Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Nu är jag visserligen trött, men det där kan väl inte stämma?
Om det handlat om sannolikheten för att det ska röra sig om två gm, då kunde jag köpt det, men här handlar det ju om huruvida det finns chans/risk att ärendet ska gå till åtal och att de ska dömas.
Sannolikheten för det bör inte bli mindre för att de är två, eller hur?
Eller är jag helt ute och cyklar?
Edit: Möjligtvis kan jag tänka mig att det skulle kunna vara 75% risk för en av dem och 56% för den andre, men även det verkar skevt då de anses lika skyldiga, mord i samförstånd.
Go' natt!
Godmorgon!
Om man tänker sig att det skulle vara ett hundra misstänkta, då blir det lite tydligare att sannolikheten att alla hundra skulle vara skyldiga för samma brott minskar.
Det är alltså, när kombinationen av ytterligare en faktor som minskar sannolikheten för att båda är skyldiga.
Nu är allt det här bara statistik, utifrån den siffra vi fick. Och varje fall är i sig unikt. I det enskilda fallet kan det förstås se helt annorlunda ut.
Schematiskt vilka kombinationsmöjligheter som finns:
JJ skyldig - MH skyldig
JJ skyldig - MH oskyldig
JJ oskyldig - MH skyldig
JJ oskyldig - MH oskyldig
Så om sannolikheten är att båda är skyldiga är 56%, då är sannolikheten att minst en av dom är oskyldig 44%. Tre olika kombinationer.
Och att båda är oskyldiga (0,25 x0,25) blir då 6%.
Då på det viset är GWs uttalande om 50/50 en ganska bra, men lite förenklad beskrivning.