2022-11-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Det verka som att du inte förstå vad jag skriver och missar återigen min poäng. Menar inget ila utan så du kan bli bättre.

Om man definiera uteblivit motstånd uteblivit verbalt nej, passivitet, dvs som en död sil som ett utryck av samtycke förutom i särskilt utsatta situation. Precis som föra lagen sa.

Så i en situation där person V ligger som en död sil. Ja då vet Person X till 100% Att person V samtycker.

Då kommer min fråga som jag vill att Du besvara.

Varför ska person X fråga person V om den samtycker när person X vet till 100% att den andra samtycker. Låter helt onödig enligt mig.

Som sagt, Allt beror på hur man definierar samtycke som jag har skrivit sen inlägg 1.

Att vara total passiv, ligga som en död sill, inte prata, inte visa något alls. Ser jag som att en person inte samtycker. Ligger man då med personen, får man allt skylla sig själv om man får en polisanmälan om våldtäkt på sig. Man borde istället ha frågat.
Citera
2022-11-29, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Det verka som att du inte förstå vad jag skriver och missar återigen min poäng. Menar inget ila utan så du kan bli bättre.

Om man definiera uteblivit motstånd uteblivit verbalt nej, passivitet, dvs som en död sil som ett utryck av samtycke förutom i särskilt utsatta situation. Precis som föra lagen sa.

Så i en situation där person V ligger som en död sil. Ja då vet Person X till 100% Att person V samtycker.

Då kommer min fråga som jag vill att Du besvara.

Varför ska person X fråga person V om den samtycker när person X vet till 100% att den andra samtycker. Låter helt onödig enligt mig.

Som sagt, Allt beror på hur man definierar samtycke som jag har skrivit sen inlägg 1.
Om du vet till 100% att den personen vill behöver du ju inte fråga. Det är bara om du inte vet som du bör fråga.
Citera
2022-11-29, 16:39
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag tror att du förstår liksom de flesta andra att vi män inte är för regelrätta våldtäkter. Det hoppas jag verkligen att du förstår. ?
Jo det är säkert de flesta emot, problemet är bara att man inte tänker på hur den gamla lagen gjorde det väldigt svårt för någon att dömas för våldtäkt. Och ser man diskussionen i tråden här kan man få intrycket av att man inte tycker att våldtäkt är så allvarligt, med tanke på tongångarna här. Man spyr galla över samtyckeslagen utan att ha något förslag på hur en lagstiftning skulle kunna se ut istället.
Sedan är det väldigt svårt att få till en lagstifning som samtidigt fungerar för att fälla folk men inte riskerar att fälla någon oskyldig.

Citat:
Det är väl otrolig skillnad på att bryta sig in i någons hem och våldta någon gentemot att i en frivillig sexuell situation göra något som man i efterhand får höra att det inte var ömsesidigt frivilligt (kanske först vid tillfället man blir kallad till förhör).
Ja det är skillnad, men hur ska skillnaden bevisas i rätten?
Det är ju det som är hela grejen, att samtidigt som man tycker att man inte ska ha samtyckeslagen tar man också bort möjlighet att döma för regelrätta våldtäkter. Om det sker en våldtäkt hemma hos mig av okänd gärningsman, det finns inga bevis, inga vittnen, ingenting förutom min berättelse, hur ska då någon kunna dömas om inte min berättelse räknas alls?
Dessutom hör det till saken att många gånger det är ord mot ord frias den tilltalade.

Citat:
Att vad en kvinna sagt till andra väger så tungt i en domstol ser i alla fall jag som problematiskt.
Jag antar att det finns en anledning till varför polis/åklagare/försvarsadvokater alltid svarar "det kan jag inte kommentera" under en pågående utredning/rättegång. p.g.a. rättssäkerheten.
Ja, det kan vara problematiskt. Jag undrar dock om du har förslag på hur det skulle gå till att döma någon för våldtäkt om inte den utsattes berättelse ska väga in?

Citat:
Att man då i den här lagstiftningen tvärt om starkt går på vad som sagts till väninnor har jag svårt att förstå. Att förutom vad de båda parterna säger så ska detta kunna vara fällande bevisning låter rättsosäkert. Tycker du att detta ska börjas användas som praxis även i andra typer av mål?
Om inte kan du förklara varför inte?
Det handlar om omständigheterna kring händelsen, om den tilltalade berättat för någon/några. Om det är bra eller ej att det vägs in har jag ingen egentlig åsikt om då jag tycker att kvinnans berättelse enkom isåfall borde tas på allvar. Med detta sagt är det inte fråga om att någon döms enbart på "sagor" som man påstår i tråden utan det ska vara trovärdiga berättelser och personen bedömas tillförlitlig. Man får vara en ganska skicklig lögnare om man går in kallhamrat för att falskt anmäla någon.

Vad gäller andra brottmål tycker jag att man behöver se över bevisvärdering inom vissa områden, till exempel gängskjutningar. Det är lite samma problem där, att omständigheterna ofta är så att det saknas vittnen eftersom ingen vågar prata. Det finns många sådana fall där bevisningen varit solklar i mina ögon, men där man tvistat och vänt på varje sten och fått den tilltalade friad. Det finns ett sådant fall som är uppe i HD för tillfället, det ska bli intressant att se utfallet där. ,
Gällande att skärpa vissa lagar, polisens befogenheter och bevisvärderingen anser jag att det kan vara på sin plats inom vissa områden. Jag vet dock att jag har många emot mig, bland annat advokater, som börjar yla om rättsäkerheten och jadijada. Jag tycker dock att rättsäkerheten ställs på prov när vi har bevisvärdering och lagstiftning som det är orimligt svårt att få någon dömd genom, detta eftersom det innebär att man kan begå vissa brott i princip ostraffat.
Senast redigerad av Moment22x22 2022-11-29 kl. 16:42.
Citera
2022-11-29, 16:40
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och då tror du att dessa har ljugit för både sina polare och för rättsväsendet? Vad får dig att tro det? Brukar du själv agera så?

Tycker du själv att det låter speciellt rättssäkert? Finns ingen annan objektiv bevisning, ord står mot ord och då ska det avgöras genom vad en part har sagt till sina vänner.
Citera
2022-11-29, 16:43
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jo, om det hade funnits någon annan sexuell spänning oss emellan. En aktiv ömsesidig flirtig spänning, där jag hade sett att min partner var kåt. Då hade jag kunnat göra det. Men inte så som situation var, där min dåvarande partner snarare uppvisade "jag vill inte". Aldrig i helvete att jag då hade gått på könet på en gång.

Nej, jag har inte insinuerat att du tycker att det är ok. Jag har skrivit klart och tydligt att du anser att det är off topic, vilket du ju själv skrev. Och jag påvisade att det inte är off topic, eftersom det skulle ha kunnat vara våldtäkt eller oaktsam våldtäkt i det fallet. Och hade det varit oaktsam våldtäkt, så hade det varit mycket topic. Eller hur?

Du skrev att det var först efter det att du strukit på din partner som du upptäckte att denne inte var sugen på sex. Det finns nog många som går pang på rödbetan så att säga med sina "partners".
Citera
2022-11-29, 16:54
Medlem
Citat:
Tycker du själv att det låter speciellt rättssäkert? Finns ingen annan objektiv bevisning, ord står mot ord och då ska det avgöras genom vad en part har sagt till sina vänner.

Inte bara sagt till sina polare. oftast rör det sig alltså om en förtvivlad person, som mår skit, gråter, uppvisar tecken på svår stressreaktion, beter sig som ett jagat djur, är rädd, beter sig nedstämt och i detta berättar att denna har blivit våldtagen. Personen är sig inte lik. Drar sig undan saker den förut tyckt varit kul. Osv. Osv. Om någon polare till dig betedde sig så och berättade om en våldtäkt. Skulle du då inte vilja att ditt vittnesmål om detta skulle få ingå i stödbevisning? Det är som sagt inte ens säkert att det skulle gå till fällande dom.

Och ja: jag anser det vara rättssäkert, om det finns bevis för att sex förekommit, offret har en detaljrik och levande historia som verkar självupplevd, inte är motsägelsefull, finns inget som visar att den inte skulle vara sann osv. Den MGM däremot, kommer med en historia där MGM i princip sätter dit sig själv (sett flera sådana domar/FUP:ar där MGM i princip satt dit sig själva med sina historier av händelseförloppet) och där offrets polare vittnar om et mycket upprört offer som uppvisar alla tecken på att varit med om något hemskt. Då anser jag att det är rättssäkert. Det är den sammantagna bilden som visar om det är rättssäkert eller inte.

Om någon säger "jag blev våldtagen" och dennes polare säger "ja, K.L sa att hen blivit våldtagen". Så vore det däremot inte rättssäkert. Det krävs mycket mer än så för att jag ska se det som rättssäkert.
Citera
2022-11-29, 17:01
Medlem
Citat:
Du skrev att det var först efter det att du strukit på din partner som du upptäckte att denne inte var sugen på sex. Det finns nog många som går pang på rödbetan så att säga med sina "partners".

Då läste du inte ordentligt vad jag skrev. Läs om, läs rätt, i synnerhet det understrukna:

Citat:
En sådan situation var att jag och en dåvarande partner låg nära varandra på en säng i bara underkläder. Jag var sprängkåt och ville ha verkligen ha sex. Alltså verkligen. Min dåvarande partner verkade inte lika sugen. Först försökte jag genom smekningar på kroppen får igång min dåvarande partner. När responsens helt uteblev och jag märkte utanpå underkläderna att responsen verkligen uteblev (märks tydligt på kvinnor om de är våta heller torra, de känns genom tyget och på män märks det ännu tydligare genom slakhet eller stånd). Fanns inget intresse. Då sa jag "vi skippar det här, du vill ju inte" och sedan gick jag upp och gjorde något annat, jag hade tappat sugen helt när min dåvarande verkade ha total brist på sexlust. Och mycket riktigt: min dåvarande partner ville inte. Min dåvarande partner kom sedan och kramade om mig och sa "förlåt, jag hoppas jag vill en annan dag".

Varför ska man vara pang på rödbetan, om man märker att ens partner inte är sugen alls? Då försöker man väl först kåta upp partnern med ord, kyssar, smek. Inte går man direkt på könet.
Citera
2022-11-29, 17:23
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Lyssna nu, jag hör mycket väl vad som sägs. Jag försöker illustrera vart du går vilse i din tolkning av vad som sägs om lagstiftningen.

Så, återigen, eftersom du anser att samtyckeslagen är rättsosäker för män, så anser du att brottsbalken är rättsosäker för motorcykelägare.

Du vill som jag förstått inte säga vad programledaren säger och egentligen vad som sägs genom hela debatten.
Citera
2022-11-29, 17:24
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Då läste du inte ordentligt vad jag skrev. Läs om, läs rätt, i synnerhet det understrukna:

Varför ska man vara pang på rödbetan, om man märker att ens partner inte är sugen alls? Då försöker man väl först kåta upp partnern med ord, kyssar, smek. Inte går man direkt på könet.

Jadu det kanske kan förvåna dig men det finns nog ganska så många som kör lite pang på rödbetan:-)
Citera
2022-11-29, 17:26
Avstängd
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så där står det alltså inte i lagtexten. Och det som står i rapporten från BRÅ och som du har hänvisat till är ryckt ur sitt sammanhang. Om du läser mer så ser du att det hela var ett lagförslag/en proposition. Dvs.: om man läser den faktiska lagtexten ser man att ditt stycke/propositionen inte kommit med i den slutgiltiga lagen om oaktsam våldtäkt. Läs hela sida 36 igen. Och läs sedan lagtexten gällande oaktsam våldtäkt, så ser du.

Lagtexten, alltså den färdiga produkten, är glasklar.

Återigen så är det inte jag som skrivit texten utan den är tagen ur BRÅ:s rapport och jag har inte tagit bort någonting.
Citera
2022-11-29, 17:26
Medlem
Citat:
Jadu det kanske kan förvåna dig men det finns nog ganska så många som kör lite pang på rödbetan:-)

Det gör det säkert, men då har de förmodligen fått någon form av indikation från sin partner att detta är önskvärt.
Citera
2022-11-29, 17:29
Medlem
Citat:
Återigen så är det inte jag som skrivit texten utan den är tagen ur BRÅ:s rapport och jag har inte tagit bort någonting.

Ja och jag förklarar alltså för dig att denna text är en del av lagförslag/proposition från 2017. Detta lagförslag var något luddigt.

Lagen om oaktsam våldtäkt kom dock 2018. Och denna lag/denna slutprodukt är glasklar.
Så. Läs den färdiga produkten/lagen gällande oaktsam våldtäkt som kom år 2018. Istället för att läsa propositionen från 2017. Så klarnar nog lagen bättre för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in