2022-11-27, 04:23
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Men tänk om JJ pratar sanning. Hon sa att de hade bråkat på Nöjet men att de hade löst sig.Tänk om T.T gick därifrån och på väg hem stannade hos någon på Gränsgatan där cykeln sedan hittades. Tycker de är så märkligt att hon JJ är så pratglad då hon träffade grannen i trapphuset och även till sina vänner senare på donken. Jag har då svårt att tro att hon ljuger.

Fast JJ betedde ju sig enligt grannen nervöst/konstigt och försökte prata bort hans frågor om dunsarna. Dessutom satt hon med Toves telefon i hans bil då. Och kroppen hittades senare genom att följa JJ:s och MH.s specifika rörelser. Och det var vid JJ:s uppväxthem.
Senast redigerad av ellaaa 2022-11-27 kl. 04:26.
Citera
2022-11-27, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Vad menar du när du skriver att de var ute och åkte nära fyndplatsen? Något Finnen eller Rulle har förmedlat till media, har de gått ut med att JJ och MH var ute och åkte nära fyndplatsen?
Det vi vet hittills är att en bil har observerats passera samma punkt tur och retur vid olika tider.

Jag trodde att det var fakta /fanns vittnen på att tjejerna var ute och åkte sent på natten/morgonkvisten med JJ bil 🤔

Är det bara en trådsanning?

Om det inte finns några bevis för den bilfärden av JJ och MH så ändras ju läget lite
Senast redigerad av Anedin 2022-11-27 kl. 05:54.
Citera
2022-11-27, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Vetlandaposten gjorde ett reportage om MH för två år sedan. Hon hade haft svårigheter i skolan och drabbades av depression. Hon var hemma från skolan ca ett år men fick en ny start genom anpassad skolgång och hjälp av BUP. Men sen måste det ha gått utför.

Om det var MH som påverkad av olika mediciner och alkohol gick till dödlig attack mot TT så är det konstigt att JJ inte larmade ambulans eller i alla fall dagen efteråt pekade ut MH. Och varför hjälpte hon till att gömma kroppen. Med tanke på JJs fläckfria yta och högre IQ är det rimligt att anta att MH skulle anses som den troliga förövaren. Allt talar ju emot henne på pappret. Att hon kräktes kan ju bero på ångest efter dådet.
Medan JJ kunde åka till McD och konversera....
Hon kanske kände lättnad för TT var ur vägen...
Hur som jag gissar att de om MH får ha kontakt med sin familj kommer att påverka henne till att erkänna det hon gjort
Sanning och bikt dvs att erkänna sina synder är ju centralt i kristendomen.

För någon som inte är jätteintressant i
Fallet vart eller hur kom det sig Att den sagt dumt
Citera
2022-11-27, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Du är riktigt roande 😀
Du härjar i tråden och påstår i otaliga inlägg om att grannen är den skyldiga. Trots alla motbevis inklusive åklagaren gått ut med att att det finns inga fler misstänkta trots otaliga förhör. Vad driver dig att helt bortse från alla fakta? Har du något egenintresse av detta?
Jag tänker också att det ev skulle kunna vara någon helt annan som är skyldig än tjejerna
Men det är ett märkligt fall som vi inte har så mycket fakta/spår / info om och det ser ju ut som att tjejerna är skyldiga
Men säkra kan vi inte vara och jag har inget eget intresse av att tänka bredare om fallet i det här läget
Vi får nog vönta på svaret tills polis går ut med mer info om fallet
Fram till dess så har vi olika teorier här
Senast redigerad av Anedin 2022-11-27 kl. 05:52.
Citera
2022-11-27, 07:06
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Sanning och bikt dvs att erkänna sina synder är ju centralt i kristendomen.

Off topic; men: Bikt hör till den katolska kyrkan. Det förekommer inte hos Pingströrelsen.
Citera
2022-11-27, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.E.J
Kanske stannade hon ändå kvar hos JJ då de börjat regna också. Och att M H gick och la sig för hon inte orkade iva uppe längre.

Började regna kring kl 03 enligt nån i tråden som kollat SMHI, dom va nog hos J innan kl 02
Citera
2022-11-27, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du menar 03:50, att mobilen användes där?
Det behöver den inte ha gjorts.
Det kan vara att en session avslutades, att batteriet tog slut, att den stängdes av eller att den blev förstörd. Någon kan också ha skickat ett meddelande precis då, men att den precis då också skulle bli förstörd låter lite osannolikt. Polisen kan se skillnad på om batteriet har dött eller om mobilen blivit förstörd. Det troliga verkar då vara att man tror att mobilen hamnat i någon av dammarna.

Ja, det är ett jätteledsamt fall, verkligen.

Vad jag förstått så går inte radiovågor under vatten så är den kastad i vattnet tappar mobilen kontakten med masten, det blir samma sak som man slår sönder mobilen och inget "hej då" från mobilen.
Citera
2022-11-27, 08:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu är jag visserligen trött, men det där kan väl inte stämma?
Om det handlat om sannolikheten för att det ska röra sig om två gm, då kunde jag köpt det, men här handlar det ju om huruvida det finns chans/risk att ärendet ska gå till åtal och att de ska dömas.
Sannolikheten för det bör inte bli mindre för att de är två, eller hur?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Edit: Möjligtvis kan jag tänka mig att det skulle kunna vara 75% risk för en av dem och 56% för den andre, men även det verkar skevt då de anses lika skyldiga, mord i samförstånd.

Go' natt!

Godmorgon!

Om man tänker sig att det skulle vara ett hundra misstänkta, då blir det lite tydligare att sannolikheten att alla hundra skulle vara skyldiga för samma brott minskar.

Det är alltså, när kombinationen av ytterligare en faktor som minskar sannolikheten för att båda är skyldiga.

Nu är allt det här bara statistik, utifrån den siffra vi fick. Och varje fall är i sig unikt. I det enskilda fallet kan det förstås se helt annorlunda ut.

Schematiskt vilka kombinationsmöjligheter som finns:

JJ skyldig - MH skyldig
JJ skyldig - MH oskyldig

JJ oskyldig - MH skyldig
JJ oskyldig - MH oskyldig

Så om sannolikheten är att båda är skyldiga är 56%, då är sannolikheten att minst en av dom är oskyldig 44%. Tre olika kombinationer.

Och att båda är oskyldiga (0,25 x0,25) blir då 6%.

Då på det viset är GWs uttalande om 50/50 en ganska bra, men lite förenklad beskrivning.
Citera
2022-11-27, 09:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Vad jag förstått så går inte radiovågor under vatten så är den kastad i vattnet tappar mobilen kontakten med masten, det blir samma sak som man slår sönder mobilen och inget "hej då" från mobilen.

Nu sitter jag på landet och kan inte kolla, men jag tror att det var så som IT- sakkunnige vittnade om i rättegången mot Stefan Davidsson.

Alltså att aningen blev mobilen förstörd eller satt i vatten, dvs samma kategori.

Men jag är väldigt okunnig inom det här. Din uppgift låter väl trolig.
Citera
2022-11-27, 09:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Godmorgon!

Om man tänker sig att det skulle vara ett hundra misstänkta, då blir det lite tydligare att sannolikheten att alla hundra skulle vara skyldiga för samma brott minskar.

Det är alltså, när kombinationen av ytterligare en faktor som minskar sannolikheten för att båda är skyldiga.

Nu är allt det här bara statistik, utifrån den siffra vi fick. Och varje fall är i sig unikt. I det enskilda fallet kan det förstås se helt annorlunda ut.

JJ skyldig - MH skyldig
JJ skyldig - MH oskyldig

JJ oskyldig - MH skyldig

Så om sannolikheten är att båda är skyldiga är 56%, då är sannolikheten att minst en av dom är oskyldig 44%. Tre olika kombinationer.

Då på det viset är GWs uttalande om 50/50 en ganska bra, men lite förenklad beskrivning.
Ha,ha! Ja, visst är det så! Man ska inte försöka tänka, och definitivt inte skriva!, när hjärnan redan sagt godnatt.

Edit: Då skulle sannolikheten att bara en av dem är skyldig vara 19%. Stämmer det? (eller är jag fortfarande halvsovande?)
Senast redigerad av sybel 2022-11-27 kl. 09:44. Anledning: Edit:
Citera
2022-11-27, 10:55
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Godmorgon!

JJ skyldig - MH skyldig
JJ skyldig - MH oskyldig

JJ oskyldig - MH skyldig

Här behandlas ett icke ergodiskt scenario som ergodiskt, siffrorna är med andra ord helt meningslösa.
Citera
2022-11-27, 11:08
Medlem
Xedomes avatar
Apropå trådsanning:

Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Vad menar du när du skriver att de var ute och åkte nära fyndplatsen? Något Finnen eller Rulle har förmedlat till media, har de gått ut med att JJ och MH var ute och åkte nära fyndplatsen?
Det vi vet hittills är att en bil har observerats passera samma punkt tur och retur vid olika tider.
Vad menar du om du säger att du kartlägger någons rörelsemönster en aktuell tidpunkt?

Det står ju svart på vitt - i stort sett i alla källor från media - att polisen kartlade MGMs rörelsemönster för att hitta TT vid fyndplatsen.

Polisens uttalande om detta finns dessutom transkriberat i trådstart. Sammanfattningen. s. 1.

Därtill har ett antal diskussioner förts i tråden om exakt hur detta kan ha gått till. Använd sökfunktionen. Ordet "tårtbit" bör funka fint.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-27 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in