 1 krona bladet och räcker i genomsnitt 3-4 rakningar. Hade säkerligen kunnat köra fler gånger men för de pengarna så kan man lyxa till vardagen lite med fräscht blad lite oftare.

Synd att man upptäckte vanlig våtrakning så sent i livet. Hade kunnat spara så väl pengar som besvär med alla jävla billiga Bic och usla Gillette-sorter.
Citera
2022-11-27, 21:33
Medlem
Nr 11!

Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Synd att man upptäckte vanlig våtrakning så sent i livet. Hade kunnat spara så väl pengar som besvär med alla jävla billiga Bic och usla Gillette-sorter.
Håller till 100!
Dessa ultra-mega-turbo-multi-blade-hyvlar! Hur kunde det bli så!?
Inte bara pengar, tror jag.

En teori, framkastad i all hast. 60-talets säkerhetshyvlar och rakblad var inte jättenice. En engångshyvel var lika bra eller bättre. Och sedan rullar det på… Parallellt och i skymundan (för oss i väst?). Görs rakbladen och hyvlarna bättre.
Men mega-mach200-hyvlar ger mer stålar in.
Låter det bra :-)
Facit går nog att g00gla fram…
Citera
2022-11-28, 21:06
Medlem
Beridarebansgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAF
Hej, jag har nu köpt en Gillette Fusion Pro Glide, jag har även rakblad så som fusion power/och bara fusion osv osv, dem är ganska dyra som många av er kanske vet. Jag undrar hur länge dessa kan hålla innan man känner av att det inte drar? Det är sådana med 5 st blad.

Alltså hur många gånger skulle jag kunna raka mig innan jag borde sätta dit ett nytt?

Gilette Sensor Excel, håller för upp tll tio rakningar.
Citera
2022-11-28, 21:14
Medlem
droppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beridarebansgatan
Rensa bladen med en tandborste, slippar bladen och tar bort håret.
Citera
2022-11-28, 21:15
Medlem
Beridarebansgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av droppa
Rensa bladen med en tandborste, slippar bladen och tar bort håret.

Brukar göra så.
Citera
2022-11-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beridarebansgatan

När tråden startades för många år sedan inleddes diskussionen med fokus på "engångshyvlar", som Gillette Sensor Excel.
När jag startade om tråden syftade jag på rakblad för säkerhetshyvlar. Alltså inte engångshyvlar. Lite förvillande kanske. Men man skall ju inte starta nya trådar i onödan...
Jag använder alltså en säkerhetshyvel. De kan se ut som https://images.gents.cedeen.com//upl...02/30302_3.jpg
Till dessa använder man lösa rakblad https://media.apotea.se/product-imag...ad-10-st-1.jpg
Jag med många tycker detta är bättre, skönare, billigare och mer miljövänligt.
Jag går personligen aldrig tillbaka till engångshyvlar, inte heller rakapparat
En hyvel kostar 150-300kr. Rakblad under 1kr/st. Använder du dessutom rakborste och tvål för att göra skum så är du på nästa nivå.
Man gör som man vill. Gillette tackar dig för ditt bidrag $
Citera
2022-11-29, 20:35
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Själv kör jag på Derby eller Astras blå. Kostar något under 1 krona bladet och räcker i genomsnitt 3-4 rakningar. Hade säkerligen kunnat köra fler gånger men för de pengarna så kan man lyxa till vardagen lite med fräscht blad lite oftare.

Vad innebär våtrakning ?
Citera
2022-11-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vad innebär våtrakning ?
Det är våtrakning när man använder tvål eller skum vid rakning.
Torrakning är nog bara lämpligt med rakapparat. Annars aj.

Och! Rakning nr 12 med samma rakblad är just genomförd. Funkar fortfarande bra. Har just, som skrivit, beställt 400 rakblad. Om varje blad håller 10 rakningar, och jag rakar mig 5ggr/v. Många rakningar och veckor blir det… Varje rakblad kostar typ 70öre… Återkommer med exakt pris.
Citera
2022-11-29, 22:59
Medlem
flugornass avatar
Avser denna tråd endast skäggväxt på haka, eller ingår hållbarheten även avlägsnande av könshår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in