Citat:
Ursprungligen postat av
Challe12345
Du missar återigen min poäng.
”Borde ha förstått att hen inte samtycke”
JA fast det beror som sagt på hur man definierar samtycke. Som jag skrev innan.
Börja bli lite frustrerad nu så du vet.
OM man definiera samtycke som ”uteblivit motstånd,uteblivit verbalt nej” Dvs, Uteblivit motstånd, uteblivit verbalt nej och passivitet är att anses som utryck av samtycke förutom i särskilt utsatt situation.
Ett hypotetiskt senario som bevisa min poäng.
Person X och person V har sex. Person V är som en död sill.
Person X går ifrån Samlag till oralsex.
Eftersom person V inte gör något motstånd eller ett verbalt nej så har person V uttryckligt samtyckt enligt rådande definition.
I en sån situation kan man inte säga att person X borde ha fattat att V inte ville så vidare X inte är en tankeläsare.
Varför?
Jo för att inget tyder på att person V inte samtyckte enligt rådande definition.
I en sån situation är inte rekvisitet för oaktsam Våldtäkt uppfyllda, och då är inte oaktsam Våldtäkt tillämplig på situationen.
Som sagt!
ALLT beror på hur man definierar begreppet samtycke.
Det är själva kärnan i hela debatten.
Läste du de exempel jag gav dig i förra inlägget? Det är tydliga situationer, där förövarna verkligen borde ha förstått att offren inte ville.
Ligger en person som en död sill och inte verkar njuta alls. Så borde man faktiskt förstå att denna inte vill. Handlar inte om att vara tankeläsare, utan handlar om att ha lite jädra hum om hur folk brukar bete sig när de vill ha sex kontra inte vill ha sex.
Man kan faktiskt likna det vid en dans. Båda är aktiva, men har ändå varsin roll i dansen. inte dansar man med en person som står helt stilla? Då frågar man "vill du inte dansa längre?". Likadant vid samlag. Är den ena parten helt stilla, ska man givetvis fråga "vill du inte längre?".
Och ska man ge sig på något avancerat i dansen (lyft, kullerbyttor osv.) så behöver man också ha med sig sin danspartner på noterna. "Vill du?" Man behöver då vara extra samspelta och veta vart man har varandra. Likadant vid samlag: ska man tex. prova på analsex, behöver man veta att partnern vill och fråga om det. Eller andra sexuella saker man inte gjort förut med varandra, eller tja: fråga varje gång för säkerhets skull. Då frågar man "vill du?".
Och om båda dansar vals med varandra spontant och aktivt. Så vet man att ens danspartner vill dansa vals. Men om hon blir stillastående plötsligt, så får man
fråga. Precis som vid sex: deltar båda spontant och aktivt och hon plötsligt inte alls är aktiv längre, så får man
fråga. Och nu menar jag inte när hon är på väg att få orgasm, för det märks ju tydligt på andhämtning, färg i ansiktet, kroppsspänning osv. Utan jag menar om hon blir "död sill" plötsligt.
Fråga.
Att vara samspelta med varandra i akten och
fråga vid oklarheter. Och vara lyhörd för om partnern "slutar dansa med" i akten. Och om den slutar göra det:
fråga.
Inget av detta kräver att man är tankeläsare. Utan det kräver faktiskt bara lite vanligt och hederligt folkvett.
En person som inledningsvis ligger som en död sill. Hur kul är den ens att ha sex med? Då skulle iaf. jag fråga "vill du ha sex eller inte?". Om hon då säger "jag vill bara ligga och njuta" så skulle iaf. jag säga "då får du se dig om efter en annan sexpartner". För det skulle inte kännas bra. Inte alls. Precis som jag inte skulle vilja dansa vals med någon som står still.
Klarnar det för dig något nu? Man behöver inte vara tankeläsare, man märker om man har en aktiv partner som vill knulla. Och man frågar vid oklarheter/frågar om man vill göra mer avancerade saker.
Det är först när man börjar "dansa" med någon som står helt stilla eller börjar "svänga personen över axeln" i "dansen", utan att fråga, utan att vara lyhörd. Och partnern kanske rentav ser rädd ut eller ögonen tåras. Hon verkar
inte vilja. Då borde man faktiskt fatta att hon inte vill "dansa"/inte vill "dansa" på det sättet. Och då får man nog ta att det dräller in en anmälan om oaktsam "dans".
Läs gärna lite FUP:ar och domar kring oaktsam våldtäkt. Det är mycket som klarnar när man gör detta.