2022-11-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
nästa år kommer nog bli minst 10% hur ska vi klara det ?

Du får se till att skaffa dig en reallöneökning. En bra början är att sluta plocka siffror ur röven, sluta oroa dig och acceptera konjunkturen.
Citera
2022-11-28, 18:14
Medlem
hörde att allmännytan i stockholm nöjt sig med runt 3% ,nån som vet om det stämmer
Citera
2022-11-28, 18:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
hörde att allmännytan i stockholm nöjt sig med runt 3% ,nån som vet om det stämmer
Stämmer inte: Förhandlingarna har strandat.
Citera
2022-11-28, 18:35
Medlem
fittslems avatar
10% hyreshöjning är ingenting, det borde vara betydligt mer. Minst det dubbla. Det klarar ni.
Citera
2022-11-28, 18:43
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
10% hyreshöjning är ingenting, det borde vara betydligt mer. Minst det dubbla. Det klarar ni.
"Vi" klarar det. Inte ni. Kostnaden kommer givetvis att vältras över på skattebetalarna i form av högre bostadsbidrag och andra sociala stöd.
Citera
2022-11-28, 18:46
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
"Vi" klarar det. Inte ni. Kostnaden kommer givetvis att vältras över på skattebetalarna i form av högre bostadsbidrag och andra sociala stöd.

Vad menar ni med "ni"? Jag har sedan länge bundit räntan och påverkas inte.
Citera
2022-11-28, 18:51
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Vad menar ni med "ni"? Jag har sedan länge bundit räntan och påverkas inte.
Men du är väl en skattebetalare?
Citera
2022-11-28, 19:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Eftersom vi parasiter redan fått mer bostadstillägg förra årsskiftet kommer vi inte få mer. De som går på soc kanske får mer, men många kommuner har ett tak på hur hög hyran får vara.

Vi hade inte fått ökat på 20 år. Så aldrig att vi får mer bara på ett år. Det kommer att dröja. Det blir som vanligt. Att vi får använda pengar menade för mat på hyran.

Har man inte barn får man vara på svältgränsen hela tiden. Sjukt att ni inte fattar det.
Citera
2022-11-28, 19:09
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Eftersom vi parasiter redan fått mer bostadstillägg förra årsskiftet kommer vi inte få mer. De som går på soc kanske får mer, men många kommuner har ett tak på hur hög hyran får vara.

Vi hade inte fått ökat på 20 år. Så aldrig att vi får mer bara på ett år. Det kommer att dröja. Det blir som vanligt. Att vi får använda pengar menade för mat på hyran.

Har man inte barn får man vara på svältgränsen hela tiden. Sjukt att ni inte fattar det.

Hyresgästföreningen har begärt att staten ska införa ett hyresavdrag, vilket vore en bra idé. Jag inser att vi har fel regering för det nu, men det ordnar sig nog om några år.
Citera
2022-11-28, 19:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Hyresgästföreningen har begärt att staten ska införa ett hyresavdrag, vilket vore en bra idé. Jag inser att vi har fel regering för det nu, men det ordnar sig nog om några år.

Vi får se vad som händer.

Folk är rätt ovetande om hur privata värdars hyra redan höjts. De senare åren har den inte höjts skitmycket, men innan kunde den höjas med 500 per år. Vår HGF var väldigt mesiga. Fast ett år förhandlade de om varje lägenhet separat och satte ner foten. Det slutade ändå med att vi fick en olaglig hyreshöjning då de påstod att nödvändig reparation av fönster var en standardhöjning.

Jag har svårt att förlåta att kommunen sålde ut oss. Vi har gått genom fyra olika värdar efter det. En av dem lät hela vattenrörssystemet förfalla så massa hus blev vattenskadade och det regnade in för det var stora hål i taken. Samtidigt som de höjde skitmycket.

Med en ökning på 10 % kommer jag hamna på 7000 kronor. Det är långt över taket på bostadstillägget.

Det kommer väl funka, kommer ha 6000 att leva på, det går ju.

Men man får ändå en klump i magen.
Citera
2022-11-28, 19:29
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vi får se vad som händer.

Folk är rätt ovetande om hur privata värdars hyra redan höjts. De senare åren har den inte höjts skitmycket, men innan kunde den höjas med 500 per år. Vår HGF var väldigt mesiga. Fast ett år förhandlade de om varje lägenhet separat och satte ner foten. Det slutade ändå med att vi fick en olaglig hyreshöjning då de påstod att nödvändig reparation av fönster var en standardhöjning.

Jag har svårt att förlåta att kommunen sålde ut oss. Vi har gått genom fyra olika värdar efter det. En av dem lät hela vattenrörssystemet förfalla så massa hus blev vattenskadade och det regnade in för det var stora hål i taken. Samtidigt som de höjde skitmycket.

Med en ökning på 10 % kommer jag hamna på 7000 kronor. Det är långt över taket på bostadstillägget.

Det kommer väl funka, kommer ha 6000 att leva på, det går ju.

Men man får ändå en klump i magen.

Låter besvärligt, minst sagt. Jag bor i nyproduktion och har redan hög hyra, men nån höjning med 10% tror jag inte det blir. Det landar väl kanske kring hälften av det, men det är illa nog.
Citera
2022-11-28, 19:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Låter besvärligt, minst sagt. Jag bor i nyproduktion och har redan hög hyra, men nån höjning med 10% tror jag inte det blir. Det landar väl kanske kring hälften av det, men det är illa nog.

Det ordnar sig nog.

Känns som de inte kan höja med 10 % i nyproduktion, är ju redan svindyrt. Vår nyproduktion var så dyr att bara hälften av lägenheterna hyrdes ut. Det finns en smärtgräns, men värdarna fattar inte detta.

Ändå glad att jag klamrat mig fast i en orenoverad lägenhet. Folk tyckte jag skulle låta renovera för på den tiden hade hyran ändå gått under maxtaket för bostadstillägg. Men jag tänkte framåt och vågade inte det. Annars hade min lägenhet kostat 10 000 idag. Jag skulle hellre betala själv för viss renovering än att få det på hyran år efter år.

OT: Dock sur på mig att jag inte skaffade extra eluttag när det var engångsavgift, nu skulle de lägga det på varje månad och ett uttag i hallen skulle kosta 800 kr om året. Elen får man ju inte pilla på själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in