Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Jag är helt övertygad om att du själv har utfört sexuella handlingar som är "jämförliga med samlag" utan att ha haft ett muntligt samtycke till det utan du har förlitat dig till din känsla. Det räcker alltså att den känslan var felaktig för att det skulle kunna anses som oaktsam våldtäkt. Så tolkar jag lagen.
Nej. Det har jag inte gjort. Men jag har varit ganska nära, men insett "detta är inte önskat, bäst att låta bli" och sedan har jag låtit bli. Tappar fan sexlusten om den andra inte är aktiv i sexakten och påtagligt kåt.
En sådan situation var att jag och en dåvarande partner låg nära varandra på en säng i bara underkläder. Jag var sprängkåt och ville ha
verkligen ha sex. Alltså
verkligen. Min dåvarande partner verkade inte lika sugen. Först försökte jag genom smekningar på kroppen får igång min dåvarande partner. När responsens helt uteblev och jag märkte
utanpå underkläderna att responsen
verkligen uteblev (märks tydligt på kvinnor om de är våta heller torra, de känns genom tyget och på män märks det ännu tydligare genom slakhet eller stånd). Fanns inget intresse. Då sa jag "vi skippar det här, du vill ju inte" och sedan gick jag upp och gjorde något annat, jag hade tappat sugen helt när min dåvarande verkade ha total brist på sexlust. Och mycket riktigt: min dåvarande partner ville inte. Min dåvarande partner kom sedan och kramade om mig och sa "förlåt, jag hoppas jag vill en annan dag".
En annan sådan situation var med en person jag dejtade av och till. Vi var på fest. Strulade som vanligt. Riktigt trevligt. Dejten blev allt fullare. Och jag blev allt kåtare. Jag ville verkligen få till det. Alltså
verkligen. Dejten var till slut såpass full så att dejten var vaken och talbar, men knappt. Dejten mådde dessutom illa. Så. Vi sov istället. Jag sov nära dejten och hade koll om dejten behövde kräkas eller något. Insåg att sex
inte var önskvärt i det läget. Och hade därmed även själv tappat lusten. Dagen efter var vi båda nyktra och dejten mådde bra. Då blev det åka av! Då var dejten eldig, aktiv och kåt! Och vi pratade om dagen innan och dejten var tacksam över att jag tagit hand om dejten och "inte utnyttjat situationen".
Båda dessa situationer var innan lagen om oaktsam våldtäkt kom.
Men som du ser: i båda dessa situation hade jag kunnat köra över deras ovilja. Och gjort något de inte samtyckt till och mått dåligt av. Men jag fungerar inte så. Dock finns det idioter som fungerar så: som kör över andra personers ovilja till sex och har sex med dem ändå, trots att de borde fatta att deras partner
inte vill/inte kan samtycka. Givetvis ska dessa idioter som kör över andra personers sexuella integritet kunna polisanmälas. Det är en självklarhet att det ska finnas något att polisanmäla dem för. Sedan är det
inte lika självklart att de ska dömas. För en fällande dom ska det givetvis krävas bevis. Allt annat vore rättsosäkert.