2022-11-27, 19:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Min fetning: exakt. Och inte bara det, situationen i bilen ska urartat på väldigt kort tid. Tjejer är oftast inte lagda så att de letar efter en konfrontation när de är ensamma med en man eller flera män. Tvärtom. Helena var också ganska försiktig. I ett scenario med skjuts talar mycket för att hon inte uppfattade faran. Det är intressant i sig. Talar för en GM hon kände och kände förtroende för. I mina ögon är scenarion med en GM långt mycket troligare än med flera GM. Tror att GM bodde nära brottsplatsen. Det kan handla om en granne hon kände via kyrkan exempelvis. När han försökte förgripa sig på henne så kan det ha urartat väldigt fort.

Det här med en eller två gärningsmän är knepigt. Polisen vill alltid (helst) ha bara en gärningsman eftersom det är betydligt lättare att få bara en person åtalad och fälld. GW Persson behöver inte ta hänsyn till det, utan kan hävda två gärningsmän. ”Hanna” pratade om minst två upprörda mansröster. Om det sedan var bara en eller två gärningsmän, är egentligen omöjligt att säga.

Det finns dock en sak som intresserar mig en del och det är följande: Jag tycker att den bilen som ”Killarna” såg med cirka tio till femton minuters mellanrum var borta för länge om det hade varit två gärningsmän. Två gärningsmän borde ha kunnat lasta in kroppen i bilen mycket fortare än så, kanske på bara ett par, tre minuter. En ensam gärningsman bör ha haft en betydligt tuffare uppgift. Enligt många källor ska det vara mycket tungt och krångligt att ensam hantera en död kropp. Just "Killarnas" iakttagelse skulle kunna tyda på bara en gärningsman, men två kan naturligtvis inte uteslutas. Det skulle ju ha kunnat vara en hel del diskussioner om hur de skulle göra. Men ...

Om vi igen lyfter in ”Hanna”, kan hon mycket väl ha hört minst två upprörda mansröster. Hennes utsaga om att bilen vände vid Bäcken och körde upp mot Marieforsleden och försvann, kan vara korrekt - men med den twisten att kanske bara en av männen återvände för att hämta kroppen, och att det var därför som det tog kanske onödigt lång tid mellan ”Killarnas” observationer. Vem vet, men det går att töja och dra i allt det här med bibehållen stringens.
Citera
2022-11-27, 19:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det här med en eller två gärningsmän är knepigt. Polisen vill alltid (helst) ha bara en gärningsman eftersom det är betydligt lättare att få bara en person åtalad och fälld. GW Persson behöver inte ta hänsyn till det, utan kan hävda två gärningsmän. ”Hanna” pratade om minst två upprörda mansröster. Om det sedan var bara en eller två gärningsmän, är egentligen omöjligt att säga.

Det finns dock en sak som intresserar mig en del och det är följande: Jag tycker att den bilen som ”Killarna” såg med cirka tio till femton minuters mellanrum var borta för länge om det hade varit två gärningsmän. Två gärningsmän borde ha kunnat lasta in kroppen i bilen mycket fortare än så, kanske på bara ett par, tre minuter. En ensam gärningsman bör ha haft en betydligt tuffare uppgift. Enligt många källor ska det vara mycket tungt och krångligt att ensam hantera en död kropp. Just "Killarnas" iakttagelse skulle kunna tyda på bara en gärningsman, men två kan naturligtvis inte uteslutas. Det skulle ju ha kunnat vara en hel del diskussioner om hur de skulle göra. Men ...

Om vi igen lyfter in ”Hanna”, kan hon mycket väl ha hört minst två upprörda mansröster. Hennes utsaga om att bilen vände vid Bäcken och körde upp mot Marieforsleden och försvann, kan vara korrekt - men med den twisten att kanske bara en av männen återvände för att hämta kroppen, och att det var därför som det tog kanske onödigt lång tid mellan ”Killarnas” observationer. Vem vet, men det går att töja och dra i allt det här med bibehållen stringens.

Det fetade: Förhöret som ligger ute säger 5-15 minuter.

P.S. Vi har ju spekulerat i att bilen först körde bort från Ekudden och sedan återkom, som du nämner ovan. Om så är fallet kan Helena först ha lämnats i panik och blivit liggande på stigen, kanske där skorna återfanns. Jag vet inte om du tänker på samma bärsträcka i ditt inlägg? D.S.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2022-11-27 kl. 19:53.
Citera
2022-11-27, 20:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Finns det något som tyder på att Helena skulle vara inblandad i någon skuld-situation? Jag har själv inte hört något om det. (Vilket inte säger mycket.)

Nej knappast.
Tänkte mer om syster UA var inblandad i något som kan ha föranlett att det spårade ur med HA. Men det är kanske långsökt.

Det var 'ajnoshort' som spekulerade kring motivet - att om det inte var en överfallsvåldtäkt kunde det tex handla om ett skuldrelaterat brottt eller något annat.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-27 kl. 20:31.
Citera
2022-11-27, 21:08
Medlem
Bra poäng med tiden det tog att hämta kroppen. Ytterligare som talar för en GM:
- snabbt händelseförlopp. Det är extremt sällsynt att två män samtidigt går loss på en ensam tjej. Om fler än en man var med har den ena uppenbart inte kunnat lugna ner den andra.
- bilens förmodade rörelsemönster efter brottet.
- Skukhusparkeringsvittnet
- brottet är ännu inte löst. Med två GM eller en GM och ett vittne så är risken större att någon börjar snacka.
- det vi vet från brottstatistik
Är det en GM så var han vid tiden för brottet fysisk stark/vältränad.

Citat:

Citera
2022-11-27, 21:25
Medlem
Om vi nu zoomar in på scenariot att hon får skjuts från stan av GM. Då har Helena självmant satt sig i bilen med GM. förutsättningen är att Helena inte är berusad, kanske tom helnykter. Då finns det ett mycket begränsat antal personer hon skulle ta emot skjuts från. nämligen, en person som inte är berusad och som dessutom är:
- en nära killkompis som hon känt länge
- en äldre granne som hon helt enkelt inte inser kan vara intresserad av henne på ett sexuellt sätt
- pappan till en nära vän
- någon hon känner via ridningen, sjukhuset eller kyrkan. Även då högst troligen en person som är äldre eller betydligt äldre än henne.
- någon hon har en hemlig relation med.
Citera
2022-11-27, 21:36
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Men det förändrar ingenting. En kropp som hamnar i vatten direkt efter döden, sjunker till botten omgående och blir kvar där i minst ett dygn innan den flyter upp på grund av gasbildning. Det spelar alltså ingen roll om kroppen sänktes med ankarlina som lossnade direkt - kroppen hade blivit kvar på botten ändå. Tidigast någon gång under måndagen hade kroppen kunnat flyta upp.

Tror inte ett skvatt på att Sten ska ja kört på en dumpad HA.

Du som har järnkoll på allt som skett i fallet, när exakt hittades skor och ringar?
Citera
2022-11-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Bra poäng med tiden det tog att hämta kroppen. Ytterligare som talar för en GM:
- snabbt händelseförlopp. Det är extremt sällsynt att två män samtidigt går loss på en ensam tjej. Om fler än en man var med har den ena uppenbart inte kunnat lugna ner den andra.
- bilens förmodade rörelsemönster efter brottet.
- Skukhusparkeringsvittnet
- brottet är ännu inte löst. Med två GM eller en GM och ett vittne så är risken större att någon börjar snacka.
- det vi vet från brottstatistik
Är det en GM så var han vid tiden för brottet fysisk stark/vältränad.
Vältränad!
Citera
2022-11-27, 22:00
Medlem
Med tanke på tidpunkterna och placeringen av den vita bilen ser jag inte utrymme för något annat alternativ än att H blivit dumpad i Vänern förmodligen ifrån småbåtshamnen.

Bilen: 02.30 vid lekplatsen Hällristningsvägen
03.30 gångbanan Vikingavägen/Ekuddenvägen (kroppen lastas ur?)
04.20 Sjukhusparkeringen (en GM lämnar bilen där och sedan till fots hem)

vet man vilken väg bilen tog till Sjukhuset? och exakt vart den parkerades där?
Citera
2022-11-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte om H och syster U hade liknande röster.
Det vet inte jag heller, men jag har lagt märke till att syskon ofta har det.
Citera
2022-11-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bilar är tämligen fyrkantiga så vid en påkörning förmedlas rörelseenergin i bilens körriktning. Om Helena blivit påkörd av en rundad skärm så överförs mindre energi och hon kastas antagligen bara i diket och lever.
Om vägen svänger en aning så kan kroppen om den kastas iväg i bilens körriktning, hamna ute i terrängen. De såg jag en gång med en motorcyklist som jag tror låg 30-40 meter ute i en åker efter en påkörning.
Citera
2022-11-27, 22:40
Medlem
Jag uppfattar det som synnerligen ovanligt att ett överfall utomhus som leder till dödsfall följs av att gärningspersonen tar med sig kroppen och ser till att den inte kan hittas.
Hur många sådana fall finns det egentligen?
Citera
2022-11-27, 22:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag uppfattar det som synnerligen ovanligt att ett överfall utomhus som leder till dödsfall följs av att gärningspersonen tar med sig kroppen och ser till att den inte kan hittas.
Hur många sådana fall finns det egentligen?

Johan Asplund och Olle Högbom försvann båda spårlöst under tidigt 80-tal (i Sundsvall) men i deras fall fanns det ingen misstänkt brottsplats.

Att en kropp tas med från en säkrad brottsplats måste vara extremt ovanligt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-27 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in