2022-11-28, 19:50
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det ordnar sig nog.

Känns som de inte kan höja med 10 % i nyproduktion, är ju redan svindyrt. Vår nyproduktion var så dyr att bara hälften av lägenheterna hyrdes ut. Det finns en smärtgräns, men värdarna fattar inte detta.

Ändå glad att jag klamrat mig fast i en orenoverad lägenhet. Folk tyckte jag skulle låta renovera för på den tiden hade hyran ändå gått under maxtaket för bostadstillägg. Men jag tänkte framåt och vågade inte det. Annars hade min lägenhet kostat 10 000 idag. Jag skulle hellre betala själv för viss renovering än att få det på hyran år efter år.

OT: Dock sur på mig att jag inte skaffade extra eluttag när det var engångsavgift, nu skulle de lägga det på varje månad och ett uttag i hallen skulle kosta 800 kr om året. Elen får man ju inte pilla på själv.
Huset jag bor i stod klart 2015 så det kanske inte räknas som nyproduktion längre, när jag tänker efter. Jag ger 8200 för en 2:a och då ingår diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och sånt. Men de har byggt ett sprillans nytt hus bredvid och där är hyrorna ett par tusenlappar högre och några lägenheter står tomma, så det är nog som du beskriver att det finns en smärtgräns. Faktum kvarstår att vi betalar typ lika mycket i bostadskostnad som den som har en 5 miljoners-villa så läget håller på att spåra ur och skulle behöva regleras mer. Jag har inget intresse av att äga mitt boende för jag vill inte ha det ansvar och krångel som det medför.
Citera
2022-11-28, 19:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Huset jag bor i stod klart 2015 så det kanske inte räknas som nyproduktion längre, när jag tänker efter. Jag ger 8200 för en 2:a och då ingår diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och sånt. Men de har byggt ett sprillans nytt hus bredvid och där är hyrorna ett par tusenlappar högre och några lägenheter står tomma, så det är nog som du beskriver att det finns en smärtgräns. Faktum kvarstår att vi betalar typ lika mycket i bostadskostnad som den som har en 5 miljoners-villa så läget håller på att spåra ur och skulle behöva regleras mer. Jag har inget intresse av att äga mitt boende för jag vill inte ha det ansvar och krångel som det medför.

Jag skulle inte ha något emot att äga min lägenhet. Klart det blir bökigt när saker går sönder. Däremot skulle jag aldrig få lån, av någon anledning är 15 år av inbetalad hög hyra inget bevis för att man kan betala ett lån.

Vår nyproduktion fylldes med socbidragstagare. När det var fullt gjorde de en regel att ingen mer med soc skulle få flytta in. Så de hoppas att socfolket ska flytta ut efter ett tag och jobbande flytta in.

Jag är också för mer regleringar. Vi hade det rätt bra som hyresgäster ett tag innan det började spåra ur.
Citera
2022-11-28, 20:14
Medlem
Stångåstaden det kommunala bostsdsbolaget i Linköping har en skuld på 5 496 000 000 kr, man har en Bostadsyta på 1 075 413 kvm. Det betyder att man har en skuld på 5111 kr/m2.
En lägenhet på 65 m2 har därmed en skuld på 332 189 kr. En höjning av ränta med 2,5% som styrräntan ökat ger en ökning av räntekostnaden med 8304 kr per år eller 692 kr per månad. Då har jag bara tittat på styrräntan ökning och inte tagit hänsyn till att bankerna eventuellt justerat räntegapet.

Lägg därtill till att fastighetsägarens energikostnader har ökat för uppvärmning, ventilation, belysning och övrig förbrukning.

Att tvingas höja hyran med 10 % är därför inte så konstigt, även om alla hoppas på att man kan stoppa huvudet i sanden.
Citera
2022-11-28, 20:34
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Stångåstaden det kommunala bostsdsbolaget i Linköping har en skuld på 5 496 000 000 kr, man har en Bostadsyta på 1 075 413 kvm. Det betyder att man har en skuld på 5111 kr/m2.
En lägenhet på 65 m2 har därmed en skuld på 332 189 kr. En höjning av ränta med 2,5% som styrräntan ökat ger en ökning av räntekostnaden med 8304 kr per år eller 692 kr per månad. Då har jag bara tittat på styrräntan ökning och inte tagit hänsyn till att bankerna eventuellt justerat räntegapet.

Lägg därtill till att fastighetsägarens energikostnader har ökat för uppvärmning, ventilation, belysning och övrig förbrukning.

Att tvingas höja hyran med 10 % är därför inte så konstigt, även om alla hoppas på att man kan stoppa huvudet i sanden.

Eftersom ett allmännyttigt bostadsföretag ofta är ett kommunalt aktiebolag och eftersom en kommun inte kan gå i konkurs rent juridiskt, så behöver du nog inte oroa dig för Linköpings överlevnad. I värsta fall kan ni väl bara höja skatten med några ören så är problemet löst.
Citera
2022-11-28, 20:42
Medlem
Citat:
Eftersom ett allmännyttigt bostadsföretag ofta är ett kommunalt aktiebolag och eftersom en kommun inte kan gå i konkurs rent juridiskt, så behöver du nog inte oroa dig för Linköpings överlevnad. I värsta fall kan ni väl bara höja skatten med några ören så är problemet löst.
Men du kan väl inte på fullaste allvar mena att skattebetalarna ska gå in och subventionera hyresrätter. De som hyr ska minsann stå för sina egna kostnader. Bara fakta att räntekostnaden har ökat med cirka 700 kr i månaden för en lägenhet på 65 kvadrat.
Citera
2022-11-28, 20:52
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Men du kan väl inte på fullaste allvar mena att skattebetalarna ska gå in och subventionera hyresrätter. De som hyr ska minsann stå för sina egna kostnader. Bara fakta att räntekostnaden har ökat med cirka 700 kr i månaden för en lägenhet på 65 kvadrat.

Jag tycker inte det är märkligare än att skattebetalarna subventionerar ränteavdrag åt ägare av miljonvillor.
Citera
2022-11-28, 20:53
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen9393
10% på 9000 WOW världen går under har man inte råd med 900 kr till så kanske man ska flytta hem till mamsen igen.

Hur mycket sparar du i procent av din lön varje månad?
Citera
2022-11-28, 21:04
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Oh no, 500-1000kr höjning för de flesta. TS frågar hur man skall klara sig? 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂. A kassan tryter? Sossbidraget sinar? Mindre pengar till wow å jolt?
Patetisk fråga.

Det finns många pensionärer vettu.

Och det är inte 500-1000 i höjning.
Det är bara på hyran, och DEN höjs på grund av att allting annat höjs.

DET är problemet för det flesta.
Citera
2022-11-28, 23:13
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Varför inte? Hellre att det subventioneras på något nyttigt, som en väldigt stor del av befolkningen bor i. Att få bo var man vill är ingen rättighet, men en bostad är, och med tanke på hur svårt det är att få en lägenhet idag ser jag inget konstigt med att skattesubventionera lite för att hjälpa de svagaste.
Citera
2022-11-28, 23:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Varför inte? Hellre att det subventioneras på något nyttigt, som en väldigt stor del av befolkningen bor i. Att få bo var man vill är ingen rättighet, men en bostad är, och med tanke på hur svårt det är att få en lägenhet idag ser jag inget konstigt med att skattesubventionera lite för att hjälpa de svagaste.

Får vi som äger samtidigt subventioner? Det är trots allt fler som äger än hyr.
Citera
2022-11-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det skulle ju leda till att samtliga privata hyresvärdar skulle tvingas att lägga ner verksamheten om man använder sig av skattemedel för att subventionera hyresrätter i det kommunala fastighetsbeståndet. Konkurrens på lika villkor ska självklart gälla.

På samma sätt som en bostadsrättsförening eller en privat hyresvärd behöver betala för sina skulder för fastigheterna så behöver så klart även de kommunala bostadsbolagen betala för sina skulder. Med tanke på att räntekostnaden har ökat de senaste året så är det inte så konstigt att boendekostnaderna har ökat.
Citera
2022-11-29, 02:59
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Men du är väl en skattebetalare?

”-Det gör inte mig något om bensinpriset höjs, jag tankar ändå alltid för en hundring!”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in