Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Ha,ha! Ja, visst är det så! Man ska inte försöka tänka, och definitivt inte skriva!, när hjärnan redan sagt godnatt.
Edit: Då skulle sannolikheten att bara en av dem är skyldig vara 19%. Stämmer det? (eller är jag fortfarande halvsovande?)
På sätt och vis har du rätt, och det är kanske där vi kan hamna, vem vet?
Jag tänker ändå att det som de flesta (?) har uppfattar som obegripligt, ja förutom att två icke kriminella tjejer dödar en kompis, är ju att de båda nekar.
Att en person nekar till mord, det har vi sett i flera fall. De nekar ända in kaklet, hur idiotiskt det än kan verka. Detta nekande tror jag inte bara handlar om att vilja slippa straff för något man har gjort. Jag tror att det även finns en personlighetstörning involverad på något plan där både skamlöshet, vana att ljuga, empatilöshet mm är invovlerat.
Att både JJ och MH båda skulle kunna mörda och sedan också hålla tyst om sin skuld; att båda skulle vara kallblodiga mördare; det är väl det som övergår ens förstånd.
Så utifrån den siffra som Heratic tog fram; att det är grovt uppskattat att i 75% av fallen där någon sitter häktad på sannolika skäl, är personen skyldig, ser fördelningen ut så här:
JJ skyldig - MH skyldig = 56%
JJ skyldig - MH oskyldig = 19%
JJ oskyldig - MH skyldig = 19%
JJ oskyldig - MH oskyldig = 6%
Heretic77
Då använder vi oss av olika källor.
https://lawline.se/answers/hur-stor-chans-ar-det-att-man-blir-domd-om-man-ar-haktad-pa-sannolika-skal
Sedan kan man på sannolika skäl bli misstänkt (24 kap. 1 § RB). Här ska bevisning och liknande tala mer för att man är skyldig än oskyldig. Denna misstankegrad krävs framförallt för häktning. Graden av misstanke kan dock variera från fall till fall men grovt uppskattat kan man säga att sannolikhetsgraden för att personen har begått brottet är ca 75%.
Nu finns ingen källhänvisning i lawline länken. Vart hittade du din statistik?
Så svaret på din fråga, är att sannolikheten att bara en av dom är skyldig är
38% (19% +19%, två fall), men att bara just JJ skulle vara skyldig medan MH oskyldig är 19%.
Och då ser det ju lite dystert ut, om man ska se till mina "önskedrömmar", dvs det scenario som jag ändå tycker blir lite mer begripligt i min världsbild. Bara i ca 20% av fallen där häktade sitter på sannolika är just xx oskyldig.
Samtidigt tänker jag att om polisen hade haft tydliga bevis för att MH t ex lämnat lgh innan JJ åkte till Donken, då skulle hon inte sitta på sannolika. Inte heller kan man utesluta att MH faktiskt ändå då kunnat vara medveten om vad som hänt, eller kunnat själv vara delaktig på något plan.
Grannen hörde tumultet, och JJ säger att det är en full kompis. Och ska man dra slutsatser av polisens misstanke ska då MH vara kvar i lgh under dunsarna. Och kvar i lgh när JJ åker till Donken. Och med i bilen när TT stuvas in i den och de borde då båda vara med till fyndplatsen; allt eftersom MH också är misstänkt för alla tre misstankarna.
Så med det önska jag iaf att MH öppnar upp, och att det visar sig att hon "bara" är delaktig i efterskedet, dvs hjälper till att dölja brottet. Illa nog ändå.
Vilket hemskt mord.