2022-11-29, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Men du kan väl inte på fullaste allvar mena att skattebetalarna ska gå in och subventionera hyresrätter. De som hyr ska minsann stå för sina egna kostnader. Bara fakta att räntekostnaden har ökat med cirka 700 kr i månaden för en lägenhet på 65 kvadrat.

Skattebetalarna står för hus/lägenhetslån och bostadsbidrag redan så skulle vara otroligt märkligt om någon fick betala sin egen bostad.
Citera
2022-11-29, 07:07
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Varför inte? Hellre att det subventioneras på något nyttigt, som en väldigt stor del av befolkningen bor i. Att få bo var man vill är ingen rättighet, men en bostad är, och med tanke på hur svårt det är att få en lägenhet idag ser jag inget konstigt med att skattesubventionera lite för att hjälpa de svagaste.

"Hjälpa de svagaste" är inte en term som går att tillämpa på folk i hyresrätt. De svagaste är ungdomar och unga vuxna som inte har tillgång till hyresmarknaden.
Citera
2022-11-29, 10:03
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
"Hjälpa de svagaste" är inte en term som går att tillämpa på folk i hyresrätt. De svagaste är ungdomar och unga vuxna som inte har tillgång till hyresmarknaden.
De behöver å andra sidan inte oroa sig om skenande hyror då de troligen bor hemma fortfarande, eller i studentlägenheter som tar storleken på CDN i hänsyn.

Men visst, även de har svårare att ta sig in on hyrorna rusar iväg.
Citera
2022-11-29, 10:42
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Skattebetalarna står för hus/lägenhetslån och bostadsbidrag redan så skulle vara otroligt märkligt om någon fick betala sin egen bostad.

Nej, det gör "skattebetalarna" inte. Den som har ett lån för göra avdrag på delar av räntekostnaden under förutsättning att det finns inbetald skatt att dra av från. Det är inte mer ett bidrag än vad bruksvärdeshyran är.
Senast redigerad av OldFashioned 2022-11-29 kl. 10:45.
Citera
2022-11-29, 13:13
Medlem
jag fick en 1.7% höjning, dock så har jag kallhyra
Citera
2022-11-29, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nej, det gör "skattebetalarna" inte. Den som har ett lån för göra avdrag på delar av räntekostnaden under förutsättning att det finns inbetald skatt att dra av från. Det är inte mer ett bidrag än vad bruksvärdeshyran är.

avdrag,bidrag kalla det vad du vill sosseland vi lever i.
Citera
2022-11-29, 18:26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
avdrag,bidrag kalla det vad du vill sosseland vi lever i.
Socialdemokraterna har haft borttagning eller nedtrappning av ränteavdraget tidigare, hur det ser ut där nu vet jag inte.

Däremot antar jag att Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna fortfarande är för en nedtrappning.

Jag kan nog tycka, att ska man ta bort ränteavdraget, då ska man även ta bort ränta som inkomst av tjänst.

De som främst vill ha det kvar är högerpartierna.
Citera
2022-11-29, 20:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Socialdemokraterna har haft borttagning eller nedtrappning av ränteavdraget tidigare, hur det ser ut där nu vet jag inte.

Däremot antar jag att Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna fortfarande är för en nedtrappning.

Jag kan nog tycka, att ska man ta bort ränteavdraget, då ska man även ta bort ränta som inkomst av tjänst.

De som främst vill ha det kvar är högerpartierna.

"ta bort ränta som inkomst av tjänst"

Ränteintäkter är inte inkomst av tjänst.
Citera
2022-11-29, 20:49
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"ta bort ränta som inkomst av tjänst"

Ränteintäkter är inte inkomst av tjänst.
Var lite för snabb där: Inkomst av kapital.
Citera
2022-12-04, 14:25
Medlem
Lifeisnows avatar
En hyreshöjning på 9-10% är fel..det finns många som lever med redan höga hyror..
Citera
2022-12-15, 19:55
Medlem
3.5 här
Citera
2022-12-17, 08:20
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
En hyreshöjning på 9-10% är fel..det finns många som lever med redan höga hyror..
Fast där utgår du ifrån vad som är rättvist. Alltså en ide.

Nu åker vi på höjda hyrot pga el blivit dyrare. Dvs en ide krockar med verkligheten.

Om jag inte skall betala den dyrare elen jag förbrukar, vem skall vi vältra över kostnaden på? Fågelskådare? Centerkvinnor i glesbyggd eller samer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in