2022-11-27, 15:12
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Varför skulle den vara mindre än Ekuddenvägen?
Killarna har väl sagt att de uppskattade bilen komma i ca 50 kmh? Tog ca 10-15 minuter innan den kom åt andra hållet. Då är det fullt möjligt att en påkörnin inträffat när HA kom ut från lekplatsen. Kan ha ägnat 10 min att städa upp, medan den/ de i bilen la HA åt sidan, lega, och sedan baxat in i bilen och kastat ut skorna i skogen. De övriga sakerna kanske helt enkelt glömdes, trillade ur på plats.

Påstod iofs inte att risken skulle vara mindre, utan att inte heller detta känns så troligt. Hastigheten är svårt att exakt bestämma, tror 50 km/h är att ta i på en cykelväg. Alltså 14 m/s, killarna skulle bara sett bilen typ 1 s, mkt större än så är inte luckan. Cykelvägen är ännu smalare än Ekuddenvägen o passera den i normal gångfart skulle ta ca 2 s. Biltrafiken på denna cykelväg borde rimligen varit betydligt mindre än på Ekuddenvägenm, men du menar alltså att det var bilen som killarna såg som körde på H. Sedan det här med skornas läge, ca 70 m in på stigen från Ekuddenvägen. Då skulle GM sprungit in ca 100 m på stigen o kastat in skorna vid sidan av stigen. De borde rimligen tagit med dom i bilen om de såg dem. Inte heller här sägs ha hittats något som vittnar om påkörningsolycka, bromsspår, blod.
Citera
2022-11-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Att skor och ringar hittats där är sant, men till vilket problem är det lösningen att bära Helena genom Kohagen. Varför inte slänga henne i bagageluckan på Ekuddenvägen och köra iväg. Vad vann man enligt dig på att bära henne genom Kohagen om hon blev påkörd på Ekuddenvägen?
Nu är jag inte jättefan av påkörningsteorin, även om jag inte håller den för utesluten. MEN om det sker i hög hastighet, och HA hade sannolikt inga reflexer på sig och syntes inte så lätt då, så var kroppen iväg en ganska lång sträcka. Jag har själv sett en påkörningsolycka i en stad då personen for upp i luften och iväg 15-20 meter. Alltså kan den påkörde ha farit in en bit i Kohagen.
Om man inte vill synas när nästa bil kommer på Ekuddenvägen, kan det vara rimligt att köra runt till lekplatsen och sedan via stigen springa och hämta kroppen. Lasta in i bilen, jävlar, var fan är skorna, springa tillbaka, hitta dem och kasta dem så långt man kan in i skogen.
Detta är en möjlighet, men inget jag egentligen tror på. Just nu i alla fall.
Om en påkörning sker i hög hastighet är det mera sannolikt att det blir en smitningsolycka.
Citera
2022-11-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Kan någon bemöda sig att skriva några rader om drogsituationen i Mariestad 1992 så vore det intressant läsning.
Jämfört med större städer var det relativt litet problem, men polisen tog ofta upp det som ett växande problem här. Brass och partydroger var nog det som förekom, och tyngre saker som heroin tror jag inte förekom alls - här fanns ingen öppen prostitution, inga personrån och lägenhetsinbrott, vilket ofta är kopplat till de tyngsta drogerna.
Jag tror att UA tillhörde innefolket och att HA var på väg in i det gänget. Om de höll på med droger vet jag inte. Men det är inte heller helt osannolikt.
Citera
2022-11-27, 17:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Hade HA och UA lika röster?

"Så får ni inte göra" låter mer som något UA skulle kunna ha uttryckt i en hotfull situation om tex 2 personer slet och drog i Helena inne på stigen.

Det är märkligt att UA i intervjuer har sagt att hon "la sig för att sova" när hon visste att Helena var på väg hem ensam mitt i natten och när dom dessutom hade bestämt att dom skulle dricka te och prata om kvällen när HA kom hem 🤔

Det mer rimliga vore väl att UA hade gått ut för att möta upp Helena denna ljumma sommarkväll?
Hon var ju ändå vaken och hade haft besök av en väninna eller om det var nya pojkvännen som sov över? (okänt)

Om brottet inte var överfallsvåldtäkt och motivet djuriska drifter hos en man som 'Ajnoshort' var inne på utan tex handlade om ett skuldrelaterat brottt eller något annat så är ju hela utredningen vilseledd från dag 1.

Många har ju länge misstänkt att UA döljer något, frågan är i sådant fall vad?

Kanske osannolika spekulationer men ändå värda att fundera över.

Jag vet inte om H och syster U hade liknande röster.

Om Helena ringde hem vid ca 01.30, så kan jag tänka mig att U kanske valde att lägga sig och sova, och att Helena skulle väcka U när hon kom hem. Det var enligt uppgift något som inte var ovanligt beteende dem emellan. Men nu var tydligen en väninna där. Vi vet inte när hon gick hemåt. Om hon blev kvar till kl 02, så verkar det lite märkligt att U gick och lade sig, för då borde - i normala fall - Helena ha varit i antågande. Om väninnan avvek direkt efter telefonsamtalet från Helena, så ser jag det som mindre märkligt.

Finns det något som tyder på att Helena skulle vara inblandad i någon skuld-situation? Jag har själv inte hört något om det. (Vilket inte säger mycket.)
Citera
2022-11-27, 17:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Kan inte en nyligen dumpad kropp flyta upp ändå? Jag tänker att om man bara lindat henne runt en ankarlina och sedan slängt i henne med ankare och lina sedan har det lossnat. Tror inte det fanns tid till att hämta material och paketera.

Men det förändrar ingenting. En kropp som hamnar i vatten direkt efter döden, sjunker till botten omgående och blir kvar där i minst ett dygn innan den flyter upp på grund av gasbildning. Det spelar alltså ingen roll om kroppen sänktes med ankarlina som lossnade direkt - kroppen hade blivit kvar på botten ändå. Tidigast någon gång under måndagen hade kroppen kunnat flyta upp.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-27 kl. 17:50.
Citera
2022-11-27, 17:37
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Killarna har väl sagt att de uppskattade bilen komma i ca 50 kmh? Tog ca 10-15 minuter innan den kom åt andra hållet. Då är det fullt möjligt att en påkörnin inträffat när HA kom ut från lekplatsen. Kan ha ägnat 10 min att städa upp, medan den/ de i bilen la HA åt sidan, lega, och sedan baxat in i bilen och kastat ut skorna i skogen. De övriga sakerna kanske helt enkelt glömdes, trillade ur på plats.

Om inte du har tillgång till ett annat förhör än det som kom ut i samband med radioserien om Fallet Helena, så finns bara en uppgift om hastigheten:

"Vad XXXX uppfattade så körde bilen inte speciellt långsamt men ej heller anmärkningsvärt fort".
Citera
2022-11-27, 17:40
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Nu är jag inte jättefan av påkörningsteorin, även om jag inte håller den för utesluten. MEN om det sker i hög hastighet, och HA hade sannolikt inga reflexer på sig och syntes inte så lätt då, så var kroppen iväg en ganska lång sträcka. Jag har själv sett en påkörningsolycka i en stad då personen for upp i luften och iväg 15-20 meter. Alltså kan den påkörde ha farit in en bit i Kohagen.
Om man inte vill synas när nästa bil kommer på Ekuddenvägen, kan det vara rimligt att köra runt till lekplatsen och sedan via stigen springa och hämta kroppen. Lasta in i bilen, jävlar, var fan är skorna, springa tillbaka, hitta dem och kasta dem så långt man kan in i skogen.
Detta är en möjlighet, men inget jag egentligen tror på. Just nu i alla fall.
Om en påkörning sker i hög hastighet är det mera sannolikt att det blir en smitningsolycka.

Bilar är tämligen fyrkantiga så vid en påkörning förmedlas rörelseenergin i bilens körriktning. Om Helena blivit påkörd av en rundad skärm så överförs mindre energi och hon kastas antagligen bara i diket och lever.
Citera
2022-11-27, 17:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Det var Fredrik i TV3 som gissade på en hastighet runt 50 km/h för att beräkna hur lång tid "Killarna" hade på sig att se bilen. (Han hade också mätt upp sträckan som bilen kunde ha varit synlig på.) Jag vill minnas att Fredrik räknade fram ett tidsfönster på cirka 1,5 sekunder. Jag har svårt att tro att bilen färdades så fort som i 50 km/h på den smala gång-/cykelvägen (den är faktiskt både smal och bitvis krokig). Jag som har varit där många gånger och tittat, stegat och funderat tror snarare på runt kanske bara 25 km/h, vilket ger nästan dubbelt så lång tid för "Killarna" att observera bilen - kanske så lång tid som tre sekunder. Det är en avsevärd skillnad.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-27 kl. 17:52.
Citera
2022-11-27, 18:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Skulle vi kunna höra mer om din teori Thord? Det var du som tog upp en fallolycka där HA puttas in i en sten som ett scenario du tänker på och då med ett oftivilligt vittne samt en ”huvud GM”. Kan du utveckla det?
Och att vittnet sedan hjälper till att föra bort kroppen.

Du skriver lite för komplicerat. Om vi antar att det rör sig om en olycka så följer därav logiskt att uppsåt saknas. Om uppsåt saknas kan inte mer än en person lastas för olyckan (så vida inte två knuffade i exakt samma stund) så det är inte så märkligt om en olyckshändelse resulterar i en som är skyldig till vållande till annans död medan den andre blir ett rent vittne.

För mig är det inte egentligen så viktigt att endast en är skyldig. Mitt scenarium fungerar lika bra vid strypning och gemensamt uppsåt att döda.

Mitt scenarium kräver inte heller att Helena fått skjuts. Det finns ett negativt samband mellan sannolikheten för skjuts och uppsåt till mord. Vore Helena på dålig fot med personerna i bilen så hade hon knappast gått in i den. Är det däremot så att en av passagerarna har ett horn i sidan till Helena, utan att hon kanske är medveten om det, så är sannolikheten större att hon accepterat skjuts.

Du skulle alltså kunna säga att jag inte har ett scenarium utan en serie av möjliga scenarium som jag justerar lite beroende på sannolikhet för olika omständigheter.
Citera
2022-11-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men det förändrar ingenting. En kropp som hamnar i vatten direkt efter döden, sjunker till botten omgående och blir kvar där i minst ett dygn innan den flyter upp på grund av gasbildning. Det spelar alltså ingen roll om kroppen sänktes med ankarlina som lossnade direkt - kroppen hade blivit kvar på botten ändå. Tidigast någon gång under måndagen hade kroppen kunnat flyta upp.

Ok. så hon hade inte hunnit flyta upp i tid för att bli påkörd av segelbåten om hon inte var paketerad menar du antar jag?
Citera
2022-11-27, 18:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Ok. så hon hade inte hunnit flyta upp i tid för att bli påkörd av segelbåten om hon inte var paketerad menar du antar jag?

Exakt så. Om Helena dumpades död i sjön eller sänktes med ankarlina och lossnade - och att detta skedde helt "naturellt" (ingen inplastning eller annat) - hade kroppen sjunkit omgående alternativt blivit kvar på botten om linan hade lossnat. Den fysikaliska och kemiska principen fungerar på det sättet att en person som till exempel faller överbord och drunknar, sjunker omedelbart. Men efter ett dygn eller två - mycket beroende på vattentemperaturen - har det bildats så mycket gaser i framförallt bålen att kroppen flyter upp igen. Sedan flyter den ett tag innan gaserna går ur, för att sedan sjunka igen för gott.

Om Helena dumpades tidigt på söndagsmorgonen utan inplastning eller annat - alltså "naturellt" - sjönk hon omedelbart och kunde omöjligen ha seglats på av Sten Ekholm på söndagsförmiddagen. Den enda möjligheten som då återstår är att Helena typ plastades in och flöt på grund av luftfickor.
Citera
2022-11-27, 18:54
Medlem
Min fetning: exakt. Och inte bara det, situationen i bilen ska urartat på väldigt kort tid. Tjejer är oftast inte lagda så att de letar efter en konfrontation när de är ensamma med en man eller flera män. Tvärtom. Helena var också ganska försiktig. I ett scenario med skjuts talar mycket för att hon inte uppfattade faran. Det är intressant i sig. Talar för en GM hon kände och kände förtroende för. I mina ögon är scenarion med en GM långt mycket troligare än med flera GM. Tror att GM bodde nära brottsplatsen. Det kan handla om en granne hon kände via kyrkan exempelvis. När han försökte förgripa sig på henne så kan det ha urartat väldigt fort.
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du skriver lite för komplicerat. Om vi antar att det rör sig om en olycka så följer därav logiskt att uppsåt saknas. Om uppsåt saknas kan inte mer än en person lastas för olyckan (så vida inte två knuffade i exakt samma stund) så det är inte så märkligt om en olyckshändelse resulterar i en som är skyldig till vållande till annans död medan den andre blir ett rent vittne.

För mig är det inte egentligen så viktigt att endast en är skyldig. Mitt scenarium fungerar lika bra vid strypning och gemensamt uppsåt att döda.

Mitt scenarium kräver inte heller att Helena fått skjuts. Det finns ett negativt samband mellan sannolikheten för skjuts och uppsåt till mord. Vore Helena på dålig fot med personerna i bilen så hade hon knappast gått in i den. Är det däremot så att en av passagerarna har ett horn i sidan till Helena, utan att hon kanske är medveten om det, så är sannolikheten större att hon accepterat skjuts.

Du skulle alltså kunna säga att jag inte har ett scenarium utan en serie av möjliga scenarium som jag justerar lite beroende på sannolikhet för olika omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in