2022-11-29, 23:03
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insamlingskontroll
Det är våtrakning när man använder tvål eller skum vid rakning.
Torrakning är nog bara lämpligt med rakapparat. Annars aj.

Och! Rakning nr 12 med samma rakblad är just genomförd. Funkar fortfarande bra. Har just, som skrivit, beställt 400 rakblad. Om varje blad håller 10 rakningar, och jag rakar mig 5ggr/v. Många rakningar och veckor blir det… Varje rakblad kostar typ 70öre… Återkommer med exakt pris.

Ja de är ju de jag använder mig av också, brukar raka mig i duschen. Duschar först sen när jag har balsam eller inpackning i mitt hår råakar jag mig, balsam mm ska ju sitta i ett tag då är det ju perfekt att hinna raka sig den tiden.

De där med blöta ned sig och sen hålla på vid handfatet de blir ju bara blöt och så tycker jag.
Citera
2022-11-30, 20:47
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Vad innebär våtrakning ?

För mig personligen är våtrakning en klassisk rakning med antingen rakhyvel med löstagbart blad (sk double edge) eller rakkniv/shavette. Detta kombineras med rakskum och gärna borste för att massera in detsamma.

Att raka sig med en plasthyvel i duschen är alltså inget jag själv skulle kalla för våtrakning, omständigheterna till trots.

Edit: det går naturligtvis att våtraka även med apparat men då krävs god kvalitet på grejerna. Körde under en period med Braun Series 5 i kombination med ett ganska löst skum. Blev toppenbra men känslan är inte densamma som med en riktig hyvel.
Senast redigerad av Sternensoldat 2022-11-30 kl. 20:50.
Citera
2022-12-01, 09:18
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
13

Citera
2022-12-03, 10:36
Medlem
14
steel going strong

Skulle alla blad hålla så här bra så har jag just beställt rakblad för 15 år framåt...
Citera
2022-12-04, 22:55
Medlem
15
Har jag bara tur med just detta exemplar?
Citera
2022-12-05, 00:55
Medlem
Prova att byta till ett nytt blad och se om du märker någon tydlig skillnad i komfort.

Sen kan du byta tillbaka till det gamla om du tycker att det är sak samma
Citera
2022-12-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sneif
Prova att byta till ett nytt blad och se om du märker någon tydlig skillnad i komfort.

Sen kan du byta tillbaka till det gamla om du tycker att det är sak samma

Fresta mig inte

*- 16 - *
Citera
2022-12-06, 14:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Fresta mig inte

*- 16 - *
Kan kännas bra efter rakning med gamla blad med en irriterande stubb kommer snabbare tillbaka, tycker jag.
Citera
2022-12-06, 18:41
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Gick just in på tradera.
Någon säljer "gammal rakbladsslip"
https://www.tradera.com/item/2024/56...orginalkartong
Säkert många män som hade en sådan när rakbladen var dyra. Numera är det ju såpass billiga att man byter när de helt enkelt inte rakar lika bra längre.

Slänger mina rakblad efter 3-4 rakningar oavsett märke. Det är något med att ha ett nytt och fräscht rakblad. https://youtu.be/2wH5_ZBDXF4

Rakar mig dagligen och då med en japansk rakhyvel
https://youtu.be/_f4qafmE9-I
Citera
2022-12-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Säkert många män som hade en sådan när rakbladen var dyra. Numera är det ju såpass billiga att man byter när de helt enkelt inte rakar lika bra längre.

Slänger mina rakblad efter 3-4 rakningar oavsett märke. Det är något med att ha ett nytt och fräscht rakblad. https://youtu.be/2wH5_ZBDXF4

Rakar mig dagligen och då med en japansk rakhyvel
https://youtu.be/_f4qafmE9-I

Tror detta rakblad har hållit ovanligt länge... 16 rakningar. Och känns fortfarande bra.
Skall nog räkna vid nästa badbyte också, men ni skall slippa minauppdateringar.
Kanske.

En Feather-hyvel är trevligt. Har ingen 3-delad. Har två butterfly-hyvlar. En dyrare och en billig. Båda funkar fint. Ganska lika till sin karaktär.
Citera
2022-12-06, 21:42
Medlem
Soperents avatar
Senast har jag kört med BIC Chrome Platinum och det är verkligen ett supervasst blad nästan i featherklass skulle jag vilja påstå, dock lite stelare och mindre följsamt. 4 fina rakningar fick jag ut men hade lätt kunnat dra det till 6. Sedan gav jag mig på ett Dorco Prime Platinum och de är inte heller fy skam, väldigt fin komfort. Koreanerna kan också.
Senast redigerad av Soperent 2022-12-06 kl. 22:10.
Citera
2022-12-06, 22:57
Medlem
Mysquos avatar
Jag köper billigaste storpacken jag hittar. De håller ett par veckor ungefär. Jag kör våtrakning med radlödder varje dag. Det växer snabbt, grovt och mycket. Jag har provat diverse varianter och tycker inte det är så himla stor skillnad att det spelar någon större roll som skulle motivera ett mycket högre pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in