Citat:
Min fetning: exakt. Och inte bara det, situationen i bilen ska urartat på väldigt kort tid. Tjejer är oftast inte lagda så att de letar efter en konfrontation när de är ensamma med en man eller flera män. Tvärtom. Helena var också ganska försiktig. I ett scenario med skjuts talar mycket för att hon inte uppfattade faran. Det är intressant i sig. Talar för en GM hon kände och kände förtroende för. I mina ögon är scenarion med en GM långt mycket troligare än med flera GM. Tror att GM bodde nära brottsplatsen. Det kan handla om en granne hon kände via kyrkan exempelvis. När han försökte förgripa sig på henne så kan det ha urartat väldigt fort.
Det här med en eller två gärningsmän är knepigt. Polisen vill alltid (helst) ha bara en gärningsman eftersom det är betydligt lättare att få bara en person åtalad och fälld. GW Persson behöver inte ta hänsyn till det, utan kan hävda två gärningsmän. ”Hanna” pratade om minst två upprörda mansröster. Om det sedan var bara en eller två gärningsmän, är egentligen omöjligt att säga.
Det finns dock en sak som intresserar mig en del och det är följande: Jag tycker att den bilen som ”Killarna” såg med cirka tio till femton minuters mellanrum var borta för länge om det hade varit två gärningsmän. Två gärningsmän borde ha kunnat lasta in kroppen i bilen mycket fortare än så, kanske på bara ett par, tre minuter. En ensam gärningsman bör ha haft en betydligt tuffare uppgift. Enligt många källor ska det vara mycket tungt och krångligt att ensam hantera en död kropp. Just "Killarnas" iakttagelse skulle kunna tyda på bara en gärningsman, men två kan naturligtvis inte uteslutas. Det skulle ju ha kunnat vara en hel del diskussioner om hur de skulle göra. Men ...
Om vi igen lyfter in ”Hanna”, kan hon mycket väl ha hört minst två upprörda mansröster. Hennes utsaga om att bilen vände vid Bäcken och körde upp mot Marieforsleden och försvann, kan vara korrekt - men med den twisten att kanske bara en av männen återvände för att hämta kroppen, och att det var därför som det tog kanske onödigt lång tid mellan ”Killarnas” observationer. Vem vet, men det går att töja och dra i allt det här med bibehållen stringens.