2022-11-29, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag menar att polisen vet vad T svarade A på frågan om hon var på väg hem. Att hon sagt något mer än ja/nej, tar jag för givet.

Vad T svarade A vid samtalet vet inte polisen med säkerhet (såvida det inte är inspelat). Där är det A.s berättelse som polisen har att gå på (hur samtalet utspelade sig).
Citera
2022-11-29, 10:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Alla är ju olika men jag hade velat att min tjej skulle höra av sig även efter dom pratat ut med tanke på klockslaget. Jag tror hon sa att hon bara skulle hämta något alt följa dom till dörren, för att sen cykla hem.
Allt är i princip möjligt, eftersom vi inte vet.
A kanske ville att hon skulle meddela sig när hon ämnade sig hem. Och hon försökte kanske...2.30?
Sedan kan det finnas många olika anledningar till att A inte höll sig vaken. Månne var det även anledningen till att han inte följde med till Nöjet?
Citera
2022-11-29, 10:40
Medlem
Citat:
Allt är i princip möjligt, eftersom vi inte vet.
A kanske ville att hon skulle meddela sig när hon ämnade sig hem. Och hon försökte kanske...2.30?
Sedan kan det finnas många olika anledningar till att A inte höll sig vaken. Månne var det även anledningen till att han inte följde med till Nöjet?

Jag tänker på misstanken om människorovet. Om T meddelar pojkvännen att hon bara ska hämta nåt eller på väg hem typ vid 01:48 men de facto blir i J s lägenhet långt senare. Så kan kanske det är därför polisen misstänker rov.

Jag klandrar inte A för att ha somnat. Som du skriver kan det finnas många anledningar till det.
Citera
2022-11-29, 10:41
Medlem
R.E.R.R.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Baserat på min magkänsla tror jag inte heller att det kommer gå att fälla dom. Kanske för griftefridsbrott men inte mord/dråp/vållande. Hoppas dock på att jag har fel såklart

Jag är rätt säker på att redan i det skedet när de blev frihetsberövade så hade de funnit något lite från TT.
Sen har de hittat mer.
Min magkänsla säger mig att de kommer sitta inne tillräckligt länge för att kanske ha förlorat möjligheten att bilda familj.
Citera
2022-11-29, 10:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ha,ha! Ja, visst är det så! Man ska inte försöka tänka, och definitivt inte skriva!, när hjärnan redan sagt godnatt.

Edit: Då skulle sannolikheten att bara en av dem är skyldig vara 19%. Stämmer det? (eller är jag fortfarande halvsovande?)

På sätt och vis har du rätt, och det är kanske där vi kan hamna, vem vet?
Jag tänker ändå att det som de flesta (?) har uppfattar som obegripligt, ja förutom att två icke kriminella tjejer dödar en kompis, är ju att de båda nekar.

Att en person nekar till mord, det har vi sett i flera fall. De nekar ända in kaklet, hur idiotiskt det än kan verka. Detta nekande tror jag inte bara handlar om att vilja slippa straff för något man har gjort. Jag tror att det även finns en personlighetstörning involverad på något plan där både skamlöshet, vana att ljuga, empatilöshet mm är invovlerat.

Att både JJ och MH båda skulle kunna mörda och sedan också hålla tyst om sin skuld; att båda skulle vara kallblodiga mördare; det är väl det som övergår ens förstånd.

Så utifrån den siffra som Heratic tog fram; att det är grovt uppskattat att i 75% av fallen där någon sitter häktad på sannolika skäl, är personen skyldig, ser fördelningen ut så här:

JJ skyldig - MH skyldig = 56%
JJ skyldig - MH oskyldig = 19%

JJ oskyldig - MH skyldig = 19%
JJ oskyldig - MH oskyldig = 6%

Citat:
Då använder vi oss av olika källor.

https://lawline.se/answers/hur-stor-chans-ar-det-att-man-blir-domd-om-man-ar-haktad-pa-sannolika-skal

Sedan kan man på sannolika skäl bli misstänkt (24 kap. 1 § RB). Här ska bevisning och liknande tala mer för att man är skyldig än oskyldig. Denna misstankegrad krävs framförallt för häktning. Graden av misstanke kan dock variera från fall till fall men grovt uppskattat kan man säga att sannolikhetsgraden för att personen har begått brottet är ca 75%.

Nu finns ingen källhänvisning i lawline länken. Vart hittade du din statistik?

Så svaret på din fråga, är att sannolikheten att bara en av dom är skyldig är 38% (19% +19%, två fall), men att bara just JJ skulle vara skyldig medan MH oskyldig är 19%.

Och då ser det ju lite dystert ut, om man ska se till mina "önskedrömmar", dvs det scenario som jag ändå tycker blir lite mer begripligt i min världsbild. Bara i ca 20% av fallen där häktade sitter på sannolika är just xx oskyldig.

Samtidigt tänker jag att om polisen hade haft tydliga bevis för att MH t ex lämnat lgh innan JJ åkte till Donken, då skulle hon inte sitta på sannolika. Inte heller kan man utesluta att MH faktiskt ändå då kunnat vara medveten om vad som hänt, eller kunnat själv vara delaktig på något plan.

Grannen hörde tumultet, och JJ säger att det är en full kompis. Och ska man dra slutsatser av polisens misstanke ska då MH vara kvar i lgh under dunsarna. Och kvar i lgh när JJ åker till Donken. Och med i bilen när TT stuvas in i den och de borde då båda vara med till fyndplatsen; allt eftersom MH också är misstänkt för alla tre misstankarna.

Så med det önska jag iaf att MH öppnar upp, och att det visar sig att hon "bara" är delaktig i efterskedet, dvs hjälper till att dölja brottet. Illa nog ändå.

Vilket hemskt mord.
Citera
2022-11-29, 10:45
Medlem
Herregud va jag stör mig på att det är så tyst från Polisen och FU-ledaren
Citera
2022-11-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Tror inte Tove var upp i lägenheten varför skulle hon det? Stämmer inte med att de skulle bära ner henne. Var hon i fastigheten så var det i källaren.Bara indragen från sidoingången. Dunsarna har nog annan förklaring. Att inte dödsorsaken släpps snart så man kan utesluta vissa saker.🙁
Vad skulle kunna förklara dunsarna om de tre inte var i lägenheten?
Citera
2022-11-29, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Den grannen pratade med sin flickvän i telefon när dunsarna hördes så där tror jag man fått fram rätt exakt tid när de hördes massa ljud från jj's lägenhet.

Stämmer det?
Jag har missat detta, och om det stämmer är det ju som du säger jätteviktigt!
Även om man har tidpunkten för Donken, så blir tidpunkten ännu mer inramad.

Nu har polisen ett ganska stort spann på 45 minuter här, så vi får se vad man räknar in i de trekvarten.

Är det från podden detta med att grannen snackade i trelfonen just då kommer?
Citera
2022-11-29, 10:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad T svarade A vid samtalet vet inte polisen med säkerhet (såvida det inte är inspelat). Där är det A.s berättelse som polisen har att gå på (hur samtalet utspelade sig).
Det har du i o f s rätt i, men tror du att A skulle ljuga vid förhör? Jag tror inte det.
Citera
2022-11-29, 10:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tänker på misstanken om människorovet. Om T meddelar pojkvännen att hon bara ska hämta nåt eller på väg hem typ vid 01:48 men de facto blir i J s lägenhet långt senare. Så kan kanske det är därför polisen misstänker rov.

Jag klandrar inte A för att ha somnat. Som du skriver kan det finnas många anledningar till det.
Jag tror också att nyckeln till människorovet ligger i samtalet.
Citera
2022-11-29, 10:58
Medlem
R.E.R.R.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Kan de vara så att någon tagit en dusch och ramlat ner i badkaret? De borde låta som en hög duns. Kan lika gärna vara MGN, då hon var full. JJ sa ju "att de löst det och att hon gått hem" och detta att hon pratade med grannen efter det, där hon var både social och glad mot vännerna I bilen senare på Mc D tyder ju på att något brott inte skulle vara begånget och att man blir lite nervös när man träffar någon som erbjuder sig stjuss mitt i natten, då man egentligen har tänkte åka hem till sin Mamma är ju inte heller så konstigt. Vi får vänta och se.

MH har uppgivit i förhör att TT gick hem och att hon själv var illamående vid denna tidpunkt och kräktes.

Klart kommer detta vara om ett x antal månader.
Sen om vi får reda på hela sanningen tvivlar jag på med tanke på att lögnen och förnekelsen är människans bästa vän.
Citera
2022-11-29, 10:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På sätt och vis har du rätt, och det är kanske där vi kan hamna, vem vet?
Jag tänker ändå att det som de flesta (?) har uppfattar som obegripligt, ja förutom att två icke kriminella tjejer dödar en kompis, är ju att de båda nekar.

Att en person nekar till mord, det har vi sett i flera fall. De nekar ända in kaklet, hur idiotiskt det än kan verka. Detta nekande tror jag inte bara handlar om att vilja slippa straff för något man har gjort. Jag tror att det även finns en personlighetstörning involverad på något plan där både skamlöshet, vana att ljuga, empatilöshet mm är invovlerat.

Att både JJ och MH båda skulle kunna mörda och sedan också hålla tyst om sin skuld; att båda skulle vara kallblodiga mördare; det är väl det som övergår ens förstånd.

Så utifrån den siffra som Heratic tog fram; att det är grovt uppskattat att i 75% av fallen där någon sitter häktad på sannolika skäl, är personen skyldig, ser fördelningen ut så här:

JJ skyldig - MH skyldig = 56%
JJ skyldig - MH oskyldig = 19%

JJ oskyldig - MH skyldig = 19%
JJ oskyldig - MH oskyldig = 6%

Så svaret på din fråga, är att sannolikheten att bara en av dom är skyldig är 38% (19% +19%, två fall), men att bara just JJ skulle vara skyldig medan MH oskyldig är 19%.

Och då ser det ju lite dystert ut, om man ska se till mina "önskedrömmar", dvs det scenario som jag ändå tycker blir lite mer begripligt i min världsbild. Bara i ca 20% av fallen där häktade sitter på sannolika är just xx oskyldig.

Samtidigt tänker jag att om polisen hade haft tydliga bevis för att MH t ex lämnat lgh innan JJ åkte till Donken, då skulle hon inte sitta på sannolika. Inte heller kan man utesluta att MH faktiskt ändå då kunnat vara medveten om vad som hänt, eller kunnat själv vara delaktig på något plan.

Grannen hörde tumultet, och JJ säger att det är en full kompis. Och ska man dra slutsatser av polisens misstanke ska då MH vara kvar i lgh under dunsarna. Och kvar i lgh när JJ åker till Donken. Och med i bilen när TT stuvas in i den och de borde då båda vara med till fyndplatsen; allt eftersom MH också är misstänkt för alla tre misstankarna.

Så med det önska jag iaf att MH öppnar upp, och att det visar sig att hon "bara" är delaktig i efterskedet, dvs hjälper till att dölja brottet. Illa nog ändå.

Vilket hemskt mord.
Rent räknemässigt borde det bli så, men något skaver. Det känns som feltänk någonstans, men jag kommer inte på var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in