• 1
  • 2
2022-11-29, 18:49
Medlem
Har börjat intressera mig för fritering, funkar bra hittills. Men jag undrar hur man får till friteringen på samma sätt som dom gör på typ kina-mat restauranger?

T.ex. om jag friterar räkor själv, så blir dom typ såhär: https://static9.depositphotos.com/10...ith-garlic.jpg

Men på klassiskt kina-mats sätt så är dom ju snarare typ såhär: https://4.bp.blogspot.com/--8DmD-VpW...r+s%C3%A5s.JPG
.. dvs det blir som en stor porös boll som är tre gånger större än hela räkan, som ligger inuti.

Att använda en enkel smet eller brödning innan fritering funkar inte riktigt heller, inte för blir inte som ovan. Blir snarare bara som en knagglig variant av den första bilden.

Hur får man till friterad mat ungefär som dom traditionellt gör på kina-mats restauranger? Hur får man en väldigt stor porös 'degboll' runt hela .. grejen man friterar?

Tack
Senast redigerad av Valentin90 2022-11-29 kl. 18:55.
Citera
2022-11-29, 18:55
Medlem
Är väl vanlig frityrsmet med öl? Rekommenderar annars cornflakes, mjöl, vispat ägg, och krossade cornflakes. Frasigare och billigare än panco. Skulle tippa på många kinakrogar köper färdiga påsar som dom blandar ut med vatten..
Citera
2022-11-29, 19:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Hur får man till friterad mat ungefär som dom traditionellt gör på kina-mats restauranger? Hur får man en väldigt stor porös 'degboll' runt hela .. grejen man friterar?

Finns hur mycket som helst på Youtube. Den typiska metoden handlar om att ha en viss temperatur, fritera ett visst antal sekunder, ta ur dem, ändra temperaturen och sen fritera igen en eller två gånger. Exakt vilka temperaturer som gäller beror väl lite på vad det är du ska fritera men du behöver alltså en termometer.
Citera
2022-11-29, 19:12
Medlem
https://youtu.be/gg7DJ-OBFc4
https://youtu.be/QEgbYIk77vI
Citera
2022-11-29, 19:25
Medlem
DeDenAssos avatar
det där de gör på kinabufféer är ju skräpfritering.
de använder liksom 5x mer "batter" bara.

doppa och doppa och doppa dom, så det är ett rejält lager, innan du friterar dom.

men varför göra så? extremt onyttigt och onödigt.
käkar jag av nån anledning på buffé så öppnar jag alltid dom friterade räkorna/kycklingarna och äter det som är inuti. det andra är ju 100% skräp och mättar dig bara snabbare. (snacka om att förlora pengar).

betalar du för buffé ska du vara ute efter protein
Citera
2022-11-29, 20:43
Medlem
Vispad äggvita i frityrsmeten. Oklart varför man vill replikera den upplevelsen dock.
Citera
2022-11-29, 20:58
Medlem
Testa denna:
2 dl mjöl, 1 tsk bakpulver, 1 tsk salt vispas med ca 2 dl kolsyrat vatten. Tillsätt en hårt handvispad äggvita i smeten och rör samman.
Doppa det du ska fritera i mjöl innan du doppar i smeten och friterar.

Blir exakt som du menar (om inte bättre. . . ).

Tacka mig senare.
Citera
2022-11-29, 21:11
Medlem
Popetoterors avatar
Ska du ha kina mat smaka som den gör ute får du räkna med en hel del Glutamat
Citera
2022-11-30, 19:36
Medlem
Tackar alla för tipsen till alla.
Fick till det halvdant nu (förstagångsmisstag, och lärde av misstagen). Nästa gång blir det perfekt.
Citera
2022-12-01, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeDenAsso
det där de gör på kinabufféer är ju skräpfritering.
de använder liksom 5x mer "batter" bara.

doppa och doppa och doppa dom, så det är ett rejält lager, innan du friterar dom.

men varför göra så? extremt onyttigt och onödigt.
käkar jag av nån anledning på buffé så öppnar jag alltid dom friterade räkorna/kycklingarna och äter det som är inuti. det andra är ju 100% skräp och mättar dig bara snabbare. (snacka om att förlora pengar).

betalar du för buffé ska du vara ute efter protein

Nä fan
Buffé och hälsa är tramsigt. När man äter buffé så har man rätt att skita i hälsan för en timme. Kycklingen och räkorna är antagligen av så usel kvalité att man skulle må bättre att inte äta dem alls. Är garanterat köpta i utlandet och billigast tänkbara. Alltså superbilligt. Finns grossister för sådan skit. Tex köper mängder av restauranger i Göteborg från ett ställe som ligger i ett skumt industriområde i Gamlestaden nära fryshuset. Har jobbat för Göteborg Stad, men nu för en närliggande kommun. Vi ägar ett stort varuhus med flera restauranger och jag har nästan helt slutat köpa sådan mat efter att ha fått insyn.
Citera
2022-12-01, 22:16
Medlem
DeDenAssos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nä fan
Buffé och hälsa är tramsigt. När man äter buffé så har man rätt att skita i hälsan för en timme. Kycklingen och räkorna är antagligen av så usel kvalité att man skulle må bättre att inte äta dem alls. Är garanterat köpta i utlandet och billigast tänkbara. Alltså superbilligt. Finns grossister för sådan skit. Tex köper mängder av restauranger i Göteborg från ett ställe som ligger i ett skumt industriområde i Gamlestaden nära fryshuset. Har jobbat för Göteborg Stad, men nu för en närliggande kommun. Vi ägar ett stort varuhus med flera restauranger och jag har nästan helt slutat köpa sådan mat efter att ha fått insyn.

Så du ska betala 130:- eller mer för en buffé för att äta frityrsmet?
Citera
2022-12-01, 23:41
Medlem
Vem0ths avatar
Jäsande/Expanderande deg. Dvs jäst eller bakpulver förekommer som orsakar den effekten. Har inte erfarenheten till att säga vilket har använts men något av dessa har använts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in